Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen...?

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor 19RE000 » 25 jun 2019, 16:23

Wimpie schreef:Bas, je maakt er een soepzooi van, met als risico dat je hier mensen in verwarring brengt.

Een antenne is een linear ding, er zitten geen diodes, transistors, varristors, etc in. Grondgolfpropagatie gedraagt zich ook zuiver lineair, er is geen spake van ionisatie met magnetische velden. De overdracht tussen twee antennes en grondgolfpropagatie gedraagt zich danook als een lineaire tweepoort.

Als je je zendvermogen verviervoudigt (+6 dB), verviervoudigt in alle antennes die het signaal ontvangen het RX signaal. Het maakt daarbij dus niet uit wat voor antenne je gebruikt.

Als je dus met een station zit dat jouw doorgang net op het randje ontvangt, helpt het atlijd om 6 dB meer signaal neer te zetten. Dat kun je doen door: meer vermogen te gebruiken, meer antenne gain te hebben (dus bijvoorbeeld een dikke yagi in de juiste richting), of vaak ook door de antenne hoger zetten.

Voor alle duidelijkheid, het maakt dus niet uit of je 4 keer meer vermogen in een yagi of verticale spriet stopt. In beide gevallen neemt het RX vermogen bij je tegenstation toe met factor 4 (dus +6 dB).


Hallo Wimpie,

Ik had wederom een kompleet antwoord klaar voor Bas maar heb maar besloten deze niet te plaatsen.
Hij hoort de klok luiden en weet niet waar de klepel hangt.
Jammer en nog vervelender dat hij door zijn eigen onwetendheid anderen op het verkeerde been zet.
Hij zal het ongetwijfeld goed bedoelen maar mist de kennis.

Groeten Wimpie en laten wij maar gewoon van onze mooie hobby genieten zoals het is en hoort :)
Laatst bijgewerkt door 19RE000 op 02 jul 2019, 23:07, in totaal 1 keer bewerkt.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Erik » 02 jul 2019, 21:59

Hallo jongens,

Ik ben een tijdje weggeweest maar zo lezende zie ik toch lach wekkende dingen staan.
Vooral Bas werkt bij mij op de lachspieren.

Leuk om te zien dat het hier hetzelfde niveau is als op de bak zelf.

Vooral houden zo, oke verkeerd advies is natuurlijk fout, maar zet je bak aan en je hoort vaak hetzelfde geneuzel.

Ik kom zo af en toe nog eens hier op het forum kijken, en als de fatsoenrakkers de overhand nemen ben ik weer vertrokken.
Net als op de bak zelf ook trouwens.

Een beetje schelden en vloeken zoals ze hier rond Eindhoven doen vind ik toch een stuk leuker.
En amateurs die de weg kwijt zijn (en hun humor) ga alsjeblieft terug naar je eigen forum.

O ja, de eerste vraag van "27mhzband" hebben jullie helemaal niet beantwoord.
Quotte: Ik zou graag mijn zendbereik van mijn cb bakkie willen vergroten en daar heb ik een 27 mc linear voor nodig.
Maar ik weet niet welke uitgangsvermogen ( watt ) 27 mc linear overeenkomt met de maximale zendafstand?

Doe er maar 1 van 1kW lijkt mij wel aardig de maximale zendafstand die mogelijk is. HAHAHAHAHA, o sorry!!!

Groet van Erik
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Wimpie » 02 jul 2019, 23:03

@Erik Steenvis:
Zwem eens onder die steen vandaan, spring af en toe eens uit het water, en zwem even langs je Waterschap en vraag of ze iets aan de pH kunnen doen. Wellicht geeft je dat een andere indruk van het forum.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Bas » 23 okt 2019, 18:53

Wimpie schreef:Bas, je maakt er een soepzooi van, met als risico dat je hier mensen in verwarring brengt.

Een antenne is een linear ding, er zitten geen diodes, transistors, varristors, etc in. Grondgolfpropagatie gedraagt zich ook zuiver lineair, er is geen spake van ionisatie met magnetische velden. De overdracht tussen twee antennes en grondgolfpropagatie gedraagt zich danook als een lineaire tweepoort.

Als je je zendvermogen verviervoudigt (+6 dB), verviervoudigt in alle antennes die het signaal ontvangen het RX signaal. Het maakt daarbij dus niet uit wat voor antenne je gebruikt.

Als je dus met een station zit dat jouw doorgang net op het randje ontvangt, helpt het atlijd om 6 dB meer signaal neer te zetten. Dat kun je doen door: meer vermogen te gebruiken, meer antenne gain te hebben (dus bijvoorbeeld een dikke yagi in de juiste richting), of vaak ook door de antenne hoger zetten.

Voor alle duidelijkheid, het maakt dus niet uit of je 4 keer meer vermogen in een yagi of verticale spriet stopt. In beide gevallen neemt het RX vermogen bij je tegenstation toe met factor 4 (dus +6 dB).


Zo zou het moeten werken ja, maar doet het niet.
Ik raad je aan eens te gaan whisperen, dan kom je er rap achter dat het niet zo simpel is als velen het voorstellen.
Te veel factoren bepalen of het verschil tussen 1W en 10W wel echt 10dB oplevert.
Zo kan een spoel of balun bij hoger vermogen ineens in verzadiging gaan en ipv verbeteren de boel verwarmen en verslechteren, dan doet je 10dB niks meer dan de boel opwarmen.
Hetzelfde bij antennes, welke richting werkt die goed en welke helemaal niet, lang niet alle kanten gaan het vermogen uitstralen en elke antenne heeft sterke en zwakke richtingen, ook een spriet.
De omgeving maak ook uit waar die wel en niet heen straalt.

Grondgolven is helemaal lachen, dat je dat aanhaalt zegt heel veel, heb je enig idee hoeveel vermogen je nodig hebt om een grondgolf op te wekken?
Want een grondgolf betekend dat je dag en nacht hoorbaar bent ongeacht de condities, dat red je niet met 10 of 100W.

Om op 28MHz 30KM te overbruggen heb je bijna 1KW nodig als elke conditie ontbreekt, veel verder kom je dan ook niet. Als er ietsje pietsje condities zijn dan kan je heel de wereld rond met 10W.
Op dit moment ontbreken alle condities, kan je maken wat je wil, erg ver komt het niet.
Grondgolf....iets waar veel de mond vol van hebben, maar de meesten kunnen het niet produceren. Ik overigens ook niet. Al meegemaakt op 80m, de band viel dood, 30km of meer was onhaalbaar ongeacht het vermogen en we zaten tegen 2KW aan.
Niks verbinding. Met een "grondgolf" had dat er moeten zijn, maar niks hoor, niks te horen, enkel ruis.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Siewert » 23 okt 2019, 21:18

Bas schreef:
Wimpie schreef:Bas, je maakt er een soepzooi van, met als risico dat je hier mensen in verwarring brengt.

Een antenne is een linear ding, er zitten geen diodes, transistors, varristors, etc in. Grondgolfpropagatie gedraagt zich ook zuiver lineair, er is geen spake van ionisatie met magnetische velden. De overdracht tussen twee antennes en grondgolfpropagatie gedraagt zich danook als een lineaire tweepoort.

Als je je zendvermogen verviervoudigt (+6 dB), verviervoudigt in alle antennes die het signaal ontvangen het RX signaal. Het maakt daarbij dus niet uit wat voor antenne je gebruikt.

Als je dus met een station zit dat jouw doorgang net op het randje ontvangt, helpt het atlijd om 6 dB meer signaal neer te zetten. Dat kun je doen door: meer vermogen te gebruiken, meer antenne gain te hebben (dus bijvoorbeeld een dikke yagi in de juiste richting), of vaak ook door de antenne hoger zetten.

Voor alle duidelijkheid, het maakt dus niet uit of je 4 keer meer vermogen in een yagi of verticale spriet stopt. In beide gevallen neemt het RX vermogen bij je tegenstation toe met factor 4 (dus +6 dB).


Zo zou het moeten werken ja, maar doet het niet.
Ik raad je aan eens te gaan whisperen, dan kom je er rap achter dat het niet zo simpel is als velen het voorstellen.
Te veel factoren bepalen of het verschil tussen 1W en 10W wel echt 10dB oplevert.
Zo kan een spoel of balun bij hoger vermogen ineens in verzadiging gaan en ipv verbeteren de boel verwarmen en verslechteren, dan doet je 10dB niks meer dan de boel opwarmen.
Hetzelfde bij antennes, welke richting werkt die goed en welke helemaal niet, lang niet alle kanten gaan het vermogen uitstralen en elke antenne heeft sterke en zwakke richtingen, ook een spriet.
De omgeving maak ook uit waar die wel en niet heen straalt.

Grondgolven is helemaal lachen, dat je dat aanhaalt zegt heel veel, heb je enig idee hoeveel vermogen je nodig hebt om een grondgolf op te wekken?
Want een grondgolf betekend dat je dag en nacht hoorbaar bent ongeacht de condities, dat red je niet met 10 of 100W.

Om op 28MHz 30KM te overbruggen heb je bijna 1KW nodig als elke conditie ontbreekt, veel verder kom je dan ook niet. Als er ietsje pietsje condities zijn dan kan je heel de wereld rond met 10W.
Op dit moment ontbreken alle condities, kan je maken wat je wil, erg ver komt het niet.
Grondgolf....iets waar veel de mond vol van hebben, maar de meesten kunnen het niet produceren. Ik overigens ook niet. Al meegemaakt op 80m, de band viel dood, 30km of meer was onhaalbaar ongeacht het vermogen en we zaten tegen 2KW aan.
Niks verbinding. Met een "grondgolf" had dat er moeten zijn, maar niks hoor, niks te horen, enkel ruis.


Wacht even, ik ben een totale leek op dit gebied.
Maar 1kw om 30km te overbruggen?
Waar en wat voor combinatie hebben we het dan over?
Bedoel dat ik met mijn 80cm mobiele sprietje op de auto met 4w de 30km haal.
En met een beetje verwarming zelf uitstekend binnen kom...
Just curious.
Mobiel: Midland M-5 - Zetagi B150R - Sirio Turbo 800s
Avatar gebruiker
Siewert
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 apr 2019, 22:09
Woonplaats: Zoutkamp (gn)

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor 19-DT-170 » 24 okt 2019, 08:15

Zoals gewoonlijk klopt de stelling van Bas niet.
Het zou hem sieren als hij stopt met het forum vol te zetten met onwaarheden.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Bas » 24 okt 2019, 21:02

Siewert schreef:Wacht even, ik ben een totale leek op dit gebied.
Maar 1kw om 30km te overbruggen?
Waar en wat voor combinatie hebben we het dan over?
Bedoel dat ik met mijn 80cm mobiele sprietje op de auto met 4w de 30km haal.
En met een beetje verwarming zelf uitstekend binnen kom...
Just curious.


We hebben het dan over 80m, 10m en 6m, allemaal geprobeerd.
Als de band dicht gaat dan werkt er niks meer.
Maar de definitie van een grondgolf is dat die altijd werkt, is wel zo, maar dan moet je een enorme EIRP hebben.

Op banden als 2m heb je zichtverbindingen en die werken altijd, op 11m lukt dat ook maar lang zo goed niet.
Ik kan je bv op 70cm een verbinding garanderen heel de dag door, op 11m lukt dat niet.

Het probleem is dat je afhankelijk bent van condities.
Er zijn bepaalde standaard afstanden die altijd mogelijk zijn, zonder condities moet je rekenen op 2 a 4 km op 27mc, dan heb je het wel gehad.

Als banden "dood" gaan, dan haal je geen enkele afstand, buiten een paar km ongeacht het vermogen. Ja meegemaakt onlangs, en dan sta je raar te kijken.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Wimpie » 24 okt 2019, 21:16

@Bas:
Zichtverbindingen werken op CB 27 MHz toch ook prima? Ik kan dagelijks op ieder moment van de dag 10..15 km ver halen (voet antenne op 15 m boven de grond, nu even op maximaal 12 m boven de grond). Het tegenstation moet natuurlijk ook met een hoge antenne zitten. Je hebt er geen condities voor nodig. Het gaat juist mis als er condities zijn en er bijv. Italianen overheen komen.

Zit je midden tussen de de RF zooi (S9++ storing) en antenne niet boven de gebouwen uit, ja dan is je bereik echt beperkt tot enkele km met 4 W.

Maar.... staat je antenne lekker hoog in de polder of boven de eensgezinswoningen uit, en heb je een acceptabel ruis-S-punt, dan lukt >15 km ook wel. Er moet natuurlijk geen heuvelrug tussen zitten, want dan houdt het even op.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Siewert » 24 okt 2019, 21:18

Bas schreef:
Siewert schreef:Wacht even, ik ben een totale leek op dit gebied.
Maar 1kw om 30km te overbruggen?
Waar en wat voor combinatie hebben we het dan over?
Bedoel dat ik met mijn 80cm mobiele sprietje op de auto met 4w de 30km haal.
En met een beetje verwarming zelf uitstekend binnen kom...
Just curious.


We hebben het dan over 80m, 10m en 6m, allemaal geprobeerd.
Als de band dicht gaat dan werkt er niks meer.
Maar de definitie van een grondgolf is dat die altijd werkt, is wel zo, maar dan moet je een enorme EIRP hebben.

Op banden als 2m heb je zichtverbindingen en die werken altijd, op 11m lukt dat ook maar lang zo goed niet.
Ik kan je bv op 70cm een verbinding garanderen heel de dag door, op 11m lukt dat niet.

Het probleem is dat je afhankelijk bent van condities.
Er zijn bepaalde standaard afstanden die altijd mogelijk zijn, zonder condities moet je rekenen op 2 a 4 km op 27mc, dan heb je het wel gehad.

Als banden "dood" gaan, dan haal je geen enkele afstand, buiten een paar km ongeacht het vermogen. Ja meegemaakt onlangs, en dan sta je raar te kijken.


No offence... 😁
Ik heb het over 27mc en 2 to 4km en volgens mij heb je dan niet helemaal goed voorelkaar.
Met mijn Sirio Turbo 800s op mijn auto dak nog nooit problemen gehad qua afstand.
Speciaal voor deze antenne gekozen ivm zijn golflengte op lage hoogte.
Zoals gezegd nooit last gehad regionaal van slechte condities.
Kan anders altijd mij goede kennis (basis) op 30km benaderen met een mooie s5 to s6 op 4w, kachel aan en vlieg 2 punten omhoog.
Mobiel naar mobiel is een andere verhaal, aangezien niet iedereen het goed voorelkaar heeft.
Maar voor die het wel goed voor elkaar hebben is die afstand ook geen probleem en dan neem ik even de boeren protest actie van twee weken geleden.
In onze stoet zat tussen de eerst trekker en ik als laatste station 17km en zonder verwarming prima te doen.

Dus ergens in mijn hoofd strook er iets niet qua de lezing die hier gegeven word en de werkelijke praktijk.
Maar goed, ga daar niks over zeggen aangezien ik geen onwaarheden wil verkopen.
Laat ik voor mij zelf maar de praktijk nemen. ;-)
Mobiel: Midland M-5 - Zetagi B150R - Sirio Turbo 800s
Avatar gebruiker
Siewert
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 apr 2019, 22:09
Woonplaats: Zoutkamp (gn)

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Bas » 24 okt 2019, 21:28

Siewert schreef:
No offence... 😁
Ik heb het over 27mc en 2 to 4km ien volgens mij heb je dan niet helemaal goed voorelkaar.
Met mijn Sirio Turbo 800s op mijn auto dak nog nooit problemen gehad qua afstand.
Speciaal voor de antenne gekozen ivm zijn golflengte op lage hoogte.
Zoals gezegd nooit last gehad regionaal van slechte condities.
Kan anders altijd mij goede kennis (basis) op 30km benaderen met een mooie s5 to s6 op 4w, kachel aan en vlieg 2 punten omhoog.
Mobiel naar mobiel is een andere verhaal, aangezien niet iedereen het goed voorelkaar heeft.
Maar voor die het wel goed voor elkaar hebben is die afstand ook geen probleem en dan neem ik even de boeren protest actie twee weken geleden.
In onze stoet zat Tussen de eerst trekker en ik als laaste Station zat 17km en zonder verwarming prima te doen.

Dus ergens in mijn hoofd strook er iets niet qua de lezing hier en de werkelijke praktijk.
Maar goed, ga daar niks over zeggen aangezien ik geen onwaarheden wil verkopen.
Laat ik voor mij zelf maar de praktijk nemen. ;-)


30KM lukt ook wel hoor, het is geen exacte wetenschap.
Ik zit overigens op 28MHz, maar maakt geen verschil.
Het punt is gewoon dat je zonder condities niet veel verder komt dan een zichtverbinding.
Je kan wel harder worden door meer vermogen, maar je komt gewoon geen spat verder, ik gaf met die 2 a 4 k slechts een voorbeeld.
Want ik was in gesprek met een 27mcer op 28mc, en de afstand was ook ongeveer dat, maar of ik nu 1KW of 20W maakte, enkel de s-meter gaf een afwijking.
Wat ik wil zeggen, een zichtverbinding is mogelijk.
Als je gaat Whisperen op diverse banden dan leer je banden kennen, en Whisper op 28MHz met 1W of 1KW brengt me niks verder, en als er iets zwakke signalen kan oppikken is het WSPR wel.
Op 27mc doen ze dat overigens ook, en als je dan ziet dat je ver komt is het tijd om te gaan brullen, want dan beginnen (mogelijk) de condities.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Ernst » 17 nov 2019, 11:17

Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen


Even in simpele taal zonder het topic te kapen:

1 omgeving variabelen spelen een rol. Staat de antenne hoog en redelijkerwijs vrij of laag tussen hoogbouw
2 Hoe langer hoe beter.
3 vermogen verhoud zich logaritmisch t.o.v. het signaal ( 2, 4 8, 16 ,32, 64 watt )
4 berekenen zal dan ook een zeer complex verhaal worden, zo complex als je alle factoren mee wilt nemen (zelfs atmosferische condities)

Zoals het beste resultaat tegen zonsondergang (ik had toen met een mini boemerang antenne op 4 meter hoogte op Fm contact met Whale (Verenigd Koninkrijk) vanuit Burgh Haamstede op de camping met 8 watt

Conclusie :Stap van het ingewikkelde gedoe af en af en een lineair van een watje of 35 tot 60 watt zal het meeste effect sorteren. (al dan niet met een lange antenne )

Een beetje leuke bak kan dit vermogen al leveren tegenwoordig dus ik zou daar voor gaan i.p.v. een losse lineair.
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Vorige

Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten