To burn or not to burn..

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

To burn or not to burn..

Berichtdoor JeroenPIDS » 12 mei 2022, 20:36

Hallo allemaal,

Vraagje..

Ik ben sinds een paar weken herintreder op het CB gebeuren en ik heb dankzij dit forum al weer een hoop bij mogen leren. Nu ontvang ik met mijn Alinco DX10 inmiddels best wat stations uit de omgeving..maar de meeste kunnen mij niet horen.

Korte historie.

Ik was vanwege ruimte gebrek begonnen met een Sirion Thunder antenne..maar ik las al snel dat dat een veredelde dummieload was. Dus kliko in gedaan en snel een boomerang aangeschaft. SWR netjes in kunnen stellen op 1:1.3. Dat gaf al een veel beter ontvangst. Deze staat op een mast op mijn schuurtje tussen wat huizenblokken in. Das natuurlijk verre van ideaal... want hij komt niet boven de daken uit. Typisch geval van ik wil wat en ik wil het beter maar zie je vrouw maar eens om te lullen dat een 1/2 of een 5/8 antenne echt niet lelijk staat op de schoorsteen... ;-)

Anyway, toen kwam het idee van een lineair in mij op. Niet links om, dan rechtsom. Maar naar wat speurwerk op internet, dit forun etc.. blijkt eigenlijk toch dat je antenne verbeteren meer zin heeft dan vermogen stoken.. Wat is jullie idee/gevoel hierbij?
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor Snof » 13 mei 2022, 00:45

Heb je de Sirio Boomerang 27A of de 27W versie, de 27A is langer en doet het beter dan de 27W.

Mag je misschien een 1/2 golf antenne op het schuurtje zetten op een tegelvoet met bv 2,5 meter buis, dat werkt al beter dan meer vermogen de lucht in slingeren....en je ontvangt meer.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor Thijs » 13 mei 2022, 03:41

je zegt het zelf al er is genoeg ruimte om je antenne te verbeteren. Door omhoog te gaan en en grotere te plaatsen,
Ik zou nog niet aan een linear beginnen. Mij zorg zou ook zijn met hoe laag je nu nog zit dat je storing in de buurt gaat veroorzaken.

Stapje voor stapje je vrouw mee krijgen zou ik zeggen.
Ze hooft natuurlijk niet heel de dag tegen die boemerang aan te kijken als hij op de schoorsteen staat.
mijn volgende stap zou een antron staan die zijn wit schat zie je bijna niet tegen de wolken en bij helder weer,

Als ze die al weer bijna vergeten is tijd voor radialen en richtantennes :)
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor Snof » 13 mei 2022, 10:02

Je kunt het laatste deel-top van een Antron ook vervangen door een dunnere straler als je handig bent, valt hij nog minder op.
Van zoiets kun je de top maken.
https://www.thunderpole.co.uk/large-cb- ... -whip.html
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor Wimpie » 13 mei 2022, 12:10

Partners en zendamateurs matched wel eens niet als het aankomt op antennes.

Beste optie is om je vrouw om te praten om een antenne op de schoorsteen te krijgen, dan sta je tenminste boven de bebouwing uit. Die ziet je vrouw alleen als ze achter in de tuin staat, en naar de schoorsteen kijkt (interessante bezigheid?). Betere ontvangst, en zonder kachel kom je ook de straat uit. De huiseigenaar zou een struikelblok kunnen zijn (ik denk aan particuliere/sociale huurwoning)

Meer vermogen verbetert je ontvangst niet. Doordat je antenne tussen bebouwing staat, straalt hij recht die bebouwing in. De kans op storing bij anderen is dan een stuk groter als je er een kachel achter zet. Je zult het "moeten" zoeken in de hoogte in combinatie met een halve golf antenne.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor Carlo » 13 mei 2022, 12:49

Een langere antenne heeft meer zin, je hebt er niets aan dat iedereen jou hoort maar jij hun niet hoort :?
Carlo
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 22 jul 2015, 15:04

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor JeroenPIDS » 13 mei 2022, 20:33

[quote="Snof"]Heb je de Sirio Boomerang 27A of de 27W versie, de 27A is langer en doet het beter dan de 27W.

