LOW PASS filters

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor kol53 » 29 dec 2014, 21:40

19-DT-170 schreef:Ook hier heb je te maken met rendement..
Als je onderdelen warm worden als je zend, dan klopt er iets niet..
Dan is het rendement van het betreffend apparaat (filter, spoel vd antenne) aan de lage kant.
Een groot energie wordt dan nl in de onderdelen opgestookt ipv uitgestraald..
Dat is een ongewenst neven effect..


Nou, dan klopt er heel erg veel niet. Eindtrappen van bakkies worden warm, of
beter gezegd heet. Lineairs worden warm, of beter: heet. Allerlei filters worden
warm, of heet, en zelfs antennes worden soms warm. Heel wat ongewenste
neveneffecten...
kol53
 

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor 19-DT-170 » 30 dec 2014, 13:31

Inderdaad.. Allemaal ongewenste neveneffecten.. :-)
Heb je wel eens gekeken naar het rendement van een transistor???
De meeste torren hebben een rendement van tussen de 40 en 50%..
Dat betekent dat als je een 100W lineair hebt,
dat je ook zo'n 90-100W aan warmte opstookt..
Dat voel je inderdaad doordat je eindtrap niet warm, maar heet wordt...
Dat betekent dus ook dat als je een 100W lineair hebt, en die neemt zo'n 10A op uit je voeding
(bij 12V), dat je daadwerkelijk vermogen rond de 60W ligt.. Je SWR/Powermeter is niet defect
(geeft niet te weinig aan), maar de fabrikant geeft het opgenomen vermogen op ipv het uitgestraald vermogen..
Dan weet je ook direct waar de term Zetagi Watten vandaan komt.. :-)

In je voeding (geen geschakelde) zitten ook torren.. Als je voeding 10A levert bij 12V (120W dus),
dan stook je in die torren dus ook +/- 100W op.. Vandaar dat je voeding ook warm wordt..

Ik heb een tijdje geleden een test gedaan.. Een VHF zender waar die +/- 15W uit de eindtrap komt,
neemt 60W op uit de voeding, en de voeding neemt (bij zenden) uit het net bijna 130W op...
Dus voor 15W uit heb je 130W in nodig van het lichtnet.. Dat was wel even schrikken...

En waar denk je dat die 130-15W = 115W blijft??? Dat wordt allemaal omgezet in warmte..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor 19-DT-170 » 30 dec 2014, 13:35

Misschien heb je ook wel eens gehoord dat een diesel motor een hoger rendement heeft dan een benzine motor..
Hoe komen ze daarbij...??
In de winter het verschil wel eens gemerkt tussen een benzine motor en een diesel motor???
Bij de benzine motor begint de verwarming al warm te worden als ik het dorp uit rijdt...
De diesel van mijn baas begint warm te worden als ik bijna op het werk ben, na een kilometer of 10 a 15..
Bij een benzine motor wordt een groter deel van de energie omgezet in warmte dan bij een diesel motor..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor panda58 » 30 dec 2014, 21:10

19-DT-170 schreef:Inderdaad.. Allemaal ongewenste neveneffecten.. :-)


En waar denk je dat die 130-15W = 115W blijft??? Dat wordt allemaal omgezet in warmte..


Ach het heeft ook z n voordelen. :D
Heb je ook geen verwarming meer nodig in de winter.

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor 19-DT-170 » 30 dec 2014, 23:34

Inderdaad.. Kilowatt buizenlineair onder het bureau onder je voeten en je hebt geen last meer van wintertenen.. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Vorige

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten