Een Zetagi B300p of B550p

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Een Zetagi B300p of B550p

Berichtdoor CQ21 Sven » 04 maart 2012, 20:27

Hallo mede cbers

ik had een kl400 is in rook opgegaan door een fabriek fout na open halen bleek er weinig tot geen koelpasta er tussen te zitten,dus deze serie wil ik niet meer

nu heb ik een oog laten vallen op een zetagi b300p of b550p

de een 300w en de ander 200w

nu is mijn vraag wat zijn hier de bevindigen over voor mobiel en basis gebruik. dus wat je er van vind en betrouwbaarheid en eventuele problemen die je ge had heb

mvg Sven

http://www.k-po.com/ZETAGI-B-550P.2.html?last=20

http://www.k-po.com/ZETAGI-B-300-P.2.html?last=20
CQ21 Sven
 

Re: Een Zetagi B300p of B550p

Berichtdoor DX-Power » 05 maart 2012, 00:29

Wat ik begreep en vaak lees is normaal kl beter dan zetagi. Tenminste ze zitten beter in elkaar ik heb fotos gezien van zetagi linears van binnen en andere merken en dan begrijp ik meteen waar de zogenaamde
"zetagi watten" weg komen.

Ik heb trouwens nooit echt problemen gehad met beide merken.

Ik heb een jaar geleden de b550p verkocht ding gooide goed zijn vermogen en deed verder prima.

Zelf heb ik nog een nieuwe kl liggen ook die van 300 watt die heb ik getest en doet ook prima.

Het kan ook zijn dat je net een slechte heb gehad die zitten overal tussen.

Beide linears die je hierboven hebt gezet zijn goed in mijn ogen.
DX-Power
 

Re: Een Zetagi B300p of B550p

Berichtdoor -Mark- » 12 maart 2012, 01:26

heb lang de b550p gebruikt op SSB mobiel, werkte prima.
geforceerde koeling is het toverwoord bij veel gebruik.
geen verdere problemen gehad.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: Een Zetagi B300p of B550p

Berichtdoor jan oss » 15 maart 2012, 14:30

of de oorzaak van het defect gaan van de kl [400?] ligt aan te weinig koelpasta onder de transistoren
betwijfel ik, denk eerder aan te hoge swr, of teveel insturing
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: Een Zetagi B300p of B550p

Berichtdoor tjebbe » 15 maart 2012, 19:49

:? wel erg vreemd idd, had je die draadantenne wel goed 1 op 1 ?
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: Een Zetagi B300p of B550p

Berichtdoor Arno Streekvos » 20 maart 2012, 16:19

Ik heb ruim 5 jaar met een B550P gestaan van Zetagi en iemand die ik goed ken stond 2 jaar met een B300P. Beiden werken prima en wij kwamen er heel ver mee.
Anders dan enkelen hier beweren is koeling echt wel het toverwoord. Zowel de B550P als de B300P en zowel de KL400 als de KL500 hebben allemaal hetzelfde probleem. Ze worden veel te hoog opgejaagd en hierdoor worden ze onzuiver (misschien op het kanaal naast waar jij zit op 27mc maar wel in andere banden). Vraag maar eens aan luisteramateurs en ze vegen er de vloer mee aan!

Ikzelf heb 1 goede linear ooit gehad waarvan ik heel veel spijt heb hem te hebben verkocht. Hier zaten 2 torren in die ieder 100 watt konden leveren. Goed voor 200 watt dus, maar toch was ie ingesteld op maar 100 watt output en het was een klein PCBtje met een enorm koellichaam er omheen. De torren draaiden dus op halve kracht en dat was om niet te kort te schieten met koeling. Terecht merkt iemand hier op dat geforceerde koeling vaak noodzamelijk is. Dat bij mij de koeling niet te kort schoot was te merken want dat ding had een bereik waar geen B300 of B550 aan kan tippen, noch een KL400 of KL500. Ik wist 10tallen kilometers zonder 1 S punt heel erg verstaanbaar te blijven (dat houd in dat de draaggolf lang is en dus goed op de frequentie uitzend). Pas op de laatste 15 a 20 km begon je S punten te meten...

Kortom, het antwoord op de vraag is naar mijn mening dat een zo groot mogelijke liniear met zo min mogelijk insturing en een zo groot mogelijke koeling de beste oplossing is. Dus als je een KL400 of B300P koopt, stuur hem niet harder uit dan 100 a 120 watt. Insturing dus niet boven 3,5 a 4 watt want dan leeft ie langer en is het signaal zuiverder. Kies je voor een KL500 of B550P, dan hetzelfde verhaal. Niet meer dan 4 watt insturen en dus tot 200 watt output. Dat is meer dan voldoende. Ik zou zelf met een B550P niet boven 175 watt output bij 13,8 volt voeding gaan. Zeker weten dat je dan haarzuiver bent en stukken verder komt dan met een over de rooie gejaagde liniear die meer harmonischen dan echte power genereerd...

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Zetagi boven RM (KL) liniears. Want die Zetagi's zitten echt HF dicht en die KL dingen niet. Die zijn afgewerkt met plastic. Bovendien zijn de koellichamen van Zetagi's meestal groter dan van RM (KL) liniears.
Arno Streekvos
 


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten