DidierS

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

DidierS

Berichtdoor DidierS » 20 mei 2013, 10:58

Grappig, heel wat de verhalen die ik hier lees herken ik namelijk: na een hele poos niets meer gedaan te hebben met radiocommunicatie, is de vonk toch opnieuw overgeslagen :-).

Bij mij is de telecom/elektronica-interesse ergens begonnen toen ik een jaar of 12 was (pakweg 1990 ergens). Van elektronicabouwdozen ging het al snel naar luisteramateur om uiteindelijk ook een CB aan te schaffen en zelfs af te studeren en te werken in de hoogfrequent-elektronicasector.

Er zijn een paar bakjes de revue gepasseerd maar uiteindelijk ben ik jarenlang aan de slag geweest met een President George (FM/AM/SSB, volledig legaal) en een Antron 99 op een voethoogte van 12m. Met de opkomst van het internet en het kapot gaan van de elektronicasector is alles een beetje vervaagd en uiteindelijk is alles de deur uit gegaan. Twee setjes heb ik wel gehouden: een Premier CB-1000 en een CB-2000 met elk een klein magneetvoetantenne voor mobiel gebruik. Nadat die een jaar of 10 op zolder zijn blijven liggen kwamen die vorige zomer goed van pas om met 2 wagens naar Zuid-Frankrijk te rijden en je raadt het al: binnen de kortste keren was de vonk er opnieuw :-).

Het gevolg? Volop aan het studeren voor mijn HAREC-vergunning deze zomer, een Diamond X-50 op 10m voethoogte aangesloten op een allbandontvanger (en na het examen op een Kenwood TM-D710), de Premier CB-2000 terug in de shack met een mobiele antenne op 4m voethoogte en de Premier CB-1000 straks opnieuw in de auto, die laatste twee uiteraard voor de lokale tokkel.

Zoals te verwachten is het enorm stil geworden op de 11m maar het valt me wel op dat er toch een paar mensen bezig zijn om terug een bakje in gang te steken voor het plezier er van. Een tweede iets wat opvalt is de ENORME storing van homeplug-adapters... reden genoeg om die ASAP te bannen uit mijn huis!
Dus, een gekte zoals in begin de jaren '90 zal het wel niet meer worden (en hoeft het ook niet meer te worden) maar fijne lokale babbels in combinatie met de HAM-frequenties zou toch moeten lukken :-).
DidierS
 

Re: DidierS

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 20 mei 2013, 11:03

Welkom op het CB forum.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: DidierS

Berichtdoor Remco Rozenburg » 20 mei 2013, 11:23

Welkom hier Didier!
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: DidierS

Berichtdoor Thijs » 20 mei 2013, 11:27

Welkom Didier!
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: DidierS

Berichtdoor pdj10 » 20 mei 2013, 11:46

Welkom :wink:
pdj10
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 30 jan 2009, 14:19
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: DidierS

Berichtdoor harold 19MTS061 » 20 mei 2013, 11:54

welkom op het cb forum
Avatar gebruiker
harold 19MTS061
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 16 jan 2007, 23:00
Woonplaats: lopik (midden-nederland)

Re: DidierS

Berichtdoor DidierS » 20 mei 2013, 14:32

Bedankt allemaal :-)
DidierS
 

Re: DidierS

Berichtdoor pino » 20 mei 2013, 17:48

welkom
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: DidierS

Berichtdoor plientjebr » 20 mei 2013, 23:54

Ook namens mij...welkom :)
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: DidierS

Berichtdoor DidierS » 22 mei 2013, 20:31

Bedankt, fijn om te zien dat de 11m (alvast online) nog niet dood is :-)
DidierS
 

Re: DidierS

Berichtdoor DidierS » 01 sep 2013, 18:06

Even een kleine update: ondertussen is de HAREC-vergunning gehaald (in zelfstudie, ja daar ben ik fier op :)) en kan je me actief vinden op de 2m en de 70cm onder callsign ON8SD. Mobiel met een Kenwood TM-D710 inclusief APRS en fix met een Yaesu FT-8900R aangesloten op een Diamond X-50. De antenne beperkt de frequentiebanden tot 2m en 70cm maar aangezien het toestel ook 6m en 10m aankan, kijk ik deze winter om een Little Tarheel II te kopen (de tuin is slechts 6m x 6m) en dan maak ik ook mijn Lima SDR af. In afwachting hiervan gaat vrijdagavond de Premier CB-1000 met een klein magneetvoetantennetje terug opgestart worden (later komt die dan ook op de Little Tarheel II natuurlijk) met de bedoeling om mensen die bezig zijn te studeren voor hun radioamateurexamen toch wat ervaring achter de microfoon te kunnen laten opdoen... Maar daarvoor moeten er lokaal een paar radioamateurs overtuigd worden om hun CB terug aan te sluiten, speciaal voor dit doel.

Mijn interesse gaat vooral uit naar bestaande technologie samenbrengen in nieuwe toepassingen. AVRS en Astar vind ik bv heel boeiende materie. Voor de rest wat zelfbouw maar dan vooral met de bedoeling om die verder uit te werken naar nieuwe toepassingen. Op de planning staan een APRS digipeater/message-station, een projectje met echolink, eerst nog de bouw van een bi-quad voor 70cm en een andere richtantenne voor 2m en een jukebox... Maar dat is uiteraard iets helemaal anders :-). Voor de rest wil ik me inzetten binnen B-Ears en probeer ik technische onderwerpen te vertalen naar begrijpbare teksten voor ons clubblaadje.

Zo, dat zal het zowat zijn denk ik?

73
ON8SD (Didier)
DidierS
 

Re: DidierS

Berichtdoor kol53 » 01 sep 2013, 23:42

Welkom Dider.
kol53
 

Re: DidierS

Berichtdoor Toontje » 20 sep 2013, 14:53

Hallo Dider, Welkom hier!

Bij jou is het gelijk gegaan als bij mij...... Lang geleden CB gebruikt, technische studie gedaan (in mijn geval HTS telecommunicatie), CB uit het oog verloren om er na jaren weer mee in aanraking te komen.
Gelijk meer willen en examen doen voor zendamateur (ik heb 2 weken geleden examen voor F gedaan).
Ik zit nog te wachten op de uitslag, maar ik ga ervan uit dat ik het gehaald heb zodat ik binnenkort een call kan aanvragen.

Voor in de auto (en thuis) heb ik een Yaesu 857D gekocht (deze kan ook op 11m). Voor thuis ga ik voor HF een Cobwebb bouwen (http://www.karinya.net/g3txq/cobweb/). Voor VHF en UHF zal er ook wel een Diamond sprietje komen.

Veel plezier met de hobby!
Antoon.
Toontje
 


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten