Geen massa aangesloten en toch werken ???

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Geen massa aangesloten en toch werken ???

Berichtdoor Rekal » 17 jul 2007, 18:47

Hey allemaal.
weet je wat raar is, als ik mijn K-po ea150 aansluit zonder de 0 ( massa ) dan werkt hij ook gewoon.

ik kwam erachter, maar ik was al 1 week zonder massa aan het zenden aan de linear....

o wacht eens even,,, pakt hij die mss van de antenne af dan ?
of via de massa van de bak zelf...

of is de min van de accu niet verbonden met de buitenste draad van de antenne, ik denk het wel nu ik erover nadenk.

grappig.
Rekal
 

Berichtdoor satcom » 17 jul 2007, 19:43

heb je de linear soms op een stuk metaal liggen of aan het chassi van je oto gerschoeft want dan heeft hij wel massa kontact
satcom
 

Berichtdoor Rekal » 17 jul 2007, 21:16

Ik heb net nog even gemeten en de massa van de auto ( - ) geeft gewoon door ( meet kortsluiting ) op de massa van de antenne.

met andere woorden de massa van de antenne is diezelfde als de massa van mijn accu.

de K-po 150ea linear werkt dus gewoon als ik de nul ( - ) draad ervan los haal.
hij blijft dus min houden. ( ik vermoed door de antenne massa )

ik zou bijna durven zeggen dat als ik mijn min van de bak los haal deze ook gewoon werkt.

weet niet of dit normaal is ?
iemand een idee ...
Rekal
 

Berichtdoor satcom » 17 jul 2007, 21:19

het van dat de massa van de auto ook de massa van de ant is klopt maar ik weet niet zekur of het klopt dat als je de min van je bak loshaalt of hij het dan ook doet je zou het eens moeten proberen
satcom
 

Berichtdoor Rekal » 17 jul 2007, 21:29

Net even ongeduldig naar beneden gerend en gemeten.

als ik de min los haal van de bak en de min van de linear laat zitten krijgt de bak min langs de massa van de antenne.

omgekeerd.

als ik de min los haal van de linear en de min van de bak laat zitten
krijgt de linear min langs de massa van de antenne.

kortom oftewel de bak of linear moet min hebben en dan geven ze die door via de chasis van beide apparaten en via de massa van de antennekabel.

omdat de chasis van de bak dezelfde is als de massa van de antenne endus dezelfde als de massa van accu.

:idea: echt informatief ?
nou, misschien voor sommige.

:arrow: nu kan het ook zijn dat er iets grondig fout zit in m'n setup dan had ik het uiteraard graag gehoord.
Rekal
 

Berichtdoor satcom » 17 jul 2007, 21:31

het is wel leuk om te weten dat het zo ook werk

ik heb eerlijk gezecht geen idee of je setup fout is dat moet je aan een elektricen vragen
satcom
 

Berichtdoor Andre » 17 jul 2007, 22:34

Je bak maakt inderdaad massa via de antennekabel.

Bij een autoradio werkt het percies hetzelfde, hier hoef je in principe ook de massadraad niet aan te sluiten.

Kwam er achter doordat;
Ik werk met een graafmachine waar een massaschakelaar op zit.
Deze verbreekt dus alle massacontact met de machine.
En dus ook de massa van mijn radio, waardoor dus steeds het geheugen er uit lag.
Dus ik een aparte 12 volt kabel aangelegd rechtstreeks vanaf de accu. Werkt perfect.
Dacht ik... wat blijkt nu ik had de massaschakelaar op uit en ik kon de machine gewoon starten.
Bleek dus dat het gehele circuit van de machine massa maakt via mijn autoradio, buiten de massaschakelaar om.
Dus ik heel wijs zoals ik was de radio volledig in een beugel gemaakt zodat hij geen contact had met het frame.
Nog steeds zelfde probleem.

Nu heb ik de antenne van de radio dus in een stukje kunststof gemaakt zodat de antenne geen massa meer maakt rechtstreeks met de machine, maar nu via de radio.
Probleem opgelost :P
Andre
 

Re: Geen massa aangesloten en toch werken ???

Berichtdoor RamsesIV » 18 jul 2007, 14:09

De antenne kabel is bedoeld om je signaal te beschermen tegen storingen en je signaal te transporteren.
Als je deze nu gebruikt als deel van het voedingsnet, ben ik bang dat je er niet teveel verbruik mag ophangen, want dat anders je mantel wordt beschadigd. Ik weet niet hoeveel deze kan verdragen...
Ik doe het juist omgekeerd als \"Andre\". Ik leg bij een voorlopige installatie in een auto met plakvoet steeds extra een draad van de massa van de antenne uitgang van de bak naar een massapunt in de auto (+elk onderdeel met de plus en de min geconnecteerd). Dit om zeker te zijn van een goede massa tegenover de antenne op de magneetvoet.

@andre: ik hoop dat je swr daarmee wel in orde is gebleven.
RamsesIV
 


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 84 gasten