Ik heb de 27 a New. Die is 275 lang en heeft een straler van 133 meter. Staat 3 meter van de grond af op een mini mastje langs de schuur. Ik zag dat er inmiddels ook een Gain Master 1/2 is met 5 meter nogwat. Wellicht een paar keer de afwas doen... de was eens ophangen.. :lol: Heeft zo een ding massa nodig?
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor JeroenPIDS » 13 mei 2022, 20:35

Carlo schreef:Een langere antenne heeft meer zin, je hebt er niets aan dat iedereen jou hoort maar jij hun niet hoort :?


Eens.. al hoor in hun de hele dag binnen knallen..maar klets ik eindeloos in de ruimte zonder dat ze mij horen momenteel.. ik ga eens nadenken over een 1/2 golf antenne.
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor JeroenPIDS » 13 mei 2022, 20:36

Wimpie schreef:Partners en zendamateurs matched wel eens niet als het aankomt op antennes.

Beste optie is om je vrouw om te praten om een antenne op de schoorsteen te krijgen, dan sta je tenminste boven de bebouwing uit. Die ziet je vrouw alleen als ze achter in de tuin staat, en naar de schoorsteen kijkt (interessante bezigheid?). Betere ontvangst, en zonder kachel kom je ook de straat uit. De huiseigenaar zou een struikelblok kunnen zijn (ik denk aan particuliere/sociale huurwoning)

Meer vermogen verbetert je ontvangst niet. Doordat je antenne tussen bebouwing staat, straalt hij recht die bebouwing in. De kans op storing bij anderen is dan een stuk groter als je er een kachel achter zet. Je zult het "moeten" zoeken in de hoogte in combinatie met een halve golf antenne.


Ik was daar al een beetje bang voor.. storing veroorzaken is juist iets dat ik niet wil..!
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor JeroenPIDS » 13 mei 2022, 20:37

Thijs schreef:je zegt het zelf al er is genoeg ruimte om je antenne te verbeteren. Door omhoog te gaan en en grotere te plaatsen,
Ik zou nog niet aan een linear beginnen. Mij zorg zou ook zijn met hoe laag je nu nog zit dat je storing in de buurt gaat veroorzaken.

Stapje voor stapje je vrouw mee krijgen zou ik zeggen.
Ze hooft natuurlijk niet heel de dag tegen die boemerang aan te kijken als hij op de schoorsteen staat.
mijn volgende stap zou een antron staan die zijn wit schat zie je bijna niet tegen de wolken en bij helder weer,

Als ze die al weer bijna vergeten is tijd voor radialen en richtantennes :)


Thanks,

:lol: Ok, heeft een Antron massa nodig?
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor Snof » 13 mei 2022, 22:20

Antron of een Gain Master kun je Zelfs op een bezemsteel zetten en het werkt.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor JeroenPIDS » 13 mei 2022, 22:39

Snof schreef:Antron of een Gain Master kun je Zelfs op een bezemsteel zetten en het werkt.


Dat klinkt goed... !
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor Wimpie » 13 mei 2022, 23:29

@JeroenPIDS:
Dit klinkt allemaal goed. Stikstofrijke mest in de buurt van de antenne doet wonderen, eventueel als extra nog een blauw pilletje.

Wellicht gaat het goed komen met jouw vrouw en een mooie antenne op de schoorsteen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor 19DT2120 » 14 mei 2022, 08:37

Gewoon eerst even de Boomerang aan de schoorsteen hangen. Dan kunnen ze in de buurt er allemaal alvast ff aan wennen !
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor JeroenPIDS » 16 mei 2022, 11:38

Snof schreef:Antron of een Gain Master kun je Zelfs op een bezemsteel zetten en het werkt.


Ok laatste domme vraag voor deze week.. en dat al meteen op maandag ;-)

Straalt een 1/2 antenne vanaf de top van de antenne of over de hele lengte van de straler?
Mijn boemerang staat nu ongeveer op 3.50 van de grond op een buis. Reken daar de 2 meter 75 bij van de straler dus de top van de antennen staat dus ongeveer 6 meter 25 hoog. Een 1/2 golf antenne is ongeveer 5.65 meter lang. Ik dacht, als ik nu eens inderdaad een 1/2 antenne koop en die in eerste instantie iets lager plaats zodat de top ongeveer op gelijke hoogte komt als de huidige boomerang.. kan ik hem vast wel langzaam omhoog werken... een deel van de antenne loopt dan langs de schuur op en een deel zou er dan bovenuit steken..
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Volgende

Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten