100 watt linear

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

100 watt linear

Berichtdoor pietercam » 07 feb 2013, 15:37

Hoi

Zijn er mensen die ervaring hebben met een KL 203 Linear
Ons bedoeling is 90 km te overbruggen met een wilson little will antenne naar Basis antenne
Die mobiele antenne mag niet groter zijn daarmee die vraag of dit mogelijk is met een 100Watt linear of moet men nog zwaarder ?
Dus mobiel naar basis en omgekeert ,

Gr
pietercam
 

Re: 100 watt linear

Berichtdoor 19RE000 » 07 feb 2013, 16:25

pietercam schreef:Hoi

Zijn er mensen die ervaring hebben met een KL 203 Linear
Ons bedoeling is 90 km te overbruggen met een wilson little will antenne naar Basis antenne
Die mobiele antenne mag niet groter zijn daarmee die vraag of dit mogelijk is met een 100Watt linear of moet men nog zwaarder ?
Dus mobiel naar basis en omgekeert ,

Gr



Hallo Pieter,

Die 100 km gaat niet standaard lukken maar uitsluitend bij bijzondere propagatie.

Ongeacht wat vermogen jij in de auto en thuis gaat gebruiken.


Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: 100 watt linear

Berichtdoor tjebbe » 07 feb 2013, 19:21

KL 203 Linear is goede linear, max 10w input, komt er rond de 120 watt eruit. zou er wel een blower bovenop monteren.
100 km gaat niet lukken, ik denk rond de 40 km en dan houd het wel op ( platteland ) .
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: 100 watt linear

Berichtdoor pietercam » 07 feb 2013, 19:24

Maar dit vermogen is toch zoniet overdreven ?
En ik vind raar dat je met 4Watt toch 20Km behaal al uitgestest naar basis maar nog niet met 100 watt .
Dus Met 100Watt moet dit toch haalbaar zijn ?
Of zijn linears ook maar rommel en overdreven wat men kan uithalen ?
pietercam
 

Re: 100 watt linear

Berichtdoor pietercam » 07 feb 2013, 19:29

tjebbe schreef:KL 203 Linear is goede linear, max 10w input, komt er rond de 120 watt eruit. zou er wel een blower bovenop monteren.
100 km gaat niet lukken, ik denk rond de 40 km en dan houd het wel op ( platteland ) .



40 KM is toch maar weinig voor die power ermoet instoppen
had toch wat meer verwacht het dubbel .
pietercam
 

Re: 100 watt linear

Berichtdoor 19RE000 » 07 feb 2013, 19:45

pietercam schreef:
tjebbe schreef:KL 203 Linear is goede linear, max 10w input, komt er rond de 120 watt eruit. zou er wel een blower bovenop monteren.
100 km gaat niet lukken, ik denk rond de 40 km en dan houd het wel op ( platteland ) .



40 KM is toch maar weinig voor die power ermoet instoppen
had toch wat meer verwacht het dubbel .



Beste Pieter,

Jij maakt dezelfde vergissing die velen maken.

Jij hebt met een aantal natuurwetten te maken.

1) De ronding van de aarde m.a.w na ongeveer 30 km verdwijnen de huizen al achter de bolling van de aarde.

2) Voor elke s-punt (6dB) moet je 4 keer vermogen verhogen.


4 watt naar 16 watt=1 s punt.
16watt naar 64 watt=1 s punt
64 watt naar 256 watt= 1 s punt
256watt naar 1024 watt= 1 s punt.

Je kunt dus het signaal net achter de horizon, 30-40 km, bereiken met "flink" groter vermogen, maar 90 km gaat echt niet lukken.

Ik heb er nog niet eens bij vermeld dat beide stations zowel mobiel als basis volledig vrij zicht naar elkaar moeten hebben
anders wordt de afstand nog (veel) kleiner.

Succes.

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: 100 watt linear

Berichtdoor jackdonio » 07 feb 2013, 19:56

Afstand heeft niets met vermogen te maken maar alleen met antenne hoogte
als je met een 4 watt zender mobiel ongeveer 5 km komt is het echt niet zo dat je met 40 watt ineens 50 km komt
Het enige verschil is dan dat je op die 5 km afstand dan iets beter verstaanbaar bent , als je verder weg rijdt zit je door de kromming van de aarde achter de horizon en kan het signaal de andere antenne niet meer "zien " en dat meekt het niet uit of je 4 , 40 of 400 watt of 4 kilowatt maakt.
Verder moet je het vermogen steeds 4 maal zo groot maken om 1 S puntjer winst te maken , als je dus ergens met 4 watt een S3 op de meter zet zul je naar 16 watt moeten gaan om daar S4 te halen , wil je dan graag een S 5 halen zul je 64 watt moeten stoken , wil je dan het signaal ook nog omhoog halen naar S6 dan zul je al 256 watt moeten maken
En wil je het signaal dan ook nog naar S 7 brengen begin dan maar minstens 1 kilowatt te stoken en voor S8 dus 4 kilowatt
Je ziet dus dat vermogen heel weinig invloed heeft op de afstand welke je kunt halen
reele waarden zijn ongeveer 3 tot 5 Km mobiel naar mobiel , 5 - 12 km mobiel naar basis , 10 - 30 km basis naar basis
Dit zijn dan de standaard " conditie loze afstanden " . als er echt goede conditie's zijn is Nederland naar Amerika ook mogelijk , zelfs mobiel met 4 watt . Maar dan heeft wat extra vermogen wel nut , niet om verder te komen maar om die 5000 andere stations op hetzelfde kanaal weg te drukken .
jackdonio
 

Re: 100 watt linear

Berichtdoor pietercam » 07 feb 2013, 23:14

jackdonio schreef:Afstand heeft niets met vermogen te maken maar alleen met antenne hoogte
als je met een 4 watt zender mobiel ongeveer 5 km komt is het echt niet zo dat je met 40 watt ineens 50 km komt
Het enige verschil is dan dat je op die 5 km afstand dan iets beter verstaanbaar bent , als je verder weg rijdt zit je door de kromming van de aarde achter de horizon en kan het signaal de andere antenne niet meer "zien " en dat meekt het niet uit of je 4 , 40 of 400 watt of 4 kilowatt maakt.
Verder moet je het vermogen steeds 4 maal zo groot maken om 1 S puntjer winst te maken , als je dus ergens met 4 watt een S3 op de meter zet zul je naar 16 watt moeten gaan om daar S4 te halen , wil je dan graag een S 5 halen zul je 64 watt moeten stoken , wil je dan het signaal ook nog omhoog halen naar S6 dan zul je al 256 watt moeten maken
En wil je het signaal dan ook nog naar S 7 brengen begin dan maar minstens 1 kilowatt te stoken en voor S8 dus 4 kilowatt
Je ziet dus dat vermogen heel weinig invloed heeft op de afstand welke je kunt halen
reele waarden zijn ongeveer 3 tot 5 Km mobiel naar mobiel , 5 - 12 km mobiel naar basis , 10 - 30 km basis naar basis
Dit zijn dan de standaard " conditie loze afstanden " . als er echt goede conditie's zijn is Nederland naar Amerika ook mogelijk , zelfs mobiel met 4 watt . Maar dan heeft wat extra vermogen wel nut , niet om verder te komen maar om die 5000 andere stations op hetzelfde kanaal weg te drukken .



Dus ik begrijp daaruit bv met 4 watt mijn antenne plaatsen op den eiffeltoren en één op Twin Towers zal ik mijn 100 KM halen :mrgreen:
pietercam
 

Re: 100 watt linear

Berichtdoor jackdonio » 07 feb 2013, 23:25

Met 4 watt op de eifeltoren zul je inderdaad een behoorlijk eind komen
jackdonio
 

Re: 100 watt linear

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 08 feb 2013, 12:04

Ja 100 km is alleen haalbaar met hoge antenne's .Voorbeeld, hier in de wijk stadsveld staat een bouwkraan met daar boven op een 27 mc basis antenne deze meneer kan bijna door heel overijssel werken maar dan moet het tegen station wel een hoge basis antenne hebben . Ik vindt 40 km basis-mobiel ook een beste afstand ,s'nachts zou het makkelijker zijn omdat er dan minder storingen op de band zijn.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: 100 watt linear

Berichtdoor JesseN » 08 feb 2013, 13:11

Hou ook de tip van Tjebbe even in je achterhoofd: de kl203 wordt erg heet als je die continu met 10Watt instuurt. Overigens lijkt me het niet wenselijk om de lineair op z'n tenen te laten lopen. Beter even wat minder insturen want dat zal de levensduur ten goede komen. Je hebt al gelezen dat het voor de afstand niet zoveel zal uitmaken. Mijn eerste 203 is verbrand. De tweede 203 wil ik met minder insturen; ongeveer 6 Watt. Uitgangsvermogen wordt dan ergens tussen de 55 en 70 Watt. Mijn grootste afstand met de lineair, mobiel-basis is 45km (Platteland) In sterk stedelijk gebied zal het drastisch minder zijn.
Vriendelijke groet,

Gerard
19LV173

Afbeelding
27MC en scanner radio Nederland

Meld je aan :)


Maar...... op Facebook zijn veel meer leuke groepen actief op het gebied van 27MC.

Geïnteresseerd in de zendhobby in het algemeen?

Radio Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

Wie rijdt er nog meer rond met een bakkie in z'n auto?

CB Mobiel

----------------------------------------------------------------------

Op zoek naar radio's of onderdelen? Hier moet je zijn:

27mc & Vergunningsvrij, Verkoop/Ruil-Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

En voor de serieuze zendhobbyist:

Radio zendamateurs





---

Gewerkte divisies:
1, 13, 14, 19, 21, 29, 161
JesseN
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 30 mei 2011, 01:29
Woonplaats: Zuidlaren (Dr) (JO33IC)

Re: 100 watt linear

Berichtdoor Remco Rozenburg » 08 feb 2013, 20:57

Een lineair hoog insturen resulteert misschien in meer vermogen op de meter, maar een deel van dit vermogen wordt uitgezonden in bijproducten op andere frequenties omdat de eindtor(ren) verzadigen en gaan staan oscilleren, de torren worden dan ook veel te warm omdat ze vermogen produceren op frequenties (harmonischen) waar ze niet voor ontworpen zijn en/of het uitgangsnetwerk niet voor is gemaakt. Inderdaad liever laag insturen en rustig laten draaien, 10 of 20W minder merk je met zulke vermogens niet meer.
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 95 gasten