Ruis S5, massa probleem?

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Ruis S5, massa probleem?

Berichtdoor Albert1249 » 24 apr 2024, 20:33

Hallo,
Bij het uitluisteren met de RFgain helemaal voluit heb ik een ruis van S5.
Nu heb ik al gelezen hier in de topics over storing tot S8-9 van zonnepanelen, ledlampen en PLC pluggen.
Als ik de woonkamer groep uitzet gaat de meter iets terug maar niet veel, zeg naar S4,5
Het vreemde is dat als ik mijn CBradio stevig beetpak, of de microfoon kabel goed beetpak ik dan de s-meter zie dalen naar s2-4.
Helemaal apart is als ik de SWR/Powermeter op de CBradio zet de S-meter daalt tot vrijwel 0. Ook is de ruis dan zogoed als weg.
Bij dat laatste kan ik me voorstellen dat radio en meter op elkaar instralen en dat ik dat beter niet kan doen, maar tegelijkertijd zou het de oplossing voor de ruis kunnen zijn.
Of heb ik gewoon een massa probleem?
Zoja, hoe kan ik de set goed aarden?

Bedankt in advance.

Albert.
Realistic TRC-451, PNI ML160, Nissei K-SWR1000.
Albert1249
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 21 apr 2024, 15:49
Woonplaats: Nijkerk

Re: Ruis S5, massa probleem?

Berichtdoor Wimpie » 24 apr 2024, 21:38

Ik vermoed dat de coaxkabel (en je bak met voeding) onderdeel is van de antenne. In amateurkringen spreek men dan van "mantelstroom" op de coax. Dat wil je normaal gesproken niet, omdat je dan ruis vanuit je huis oppakt.

Kun je de antennesituatie beschrijven?
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Ruis S5, massa probleem?

Berichtdoor Albert1249 » 24 apr 2024, 22:04

Bedankt voor je reactie.
De antenne is een mobiele PNI M-160 op magneetvoet en 4 meter rg58 kabel in de kamer op tafel geplaatst.
Die heeft niets van aarding.
Antenne in de SWR\Powermeter, powermeter in de CBradio.
Ook als ik mijn hand op de SWRmeter leg daalt de S-meter wijzer, maar blijft de ruis.
Kun je het begrip "mantelstroom" wat verder verduidelijken?
Zit er dan ergens sluiting in de coax?

Albert
Realistic TRC-451, PNI ML160, Nissei K-SWR1000.
Albert1249
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 21 apr 2024, 15:49
Woonplaats: Nijkerk

Re: Ruis S5, massa probleem?

Berichtdoor Snof » 25 apr 2024, 12:49

Magneetvoet moet wel op een metalen plaat (ijzer) staan van 1 m2, anders heb je geen tegencapaciteit ....de tegencapaciteit ben je nu zelf als je de radio of coax connector vast pakt.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Ruis S5, massa probleem?

Berichtdoor Wimpie » 25 apr 2024, 21:41

Zoals Snof aangeeft, heb je meer tegencapaciteit nodig. Als je geen groot stuk plaat van 1 m2 kunt gebruiken, kun je ook een staalplaatje nemen, en dat op gaas zetten. Je kunt dan het gaas oproleln als alles in de weg staat (geeft wellicht wel wondjes...)

Een antenne bestaat normaliter uit twee helften: één helft is de spriet, en de andere helft is bij antennes voor mobiel gebruik op een voertuig, het metaal van het voertuig. Tijdens het zenden ontstaat er RF stroom in het metaal van het voertuig. Gebruik je een mobiele antenne thuis zonder groot grondvlak, dan gaat de RF stroom in de mantel van de coax kabel lopen. Dat laatste is ongewenst en heb je zelf proefondervindellijk vastgesteld met je hand. De ongewenste stroom kan ook de goede werking van je bakkie, of zelfs de voeding, negatief beïnvloeden.

Je kabel is dus niet stuk, er loopt door het gebrek aan tegencapaciteit allen een extra ongewenste stroom in de buitenmantel van de kabel. Omdat die extra stroom in de buitenmantel loopt, wordt hij mantelstroom genoemd.

