cb

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

cb

Berichtdoor sjaak » 25 feb 2012, 20:33

hallo allemaal hier op het cb forum ik zal me even voostellen ik ben sjaak ik doe al een paar jaartjes mee op 27mc gebeuren nu wil ik mobiel een eindtrap 12volt weten jullie waar ik moet zijn zodat ze me wel horen snap je
sjaak
 

Re: cb

Berichtdoor plientjebr » 25 feb 2012, 20:39

Zo zeg, dat was een lange zin, hartelijk welkom Sjaak!
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: cb

Berichtdoor peter stardust » 25 feb 2012, 20:43

welkom. mijn advies is, koop een goede antenne.
Inverted V + 2 el homemade Beam 12mtr NAP. rotor=hygain .Midland 8001, President madison.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: cb

Berichtdoor sjaak » 25 feb 2012, 21:21

ja die heb ik al santiejako 1200 ook wil ik groote afstanden draaien mijn radio president 2 dus moet er vermogen bij
sjaak
 

Re: cb

Berichtdoor jackdonio » 25 feb 2012, 21:24

Nou dat vermogen zegt weinig , die goede antenne wel.
Heb hier in de loop der jaren meer dan 50 landen gewerkt incl. Japan , Nieuw Zeeland , Peru + alle 50 staten van amerika met gewoon een kale bak
jackdonio
 

Re: cb

Berichtdoor sjaak » 25 feb 2012, 21:32

dan zit je waarscheinlijk heel gunstig of je hebt behoorlijk vermogen er achter europa gaat wel maar daar buiten vrij wel niet 19ob005
sjaak
 

Re: cb

Berichtdoor jackdonio » 25 feb 2012, 22:07

Ik zat en zit nog steeds niet gunstig en gewoon met kale lincoln ( 12 Watt )
vermogen zegt absoluut niets ( in 1958 waren de 5 watt AM WalkyTalkys van de Canadeese Bosbrandweer hier in Europa te horen ) maar alles is afhankelijk van conditie's , als er geen conditie's zijn mag je zelfs met 1 kilowatt blij zijn als ze je 70 Km verder kunnen horen
een maal in de 11 jaar zit je op een zonnevlekken maximum , als de band dan goed open is heb je aan een porto voldoende om de wereld over te komen
Het geheim van lange afstand zit niet in grote vermogens maar in luisteren , luisteren , luisteren en dan nog een keer luisteren
dan kun je een goede inschatting maken of er naar een bepaalde richting openingen zijn , daarna een goede frequentie kiezen , dus niet gaan roepen net op die frequentie waar al 30 andere stations zitten te brullen
Verder is de juiste tijd heel belangrijk het heeft bv. geen zin om s'morgens vroeg naar amerika te gaan roepen want dan liggen ze daar nog in bed . Voor Australie , Oceanie , Niew Zeeland moet je juist wel heel vroeg zijn anders valt daar de duisternis al weer in
10 mtr en ook 11 mtr zijn typische daglicht banden , voor echte DX moet het hele pad in het daglicht vallen anders kom je geen condities tegen
Verder is er de nodige operating practice voor nodig , bv. roepen op 27.555 USB , duidelijk jouw QSY frequentie aangeven tijdens het roepen , dan overschakelen naar die frequentie en goed luisteren of er iemand terugroept , na bv. 1 minuut weer terug naar .555 en nogmaals roepen en weer terugschakelen . In de periodes met lage zonnevlekken kun je de bak net zo goed in de motteballen laten liggen want dan lukt het toch niet. Oh ja , veel Amerikaanse stations gebruiken LSB ipv. USB
Verder is het gebruik van propagatie voorspellings websites erg handig bv. VOAProp , die geeft in realtime wereldwijde conditie voorspellingen op de verschillende banden
jackdonio
 

Re: cb

Berichtdoor pdj10 » 26 feb 2012, 13:34

Welkom :wink:
pdj10
 

Re: cb

Berichtdoor peter stardust » 26 feb 2012, 16:14

Ik ondersteun je visie volkomen jackdonio. Dit is ook de manier zoals ik het doe. vaak hobbel ik mee en na afloop van de QSO vraag ik of ze mij kunnen horen. Vaak is dit het geval en werk ik mooie afstanden.Veel werk ik met slechts 8w in de antenne. En de antenne is toch waar het van moet komen.Een vette bak op een draadantenne zal altijd minder zijn als een simpele midland op een beam/yagi.
Wat heb je eraan als je met een groot vermogen de ruimte in staat te praten en niemand kan je horen van wege slechte ontvangst ?
Nogmaals eerst een vette antenne en dan de bak.
Inverted V + 2 el homemade Beam 12mtr NAP. rotor=hygain .Midland 8001, President madison.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: cb

Berichtdoor rob kenwood » 29 feb 2012, 13:30

welkom op het forum
rob kenwood
 

Re: cb

Berichtdoor Hét Drentse Station » 01 maart 2012, 15:30

welkom.
Hét Drentse Station
 

Re: cb

Berichtdoor klein-ulsda » 04 maart 2012, 11:17

Welkom bij de club
19DIG3636

Zender:
Major 4000 --- Skyline Senfor sm 2008 --- Skyline Senfor sm 2009 --- Skyline Senfor sm 2010 --- Cuna cfm 2240 --- Stabo xm 2200 --- Elec TX 22 --- Amroh cb - 007 --- Audio Sonic ms-201 ---
Midland - 78 - NF - 402 --- Midland Alan 78 plus --- Premier CB 2000 --- superstar 2000 --- Cobra GR 25 LTD ST Sound Tracker --- Danita 1240 AM ---

Marifoon:
Sailor RT 2048

Portofoon:
Baofeng UV-5R

Scanner:
Cuna SR - 9 VHF --- ELEC model 127 F/V

Antenne:
Sirio omega 27
Sigma Montova Turbo 8
Comrod 144-163 Mhz (marifoon)
MS - 116 - A (legerantenne)

leger - zender en ontvanger met voeding 24 volt:
R-110/GRC = ontvanger
RT-66/GRC = ontvanger/zender
RT-67/GRC = ontvanger/zender
C-435/GRC = controledoos voorlocale doorgifte
PP-112/GR = voeding 24 volt
Avatar gebruiker
klein-ulsda
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 291
Geregistreerd: 03 nov 2011, 12:37
Woonplaats: Winschoten


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten