Bij lang zenden bv als vos staan verloopt swr

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Bij lang zenden bv als vos staan verloopt swr

Berichtdoor Remco S » 18 apr 2007, 21:54

Als ik bv als vos sta en ik heb een linear aan staan valt mij op dat bij lang en vaak zenden 1 minuut aan en 1 minuut uit de swr van 1/1.1 naar 1/1.6 verloopt, zal dit een gevolg van de warmte in de linear en of spoel van de antenne zijn of zou dit een slechte massa op bak of linear kunnen zijn? (persoonlijk vind ik de weerstand op de massa kabel te hoog dus dat ga ik toch al veranderen, maar misschien dat jullie nog tips hebben.
Remco S
 

Bij lang zenden verloopt swr

Berichtdoor RamsesIV » 19 apr 2007, 11:46

Een component dat warm wordt kan natuurlijk altijd een beetje van eigenschappen veranderen. Zoals de koeling van de CB zelf moet je ook zien dat je lineair genoeg koeling krijgt, genoeg ruimte errond dat \"de lucht kan circuleren\". Heb je een recente of al een lineair die al wat heeft doorgemaakt? Kan je er eens een andere tussenhangen van ongeveer hetzelfde vermogen? Is het je toen opgevallen dat je lineair erg was opgewarmd? Zijn al je soldeerpunten in de lineair nog goed, condensators niet opgeblazen? En sowieso, je bent zeker dat je antenne het uitgaand vermogen aankan?
Ik heb ooit eens een lichtere antenne zien 'opsmoren' door te hoog vermogen. Deze kon je niet meer aanraken. De plastic coating smolt en was er aan het afdruppelen :shock: De persoon die toen vos stond had niet door dat hij de verkeerde antenne in gebruik had (antenneswitch vergeten omschakelen) :twisted:
Check zeker eens van je lineair tot en met de antenne. Kijk ook eens in je antennevoetje of deze connectie goed is... good luck!
RamsesIV
 

Berichtdoor duckmen » 19 apr 2007, 12:01

als je linear te warm wordt zou ik zeggen zet er een 12 volt ventilator op werk perfect heb het zelf ook gedaan en de swr
veranderd minder

had er zelf ook last van namelijk dat de swr verliep als ik lang aan het zenden was .
bij mij heeft dit geholpen.
duckmen
 

Berichtdoor Remco S » 23 apr 2007, 22:12

Ik heb van het weekend al mijn antenne kabels veranderd van RG58 naar Aircell 7 50 ohm. De antenne die ik heb is een Wilson 1000 (moet genoeg aan kunnen) de linear hing op het tussenschot in de laadruimte (busje) het was een KL203, maar vandaag mijn nieuwe KL500 binnengehad.
Dus eens kijken hoe het nu gaat, en de tip van duckmen ga ik bij deze linear ook uitvoeren, komt een ventilator op dus even kijken wat dit doet
Remco S
 

Follow-up: Bij lang zenden verloopt swr

Berichtdoor RamsesIV » 24 apr 2007, 09:55

Laat ons zeker het resultaat weten :!:
RamsesIV
 

Berichtdoor Remco S » 17 mei 2007, 12:02

Van het weekend heb ik alles weer eens goed kunnen testen met de nieuwe kabels en linear (nu KL500) en de SWR is nauwelijks verlopen koud 1/1.3 en na een uur nog steeds 1/1.3 (200 watt) misschien dat het wel komt door de dikkere antenne kabels of een linear die niet op max heeft gestaan, maar ik ben iniedergeval weer tevreden!!
Remco S
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 17 mei 2007, 19:07

Niets meer aan doen dus staan laten die handel :lol:
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

End Follow-up: Bij lang zenden verloopt swr

Berichtdoor RamsesIV » 22 mei 2007, 15:01

Blij om dat te horen!
Dus missch eens op de 11m-band eh :lol:
RamsesIV
 

Berichtdoor Johanh2o » 22 mei 2007, 17:04

heb het zelfde probleem met de kl 203 hij loopt bij mij van de 1.1.5 naar de 1.2.0 op alle kanalen :(:(
Johanh2o
 

Berichtdoor Rekal » 18 jul 2007, 04:43

hier ook een K-po ea150 die verloopt van 1:1.1 naar 1:1.8 als ik lang zend. ( 5min contineu, dan stop ik maar, laat hem 5min koelen en kan weer van voorafaan ) .

er staat een computerventilator voor, heet word hij niet.
voelt lauw aan, niet eens warm.

ik denk dat dit normaal is met zulke budget linears.

( oei oei, nu schop ik er enkele tegen de schenen, ik zet met al schrap )
Laatst bijgewerkt door Rekal op 19 jul 2007, 04:41, in totaal 1 keer bewerkt.
Rekal
 

Berichtdoor 19DT2120 » 19 jul 2007, 00:00

Probeer de combinatie eens uit achter een basis antenne plus goede coax.Kijken wat er dan gebeurt.
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Berichtdoor Ernst » 05 aug 2007, 10:44

hoi
bij een besis lineair heb je een plate en load knop ziten voor het afstellen van de lineair

bij somige hoogvermogen transistor lineairs zit er een trimmer op de printplaat die fabrieksmatig dusdanig afgestelt staat dat je een gunstige swr hebt tussen bak en lineair

ik heb er weleens defecte lineairs onder de vingers gehad en het bleek dus dat deze trimmer gewoon bijna weg gesmolten was

het kan natuurlijk zijn dat dat nderdeel bij de lineairs genoemd hier in de tread dat deze trimmers ook veel te warm worden (als je de linear open maakt en je ziet dat dit kompnent er ietwat verfromfraaid uit ziet.. weet je meteen het probleem... vervang deze dan ook voordat het sluiting maakt
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re:

Berichtdoor RamsesIV » 06 aug 2007, 11:29

Ernst schreef:hoi
bij een besis lineair heb je een plate en load knop ziten voor het afstellen van de lineair

het kan natuurlijk zijn dat dat nderdeel bij de lineairs genoemd hier in de tread dat deze trimmers ook veel te warm worden (als je de linear open maakt en je ziet dat dit kompnent er ietwat verfromfraaid uit ziet.. weet je meteen het probleem... vervang deze dan ook voordat het sluiting maakt

Herinner me inderdaad dat ik zoiets al eens heb gezien bij een lineair. Om dit te vervangen: afstellen op 50Ohm, inbouwen en dan extra checken met swr meter tussen lineair en bak om bij te stellen?
RamsesIV
 

Berichtdoor Ernst » 06 aug 2007, 18:16

Herinner me inderdaad dat ik zoiets al eens heb gezien bij een lineair. Om dit te vervangen: afstellen op 50Ohm, inbouwen en dan extra checken met swr meter tussen lineair en bak om bij te stellen?


helemaal correct :wink:
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 81 gasten