te weinig vermogen is terug op mijn zetagi bv 2001 mk 4

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

te weinig vermogen is terug op mijn zetagi bv 2001 mk 4

Berichtdoor 19LV111 » 30 apr 2012, 19:01

ik heb een zetagi bv 2001 mk4 gekocht
ik heb er een probleem mee
er zitten 4 lampen in
alle lampen branden op standby licht oranje zodra ik ermee wil zenden gaat er maar 1 lamp blauw branden
en dan na een paar minuten gaat die lamp knetteren en valt het vermogen weg
er zitten 4 verschillende lampen in wel even groot maar verschillende type
ik heb de lampen eruit gehad en in andere volgorde terug geplaatst
eerst nog wat vermogen gehad maar begon weer te knetteren en toen viel vermogen compleet weg
weer de lampen geplaatst hoe ze zaten maar geen vermogen
wat kan het zijn??? licht dit aan de lampen dat de vermogen er niet meer is
en wat zijn de beste type lampen voor deze lineair
volgens het schema moeten er el 519 in
ik kan pl 519 kopen nieuw of de pl 509 nieuw voor weinig
maakt het veel uit welke type ??
wie kan mij helpen
ik lees op meerdere forums en op youtube dat de buis qwa branden bijna niet veranderd
mijn buis werd vuurrood dit lijkt me niet goed
en nadat ik de buizen in andere volgorde deed werden er 2 vuurrood en nou geen vermogenmeer
licht dit wel aan de lampen of licht het ergens anders aan
mvg
19LV111
Laatst bijgewerkt door 19LV111 op 12 mei 2012, 09:23, in totaal 4 keer bewerkt.
19LV111
 

Re: geen vermogen zetagi bv 2001 mk 4

Berichtdoor Gizmo4real » 30 apr 2012, 19:55

Volgens mij kan dat idd aan verschillende buizen liggen.
Er horen el519 in te zitten, zou eens proberen 4 dezelfde el519 te plaatsen.
Aangezien je zegt dat je ze nieuw voor weinig kan krijgen :wink:
Dan is het altijd het proberen waard.
Gr Johan (Gizmo) 19LV198
Setup: Kpo DX5000, Syncron mp-5000 & Mantova turbo 8
Gewerkte Divisies: 1, 14, 19, 26, 109, 161
Avatar gebruiker
Gizmo4real
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 09 feb 2011, 02:13
Woonplaats: JO33BC Friesland

Re: geen vermogen zetagi bv 2001 mk 4

Berichtdoor 19LV111 » 30 apr 2012, 21:33

ja er horen EL519 in
ik kan nieuwe PL509 en nieuwe PL519 kopen voor weinig
mijn vraag is kan ik er PL509 of PL509 in doen
omdat er volgens schema EL519 in horen
mvg
mannes
Laatst bijgewerkt door 19LV111 op 30 apr 2012, 23:50, in totaal 1 keer bewerkt.
19LV111
 

Re: geen vermogen zetagi bv 2001 mk 4

Berichtdoor dxmuis » 30 apr 2012, 21:35

Waarschijnlijk werd er teveel power ingestuurd, vandaar die knetterende lamp, ik heb ooit ook zo één binnen gehad, er zitten nu 1 EL519 en 3 EL509 in, kosten wel rond de 80 € per stuk, grt
Tx/Rx: Yaesu FTdx-9000D
Mike: Yaesu MD 200
Ant:, /-/-/-/-/-/-/ PKW boom 13,10 m op 23 m
div: 1,2,3,4,5,6,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,43,44,45,47,48,49,50,51,53,54,56,55,57,58,59,61,62,63,64,65,67,68,69,70,72,73,75,76,78,79,80,81,82,83,84,85,86,88,89,90,91,93,94,95,96,97,99,100,101,102,104,105,106,107,108,109,110,112,113,115,116,117,118,119,120,122,123,125,126,127,130,133,135,136,138,140,141,143,146,147,150,151,152,153,154,155,156,157,158,159,161,163,164,165,167,168,169,170,172,173,177,178,183,185,187,188,189,191,193,194,195,196,201,204,205,206,207,216,217,218,219,220,223,228,231,232,233,234,239,242,246,250,251,257,261,271,281,283,285,286,291,300,301,302,304,306,307,308,309,310,311,315,317,319,327,328,329,330,332,338,340,344,346,347,348,351

Favoriet: http://www.clusterdx.com
Avatar gebruiker
dxmuis
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 03 maart 2011, 18:18
Woonplaats: Ieper (Ypres) Flanders Fields (B)

Re: geen vermogen zetagi bv 2001 mk 4

Berichtdoor 19LV111 » 30 apr 2012, 21:46

bij dille staat deze lineair te koop met 4 EL519 erin
ik kan voor weinig nieuwe PL509 en nieuwe PL519 kopen
kan ik die in de lineair zetten
dat is mijn vraag
19LV111
 

Re: geen vermogen zetagi bv 2001 mk 4

Berichtdoor dafke » 01 mei 2012, 10:34

De PL lampen kunnen niet gebruikt worden zonder de versterker aan te passen.
Dit omdat deze lampen een grotere werkspaning nodig hebben.
RCI 2970
RCI 2950 Turbo
President Franklin
President George
President Lincoln
President Jackson
President Jackson II
Ranger AR-3500
enz,enz,enz........

Imax 2000
dafke
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 22 feb 2006, 12:36
Woonplaats: Belgium

Re: geen vermogen zetagi bv 2001 mk 4

Berichtdoor Turfsteker 19MTS001 » 01 mei 2012, 13:38

als het goed is moet de gloeispanning veranderd worden..
Turfsteker 19MTS001
 

Re: geen vermogen zetagi bv 2001 mk 4

Berichtdoor jan oss » 02 mei 2012, 13:30

inderdaad de gloeispanning van de PL519 is anders dan van de EL519, de pl 519 lampen zijn goedkoper omdat ze ook in oudere kleuren tv,s werden gebruikt en er dus veel meer van op de markt zijn
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: vermogen is weg zetagi bv 2001 mk 4

Berichtdoor 19LV111 » 02 mei 2012, 20:47

iki heb nu 4 EL 519 besteld

ik lees op meerdere forums en op youtube dat de buis qwa branden bijna niet veranderd
mijn buis werd vuurrood dit lijkt me niet goed??
en toen vel blauw en toen begon de buis te knetteren en vonken in de buis
en nadat ik de buizen in andere volgorde deed werden er 2 vuurrood
ook vel blauw en toen begon de buis te knetteren en vonken in de buis en nou geen vermogenmeer
licht dit wel aan de lampen of licht het ergens anders aan???
mvg
19LV111
19LV111
 

Re: vermogen is weg zetagi bv 2001 mk 4

Berichtdoor jan oss » 04 mei 2012, 13:04

contoleer de hoogspanning eens op de top van de buizen en de roosterspanning of die nog wel in orde zijn ps uitkijken met hoogspanning [ die zware lineairs worden niet voor niets ELEKTRISCHE STOELEN
genoemd ] anders hebben we weer een forumlid minder
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: vermogen is weg zetagi bv 2001 mk 4

Berichtdoor Turfsteker 19MTS001 » 04 mei 2012, 14:00

dan branden de gaten in je vingers. (weet het uit ervaring) :lol:
Turfsteker 19MTS001
 

Re: vermogen is weg zetagi bv 2001 mk 4

Berichtdoor 19LV111 » 08 mei 2012, 07:49

ik ga van de week de nieuwe buizen plaatsen
maar wat is roosterspanning waar kan ik die meten
graag uitleg in leken taal :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
mvg
mannes
19LV111
 

Re: vermogen is weg zetagi bv 2001 mk 4

Berichtdoor jackdonio » 08 mei 2012, 14:04

Blauw licht geeft aan dat er gassen in de buis zitten , meestal vrijgekomen uit het metaal door overbelasting = Buis is al beetje exit
vonkjes in de buis geeft aan dat er inmiddels een aantal draden van de roosters losgebrand zijn en sluiting maken = buis is helemaal exit
Oranje licht geeft aan dat de buis heel fanatiek stroom aan het trekken is ( meestal 3 tot 10 keer de maximum waarde ) = buis al bijna helemaal exit
Nu moet je nooit geen verschillende buizen door elkaar gebruiken , de 509 en de 519 hebben wel dezelfsde aansluitingen maar er zitten toch verschillen in die twee bv. de maximale dissipatie van de 509 is 35 watt die van de 519 is 45 watt , ook de stijlheid ( = versterkingfactor ) is niet helemaal gelijk , als je die parallel gaat gebruiken in een lineair zal de ene buis al het werk doen terwijl de andere(n) lekker liggen te zonnebaden
Ook de anode impedantie vertoond verschillen zodat het goed afstemmen van de uitgang moeilijker wordt , vooral deze goede afstemming is belangrijk , de anode stroom onder belasting hang oa. af van de juiste anode belasting . op het punt van goede belasting dus wanneer de afstemming goed in resonantie is zal de anodestroom goed zijn , kom je buiten die dip dan zal de stroom heel snel oplopen en de anode dissipatie oplopen tot waardes ver boven het toelaatbare ( = meestal heel snel buis exit)
de anodes van de buizen mogen kortstondig wel iets rood worden , maar beslist kortstondig en beslist niet meer dan donker kersrood . als ze de kleur van een sinasappel krijgen is het meestal al te laat .
Verder is het fabrikaat ook nog van belang , de ene 519 is de andere niet . vroeger gebruikte is deze buizen op mijn MG zender
met twee stuks oosteuropeese tesla's EL 519's kon ik tot 220 watt uit het ding trekken zonder dat de buizen zich ongelukkig gingen voelen
met een paartje Philips EL 519's begonnen de buizen bij 120 watt al behoorlijk te kleuren .
Ook de russische EL 519's van Svetlana zijn praktisch onverwoestbaar , ik heb een paartje ooit eens opgepompt tot 340 watt , toen begon mijn dummy te dampen en ben ik maar gestopt . Dit was wel op middengolf dus 1,6 M/c ik denk niet dat dit op 27 Mc lukt , 519's zijn geen echte hoogfrequentbuizen ze zijn oorspronkelijk ontworpen als "flyback" tube's voor lijneindtrappen waar ze op 15 kilohertz werken
en daar met een lage spanning enorme stroompulsen moeten doorlaten en hele hoge tegenspanning moeten kunnen verdragen

Verder nog even iets over dat inbranden , Goede nieuwe buizen van een gerenomeerde fabriek zijn meestal al ingebrand , maar verwacht dat bv. niet van de chinezen daar stoopen ze de buis direct in een doosje en klaar.
Ook NOS ( New Old Stock) dus buizen die jarenlang in opslag hebben gelegen moeten voor gebruik worden ingebrand .
In het metaal achtergebleven lucht moleculen komen met de jaren vrij en zorgen voor een afname van het vacuum , het "inbranden "zogt ervoor dat het op het glas aanwezige magnesium ( de glanzende laag ) deze restlucht moleculen opnemen .
Meestal is het op gloeispanning houden gedurende 1 dag al voldoende , wil je het echt mooi doen zou je er ook nog een kleine stroom door moeten laten lopen , maar dat zul je buiten de lineair moeten doen bv in een buizentester of andere schakeling waar je de stromen goed in de gaten kunt houden

Dat meten van die roosterspanning zou ik maar niet doen , de meeste lineairs hebben de buizen in "Grounded Grid" schakeling staan , waar alle roosters gewoon aan aarde liggen en de aansturing op de kathode geschied , daar is er dus geen sprake van roosterstroom . In schakelingen waar de kathodes aan aarde liggen en de aansturing op het stuurrooster heb je wel te maken met roosterstroom maar om die te kunnen meten moet je op de print dingen gaan losknippen en als je niet precies weet wat je aan het doen bent zou ik daar beslist niet aan beginnen
jackdonio
 

Re: vermogen is weg zetagi bv 2001 mk 4

Berichtdoor jan oss » 08 mei 2012, 14:34

ik had hem ook al gewaarschuwd , jack, verder fantastische uitleg over het buizen fenomeen
ikzelf ben er geen liefhebber van, stroom is iets dat je niet ziet ,maar er wel is
en alles wat je niet ziet en er wel is , daar moet je voor oppassen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: vermogen is weg zetagi bv 2001 mk 4

Berichtdoor 19LV111 » 08 mei 2012, 17:55

wowww jack!! :D :D :D
schitterende uitleg wat jij allemaal beschrijft over de buizen
is exact wat er met mijn buizen gebeurt is
en ja er zaten 4 verschillende in wel russen maar toch
ik heb nu 4 EL 519 die gaan er morgen in
hartstikke bedankt voor je uitleg :D :D :D
mvg
mannes
19LV111
19LV111
 

Volgende

Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten