Waarom deze voeding kiezen voor mobiele cb radio 40 kanalen

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Waarom deze voeding kiezen voor mobiele cb radio 40 kanalen

Berichtdoor Supervlieg. » 22 jan 2019, 09:42

Na meer dan 30 jaar is de oude voeding van 13.8 volt - 3 amper stuk voor deze nieuwe superstar 3900 mobiele cb radio 40 kanalen met 4 watt am/fm en 12 ssb. En daarom deze vragen over welke voeding kiezen :?:

Je kunt nu in deze tijd drie verschillende thuis voedingen kopen. Welke voeding is nu het beste geschikt voor de cb radio en waarom ?
1. Labovoeding 13.8 volt - 3 amper
2. laptop voeding 12 volt - 2/3 amper
3. Universeel voeding 12 volt - 1.5/2.5 amper


Als ik de cb radio handleiding lees. Daar staat in dat deze een voeding moet hebben van 12 volt. Waarom worden er dan voor basis gebruik deze 13.8 volt voeding aangesloten ? :roll:


Groeten 73
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Waarom deze voeding kiezen voor mobiele cb radio 40 kana

Berichtdoor cb1gwn » 23 jan 2019, 12:40

Veel te weinig ampère. Koop een 10 ampère voexing.

2-3 ampere is veel te weinig.
Volgens de specs trekt de ss3900 5 ampère of minder.
Je voeding moey ook wat over hebben en dus is het beter om een zwaardere voefing te kopen.

Wil je het goedkoop doen dan is een oude computer voeding een optie.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Waarom deze voeding kiezen voor mobiele cb radio 40 kana

Berichtdoor Supervlieg. » 23 jan 2019, 13:12

Bedankt voor je reactie. Maar volgens de wet van ohm voor stroom ; I = P / U is 3 amper meer dan genoeg in zend/stand-by.

Mijn cb superstar 3900 heeft een op am/fm 4 watt ( 12 volt ) in zend = 0.3333 amper of 4 watt ( 13.8 volt ) in zend = 0.2898 amper nodig en op ssb 12 watt ( 12 volt ) in zend = 1 amper of 12 watt ( 13.8 volt ) in zend nodig = 0.8695 amper.


:!: Waarom dan veel meer geld uitgeven aan iets dan je nooit gaat gebruiken :?:
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Waarom deze voeding kiezen voor mobiele cb radio 40 kana

Berichtdoor 19DT2120 » 23 jan 2019, 16:35

Die formule van jou gaat niet op omdat er ook nog heel wat warmte word verstookt tijdens het zenden!
Vergis je niet dat een krap bemeten voeding aardig wat te verduren krijgt tijdens het zenden in SSB .De pieken wat gemeten word in P.E.P. vermogen lees je niet af op een standaard meter en zie je ook niet altijd op de A meter van je voeding ,maar zijn er wel!

Ik heb me vroeger verscheidene keren een zwaardere voeding moeten kopen omdat de voorganger toch net te licht bleek te zijn.
Mijn vorige voeding was een van 20-22A en die was te licht voor mijn huidige set die wel verbruiks- pieken heeft van 23A.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Waarom deze voeding kiezen voor mobiele cb radio 40 kana

Berichtdoor Supervlieg. » 23 jan 2019, 18:10

Bedankt voor de reactie 19DT2120.

Ik heb nog een vraag voor jullie. Ontvangt de cb zender op de s meter meer/beter signaal als je die vaste voeding van 13.8 volt koop dan die voeding van 12 volt :?:
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Waarom deze voeding kiezen voor mobiele cb radio 40 kana

Berichtdoor 19DT2120 » 23 jan 2019, 21:44

Daar ga je niet veel van merken.

Als je voor een pc voeding gaat, hou er rekening mee dat je hem eerst moet modden(aanpassen) voordat deze werkt!
Kies geen budget model ,je kan al een merk voeding van 300- 350W tussen de 10 en 25 euro kopen . Deze hebben vaak ook een betere/stillere fan.

paar voorbeelden : https://tweakers.net/categorie/664/voedingen/aanbod/#filter:PczBCsIwEATQf5lzlLQxJc0HFDx46lE8hHSRSGtDUkQs-Xc3CJ6WHd7MjjVNlIZA8wSLmMIjQ_zCcU0bZy77fxLJn9kdGoHo7jSGD8FqKWrR08W9YVstkNkNYd4oZdgdTWv6epfw5D0l5VHy4lI1Trp-RTDqVUUvN8NeoRrTMVKm07iVUr4
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Waarom deze voeding kiezen voor mobiele cb radio 40 kana

Berichtdoor Supervlieg. » 24 jan 2019, 12:59

19DT2120 . Wat bedoel je met deze zin. Deze hebben vaak ook een betere/stillere fan. :oops:
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Waarom deze voeding kiezen voor mobiele cb radio 40 kana

Berichtdoor Supervlieg. » 24 jan 2019, 16:24

Dank bij voorbaat voor jullie antwoorden. Ik heb nog drie laatste vragen voor jullie over een netvoeding voor de cb radio met een vermogen van 4 watt/12 watt !



Eerste vraag : Mobile CB-toestellen werken voor 99,99% op 12 volt en waarom gebruiken ze altijd in de cb 27 mhz wereld een netvoeding van 13.8 volt en nooit geen van 12 volt ?

Tweede vraag ; Ga je meer storingen (ORM) signalen ontvangen op je cb s-meter met een universele adapter 12 volt / laptop adapter 12 volt dan met een vast netvoeding 13.8 volt ?

Derde vraag : Ik heb dit gevonden op internet, maar ik begrijp niet wat ze hiermee willen bedoelen. Een netvoeding geven een bronsignaal of een rimpelspanning ?




( Voor de prijs moet ik het niet doen. Want een netvoeding van 13.8 volt/12 volt kost bijna even veel. Ik doe het gewoon omdat je nu dankzij de moderne tijd ook andere netvoeding die kleiner zijn kunt kopen voor de mobile cb zender? ! :roll: )


Groeten 73 :wink:
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Waarom deze voeding kiezen voor mobiele cb radio 40 kana

Berichtdoor 19DT2120 » 24 jan 2019, 16:26

Een encyclopedie zij:
Code: Selecteer alles
Fan
Een motor met een schoepenrad waarmee lucht wordt verplaatst, meestal om warme lucht af te voeren. Computers hebben ventilatoren nodig om warme onderdelen te koelen Synonym met: Ventilator, Koeler, Cooler


Vraag 1: auto accu's zijn 12V maar de dynamo van een auto laad tussen 13,6 en 14,8 Volt !
Vraag 2: ja en nee. Je hebt nl goede en slechte adapters ,welke goed of slecht is kan je helaas niet aan de buitenkant zien .Blijf in ieder geval weg van die goedkope Chinese rommel want die staan bekend om dat ze vaak enorm kunnen storen.ja zelfs als de buren 1 gebruikt kan het al een ramp zijn.
De 12V laptopladers zijn vaak wel goed,maar daar moet je ook mee oppassen want er zijn er ook die kunnen storen. vaak zijn het die universele ,maar ook sommige merk laders die beroerd zijn.
Vraag 3 Pff misschien kan iemand anders dat even uitleggen ben ook maar een prutser :lol:
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Waarom deze voeding kiezen voor mobiele cb radio 40 kana

Berichtdoor Wimpie » 24 jan 2019, 19:21

Het lijkt erop dat je v.w.b. technische kennis nog in opwaartse leerfase zit. Je kunt gaan experimenteren met onbekende (open frame) voedingen en krappe adapters, maar als het budget het toelaat, koop gewoon een voeding bij een bedrijf dat ook zendapparatuur verkoopt. Daarmee is de kans het kleinste dat je voeding stoort op je installatie, en omgekeerd dat je zendsignaal stoort op je voeding. Het is wellicht ook veiliger.

Tegenwoordig kun je prima een schakelende voeding nemen, lekker klein en licht van gewicht.

Ik heb hier (nu op zolder) een 25A lineaire voeding staan. Met 50 W op 20 m band (ja dat mag ik legaal doen), liep de spanning een paar honder mV op. Op zich acceptabel, maar ik wil het niet. Met ferriet was het opgelost. Naderhand een extra K-PO MP-8230 gekocht, en die geeft met 100W geen krimp (zonder ferriet), ook geen storing. Voor jouw transceiver hoeft een 20A voeding natuurlijk niet, maar kleinere zijn niet altijd veel goedkoper.

Een voeding met een instelbare uitgangsspanning is leuk (voor andere dingen), maar als de spanning te hoog staat, en je hebt het niet in de gaten, dan is het uit met de pret v.w.b. je radio. Mijn voorkeur heeft voor gebruik met een "12V" apparaat, gewoon een 13.8V vast ingestelde voeding. De labvoedingen blijven in het lab, en als ik daar ben dan gaat er een knopje om van: "eerst spanning en stroom instellen".

Het er hetzelfde uitzien op Alibaba in vergelijking met een voeding bij een NL winkel, wil niet zeggen dat het inwendige hetzelfde is. Men kan in het Alibaba apparaat bezuinigd hebben op componenten t.b.v. EMC, en daar zit je juist niet op te wachten.

Wellicht heeft hier nog iemand een echt > 5 A voeding te koop staan waar zij/hij vanaf wil, en die geen last heeft van RF?
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Waarom deze voeding kiezen voor mobiele cb radio 40 kana

Berichtdoor jcva » 24 jan 2019, 21:36

2 stuks zelf. 4 tot 6A en 8 tot 10A. Beide standaard 13.8V voedingen met gewone trafo.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Waarom deze voeding kiezen voor mobiele cb radio 40 kana

Berichtdoor Supervlieg. » 25 jan 2019, 09:54

19DT2120. Je zeg dit. Vraag 1: auto accu's zijn 12V maar de dynamo van een auto laad tussen 13,6 en 14,8 Volt !
Oké dat is waar in de auto... Maar mijn vraag gaat over een netvoeding (thuis) van 13.8 volt naar een adapter 12 volt te gebruiken.


Waarom gebruiken wij in de cb wereld altijd een netvoeding die op 13.8 volt staat ingesteld en nooit een netvoeding adapter van 12 volt die je ook kan gebruiken voor onze cb zender. Daar moet toch een reden voor zijn :?:
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Waarom deze voeding kiezen voor mobiele cb radio 40 kana

Berichtdoor Wimpie » 25 jan 2019, 12:18

27mhzband schreef:19DT2120. Je zeg dit. Vraag 1: auto accu's zijn 12V maar de dynamo van een auto laad tussen 13,6 en 14,8 Volt !
Oké dat is waar in de auto... Maar mijn vraag gaat over een netvoeding (thuis) van 13.8 volt naar een adapter 12 volt te gebruiken.


Waarom gebruiken wij in de cb wereld altijd een netvoeding die op 13.8 volt staat ingesteld en nooit een netvoeding adapter van 12 volt die je ook kan gebruiken voor onze cb zender. Daar moet toch een reden voor zijn :?:


Een 13.8V voeding is prima voor je CB. Je kunt je CB bakkie immers ook in je auto stoppen. Wat wij een "12 V accu" noemen is in werkelijkheid iets waarvan de spanning kan varieren tussen 11.6V (accu nagenoeg leeg) via 12.8V (accu volledig volgeladen) en 14.4V (accu aan lader en bijna vol). Vandaar dat veel voedingen 13.8V geven. Je hebt geen adapter nodig die van 13.8V weer 12V maakt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten