Insturen vermogen ssb

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Insturen vermogen ssb

Berichtdoor rdkraker » 17 jan 2015, 23:14

Ik ben me aan het oriënteren op een lineair, rond 100w fm / 200 ssb

Lastige keuze is nog een gebruikte zetagi buizenversterker, of nieuwe kl203 transistor. Tips zijn daar natuurlijk welkom!

Ik begrijp dat je ze niet te zwaar mag insturen. Officieel heeft mn Lincoln ong 30wt ssb uitgangsvermogen. Lees ik nou dat ik t ssb vermogen niet van buiten kan regelen met tx power? Ik weet m intern wel te vinden, maar aangezien SBS zo lastig te meten is... Hoe weet ik dat ik niet teveel instuur? Fluiten en dan op m'n powermeter een veilige marge aanhouden ...?



Kortom, weer vragen te over :)

(En ja, had m'n 50w uit m'n vorige post al verkocht :) )
rdkraker
 

Re: Insturen vermogen ssb

Berichtdoor president- mckinley » 17 jan 2015, 23:34

Met 30 Watt moet het ruim voldoende zijn om verbindingen te maken.
De antenne moet het doen, daar zou ik me op richten.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Insturen vermogen ssb

Berichtdoor Peter-dx » 17 jan 2015, 23:53

Voor je instuur vermogen te bepalen dan zet je de radio op FM, regel het max vermogen wat je mag insturen in je eindtrap.
Zet je radio om op USB of LSB :D
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Insturen vermogen ssb

Berichtdoor panda58 » 18 jan 2015, 01:05

En ik heb vroeger eens gehoord dat een buizen lineair een schoner signaal
geeft dan een transistor lineair.
Geen ervaring mee,dus als het niet zo is dan krijg ik wel komentaar.

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: Insturen vermogen ssb

Berichtdoor 19jz387 » 18 jan 2015, 01:55

Fatsoenlijke pep meter kopen en je pep vermogen in de bak zelf terug zetten.
Ik zou mn linear niet slopen.
Mic gain dichtdraaien geeft ook minder vermogen op een gewone meter met fluiten maar de pep meting kwam toch hoger uit.
19jz387
 

Re: Insturen vermogen ssb

Berichtdoor plientjebr » 18 jan 2015, 06:20

Nou, ik heb ook het 1 of ander in huis nu om meer vermogen te krijgen.
Even kijken hoe ik het ga gebruiken, want ik ben niet van plan het te gaan gebruiken
zoals velen het hier doen.
Die zitten met dingen te werken om gewoon met de buurtjes te babbelen.
Zit ik in Kropswolde, kan ik niet eens meer mensen uit Hoogezand/Sappemeer ontvangen, omdat iemand
uit een dorpje in de omgeving met tig watt zit te werken en die praat dan met de buurman 2 meter verderop.
Heb je die vermogen toch niet nodig????

Beetje rekening met elkaar houden is wel zo netjes.
Ik heb hier een buurtstation waar ik ook wel eens last van heb, hij hoort mij, ik hoor hem, maar samen
komen we er wel uit.
Maar er werken mensen met vermogens, mijn hemel :shock:
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Insturen vermogen ssb

Berichtdoor rdkraker » 18 jan 2015, 08:35

Peter-dx schreef:Voor je instuur vermogen te bepalen dan zet je de radio op FM, regel het max vermogen wat je mag insturen in je eindtrap.
Zet je radio om op USB of LSB :D


Dat schijnt dus niet te werken aangezien de tx power regelaar op de buitenkant, alleen am/fm regelt. Er is dus een aparte regelaar binnenin waarmee ik de usb moet afregelen. Zodoende kan ik fm dus niet als referentie gebruiken...
rdkraker
 

Re: Insturen vermogen ssb

Berichtdoor rdkraker » 18 jan 2015, 08:43

http://www.robkalmeijer.nl/techniek/ele ... index.html

Ik lees hier hoe lastig het is om pep output fatsoenlijk te meten zonder erg dure spulletjes of (voor mij) lastige mods. Lees ook dat fluiten ongeveer 70/80 procent van de daadwerkelijke pep laat zien op de meter.

Dus dan maar zo afregelen dat een fluitsignaal tussen anderhalf/twee watt geeft, dan zou ik Max 3.5w uitsturen denk ik?
rdkraker
 

Re: Insturen vermogen ssb

Berichtdoor rdkraker » 18 jan 2015, 08:46

Helemaal eens plientje, hoger vermogen meteen terugschroeven als je merkt met een lokaal station te werken. Anders hebben anderen onnodig last van je toch...
rdkraker
 

Re: Insturen vermogen ssb

Berichtdoor 19RE000 » 18 jan 2015, 11:56

rdkraker schreef:http://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/radiotechniek/hambladen/radcom/1989/01/page48/index.html

Ik lees hier hoe lastig het is om pep output fatsoenlijk te meten zonder erg dure spulletjes of (voor mij) lastige mods. Lees ook dat fluiten ongeveer 70/80 procent van de daadwerkelijke pep laat zien op de meter.

Dus dan maar zo afregelen dat een fluitsignaal tussen anderhalf/twee watt geeft, dan zou ik Max 3.5w uitsturen denk ik?



Hier is een simpele oplossing voor het meten van PEP vermogens.

http://www.hamshop.nl/daiwa-cn-801-hp-2.html

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Insturen vermogen ssb

Berichtdoor 19jz387 » 18 jan 2015, 12:36

Dit is een Nog goedkopere oplossing om pep te meten en ook nog eens geschikt voor vhf en uhf.
http://www.dile.nl/meetapparatuur-po-av ... p-842.html

Meten is een van de meest belangrijke dingen in de hobby en daar moet je niet te simpel over nadenken.
Even afstellen met een fluit toon en denken Goh nu is het wel veilig maar toch een piek van 10 watt meer hebben omdat je metertje niet snel en goed genoeg was.
Ach tis niet mijn linear die je opblaast.
19jz387
 

Re: Insturen vermogen ssb

Berichtdoor 19RE000 » 18 jan 2015, 12:40

19jz387 schreef:Dit is een Nog goedkopere oplossing om pep te meten en ook nog eens geschikt voor vhf en uhf.
http://www.dile.nl/meetapparatuur-po-av ... p-842.html

Meten is een van de meest belangrijke dingen in de hobby en daar moet je niet te simpel over nadenken.
Even afstellen met een fluit toon en denken Goh nu is het wel veilig maar toch een piek van 10 watt meer hebben omdat je metertje niet snel en goed genoeg was.
Ach tis niet mijn linear die je opblaast.



Dit is geen PEP meter.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Insturen vermogen ssb

Berichtdoor 19jz387 » 18 jan 2015, 12:49

Ding wijkt maar een half watt af van een bird op de pep stand.
Heb die meter hier ook staan namelijk.

Afbeelding
19jz387
 

Re: Insturen vermogen ssb

Berichtdoor rdkraker » 18 jan 2015, 13:41

Hmm dat wordt weer sparen geblazen... :(
Voor t geld van die eerste meter kan ik drie nieuwe lineair kopen... Iets wat voor de één eenvoudig is, is voor de ander best een bak geld :wink:
rdkraker
 

Re: Insturen vermogen ssb

Berichtdoor coszmo » 18 jan 2015, 14:27

rdkraker schreef:
Peter-dx schreef:Voor je instuur vermogen te bepalen dan zet je de radio op FM, regel het max vermogen wat je mag insturen in je eindtrap.
Zet je radio om op USB of LSB :D


Dat schijnt dus niet te werken aangezien de tx power regelaar op de buitenkant, alleen am/fm regelt. Er is dus een aparte regelaar binnenin waarmee ik de usb moet afregelen. Zodoende kan ik fm dus niet als referentie gebruiken...



Volgens mij haal je dingen door elkaar heen . Als je de power op AM of FM terug regelt voor op de bak
dan heb je dus op SSB ook minder vermogen .
Naar mijn mening kun je , als je een lineair hebt , deze met weinig vermogen insturen .
Als deze dan bv. 100 watt is dan draai je het vermogen op tot de lineair 100 watt geeft .
Dit op AM en FM . Hoger opdraaien heeft geen zin . met die paar extra watt kom je niet verder en
de lineair is alleen gauwer versleten.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Volgende

Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten