Op jacht naar de storing

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Op jacht naar de storing

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 26 jun 2012, 07:16

Oh dat is interessant .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Op jacht naar de storing

Berichtdoor jackdonio » 26 jun 2012, 17:03

Mischien is het gebruik van een loopantenne voor de ontvangst ook nog een mogelijkheid
Ik maak hier voor verschillende banden gebruik van loop antenne's . het voordeel is dat loops over het algemeen veel minder gevoelig zijn
voor de electrische component van radiogolven . Storingen bestaan meestal uit de electrische component .
Hier : http://members.home.nl/radiomorningstar/loopant.htm staat mijn breedband loop met voorversterker voor 100Kc-100Mc
Onder moeilijke omstandigheden lukt het me hiermee stations te ontvangen welke op de buitenantenne's helemaal in de QRM verdrinken
Ook de 11 mtr Loop op : http://members.home.nl/radiomorningstar ... 0terug.htm werkt erg goed
hiermee kun je ook zenden
Met deze loop op het balkon heb ik al diverse DX verbindingen gemaakt
Tweede voordeel van loopantennes is dat ze een vrij scherpe nul dip hebben dwars op de ontvangstrichting waardoor storing uit een bepaalde richting geheel weggedraait kan worden
Ik zal komende week eens een afstembare ontvangstloop maken voor 27 Mc met mosfet versterker
resultaten horen jullie wel weer
jackdonio
 

Re: Op jacht naar de storing

Berichtdoor Peter-dx » 05 jul 2012, 13:55

Zo .... de storing is opgelost :( ...... Het was dus zo'n stekker voor internet :mrgreen:
Ze zijn overgestapt naar wifi ..... :D Dus geen rare pulserende piepjes meer op de band.

Ik heb een filmpje op de scoop hoe dat eruit ziet ....... zal dat eens on-line zetten...

Nu heb ik veel grondruis (S-3) ... dat komt van de hoogspannings kabels.
Naarmate bij een koppeling van de kabel ( ik denk dat daar een las zit) ...
zal deze ook even op de foto zetten, dit heb ik ook nog nooit eerder gehad .......
worden hoogspannings masten ook ontkoppeld ?
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Op jacht naar de storing

Berichtdoor 19-DT-170 » 05 jul 2012, 18:39

Hoogspanningsmasten worden normaal niet ontkoppeld.. Lijkt mij niet zo veilig hi. :-)
Maar het kan wel zijn dat isolatoren niet meer helemaal goed zijn, en daardoor
spanning naar aarde wegvloeit. Meestal ontstaan dan vonkbruggen.
Die vonkbruggen kunnen inderdaad storen op de ontvangst.
Bij een las zou het kunnen dat de las niet goed is, en de weg van de minste weerstand via een vonkbrug is.
Even contact opnemen met de netbeheerder. Meestal zijn ze heel erg blij als iemand dit meldt,
want ook voor hun is dit een schadepost als spanning wegvloeit naar aarde.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Op jacht naar de storing

Berichtdoor Peter-dx » 19 jul 2012, 10:00

Nadat de storing ( dacht ik) opgelost had .... heb ik nu veel storing van de hoogspannings masten.
Bij mij loopt een 150KV hoogspannings kabel, die geeft veel QRM. Hier heb ik nooit eerder last van gehad,
dus een mailtje met foto's vd masten naar Tennet en kreeg het volgende terug :

Geachte heer ,

Hierbij bevestigen wij uw call met callnummer CAL-03556-xxxx betreffende emc straling te hebben gesloten met het volgende antwoord:

Uw vraag heeft betrekking op de 150kV verbinding. De maximale belasting van deze verbinding is 150kV. De hoeveelheid stroom die door deze verbinding getransporteerd wordt kan fluctueren.

Bij het transport van stroom door de verbinding komt warmte vrij. Bij de bovengrondse verbindingen worden de kabels gekoeld door de lucht. Zodra de buitentemperatuur stijgt is de koelende werking van de lucht minder waardoor te temperatuur van de kabels oploopt met als gevolg dat de verbinding lager komt te hangen.

Met de straling waar u het in uw mail over heeft neem ik aan dat u de elektromagnetische straling bedoeld. De straling die van een hoogspanningverbinding afkomt wordt uitgedrukt in microTesla (µT). Dit is een elektromagnetische straling die in een magneetveld rondom de verbinding ligt.

De grootte van het magnetisch veld is afhankelijk van de hoeveelheid stroom die op dat moment over de hoogspanningsverbinding wordt getransporteerd. De grootte van het magnetisch veld is dus variabel en kan van minuut tot minuut veranderen.

