waar komt een linear?

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

waar komt een linear?

Berichtdoor Daf » 21 jan 2009, 21:49

Ik heb misschien een domme vraag en ik heb ook al gezocht op het forum voor een antwoord maar heb deze niet kunnen vinden.
Ik wil een linear(35w) aan mijn 27mc koppelen maar ik heb ook nog een swr-meter ertussen.
Nu is mijn vraag: Komt de linear voor of achter de swr meter?
En kan dit zonder problemen met elkaar werken?
Gr. Arnoud
Daf
 

Re: waar komt een linear?

Berichtdoor Thijs » 21 jan 2009, 21:58

Als de SWR meter het vermogen van de linear aan kan maakt het niet uit.
>Met de SWR meter voor de linear meet je de SWR tussen de radio en de linear.
>Met de SWR meter na de linear meet je de SWR tussen de Linear en de antenne.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: waar komt een linear?

Berichtdoor Daf » 21 jan 2009, 22:06

Oke bedankt!
Daf
 

Re: waar komt een linear?

Berichtdoor PUMA » 21 jan 2009, 22:58

Ik heb de SWR/Power-meter altijd als laatste in de reeks staan, dus NA de lineair. . .

Heeft mij van de week zelfs voor een "ramp" behoed. Staat er namelijk permanent tussen.

Succes met je keuze. . .
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Re: waar komt een linear?

Berichtdoor Tinus » 22 jan 2009, 11:34

Ik dacht altijd dat het de bedoeling was dat je die SWR meter er tussen uit haalde. Maar dat is dus niet persee nodig.

Maar in mijn geval staat mijn antenne goed dus lijkt me dat ie er bij mij niet tussen hoeft.

Maar wat voor invloed heeft een lineair, algemeen gesproken, op je SWR? Ik overweeg er namelijk een aan te schaffen. En zijn het ook echte kachels zo als de bijnaam doe vermoeden? Met andere woorden: Kan ik hem zonder risico op oververhitting onder de bijrijdersstoel monteren? Natuurlijk zo dat je wel bij de schakelaartjes kan.
Tinus
 

Re: waar komt een linear?

Berichtdoor -Mark- » 22 jan 2009, 22:05

swr kan iets oplopen, maar normaal gesproken valt het wel mee.

en ja, alles wat vermogen maakt (versterkers voor de radio, omvormers, koffiezetapparaten etc) produceren warmte.

mocht je lang willen praten, kan een lineair erg heet worden, pas hiermee dus op....
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: waar komt een linear?

Berichtdoor Tinus » 22 jan 2009, 22:11

oke, over de SWR hoef ik me niet veel zorgen te maken dan.

En het klopt idd wat je zegt: alles met vermogen genereert warmte. Dus maar effe een goed plekkie uitkiezen. En de lengte van de kabel van je bak naar je lineair mag toch ook wel een iets van 1 m zijn?
Tinus
 

Re: waar komt een linear?

Berichtdoor norman » 22 jan 2009, 22:42

Mijn tussenkabeltje is 1 meter en dat werkt prima.

Nb sommige lineairs hebben een gelijkstroompad vanaf de plus via een simpel stroombronnetje naar de basis van de powertransistor (gate van de powerfet).
Dit wordt gedaan om de tor/fet een bepaalde ruststroom te geven. De powertor/fet gaat dan lineair werken (een sinus komt er dan echt uit als een sinus zonder vervorming). Door warmte kan de ruststroom oplopen als deze niet helemaal goed gestabiliseerd is. Hierdoor zal er weer meer stroom door de powertor/fet lopen die dan weer warmer wordt. Door die warmte etc...
Nou ja, ter info zou ik zeggen :wink:
Ze doen het wel goed hoor, maar neem de waarschuwing van Big Sexy in acht, dus niet te lang de mike ingedrukt houden!
norman
 

Re: waar komt een linear?

Berichtdoor Tinus » 22 jan 2009, 22:50

Ik snap wat je bedoelt met je uitleg. Ik ben automonteur en ben nu een jaar of 5 op school met elektronica lastig gevallen. En FET`s zijn inderdaad mooie dingen, maar wel kwetsbaar.
Tinus
 

Re: waar komt een linear?

Berichtdoor Thijs » 22 jan 2009, 23:31

Een kleine Ventilator monteren kan daarom nooit kwaad!
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: waar komt een linear?

Berichtdoor Tinus » 23 jan 2009, 12:08

Nee nou je het zegt. Die ventilators uit PC voedingen zijn ook gewoon 12 volt en leveren een "flink windje". En als je nou zo een beugeltje maakt dat de ven precies boven de lineair zit (niet erop natuurlijk), krijgt ie nog wat koeling ook. Als het motortje van de ven dan maar geen storing veroorzaakt op de lineair.
Tinus
 

Re: waar komt een linear?

Berichtdoor PUMA » 26 jan 2009, 19:42

Big Sexy schreef:swr kan iets oplopen, maar normaal gesproken valt het wel mee.....


Advies:
met enige regelmaat toch even de SWR na meten hoor!

Baat het niet, . . . :idea:
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Re: waar komt een linear?

Berichtdoor desperado » 04 feb 2009, 01:54

PUMA schreef:.... Staat er namelijk permanent tussen. . .

Daar zijn de meningen ook weer over verdeeld, de diodes in de SWR-brug kunnen soms vervelende storingen veroorzaken. De SWR-meter in-line laten staan zou ik alleen doen, als je de meetbrug kunt uitschakelen. Zo af en toe eens controleren of de eindtrap nog 50 ohm “ziet”, zou al voldoende moeten zijn. Als je het niet meer vertrouwd, heb je dit trouwens al snel genoeg door. De power meter in de set gaat bijvoorbeeld ineens afwijken van wat het “normaal moet zijn”, of de set wordt ineens raadselachtig doof.
Zelf heb ik negatieve ervaringen met in-line SWR meters, ook met de dure merken. Ik kreeg bij de ontvangst van harde signalen ineens allerlei vreemde bijproducten en had bij zenden met hoger vermogen last van onverklaarbare harmonische stoorsignalen. SWR meter er tussenuit gehaald en alles was weer normaal.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: waar komt een linear?

Berichtdoor PUMA » 04 feb 2009, 19:13

desperado schreef:Zelf heb ik negatieve ervaringen met in-line SWR meters, ook met de dure merken. Ik kreeg bij de ontvangst van harde signalen ineens allerlei vreemde bijproducten en had bij zenden met hoger vermogen last van onverklaarbare harmonische stoorsignalen. SWR meter er tussenuit gehaald en alles was weer normaal.


Zal hem er eens tussen uit halen. . . Kijken wat het verschil is (of wordt).
Nu mijn antenne weer in orde is durf ik dat wel.
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Re: waar komt een linear?

Berichtdoor Tinus » 08 feb 2009, 21:33

bovendien zijn de meeste SWR meters voor "huis tuin en keuken gebruik" ook zo gemaakt dat ze bijna niet zijn te monteren in een mobiele setup. Ik heb al genoeg metertjes in de wagen :mrgreen:
Tinus
 


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 80 gasten