Die plaat mag in principe ook van heel dun aluminium zijn, alleen loop je dan het risico dat de antenne omvalt omdat de magneet niet kleeft. Optie is dan een stukje staalplaat onder het aluminium.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Ruis S5, massa probleem?

Berichtdoor Albert1249 » 26 apr 2024, 13:06

Heren, dank voor de uitleg en voor het oplossen van het probleem.
Ondertussen op het forum/ internet al wat over mantelstroom zitten lezen.
Is een 1:1 balun ook een optie? Of is dat overkill?
Als ik later naar een base antenne ga dan zou ik hem alvast hebben...
Realistic TRC-451, PNI ML160, Nissei K-SWR1000.
Albert1249
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 21 apr 2024, 15:49
Woonplaats: Nijkerk

Re: Ruis S5, massa probleem?

Berichtdoor Snof » 27 apr 2024, 00:00

Dan heb je nog steeds maar een halve antenne en geen tegen capaciteit, ding kan geen grondvlak toveren 😉
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Ruis S5, massa probleem?

Berichtdoor Albert1249 » 27 apr 2024, 16:30

Duidelijk, dank je wel.
Realistic TRC-451, PNI ML160, Nissei K-SWR1000.
Albert1249
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 21 apr 2024, 15:49
Woonplaats: Nijkerk

Re: Ruis S5, massa probleem?

Berichtdoor Wimpie » 27 apr 2024, 23:28

Albert1249 schreef:Heren, dank voor de uitleg en voor het oplossen van het probleem.
Ondertussen op het forum/ internet al wat over mantelstroom zitten lezen.
Is een 1:1 balun ook een optie? Of is dat overkill?
Als ik later naar een base antenne ga dan zou ik hem alvast hebben...

Een balun gebruik je om via een coaxiale kabel (=ongebalanceerde voedingslijn) bijvoorbeeld een dipool (=gebalanceerde antenne) te voeden. Jouw antenne is niet gebalanceerd, het is een zogenaamde monopoolantenne.

Je zult eerst voor voldoende tegencapaciteit moeten zorgen, zodat je een complete antenne hebt (dus straler met tegencapaciteit). Soms kan dan een mantelstroomfilter tussen antennekabel en bak nog wat doen.

Een mantelstroomfilter moet je in geval van CB niet te moeilijk over denken. Bij gebruik van 5 mm coaxiale kabel (bijvoorbeeld RG58) is dat gewoon een klapferriet van 13 mm waar je 3 keer de kabel doorheen doet. Zo'n klapferriet zijn de kosten niet. Zoiets als dit:
https://www.hfkits.nl/product/ferriet-k ... materiaal/
Als je de plug er nog aan moet zetten, kun je ook een gesloten kern gebruiken. Laat je geen (duur) commercieel product aansmeren.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Ruis S5, massa probleem?

Berichtdoor 19DT2120 » 28 apr 2024, 08:57

Of je maakt het zo: https://cb-antennas.com/?page_id=320 en de coax hoeft niet per se die rg213 te zijn, je kan gewoon de coax gebruiken die je voorhanden hebt!
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1707
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Ruis S5, massa probleem?

Berichtdoor Wimpie » 28 apr 2024, 13:15

19DT2120 schreef:Of je maakt het zo: https://cb-antennas.com/?page_id=320 en de coax hoeft niet per se die rg213 te zijn, je kan gewoon de coax gebruiken die je voorhanden hebt!

ferrietloze chokes zijn mij bekend, maar ik heb ze expres niet genoemd. Ze zijn best kritisch in het gebruik, omdat de impedantie sterk reactief is (dus of sterk inductief, of capacitief). Er zit weinig weerstandsdeel in. Dat kun je ook zien in:
http://www.karinya.net/g3txq/chokes/
De tekst onder: "Why reactive chokes are undesirable" geeft wat onderbouwing waarom je goed op moet letten bij het gebruik van ferrietloze mantelstroomfilters.

Als je weet wat je doet, zijn ze zeker bruikbaar en je kunt ze van ieder stuk kabel maken.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten