Voeding als starthulp voor de auto?!

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Voeding als starthulp voor de auto?!

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 15 jan 2012, 09:45

JWE schreef:Ik heb een stevige voeding die 40 Ampère kan leveren, de Diamond Antenne GZV4000. Gisteren heb ik er een volkomen lege autoaccu mee op geladen.

Nu vraag ik me af: kan ik deze voeding ook gewoon als starthulp gebruiken en er de auto op starten, zonder risico voor de (elektronica van de) voeding?

Met groet,
Jan


jahoor , de voeding levert als het goed is 13.8 volt dat is iets minder als de 14.2 volt laad spanning waar de accu mee opgeladen word in de auto .
de elektronica is berekend op spannings pieken tot wel 16 volt ( ik dacht zelfs 18 volt maar dat weet ik niet zeker )
je zal de motor er niet op kunnen starten daar is 40 amp te weining voor , maar als bv je accu nog in staat is om bv 60 amp te leveren met de 40 amp van je voeding zou het wel weer kunnen gaan .
het moet natuurlijk wel om een gelijk gerichte voeding gaan
19AC393 gebakje
 

Re: Voeding als starthulp voor de auto?!

Berichtdoor 19cb4256 » 15 jan 2012, 10:47

De de piek startstroom bedraagt zeker 190 tot 200 ampere bij een personenwagen, bij diesels en v8 zelfs dubbel, net het moment
dat de startmotor begint te draaien, direct daarna zakt deze waarde naar halverwege deze waarden.

U kunt deze waarden wel googlen. En kijk ook eens waarmee de startmotor is afgezekerd...........

http://www.gys.nl/gyspackair400.htm

U mag uw conclusies trekken.....

Ah bestel gelijk een nieuwe voeding als u het truukje van voorgaande poster wilt proberen... :D

Er gaan rare stromen lopen als je een accu parallel zet met een voeding en daarna een hoge
belasting vraagt...



Johan
19cb4256
 

Re: Voeding als starthulp voor de auto?!

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 15 jan 2012, 22:29

19cb4256 schreef:De de piek startstroom bedraagt zeker 190 tot 200 ampere bij een personenwagen, bij diesels en v8 zelfs dubbel, net het moment
dat de startmotor begint te draaien, direct daarna zakt deze waarde naar halverwege deze waarden.

U kunt deze waarden wel googlen. En kijk ook eens waarmee de startmotor is afgezekerd...........

http://www.gys.nl/gyspackair400.htm

U mag uw conclusies trekken.....

Ah bestel gelijk een nieuwe voeding als u het truukje van voorgaande poster wilt proberen... :D

Er gaan rare stromen lopen als je een accu parallel zet met een voeding en daarna een hoge


belasting vraagt...
Johan



dan mag je mij dan eens uit leggen welke raare stromen er gaan lopen ..... ben benieuwd

er zijn twee stromen die van invloed kunnen zijn
1 de start stroom van de motor die uit de accu komt en de voeding komt welke gewoon parallel staan
2 de laad stroom welke uit de dynamo komt na het starten die ook parallel staat aan de accu
aangezien de voeding een gelijk richter heeft zal er dus nooit een stroom gaan lopen van de accu / dynamo naar de voeding

er is maar een manier waar door de voeding kapot kan gaan is wanneer de voeding teveel stroom moet leveren en daar is hij meestal tegen beveiligd
19AC393 gebakje
 

Re: Voeding als starthulp voor de auto?!

Berichtdoor 19cb4256 » 16 jan 2012, 18:40

Tijdens het starten, daalt de spanning van de accu.
De voeding kakt ook in hoeveel meer of minder? geen idee.

Je zet dan 2 verschillende spanningen parallel onder een hoge belasting.

U kent de wet van Ohm?

paar tienden spannings verschil over nagenoeg geen weerstand.. dat geeft?

Johan....
19cb4256
 

Re: Voeding als starthulp voor de auto?!

Berichtdoor dxmuis » 16 jan 2012, 19:19

ieder toestel heeft zijn bedoeling. beste is een accu-lader kopen of nieuwe batterij (accu)
Tx/Rx: Yaesu FTdx-9000D
Mike: Yaesu MD 200
Ant:, /-/-/-/-/-/-/ PKW boom 13,10 m op 23 m
div: 1,2,3,4,5,6,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,43,44,45,47,48,49,50,51,53,54,56,55,57,58,59,61,62,63,64,65,67,68,69,70,72,73,75,76,78,79,80,81,82,83,84,85,86,88,89,90,91,93,94,95,96,97,99,100,101,102,104,105,106,107,108,109,110,112,113,115,116,117,118,119,120,122,123,125,126,127,130,133,135,136,138,140,141,143,146,147,150,151,152,153,154,155,156,157,158,159,161,163,164,165,167,168,169,170,172,173,177,178,183,185,187,188,189,191,193,194,195,196,201,204,205,206,207,216,217,218,219,220,223,228,231,232,233,234,239,242,246,250,251,257,261,271,281,283,285,286,291,300,301,302,304,306,307,308,309,310,311,315,317,319,327,328,329,330,332,338,340,344,346,347,348,351

Favoriet: http://www.clusterdx.com
Avatar gebruiker
dxmuis
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 03 maart 2011, 18:18
Woonplaats: Ieper (Ypres) Flanders Fields (B)

Re: Voeding als starthulp voor de auto?!

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 18 jan 2012, 18:50

19cb4256 schreef:Tijdens het starten, daalt de spanning van de accu.
De voeding kakt ook in hoeveel meer of minder? geen idee.

Je zet dan 2 verschillende spanningen parallel onder een hoge belasting.

U kent de wet van Ohm?

paar tienden spannings verschil over nagenoeg geen weerstand.. dat geeft?

Johan....


ik ken de wet van ohm
de voeding gaat pas stroom leveren als de spanning beneden de 13.8 v zakt tot die tijd doet de voeding nog helemaal niets
op het moment dat de spanning lager is als 13.8 volt springt de voeding bij en ondersteund de accu .
tot het moment dat de belasting zo zwaar word en de stroom hoog dat de accu en de voeding het niet meer redden , zal de voeding gewoon werken en blijven werken .

ik weet niet waar jij de weerstand ziet en die paar tienden spannings verschil ??
van de accu naar de voeding loopt geen stroom , deze is gelijk gericht en laat in omgekeerde richting dus geen stroom door , van de voeding naar de accu loopt pas stroom als de accu spanning zakt onder de 13.8 volt . op dat moment zijn voeding en accu aan elkaar gelijk .
je houd dus 2 stroom bronnen over die met gelijke spanning parallel aan elkaar staan .
19AC393 gebakje
 

Vorige

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 87 gasten