Wat voor voeding ?.

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Wat voor voeding ?.

Berichtdoor schoeffel » 15 feb 2016, 21:26

Voedingen,... je hoort er echt vanalles over.
De één zweert bij zo'n ouderwetse kast met dikke trafo dikke condensatoren en dikke diode's.
Nadeel van zo'n voeding,.... het gewicht.
Ik heb zoiets dus, weegt ruim 17 kilo en geeft zonder warm te worden continue 30 ampère.
Het geval zit dan ook in een 19 inch-rek. ( fabrieksvoeding van Philips )
Een ander heeft liever een geschakelde voeding, klein en niet zwaar.
Waar zit eigenlijk ook het verschil ?.
Maar wat is nou het beste :?: :?: :? :?
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Wat voor voeding ?.

Berichtdoor messentrekker » 15 feb 2016, 23:34

Schoeffel ..


Het verschil zit hem in de 2 zaken die je zelf al noemt.

Afmetingen en gewicht . Stroom leveren doen ze allemaal .

Het grootste verschil merk je in de portomonee... geschakeld is goedkoper .

Maar zoals bij alles tegenwoordig zitten er ook minder goede exemplaren/fabrikanten tussen.

Laat je alleen niet teveel leiden door alle Reviews en ervaringen . Met de media van Tegenwoordig is ieder klein krasje zo op internet gezet . ( je leest nooit : mijn apparaat is stuk omdat ik er meer mee deed als dat eigenlijk de bedoeling is en ik vond dat het het proberen waard was )
messentrekker
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 15 maart 2008, 18:55

Re: Wat voor voeding ?.

Berichtdoor Robber57 » 16 feb 2016, 17:17

.
Laatst bijgewerkt door Robber57 op 03 aug 2018, 08:57, in totaal 1 keer bewerkt.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Wat voor voeding ?.

Berichtdoor Charles » 16 feb 2016, 18:20

Robber57 schreef:Dus een geschakelde voeding met een RANDAARDE stekker moet ALTIJD aan een GEAARD STOPCONTACT want anders speel je met het leven van je bakkie.
Een stekker MET randaarde hoort altijd in een stopkontakt MET randaarde. Da's nogal logisch hé.

Ikzelf woon in een huurhuis en alleen in de keuken zijn stopkontakten met randaarde, alle andere zijn gewone stopkontakten. Ik heb eens bij een elektriekmannetje gevraagt wat het gaat kosten om alle stopkontakten te voorzien van randaarde, dat gaat een bedrag worden van vier cijfers. :shock:
Volgens hem moet dan alles eruit en nieuwe draden erin en natuurlijk ook nieuwe stopkontakten. Ik heb ervanaf gezien, dat is een hele dure grap.
Dus is hier vrijwel alles zonder randaarde aangesloten, ook al heeft de stekker wel randaarde...
Charles
 

Re: Wat voor voeding ?.

Berichtdoor 19-DT-170 » 16 feb 2016, 19:34

Robber57 schreef:(werkelijk 115+5=130 volt)
:roll:
Charles-98 schreef:Ikzelf woon in een huurhuis en alleen in de keuken zijn stopkontakten met randaarde, alle andere zijn gewone stopkontakten. Ik heb eens bij een elektriekmannetje gevraagt wat het gaat kosten om alle stopkontakten te voorzien van randaarde, dat gaat een bedrag worden van vier cijfers. :shock:
Volgens hem moet dan alles eruit en nieuwe draden erin en natuurlijk ook nieuwe stopkontakten.

In een huurhuis zou ik sws niet te veel doen.
Daarnaast hoef je helemaal niet alles te vernieuwen. Je kunt best een randaarde draad bijtrekken.
Alleen is de moeilijkheid dat sommige groepen niet van randaarde zijn voorzien. Dan moet je uitzoeken hoe je van centraaldoos naar centraaldoos
de aarde moet bijtrekken naar de meterkast. Daar gaat wel wat tijd in zitten.
Stopcontacten moeten inderdaad worden vervangen. Maar als je geen exotisch uitziend model kiest, maar gewoon een standaard kiest
ben je rond de 3 à 4 euro per stopcontact kwijt.
Nadeel is dat dubbele inbouwstopcontacten met randaarde uitzien als opbouw materiaal, omdat de aarde niet in de inbouwdoos past. :-S

Die spanningsverschillen die Robber57 weergeeft komt overigens ook voor bij conventionele trafo's.
Vaak zijn die voedingen HF afgeschermd. Dat komt door condensators die aan aarde hangen.
Heb je een conventionele trafo aangesloten zonder aarde, dan kun je ook spanning 'voelen'.
De stroom is echter dermate laag dat je het wel voelt, maar er niet dood aan gaat.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Wat voor voeding ?.

Berichtdoor vincenttor » 16 feb 2016, 19:39

Dus , geschakelde voeding gebruiken.
Ik heb nog een blok beton onder me bureau staan die 50A levert en aardig wat in rust staat te verstoken en best warm word ook.
Beter een geschakelde voeding zodat het en makkelijk te verplaatsen is, en minder verbruik heeft inrust.
Of het maakt je weinig uit dat je de energie rekening moet betalen einde van de maand ;)
Ook zijn de geschakelde modellen , althans de voedingen die ik in de tijd dat ik er mee bezig was, een stuk goedkoper vaak dan de conventionele voedingen met een zware trafo erin.
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Wat voor voeding ?.

Berichtdoor Charles » 16 feb 2016, 22:16

19-DT-170 schreef:In een huurhuis zou ik sws niet te veel doen.
Daarnaast hoef je helemaal niet alles te vernieuwen. Je kunt best een randaarde draad bijtrekken.
Precies, omdat het een huurhuis is ga ik er weinig aan doen. Wel hebben we hier oude draden in de oude kleuren rood en groen.
Eigenlijk praten we wel over veiligheid van het elektriek en wie gaat daarover?

Wat voeding betreft heb ik de K-PO KPS30SW 25 - 30 Amp.
Regelbaar en een meter erop zodat je ziet hoeveel stroom er gebruikt wordt. Ding is stil en stoort niet :D
Charles
 

Re: Wat voor voeding ?.

Berichtdoor schoeffel » 16 feb 2016, 23:06

Hey Robber.

Boeiend verhaal heb je me verteld.
Ehh,.... ik houd het wel bij dat loodzware ding, leek mij trouwens ook betrouwbaarder.
Maar dat zal komen doordat ik van de oude stempel ben, vroeger moest alles groot, zwaar en sterk zijn.
Overigens,.. die voeding die ik gebruik, heeft geen ventilator erop zitten.
Wel is bij mij alles geaard, en ik heb overal overspanningsbeveiligingen zitten.
Lijkt misschien wat overbodig,... maar,.. ik denk,.. een voorzichtig mens leeft langer en mijn bak dan ook.
Ik ben al een tijdje in de lucht, maar nog steeds bezig met mijn radiohok op te bouwen.
Ik wil alles netjes wegwerken, zo weinig mogelijk kabels te zien.
Maar dat is een hele klus, ik moet het wel weer gemakkelijk kunnen veranderen,...
Ik moet nog twee zenders voorzien van voeding en coax,... dus dat gaat een kabelgoot worden.
Maar bedankt voor de heldere uitleg, ik hoop dat anderen er ook iets van opsteken.
Helemaal Top.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Wat voor voeding ?.

Berichtdoor 19-DT-170 » 16 feb 2016, 23:07

Jeej, met die oude kleuren moet je wel nieuwe draden trekken. Want verschillende coderingen door elkaar mag niet.
Of je moet een rol grijze draad kopen (is te verkrijgen), dan mag het weer wel.

Ja, en wat die conventionele voedingen betreft, ook als ze het vermogen leveren waarvoor ze gemaakt zijn,
dan nog zetten ze meer energie om in warmte dan dat ze effectief omzetten.
Och, aan de andere kant heeft dat wel één voordeel. Dat scheelt jaarlijks weer een kuub gas op de verwarming van je hobbyruimte. :-P
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Wat voor voeding ?.

Berichtdoor Ernst » 23 feb 2016, 00:31

Heb je een conventionele trafo aangesloten zonder aarde, dan kun je ook spanning 'voelen'.
De stroom is echter dermate laag dat je het wel voelt, maar er niet dood aan gaat.


Dat zijn gewoon zwerf spanningen
Als je de stekker omdraait is het weg
Meestal zitten er 3 styreen condensatoren tussen nul en aarde en fase (drie stuks dus) die dienen als netfiltertje
De veroorzaken vaak dit soort fratsen
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten