Even voorstellen

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Even voorstellen

Berichtdoor Vonkie » 14 dec 2020, 23:17

Hoi luitjes!

Kom me even voorstellen. Ben in de eind dertig en ken de bakkie al sinds dat ik een kind was. Begonnen met een Senfor Skyline en later toen het internet eigenlijk in kwam, een Midland Alan 48+.
De Midland heb ik nog en ook ooit keer een oude President McKinley AM-USB-LSB radio op de kop getikt. De laatste weet ik dat deze defect is. Maar eigenlijk de laatste 20 jaar niks meer mee gedaan.

Leek me leuk om weer hier mee te beginnen en inmiddels wat kabel besteld. :D
Vonkie
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 dec 2020, 22:25

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Snof » 14 dec 2020, 23:39

Welkom Vonkie,
Ben benieuwt of je het nog leuk gaat vinden want het is op veel plaatsen aardig rustig geworden op de 11 meter t.o.v vroeger, plus als je pech heb een S9 aan ruis en storing.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Wimpie » 15 dec 2020, 21:27

In welke regio komt je antenne te staan?

De kans is groot dat je een andere beleving gaat hebben (ten opzichte van een 30 jaar geleden). Er zijn veel minder stations en t.g.v. storing van "moderne" elektronica zal je ontvangst ook slechter zijn waardoor je minder stations zult horen. Maar misschien woon je wel op de vlakte ver van huizen vol met storende zooi in huis en/of tuin.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Vonkie » 15 dec 2020, 22:08

Bedankt voor de verwelkoming. Antenne bij de grens van Utrecht/Gelderland staan. Ik hoop dat de storing inderdaad mee valt maar ben er bang voor.
Vonkie
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 dec 2020, 22:25

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Snof » 16 dec 2020, 20:47

Hier op de std 40 kanalen minimaal een S7 ruis waardoor je enkel met stations uit de omtrek van 10 km kunt kletsen, ga je net voor de 10 meter zitten dan is de ruis maar een S3 waardoor veel grotere afstanden mogelijk zijn....alleen mag dat eigenlijk niet.

Misschien eerst een simpele inverted V antenne maken van een stukje stroom kabel om te kijken of er wat te ontvangen is.
https://www.pa3hjh.nl/27mc-antenne/
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Wimpie » 16 dec 2020, 22:27

Zoals een aantal van jullie wellicht weten, ben ik niet zo'n fan van de inverted-V als het aankomt op binnenlands verkeer. De meeste stations zitten verticaal gepolariseerd, en de verticaal gepolariseerde component van een inverted-V is niet zo sterk.

Als je wat wilt proberen, kun je volgens mij beter voor een halve golf spriet gaan (instapmodel Venom GPA (dikke 5 m lang), of iets soortgelijks).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Vonkie » 16 dec 2020, 23:08

Wou van het weekend tijdelijk even snel een dipooltje fixen op een paal in de tuin. :)
Vonkie
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 dec 2020, 22:25

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Snof » 17 dec 2020, 13:26

Dat is idd ook een prima idee voordat je 40 € euro uitgeeft voor een venom 1/2 golf spriet en misschien amper iets hoort band, ik heb het zo gedaan met een inverted V op zolder, daar kan ik namelijk geen 5 meter verticaal kwijt.
Moet zeggen dat de antenne best aardig werkt op zolder, beter dan verwacht.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten