Rasterindeling FM band, frequentie afstand

Voor al die 3M piraten.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Rasterindeling FM band, frequentie afstand

Berichtdoor LOS » 16 apr 2012, 18:54

In het noorden wordt Radio 4 helaas vaak gestoord door illegale uitzendingen. Piraten zenders kiezen er voor om zo dicht mogelijk te gaan uitzenden tegen het signaal van Radio 4. Een frequentie afstand van 300KHz (0.3MHz) is inderdaad mogelijk. Echter alleen vanaf dezelfde zendmast. Of dat er voor een ander gebied uitgezonden wordt.

In Lingewaal wilde men de FM 92.2MHz inzetten. Deze frequentie is gereserveerd voor lokale omroepen. Nu blijkt er slechts 400KHz frequentie verschil tussen te zitten met Radio 2. Radio 2 zit op de FM 92.6MHz. In beginsel werd een frequentie verschil van 400KHz toegestaan. Later bleek dit niet echt optimaal te zijn en heeft men dit aangepast. Dat blijkt uit dit rapport van Broadcast Partners (o.a. zender expoitant van de publieke omroep)

De inzetbaarheid van de frequentie Lingewaal 92,2 MHz (“Reserve LO” bestemming) is getoetst. Deze blijkt nauwelijks voordeel te bieden en stoort licht op Lopik 92,6 MHz. Om die reden is ge-
keken of er een aanpassing mogelijk was. Die is gevonden in het verschuiven van de frequentie naar 92,1 MHz, opgesteld in Asperen. Er is dan meer vermogen mogelijk en de storing op Lopik verdwijnt. U kunt dit rapport downloaden via de volgende link: http://radio-tv-nederland.nl/zerobase/H ... WaalFM.pdf

In de wetgeving wordt ook frequentie verschil van 400KHz. Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0019813/g ... 8-01-2011# bij waterscheiding.

Er dient dus minimaal 500KHz frequentie verschil gehanteerd te worden. Omrop Fryslân zendt uit op de FM 92.2MHz. Dan zou je in dit voorbeeld, gerust kunnen uitzenden op de FM 92.7MHz. 500KHz verderop ligt Waterstad FM. Je dient de antenne niet richting het zuiden te gaan richten in verband met de FM 92.6MHz Lopik. 400KHz frequentie verschil kan wel, maar met een beperkt vermogen. Je zou dan in principe kunnen gaan uitzenden in zuid oost Friesland op de FM 100.0MHz. 99.6MHz: Slam FM en op de 100.4MHz Q-Music.

Idien je een slechte ontvangst hebt, dan kun je dit doorgeven aan het Agentschap Telecom via website: http://www.agentschaptelecom.nl/ bij kopje "storing melden".

Alvorens een klacht in te dienen kunt u eerst ook informeren op het nummer van Roland. Telefoon: GSM nul zes, 5 88 637 92.

Vaak wordt het volgende argument gebruikt: Op mijn autoradio kan ik Radio 4 uitstekend ontvangen op de FM 94.8MHz. De meeste autoradio's maken gebruik van NARROW waardoor de ontvangst smaller wordt.

Vaak kruipen de piraten op 0,3 MHz afstand tegen publieke omroepen aan. Zo zijn de frequenties 95.9 en 98.1 erg populair in delen van Overijssel. Dat is vlak naast 3FM (96.2) of Radio 1 (98.4) die beide vanuit de zendtoren in Markelo uitzenden. Een afstand van 300 kHz is volgens de frequentieplanners van Zerobase alleen mogelijk als de zenders vanuit dezelfde mast uitzenden en ongeveer dezelfde veldsterkte neerzetten. Dat is nodig om te voorkomen dat een sterke zender op radio’s de signalen wegdrukken".
LOS
 

Re: Rasterindeling FM band, frequentie afstand

Berichtdoor Zock » 16 apr 2012, 19:57

Je komt hier plaatst bericht en gaat weer
zonder voor stellen of wat dan ook

Hoe dan ook 92.4 radio continu hier in gr
K33p @ r0ling till y0ure w33ls fall 0ff

Si vis pacem, para bellum
Zock
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 22 feb 2011, 20:18
Woonplaats: Grunn

Re: Rasterindeling FM band, frequentie afstand

Berichtdoor 19-DT-170 » 16 apr 2012, 21:24

Ik denk dat iemand gefrustreerd is omdat ie zijn lokale schlagerzender niet kan ontvangen.
Maar wat 27mc hiermee te doen heeft weet ik ook niet.
Waarschijnlijk iemand die geen verstand van zaken heeft, en 27mc over een kam wilt scheren
met radiopiraten.
Helemaal ongelijk kan ik hem/haar niet geven, als ik soms zie met wat voor apparatuur
sommigen op 27mc bezig zijn. :-$
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Rasterindeling FM band, frequentie afstand

Berichtdoor Peter-dx » 16 apr 2012, 21:49

19-DT-170 schreef:Ik denk dat iemand gefrustreerd is omdat ie zijn lokale schlagerzender niet kan ontvangen.
Maar wat 27mc hiermee te doen heeft weet ik ook niet.
Waarschijnlijk iemand die geen verstand van zaken heeft, en 27mc over een kam wilt scheren
met radiopiraten.
Helemaal ongelijk kan ik hem/haar niet geven, als ik soms zie met wat voor apparatuur
sommigen op 27mc bezig zijn. :-$
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Rasterindeling FM band, frequentie afstand

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 16 apr 2012, 22:49

Géén flauw idee wat we hier mee moeten .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Rasterindeling FM band, frequentie afstand

Berichtdoor Zock » 16 apr 2012, 23:10

ik denk dat het een fries is :p

Hij spelt het goed en heeft het over het zuiden

iemand uit zeeland heeft het eerder over het noorden
K33p @ r0ling till y0ure w33ls fall 0ff

Si vis pacem, para bellum
Zock
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 22 feb 2011, 20:18
Woonplaats: Grunn

Re: Rasterindeling FM band, frequentie afstand

Berichtdoor LOS » 17 apr 2012, 12:05

Zock schreef:Je komt hier plaatst bericht en gaat weer
zonder voor stellen of wat dan ook

Hoe dan ook 92.4 radio continu hier in gr



Graag wil ik mij voorstellen zoals je mij vroeg. Mijn hobby is altijd al bij de radio geweest. Ik heb zelf ook programma's gepresenteerd. Ik vind het bereik van een zender interessant en luister dan ook graag naar de radio. Een ander vroeg wat moeten we hier mee? Dit is een stukje informatie die ik graag met jullie wilde delen. Dit valt onder het stukje "piratenzenders" wat ook mijn onderwerp is en hoe dat in zijn werk gaat, hoe zit met de FM frequenties? Hoe wordt er gepland en het raster ingedeeld? Dat stukje informatie vind je niet zo snel op het internet en daarom leek mij het leuk om jullie hierover te informeren. Radio Continu is een leuke zender zoals Zock aangeeft. Mocht je vragen hebben stel ze gerust.
LOS
 

Re: Rasterindeling FM band, frequentie afstand

Berichtdoor LOS » 17 apr 2012, 12:06

19-DT-170 schreef:Ik denk dat iemand gefrustreerd is omdat ie zijn lokale schlagerzender niet kan ontvangen.
Maar wat 27mc hiermee te doen heeft weet ik ook niet.
Waarschijnlijk iemand die geen verstand van zaken heeft, en 27mc over een kam wilt scheren
met radiopiraten.
Helemaal ongelijk kan ik hem/haar niet geven, als ik soms zie met wat voor apparatuur
sommigen op 27mc bezig zijn. :-$


Doorgaans kloppen aannames niet. Ik ben zeer zeker niet gefrustreerd. Als dat zo over komt dan spijt mij dat. Ik scheer niemand over één kam omdat dit ook totaal mijn overtuiging niet is. Je kunt niet zeggen alle mensen die blank zijn, zijn niet aardig. Dan beperk je zelf nogal in je denken.
LOS
 

Re: Rasterindeling FM band, frequentie afstand

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 17 apr 2012, 12:19

Hallo LOS het klopt onderwerp staat in het juiste topic,en ik vond je niet gefrustreerd overkomen . Ik denk dat de meeste hier op dit forum niet zo bekent zijn met deze info .Prima als je dit met ons wilt delen ,je bent van harte welkom .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF


Keer terug naar Piratenzenders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten