Storingen zonnepanelen

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Storingen zonnepanelen

Berichtdoor 19JP072 » 30 dec 2020, 22:03

Klopt allemaal wat je schrijft, Wimpie. Maar laat ik het anders formuleren. De fabrikant mag zelf een CE-markering op de omvormer plakken. Er komt geen notified body aan te pas. Als een nobo het apparaat getest zou hebben staat de viercijferige code van de nobo namelijk onder de CE-markering.

Omvormers hoeven niet door een nobo getest te worden. De fabrikant mag zelf verklaren dat zijn omvormer binnen de norm presteert, zoals dat wel voor meer apparaten geldt. Ongetwijfeld zal het in een ideale laboratorium opstelling dan allemaal in orde zijn. Maar in de praktijk gaat het toch mis. Het zijn de DC-kabels die de storing veroorzaken. Maar die maken toch echt geen deel uit van de omvormer, maar van de panelen, dus ligt het niet aan de omvormer. Heb je ook nog fabrikanten die hun omvormer als huishoudelijk apparaat classificeren, alsof het een broodrooster is.

Wat ik daarmee aan wil geven is dat het in het begin van de keten al fout gaat. Als men richtlijnen zou maken waarbij de gehele installatie aan de tand wordt gevoeld, dan zullen heel wat omvormers niet meer op de markt komen.

Daarnaast is er ook verbazend weinig kennis bij installateurs. Hoe vaak men niet "vergeet" om de installatie te aarden of de DC-kabels als één grote delta loop over het dak leggen. Dan heb je ook nog de plug and play modellen met micro-omvormers die je zelf kunt installeren. Daar kan werkelijk alles aan fout gaat gaan, kan ik je uit eigen ervaring zeggen.
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: Storingen zonnepanelen

Berichtdoor Wimpie » 31 dec 2020, 21:54

Over notified bodies
Ik schreef dat wellicht een NB bij de EMC analyse betrokken moet zijn (dus niet bij het meten). Meten mag je zelf doen of laten doen door een testhouse. Ik ben met een RF ding bezig geweest (868 MHz, en dat moest via een NB als we van de geharmoniseerde norm af gingen wijken).

Het maakt voor het EMC verhaal niet uit wie de kabels levert. Een leverancier van netwerkcomponenten levert de kabels er ook vaak niet bij. Als er in de praktijk kabels > 3 m aan de DC port komen, moet je gewoon testen (immuniteit en emissie). Dat er op dit moment geen geharmoniseerde of generieke norm is waar letterlijk de DC input beschreven wordt, maakt niet uit. De EMC richtlijn is leidend. Als je de DC poort vergeet, ben je gewoon bewust verkeerd bezig (risico op economisch delict).

op Internet kun je diverse meetrapporten vinden, en dan wordt de DC port gewoon getest (conducted emissie, en immuniteit). Ik heb hier een meetrapport waarbij de DC port gewoon aan dezelfde test onderworpen wordt als de AC mains port ((EN 61000-6-3, class B limits voor de AC mains port). Oh ja, is trouwens een Chinese inverter.

Het gaat aan het begin goed (de EMC richtlijn), maar aan het eind gaat het fout: het ontbreekt aan handhaving, en daarmee de "dwang" om het goed te doen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Vorige

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten