mini ontvangst test

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

mini ontvangst test

Berichtdoor Papa Alpha » 27 jul 2010, 12:14

Het viel mij op dat er zondagochtend vroeg bijzonder weinig ruis op de kanalen zat, mooi de gelegenheid om een klein ontvangst testje te doen.
Eerder heb ik de President Jackson 1 (6 bander) en President Jackson 2 al eens qua ontvangstgevoeligheid met elkaar vergeleken: met een minimale voorsprong kwam de Jackson 2 als winnaar uit de bus, mede dankzij het feit dat de audio via de luidspreker wat "warmer" klonk en hierdoor de menselijk stem beter weergegeven wordt.
Nu dezelfde test tussen de Jackson 2 en de Kenwood TS 940 S.
Coaxschakelaar aangekoppeld en eerst op de Jackson 2 een station opgezocht dat nauwelijks verstaanbaar boven de ruis uitkwam, schakelaar overgehaald naar de Kenwood TS 940 S en verder geluisterd naar hetzelfde station.
Dit een paar maal herhaald met diverse stations die allemaal net wel of net niet verstaanbaar waren, zowel op FM als op SSB.
In alle gevallen kwam de Jackson 2 als winnaar uit de bus, waarbij het verschil in verstaanbaarheid op de FM mode groter was dan op SSB.
Op FM was er soms sprake van dat stations die op de Jackson 2 met heel veel moeite gedeeltelijk te verstaan waren op de Kenwood TS 940 S heel ver in de ruis verdwenen en geen enkel woord meer verstaanbaar was, alleen merkte je dan wanneer iemand weer uitgepraat was en weer de mike indrukte.
Op SSB waren de verschillen kleiner, waarbij de Jackson 2 wederom mede door het betere audiogeluid de hele zwakke stations wat aangenamer weergaf, hier was echter geen kwestie van wel en niet kunnen verstaan.
Kort weergegeven:
Jackson 2 geeft zwakke signalen net boven de ruis het best verstaanbaar weer mede door de uitstekende audio weergave.
Jackson 1 "hoort" hetzelfde maar bij hele zwakke signalen is de verstaanbaarheid net iets minder vanwege schelle audio weergave.
Kenwood TS 940 S: blijft op FM mode hoorbaar achter bij de beide Jacksons maar op SSB is de verstaanbaarheid ongeveer gelijk met de Jackson 1.

Geen wetenschappelijke test met allerlei cijfertjes maar gewoon de oren als meetinstrument :D
Hoe de apparaten zich verhouden met elkaar als je in een omgeving zit met een druk bezet CB luchtruim weet ik dus niet.

Groeten, Harry.
Papa Alpha
 

Re: mini ontvangst test

Berichtdoor Hét Drentse Station » 27 jul 2010, 12:45

leuke test !
Hét Drentse Station
 

Re: mini ontvangst test

Berichtdoor 19DT2120 » 27 jul 2010, 13:01

Eigenlijk niet gek dat de Kenwood wat minder is in ontvangst,want deze is niet specifiek op de 11m afgeregeld,maar op de HAM banden.Plus het is een compromis tussen al die banden.
De reden voor mij , dat ik een HF set heb is dat ik oa ook op andere banden uit kom en dat red je niet met een 11m bakkie :D
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1707
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: mini ontvangst test

Berichtdoor Henry hpsd » 27 jul 2010, 13:26

Leuke test!

Ik kreeg laatst nogal wat tegenspraak toen ik opperde "als je 100/200 euro te besteden hebt" om dan maar een nieuwe 27mhz set te kopen ipv een "oude" Ham doos.
Het doet me goed dat je dat verhaal bevestigd!

Vr. gr,

Henry
www.19sd348.nl
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1449
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: mini ontvangst test

Berichtdoor Papa Alpha » 27 jul 2010, 14:34

Ik vind het altijd weer leuk om te kijken hoe een test in de praktijk uitpakt :mrgreen:
Als de tijd het toelaat zal ik nog eens op zolder kijken om nog wat andere bakjes met de Jackson 2 te vergelijken.
Papa Alpha
 

Re: mini ontvangst test

Berichtdoor Ronnie » 27 jul 2010, 23:01

kijk dat zijn leuke testen om te lezen, goed bezig.
Ronnie
 

Re: mini ontvangst test

Berichtdoor Edje555 » 28 jul 2010, 11:32

Zeer informatieve test :wink:
Er is al eens een topic geweest over dit onderwerp wat nu beter werkt op 11mtr een HF set of een 11mtr setje,
tja de conclusie blijft gewoon dat een 11mtr setje op FM het gewoon beter doet op ontvangst en dat heeft niet perse met het audio van het setje te maken maar met de gevoeligheid en selectiviteid.
hier staat een Kenwood 570DG en daar naast een President Lincoln en ik kan je gewoon met 100%garantie mededelen dat de President het op 11mtr gewoon op FM stukken beter doet en op SSB het zelfde oppikt als de Kenwood 570DG.
Het enigste voordeel wat een HF set heeft is zijn vermogen en dat hij natuurlijk op de HF banden kan komen en degelijker gebouwd is om lang mee te gaan.
ik geef op DX op FM de President de voorkeur om uit te luisteren omdat ik daarop zachte stations gewoon 10x beter hoorbaar zijn die ik op de Kenwood wel signaal van ziet maar niet te verstaan zijn of geheel geen audio hoorbaar is dan alleen ruis en wat geknetter.
SSB wordt een ander verhaal, dankzij de digitale filters en DSP die de Kenwood 570DG heeft is hiermee vaak zachte SSB stations uit de ruis te draaien en zo wel goed verstaanbaar te maken en dat heeft de President Lincoln niet en dan blijft het spelen met de volumeknop en daardoor maak je niet alleen je zwakke SSB station wat hoorbaar maar ook de ruis wat nauwelijks verbetering geeft.
maar alles naar zijn waarde het is gewoon bekent dat HF sets gewoon niet subliem zijn op FM maar vaak wat doof en dat is een compromie tussen zoveel bandpass filters en afregeling van 30Mhz ontvangst wat al genoemd in dit topic.

Nee zo slecht zijn 11mtr dozen niet op FM :!: :wink:
Edje555
 


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten