Trage reactie EuroCB EV-200

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Trage reactie EuroCB EV-200

Berichtdoor 19vk21 » 30 dec 2012, 15:43

Hi folks,

Eindelijk tijd voor 'een krijgertje' dat ik nog nooit uitgeprobeerd had. Een oude EuroCB EV-200, die een vreemd gedrag vertoond. Eerst mag het ding natuurlijk een poos lekker voorgloeien. Als ik vervolgens op TX ga, voor het gemak even in FM, komt het uitgangsvermogen niet boven de 30W uit. Maar zolang de zender aan blijft, blijft het uitgangsvermogen langzaam omhoog kruipen. Na 1-2 minuten komt hij dan boven de 100W uit. En in een normaal QSO waarbij de zender geregeld aan gaat, blijft de lineair netjes power afgeven.

Maarrrr... zodra weer enige tijd geen TX-activiteit plaatsvindt, zakt het uitgangsvermogen weer langzaam in. Dus als de zender 5-10 minuten niet gebruikt is, geeft de lineair bij een volgende doorgang opeens weer bijv. 80 Watt. En weer kruipt de power langzaam omhoog, naarmate de zender langere tijd aan is.

Dit doet me in eerste instantie denken aan rotte condensatoren. Maar voordat de soldeerpook opgestookt wordt, zou ik eerst eens willen kijken of meer mensen hier wel eens mee te maken hebben gehad...?

'73
19VK21 aka Ron
19vk21
 

Re: Trage reactie EuroCB EV-200

Berichtdoor Rene » 31 dec 2012, 11:07

Ik denk dat je 'm met de knop bij moet trekken , en tijdens gebruik ook totdat hij lekker op temperatuur is.
Likt me vrij normaal bij oudere buizenlineairs..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 82 gasten