Om toch inzicht te krijgen in de grootte van de zones is op de website van het RIVM een netkaart opgenomen waarop de grootte van de indicatieve zones bij de verschillende typen hoogspanningsverbindingen is terug te vinden. De indicatieve zones zijn berekend op basis van een aantal conservatieve aannames waarmee de magneetveldzone globaal wordt aangegeven. De magneetveldzone betreft de strook grond welke binnen de waarde van 0,4 µT valt. Deze waarde van 0,4 µT is echter geformuleerd in het zogenaamde voorzorgsbeleid van de Rijksoverheid, welke alleen ziet op nieuwe situaties. In uw situatie is sprake van een bestaande verbinding waarop de vigerende Europese norm van 100 µT van toepassing is.

Het zoemende geluid dat u in uw mail benoemde is een normaal fenomeen dat zich uit bij een hoogspanningverbinding. Hierbij kruipt de stroom over de isolatoren in de verbinding. Dit fenomeen uit zich vooral bij regen, mist en een hoge luchtvochtigheidsgraad.

Voor aanvullende informatie willen wij u graag verder verwijzen naar de website van het RIVM en de website van het Kennisplatform ElektroMagnetische Velden (http://www.kennisplatform.nl) waarop meer informatie rondom dit onderwerp te vinden is. Daarnaast willen wij u graag ook nog verwijzen naar de website van onze organisatie (http://www.tennet.org/tennet/publicatie ... elden.aspx waarop de informatiefolder 'Elektrische en magnetische velden' is gepubliceerd.

Wij vertrouwen erop u hiermee te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Voor opmerkingen of vragen kunt u zich altijd wenden tot het Tennet Customer Care Center onder vermelding van bovengenoemd callnummer.




Ik maar weer een mailtje terug gestuurd, dat ik met dit antwoord niet tevreden ben. Dit is een standaard verhaal waar ik niks mee kan.
Ik wil graag weten waarom de QRM ( magnetisch veld ) groter is geworden zodat ik daar meer last van heb. Het rare van het verhaal is dat, als het regent totaal geen last meer heb .... zodra het weer droog weer is ... komt het weer langzaam opzetten ...
Ik heb diverse testen gedaan of het idd van de hoogspannings masten af komt en het resultaat was positief :(

Toen kreeg ik het volgende terug :

Geachte heer ,



Naar aanleiding van uw klacht wil ik u graag z.s.m. persoonlijk te woord staan.

Gelieve uw adres en telefoonnummer aan mij doorgeven voor het maken van een afspraak.



Tot horens en ziens.



Met vriendelijke groeten,
xxxx
Beheerder



Gridservice | Maintenance & Preservation West | Real Estate Management





Inmiddels is de afspraak gemaakt ...... wordt vervolgt .....
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Op jacht naar de storing

Berichtdoor Peter-dx » 19 jul 2012, 11:02

Ik denk dat dit de boosdoender is :

Afbeelding
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Op jacht naar de storing

Berichtdoor Peter-dx » 21 jul 2012, 13:14

Vandaag maar eens een opname gemaakt van een QSO 30AT210. Zoals je ziet en hoort zit er veel QRM op de freq. Het is een sinus van 50 HZ,
moeilijk te zien op het filmpje ..... Toen ik aan het luisteren was op de freq. kon je mooi de sinus van 50 Hz zien en je raad het al tijdens
het filmen bijna niet ... :( maar duidelijk wel aan wezig ! Deze QRM zoals ik al eerder schreef alleen in de richting van de bovengenoemde ( foto) mast.


Link
Laatst bijgewerkt door Peter-dx op 21 jul 2012, 23:20, in totaal 1 keer bewerkt.
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Op jacht naar de storing

Berichtdoor Peter-dx » 21 jul 2012, 21:04

Nog maar een filmpje hier is de 50 hz sinus zichtbaar ... echter slecht op het filmpje ... wanneer ik de antenne 30 graden draai
is de QRM na genoeg weg ......


Link
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Op jacht naar de storing

Berichtdoor Peter-dx » 22 jul 2012, 00:26

Nog ff een foto ...... misschien iets duidelijker ( lastig om er een foto van te maken :mrgreen: )

Afbeelding
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Op jacht naar de storing

Berichtdoor tjebbe » 22 jul 2012, 19:15


Link


leuk je te spreken via de freq Peter, ik zat eerst met 10w en daarna met ietjes meer omdat je het niet meer kon horen.
toch rond de 140 km..

filmpje is erg kort omdat ik eerst een foto maakte ipv een opname :?
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: Op jacht naar de storing

Berichtdoor Peter-dx » 22 jul 2012, 19:21

Tjebbe bedankt! :) ging best aardig op de freq. ! Idd de stem is anders ....
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Op jacht naar de storing

Berichtdoor Peter-dx » 24 jul 2012, 13:46

Vandaag iemand geweest van Tennet, het probleem wordt serieus na gekeken. De beste man had allemaal meet rapporten bij zich, dat ze voldoen aan
de wettelijke norm. Uitgelegd dat het problemen zich pas de laatste maanden voor deden. Het zit in de wisselmast, die op de foto staat hierboven.
Waarschijnlijk een slecht contact, de inspectie kan alleen uitgevoerd worden wanneer de 150KV omgeleid kan worden. Dit wordt in de planning
opgenomen. Normaal reageren ze niet op klachten van particulieren ...... maar vonden het wel noodzakelijk om te kijken of de klacht gegrond is.
Dus nu maar even afwachten wanneer ze de mast gaan inspecteren en hopelijk wat vinden ;-) Het kan even duren want ze zijn met veel onderhoud
bezig in Brabant op de 150KV lijn. Wordt vervolgt !
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Op jacht naar de storing

Berichtdoor 19-DT-170 » 24 jul 2012, 15:07

Nah kijk eens aan dat is alleen maar positief. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Op jacht naar de storing

Berichtdoor Peter-dx » 24 jul 2012, 17:57

Zo dat is snel, krijg net op de mail het gesprek verslag van TenneT :

Geachte heer ******,

"sans prejudice"

Naar aanleiding van ons constructief overleg bij u thuis d.d. 24 juli 2012, zet ik de besproken (aandacht-)punten en de gemaakte afspraken nog even op een rijtje.

Klacht:

· 150 kV hoogspanningsverbinding 's Hertogenbosch .

· Verstoring van uw radio (zend amateur) signaal, geconstateerd door/met uw zendapparatuur, is aanwezig vanaf begin dit jaar 2012, medio februari- maart.
Voor deze tijd was er geen verstoring aanwezig.

· Verstoring is continu aanwezig behalve bij regenachtig weer, dan is de verstoring op uw radio (zend amateur) signaal afwezig.

· Verstoring van uw radio (zend amateur) signaal wordt volgens u veroorzaakt door een Sinusvormig signaal van 50 Hz en een verstrooid Sinusvormig signaal van
50Hz daarom heen.

· Volgens u is de bron van de verstoring afkomstig van onze (wissel-)mast van de 150 kV hoogspanningsverbinding 's Hertogenbosch.

· Volgens u wordt er door de andere aanwezige hoogspanningsmasten geen verstoring veroorzaakt.


Afgesproken met elkaar.

TenneT:

· TenneT zal z.s.m. een visuele inspectie uitvoeren in mast xx, aan beide circuits. Het e.e.a. is mede afhankelijk van de beschikbaarheid van de
hoogspanningsverbinding (buiten bedrijf stellen) en de personele bezetting.

· TenneT zal aan de hand van het resultaat van deze inspectie, eventueel gevonden afwijkingen die een mogelijke radio verstoring kunnen veroorzaken, z.s.m.
herstellen.( e.e.a. is afhankelijk van de beschikbaarheid van de hoogspanningsverbinding)

· De bevindingen, naar aanleiding van onze visuele inspectie, wordt door TenneT met u besproken.

· TenneT onderzoekt of er in 2012 nog actueel magneetveld berekeningen aan de HS verbinding zijn uitgevoerd.

· Ter informatie bij achter gelaten: boekje magneetvelden en veiligheidsvoorschriften.


Heer xxxx:

· Heer ****** zal op zijn beurt z.s.m. contact opnemen met het Agentschap Telecom (voorheen Radio Controle Dienst) om zijn klacht te melden en hen
verzoeken de verstoringbron op te sporen.

· Het resultaat van dit onderzoek zal door de heer ***** worden doorgeven aan TenneT. Aan de hand van het resultaat van dit onderzoek door de AT, kan
waarschijnlijk gerichter worden gezocht naar de mogelijke verstoringbron.(indien aanwezig)

· Heer ****** zal per e-mail een "opname" van het verstoringsignaal aan TenneT toesturen. (indien mogelijk)


Ik ga ervan uit dat ik ons gesprek en de gemaakte afspraken op een juiste wijze heb verwoord, anders hoor ik dit graag van u.


In afwachting van uw reactie verblijf ik,



Met vriendelijke groeten,

**********
Beheerder


Gridservice | Maintenance & Preservation West | Real Estate Management
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Op jacht naar de storing

Berichtdoor 8klepper » 25 jul 2012, 05:48

die zijn goed bezig ;)
8klepper
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Albert1249 en 115 gasten