verschil van 4 Watt naar 100 Watt zeer klein

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

verschil van 4 Watt naar 100 Watt zeer klein

Berichtdoor michaelmagielse1988 » 12 okt 2011, 23:20

Ik zend op het moment met een Wilson 1000 en een allan 100e Bakkie, Antenne staat op het midden van het dak van een suzuki swift van 1999.
De swr is 1 op 1.2.
Nu heb ik hier al eerder een linear tussen gehad van 100w, Maar ik krijg hier echt maximaal een afstand van 15 km uitgeperst.
Zie ik iets over het hoofd?
Het lijkt me dat van 4 Watt naar 100 Watt toch een aanzienlijk verschil moet maken.
Bovendien haal ik met alleen mijn bakkie al snel 10KM of meer.
Hoop dat jullie me kunnen helpen
michaelmagielse1988
 

Re: verschil van 4 Watt naar 100 Watt zeer klein

Berichtdoor jackdonio » 12 okt 2011, 23:46

Voor elk S puntje meer moet je 4 maal het vermogen stoken
Dus als je bij een bepaald station met 4 watt bv S 5 drukt zul je naar 16 watt moeten verhogen wil je een S 6 maken
Wil je dan een verhoging naar S 7 zul je 64 watt moeten stoken en voor S 8 al 256 Watt , wil je er dan nog een s puntje bijhalen zul je al
meer dan een kilowatt moeten stoken .Omgekeerd als je terug gaat naar 1 watt ga je van S5 terug naar S4
Voor een mobiel station gaat dan ook nog de kromming van de aarde een rol spelen , achter de horizon is achter de horizon hoeveel vermogen je ook gaat stoken
Op 27 Mc is vermogen heel betrekkelijk vooral voor lokaal verkeer met de grondgolf
Voor DX zijn eigenlijk alleen de conditie's doorslag gevend . Als het met 500 watt naar de USA lukt kun je er donder op zeggen dat het met 10 watt ook lukt en als het met 25 watt niet lukt kun je wel proberen 6 kilowatt te stoken maar ook dan zal het niet lukken
jackdonio
 

Re: verschil van 4 Watt naar 100 Watt zeer klein

Berichtdoor JesseN » 13 okt 2011, 00:52

Ik denk dat omgevingsfactoren ook een grote rol spelen. Hier, in 't noord'n kan ik, mobiel, bij Delfzijl een station in Assen ontvangen op de Santiago 1200. Dat is zo'n 45km. Een station uit Vledderveen Drenthe ontvang ik op zo'n 30 km. Hij heeft 4 Watt... Ik kan me voorstellen dat in het dichter bevolkte Etten-Leur + omgeving de storing een stuk hoger zal zijn en dan lijkt mij 15 km niet eens zo verkeerd. Maar wellicht zijn er nog ervaringen van andere forumgebruikers uit jouw omgeving!?
Vriendelijke groet,

Gerard
19LV173

Afbeelding
27MC en scanner radio Nederland

Meld je aan :)


Maar...... op Facebook zijn veel meer leuke groepen actief op het gebied van 27MC.

Geïnteresseerd in de zendhobby in het algemeen?

Radio Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

Wie rijdt er nog meer rond met een bakkie in z'n auto?

CB Mobiel

----------------------------------------------------------------------

Op zoek naar radio's of onderdelen? Hier moet je zijn:

27mc & Vergunningsvrij, Verkoop/Ruil-Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

En voor de serieuze zendhobbyist:

Radio zendamateurs





---

Gewerkte divisies:
1, 13, 14, 19, 21, 29, 161
JesseN
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 30 mei 2011, 01:29
Woonplaats: Zuidlaren (Dr) (JO33IC)

Re: verschil van 4 Watt naar 100 Watt zeer klein

Berichtdoor Gizmo4real » 13 okt 2011, 01:51

jackdonio schreef:Voor elk S puntje meer moet je 4 maal het vermogen stoken
Dus als je bij een bepaald station met 4 watt bv S 5 drukt zul je naar 16 watt moeten verhogen wil je een S 6 maken
Wil je dan een verhoging naar S 7 zul je 64 watt moeten stoken en voor S 8 al 256 Watt , wil je er dan nog een s puntje bijhalen zul je al
meer dan een kilowatt moeten stoken .


Klopt dat wel, of zit daar ook wel verschil in kwa de locatie/hoogte waar je zit?
Aangezien ik toevallig bij iemand een s5 druk op afstand, en als ik de lineair aanzet rond 70watt al een s8 binnenkom.
Das heel wat minder dan de genoemde 256watt :o
Gr Johan (Gizmo) 19LV198
Setup: Kpo DX5000, Syncron mp-5000 & Mantova turbo 8
Gewerkte Divisies: 1, 14, 19, 26, 109, 161
Avatar gebruiker
Gizmo4real
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 09 feb 2011, 02:13
Woonplaats: JO33BC Friesland

Re: verschil van 4 Watt naar 100 Watt zeer klein

Berichtdoor Henry hpsd » 13 okt 2011, 07:43

Dat verhaal klopt.

Volgens de officiele regels is 1 S-punt gelijk aan 6 dB wat gelijk staat aan 4X.

In de praktijk nzie je echter een veel groter verschil.
Dit komt bijvoorbeeld doordat de S-meter erg erg optimistich is.
Dit is ook vaak het geval bij "echte" amateur zenders.

vr. gr,

Henry HPSD
19SD348
www.dx-antennas.com
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: verschil van 4 Watt naar 100 Watt zeer klein

Berichtdoor Corvy » 13 okt 2011, 10:13

Er is ook nog een verschil tussen :
mobiel naar mobiel
mobiel naar basis
basis naar basis

Waar je ook rekening mee moet houden zijn de condities aan de kant van de ontvanger.
Hoe goed jouw installatie ook is, als aan de ontvangstzijde met een kleine mobiele antenne gewerkt wordt, zal het bereik kleiner worden.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: verschil van 4 Watt naar 100 Watt zeer klein

Berichtdoor 19RE000 » 13 okt 2011, 12:52

michaelmagielse1988 schreef:Ik zend op het moment met een Wilson 1000 en een allan 100e Bakkie, Antenne staat op het midden van het dak van een suzuki swift van 1999.
De swr is 1 op 1.2.
Nu heb ik hier al eerder een linear tussen gehad van 100w, Maar ik krijg hier echt maximaal een afstand van 15 km uitgeperst.
Zie ik iets over het hoofd?
Het lijkt me dat van 4 Watt naar 100 Watt toch een aanzienlijk verschil moet maken.
Bovendien haal ik met alleen mijn bakkie al snel 10KM of meer.
Hoop dat jullie me kunnen helpen



Hallo Michael,

Kijk maar eens naar het artikeltje wat ik geschreven heb over het gebruik van linears.
viewtopic.php?f=12&t=5056

Ik vermeld er nog bij dat s-meters op bakkies alleen goed aangeven bij S9.
Daarboven en daaronder klopt het meestal niet meer.
Met andere woorden: De signaalrapporten met of zonder linear erbij gezet kan je niet meer op vertrouwen.

Veel plezier er mee.

Groeten,

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: verschil van 4 Watt naar 100 Watt zeer klein

Berichtdoor jackdonio » 13 okt 2011, 14:48

JA , dat verhaal van Henry slaat de spijker recht op de kop , de "waarheid" van tegenwoordige S Meters is meestal een grote leugen .
Ook Rob heeft daar een aantal zeer steekhoudende argumenten voor aangegeven . CB sets maar ook amateur tranceivers zijn produkten
waar een hele kleine winstmarge op zit , een producent kan het zich niet meer veroorloven hier een technicus voor iedere set een paar uur werk te laten doen om de S meer kloppend te krijgen . Bovendien heb je bij FM sets ook nog te maken met de limitter in het MF gedeelte
De S meter wordt meestal gestuurd door een detector achter de MF strip waardoor de limitter de S meter sterk beinvloed gevolg dat deze bij hele lage signaalsterktes al heel snel in S punten oploopt zodra de limitter echter begint te werken wordt deze curve veel vlakker
Nu is het maar de vraag waar dit punt begint , ligt het punt op bv S 3 zan zul je daarboven een "dove" S meter hebben , wordt dat punt echter pas op S9 + 30 dB gelegd dan is je S meter veel te optimistisch
Meestal wordt bij de eindafregeling even een punt gekozen waardoor S9 bij alle sets ongeveer hetzelfde is , alles eronder en erboven is bijzaak
Ik heb hier zelf wel eens geprobeerd een set bij te regelen naar een "echte" aanwijzing maar zelfs bij gebruik van mijn R&S meetzender
Hameg Spec , de Fluke 105 en echte verzwakkers van 3 , 10 en 20 dB is het gewoon niet te doen.
jackdonio
 

Re: verschil van 4 Watt naar 100 Watt zeer klein

Berichtdoor michaelmagielse1988 » 13 okt 2011, 21:31

@ 19RE000:

Is inderdaad een heel duidelijk verhaal, Even kijken of ik het goed begrepen heb:
Als ik binnen kom bij s5 zonder lineair en ik zet vervolgens mijn lineair aan (deze straalt effectief 60 watt uit) dan kom ik net geen 2 s-punten harder binnen? Dus net wel of net niet S7

Nu nog een vraagje wat is nu precies een s-punt? is dit 1 streepje op de signaal-meter bij degene waar je binnenkomt? snap dit nog niet helemaal.
ben benieuwd
michaelmagielse1988
 

Re: verschil van 4 Watt naar 100 Watt zeer klein

Berichtdoor 19RE000 » 17 okt 2011, 18:59

michaelmagielse1988 schreef:@ 19RE000:

Is inderdaad een heel duidelijk verhaal, Even kijken of ik het goed begrepen heb:
Als ik binnen kom bij s5 zonder lineair en ik zet vervolgens mijn lineair aan (deze straalt effectief 60 watt uit) dan kom ik net geen 2 s-punten harder binnen? Dus net wel of net niet S7

Nu nog een vraagje wat is nu precies een s-punt? is dit 1 streepje op de signaal-meter bij degene waar je binnenkomt? snap dit nog niet helemaal.
ben benieuwd



Hallo Michael,

Niet elke radio heeft het zelfde type s-meter.
Bij de ene is per s-punt bij de ander is per 2 of soms wel 3 s-punten dat je weer een streepje ziet.
Er is dus geen standaard antwoord op.

Sorry dat ik het niet duidelijker kan maken voor je, maar hoop wel dat je het begrijpt.
Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor/lees ik het vanzelf.


Groeten,

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: verschil van 4 Watt naar 100 Watt zeer klein

Berichtdoor NL1CAT » 17 okt 2011, 21:31

Ik heb wel eens bij een kennis een freq meter er tussen gezet.
Lineair uit 27 mc , lineair aan een hele andere freq... :(
Met de lineair aan wat aan de spoeltjes geprutst en hop 27 mc...
Misschien heb je hier wat aan?
NL1CAT
 

Re: verschil van 4 Watt naar 100 Watt zeer klein

Berichtdoor michaelmagielse1988 » 17 okt 2011, 23:50

19RE000 schreef:
michaelmagielse1988 schreef:@ 19RE000:

Is inderdaad een heel duidelijk verhaal, Even kijken of ik het goed begrepen heb:
Als ik binnen kom bij s5 zonder lineair en ik zet vervolgens mijn lineair aan (deze straalt effectief 60 watt uit) dan kom ik net geen 2 s-punten harder binnen? Dus net wel of net niet S7

Nu nog een vraagje wat is nu precies een s-punt? is dit 1 streepje op de signaal-meter bij degene waar je binnenkomt? snap dit nog niet helemaal.
ben benieuwd



Hallo Michael,

Niet elke radio heeft het zelfde type s-meter.
Bij de ene is per s-punt bij de ander is per 2 of soms wel 3 s-punten dat je weer een streepje ziet.
Er is dus geen standaard antwoord op.

Sorry dat ik het niet duidelijker kan maken voor je, maar hoop wel dat je het begrijpt.
Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor/lees ik het vanzelf.


Groeten,

Rob


Eigenlijk komt het er dus op neer dat met s-punten aan wordt gegeven hoe ver de ontvangstmeter uitslaat?
Zijn dit dan ook de twee punten die ze steeds doorgeven over de verbinding? Als ze 5/9 zeggen betekent dit 5 van de 5 punten voor de verstaanbaarheid en 9 van de 9 punten voor de sterkte dat je binnenkomt(dit zijn dan de s-punten?)
Zeg het me als ik fout zit!
michaelmagielse1988
 

Re: verschil van 4 Watt naar 100 Watt zeer klein

Berichtdoor jackdonio » 18 okt 2011, 02:09

Quote
Nu nog een vraagje wat is nu precies een s-punt? is dit 1 streepje op de signaal

Een S punt verschil is het verschil wat je ziet op de meter als het tegenstation zijn vermogen 4 keer groter ( of kleiner ) maakt
Zoals boven ook al werd aangehaald , niet iedere S meter is hetzelfde , vooral die hele kleine uit mobiele bakjes hebben vaak alleen maar een
paar streepjes , een (klein) beetje bruikbaar voor vossen maar verder hebben ze geen enkel nut . Ook digitale of LED S Meters hebben een groot "toevallig , ongeveer " gehalte
Sommige vooral duurdere sets en Amateur tranceivers hebben vaak wel een redelijk afleesbare S meter welke soms ook nog aardig goed aanwijst
Vaak zie je dan streepjes oplopend S1 - S2 - S3 - S4 -S5-S6-S7-S8-S9 , daarna vaak 10 - 20 - 30 -40 , Dit zijn dan dB waardes boven S9
Van bv S4 naar S5 is 4 maal maar van S9 naar 10 is dus geen 4 maal meer maar 10 maal , van 10 naar 20 ook weer 10 maal van 20 naar 30 ook weer , enz . Als je dus twee stations ontvangt waarvan de eerst een S 7 is en de tweede een S 9 dan is dat tweede station 16 keer zo sterk. Als echter het eerst station S 9 heeft en het tweede station S9 + 30 dB dan is die tweede 1000 keer zo sterk
Als het eerste station S8 heeft en de tweede S9 +30 dB dan is het verschil zelfs 10 dB + 4 dB = 14 dB dat is een verschil van 4000 maal
Maar zoals ik al vertelde , dan hebben we het over een echte S meter , en die zijn er jammergenoeg niet zoveel .
jackdonio
 

Re: verschil van 4 Watt naar 100 Watt zeer klein

Berichtdoor jackdonio » 18 okt 2011, 02:13

Oh slipje van de pen : >>> is het verschil zelfs 10 dB + 4 dB = 14 dB <<< Lees hiervoor 30 dB + 4dB = 34dB
jackdonio
 

Re: verschil van 4 Watt naar 100 Watt zeer klein

Berichtdoor jackdonio » 18 okt 2011, 02:23

Even jouw tweede vraag Ja je hebt sterkte , de S punten en de verstaanbaarheid de R punten , Bij telegrafie had je dan ook nog de toon punten maar dat is voor 11 mtr niet aan de orde
De s punten lopen van 1 - 9 waarbij 1 = nauwlijks hoorbaar onder de ruis en 9 geheel ruisvrij
De R punten lopen van 0 tot 5 waarbij 0 = geheel onverstaanbaar 1 een enkel woord verstaanbaar 2 enkele woorden verstaanbaar 3 de meeste woorden verstaanbaar 4 met enige moeite alles verstaanbaar tot 5 = "uitstekend verstaanbaar zonder enige moeite
Dan die T waardes T1 was : rauwe krassende toon als van 50 hertz oplopend tot T5 Uitstekende muzikale toon als van een kristal gestuurde zender
Je ziet dat laatste stampt uit de tijd dat zendamateurs nog met vaak zeer primitive zenders werkten ( 1920 - 1930 of zoiets )
jackdonio
 

Volgende

Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten

cron