beginnen nog de moeite?

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

beginnen nog de moeite?

Berichtdoor DJJohnnyNL » 06 maart 2020, 12:47

Beste,

Ik ben in 2008 en eerder, zelfs nog later wat actief geweest op de 27 in zuid-limburg.

Ik wil heel graag weer beginnen, ik heb een president lincoln 2 gehad, een kl200 ooit. en een gpa27.

Ik vroeg me eigelijk af of er nog wat te beleven valt op de 27 mc anno 2020. gezien ik volgend jaar een eigen appartement heb.

wat heb ik nu nodig om leuke afstanden te halen of is de band zo goed als dood. wie kan me beetje op weg helpen, in het achterhoof houdende, de mast van mij kan niet hoog. zal waarschijnlijk 4 hoog zijn op apparte ment.

Groetjes.
Johnny.
Mijn Shack :

2017 - nu
President Lincoln 2 Versie 3 - SeriO GPS 1/2

2007 - 2011
Danita 640 - VENON GPA 27 // Midland Alan 48 plus Multi - VENON GPA 27

Antenne hoogte : 13 meter regio Parkstad Limburg.
DJJohnnyNL
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 apr 2013, 11:23

Re: beginnen nog de moeite?

Berichtdoor Wimpie » 06 maart 2020, 16:23

Hallo Johnny (wel even goed gelet op de spelling):

Of het zin heeft, hangt o.a. af van wat je wilt. Gaat het om DX (nu in de zomermaanden via sporadische E-laag), of wil je ook lokaal kunnen kwebbelen.

Een apartamento 4 hoog klinkt op zich goed, maar dan zou het wel leuk zijn als je toegang tot het dak hebt om er wat neer te zetten. Je komt dan hopelijk op minimaal 12 m voethoogte. Een antenne op een balkon is wel behelpen, en je bestrijkt maar een beperkt gebied.

Een ander iets is de horizonelevatie. Zit je in een dal, dan kom je t.b.v. lokaal verkeer het dal niet uit en is de kans op tegenstations kleiner. Als je horizon beneden grofweg 4 graden is, dan lukt Europa DX in die richting ook nog wel bij goede een goede sporadische E-laag plak.

Zit je hoog ten opzichte van de omgeving, dan ben je spekkoper, zowel voor DX als lokaal verkeer!

Je storingsniveau is eveneens bepalend voor het plezier. Kom je wel bij anderen binnen, maar hoor je je tegenstations niet omdat je een S9 ruis hebt staan, dan is de pret snel over.

Wie weet begin je weer, krijg je de smaak te pakken, en ga je je N-registratie er ook nog bij doen.

Ken je niet iemand in de buurt (eventueel ander forumlid in de buurt) die wat te leen heeft, of weet of er stations bij jou in de buurt zitten?
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: beginnen nog de moeite?

Berichtdoor 19-DT-170 » 06 maart 2020, 20:06

Hoi Johnny, gefeliciteerd met je appartement.
Heb je toestemming van de Vve om antennes te plaatsen?
Ik ben ook op zoek in Zuid-Limburg naar een koopwoning of appartement, met garage, maar het aanbod is mager momenteel....
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: beginnen nog de moeite?

Berichtdoor Cas » 09 maart 2020, 21:16

Hallo Johnny, Leuk om je weer terug te zien je zit helaas voor de lokale babbel voor mij net te ver weg.
Verder is het inderdaad hier in Zuid -Limburg over het algemeen erg rustig, maar laat je niet ontmoedigen en probeer het gewoon weer eens.
En daarbij is het net wat Wimpie zegt zit je vier hoog met vrij uitzicht met dan nog een paar meter mast eronder en niet te veel omgevings--storing, dan kunnen er nog leuke verbindingen mogelijk zijn.

73,
Cas.
Remember that even the most sophisticated transceiver is useless without a good antenna.
Avatar gebruiker
Cas
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 23 okt 2014, 20:44
Woonplaats: Maastricht


Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 23 gasten