Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Lex.Michdebak » 07 jun 2021, 14:30

Ik kreeg een beetje opwinding toen ik de vorige week mijn nieuwe SDRPlay RSPdx aansloot op de discone. De 27mc stond toch behoorlijk open; Frankrijk, Oostenrijk, Wales... En dat op een discone naast 14 zonnepanelen. Ik had mezelf beloofd dat de RSPdx het enige cadeautje voor mezelf zou zijn dit seizoen, maar we weten allemaal hoe dat gaat. Vandaag dus 15m Ecoflex 10 en 15m Aircell 7 besteld en een nieuwe Diamond X50N. Er lag nog 15m Ecoflex 15+ en 15m Aircell 7 en een Sirio SD Dipole in de doos te wachten, dus die gaat dan ook eindelijk de mast in. En dan ook nog eens een L-Band patch antenne van RTLSDR die onderweg is...

Iemand enig idee hoeveel antennes teveel is voor een steigerpijp met koehoorn...? Misschien ook maar een doos luiers voor volwassenen erbij kopen, want mijn vriendin gaat in haar broek kakken als het flink gaat waaien.
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Wimpie » 07 jun 2021, 18:05

Ik heb geen idee. Het hangt af van de windlast van de antennes, de hoogte ten opzichte van het bevestigingspunt, de windzone waarin je leeft, de bebouwing er omheen, etc.

De steigerpijp kan nog zo dik zijn, maar de buitengevel zit aan de binnenmuur vast met een beperkt aantal spouwankers/m2. Mijn pijp aan de muur (kan tot 9m lengte pijp) staat meestal laag, en zeker met stevige wind.

Mijn pijp zit in rubber (dus er is geen star contact tussen pijp en beugels). Ikzelf en de buren hebben geen last van contactgeluid van mijn pijp met sectorantenne (70 cm) erop.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Lex.Michdebak » 07 jun 2021, 19:10

Dat zijn al goede tips, dus luiers en rubber voor in de beugels. De pijp is 6m en zit aan de muur vast op 2 plekken. Pijp (diameter 49mm) staat op de grond, dan op 30cm de eerste beugel en op 2m50 de tweede, zit met 4xM10 per beugel in chemisch anker. De rest van de pijp steekt voorbij het plat dak en dan op 6m een aluminium koehoorn (zelf gelast met TIG, ik heb diploma's, dus de inbranding vertrouw ik wel) met 3 punten.

Discone, X50 in het midden, ADSB stokje

En dan iets onder die hoorn afgetakt (die steekt 1m30 naar de zijkant uit dan) de Sirio SD-Dipole in verticale stand. Hij is niet zo heel zwaar, ik kan hem in mijn eentje makkelijk op een ladder installeren.

Anyway, waarschijnlijk begrijpt niemand er nog iets van, maar ik moet er maar op vertrouwen dat het houdt. Hopelijk is het de steigerpijp die het begeeft en niet de muur!
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Wimpie » 07 jun 2021, 19:41

Dat klinkt niet heel spannend v.w.b. belasting. Je hebt er een alu koehoorn aangelast, je hebt dan een Alu steigerpijp gok ik.

Ik vermoed dat de pijp wel iets elastisch buigt richting de verticale dipool (vanwege dat hij 1.30 m uit de steigerpijp zit). Een ADSB antenne en een X50 doen v.w.b windlast niet zo veel op een stuk pijp dat nog geen 4 m boven het bevestigingspunt uitsteekt.

Mijn pijp heeft (nog) geen incomateriaal nodig, een rubbertje is genoeg :)
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Lex.Michdebak » 07 jun 2021, 20:23

Pijp is gegalvaniseerd, de hoorn is gelast. De pijp heeft wel wat veerkracht laten zien, dus er kan wat energie weg in de pijp. De hoorn heeft een aluminium pijp in het midden, die is over de steigerpijp heen geschoven (30cm) en met parkers vastgeschroefd. Rubbertje om de pijp, hopen dat hij niet scheurt, check!
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Wimpie » 07 jun 2021, 20:40

Aha, dat scheelt bijna een factor 3 in stijfheid (t.o.v. alu). Dat die dipool 1.3 m uit het hart zit, ga je weinig van merken bij gebruik van staal. Ik vermoed dat die pijp het zwaarste is van alles. Ik heb ook nog twee van die gaspijpen liggen. v.w.b. gewicht is het net een 60*40 grindtegel.

Het rubbertje is nu duidelijk. Als het scheurt, loop je een risico op meer verticale pijpen, met eventueel antennes erop.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Lex.Michdebak » 07 jun 2021, 21:17

Dan ben ik al gerustgesteld, dankje. Een paar pijpen meer of minder heb ik geen moeite mee, maar niet als ik ze moet onderhouden! Genoeg van die smeerpijperij nu!
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Robber57 » 12 jun 2021, 00:46

Afbeelding

Ook maar eens zo'n ding gekocht, hoe kunnen ze het maken voor die 3 tientjes :shock:
Deze zou "8 watt" zijn :lol:
De marconi zegt 6,2 watt op vhf en 5,2 watt op uhf, nog steeds heel respectabel miz en ook niets te klagen, spectraal is er wel het eea (of eigenlijk het nodige) op aan te merken, het is eigenlijk een soort van ruis zender die in het hele spectrum rf rondstrooit als pepernoten door zwarte piet :roll: :lol:

Toch wel jammer dat het niet makkelijk is om een goede te kopen want ze zijn er wel met afdoende filtering er in, ik heb toch wel mijn best gedaan om een betere te kopen bij een spaanse handelaar en er is ook niet veel op aan te merken maar de filtering is eigenlijk 0,0 nix :?

[edit] bij nader inzien, ik was nog wat aan het meten met spectrum analyzer en merkte dat ik deze niet goed had staan, het valt mee met de harmonischen maar echt fraai is het niet, op vhf de eerste op -25 dB/-30 dB de tweede zelfs wat hoger, nummer drie fors lager en dan aflopen, op uhf is het ook zo ongeveer,
Dat betekent dat je maar beter alleen de lage stand gebruikt die praktisch gezien op 1,5 a 2 watt neer komt, 2 watt -25dB= 6 milliwatt, das ongeveer wat draadloze weerstationnetjes ed doen dus zolang je maar niet pal naast een hulpdienst of vliegtuig staat zal het wel mee vallen met de storing.
Ik zal hem morgen nog even aan de fft van mijn scoop hangen, die is wat nauwkeuriger en laat van 0-1 ghz in 1 beeld zien maar ik denk dat dat niet veel beter zal uitpakken...
Ik heb toch wel youtube filmpjes gezien van uv-5r die veel beter waren, zeg zo'n -45 tot -50dB en dat is helemaal niet verkeerd , zeker als je bedenkt dat het niet meer dan 5-6 watt maximaal is.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Erik » 12 jun 2021, 09:25

Toch een leuk ding ondanks de minpunten.
Heb je hem in China gekocht?

Laatst mijn Tyt TH9800 heb ik via amazon.nl gekocht.
Was uiteindelijk geleverd binnen 7 dagen door Radio Ditty. (Met software cdrom en programmeerkabel incl.)
Er hoefde geen invoerrechten en btw betaald te worden.

Of deze radio teveel harmonischen produceert weet ik niet.
Heb daar niet de goede meetapparatuur voor.

Greetz, Erik
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Jaapie » 12 jun 2021, 10:12

Heel mooi hoor en niet duur, maar.....wat is het eigenlijk precies? Neem me niet kwalijk, maar ik ben pas sinds kort actief op dit forum en heb de hobby na jaaaaaren net weer opgepakt, dus ik loop wat achter :D
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Ernst » 12 jun 2021, 10:46

Dingen zitten in de range van de 455MHz dus is geen 27 mc
Mag denk ik alleen gebruikt worden door een amateur met licentie

Wij als 27mc er zijn aangewezen op goedgekeurde pmr en lpd porto's bedoeld voor licentie vrije communicatie
Fijne hier van is dat je niks fout kan doen

En met zo'n Bami porto kun je bij verkeerd gebruik toch in de problemen komen al blijft het leuk spul :)
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Robber57 » 12 jun 2021, 15:01

Voor de niet kenner;
Het is een zogenoemde "bami porto" oftewel een goedkope chinese portofoon.
De meest voorkomende is degene die ik heb gekocht, de baofeng uv-5r.
Het ding heeft twee bereiken, de 2 meter band en de 70 cm band oftewel zo rond de 145 mhz (2 meter) en 440 mhz (70 cm).
2 meter geld als vhf en 70 cm als uhf dus het is een vhf-uhf porto.
Het bereik van deze portos is erg royaal van 136-173 mhz op vhf en 400-520 mhz op uhf, dat is sowieso veel ruimer als is toegestaan voor amateurs, je kunt daarmee al op frequenties komen waar je uberhaupt helemaal niet mag komen.
Wat kun je er dan mee?
Een amateur met licentie kan het 2 meter gedeelte gebruiken vooropgesteld dat je de wat betere hebt die niet zo veel harmonischen geeft(stoorsignalen)

In die 70 cm band zitten ook de zogeheten lpd en pmr kanalen, dat zijn de frequenties voor de legale portos die je in nl bv bij de mediamarkt kunt kopen, lpd is low power, 10 milliwatt op 69 specifieke kanalen, lpd is eigenlijk bedoeld voor dingen als weer stations en ander draadloos spul want met die 10 milliwatt kom je hiet echt ver.
Voor spraak is er de pmr, personal mobile radio en zeg maar de opvolger van 27 mc, er zijn 8 kanalen en maximaal 0,5 watt, de regels daarbij zijn dan wel dat bv de antenne een vaste, dus niet te verwijderen, antenne moet zijn.
Je kunt een bami porto mbv een pc zo programmeren dat je (alleen) uitzend op de pmr kanalen en hebt dan het voordeel van wat meer vermogen en je kunt er een andere, meer effectieve, antenne op schroeven of zelfs een basis antenne met een kabel aan verbinden.
Zolang je op de rest vd frequenties alleen maar luistert en niet zend is er geen probleem, het vermogen is ook instelbaar in 2 of 3 standen waarbij de laagste stand zo rond de 1-2 watt is.
Dat icm een wat betere antenne geeft je een prima bereik.
Maar...., het mag allemaal niet, het is een beetje stout en of daar problemen van komen hangt 99,9% van jezelf af, gedraag je en het zal meevallen, misdraag je en het zal mis gaan.
Er zijn nog wel wat meer voordelen, een lithium accu, een wat betere ontvanger dan de setjes van de lidl/aldi/mediamarkt, meer instelmogelijkheden waaronder squelch, oproep systemen mbv codering,uitgebreide luister mogelijkheden,scannen etc etc.
En dat alles voor €25.

Ik heb de mijne gekocht op aliexpress van een spanjaard in de hoop de wat betere te krijgen, het nadeel is dat het chinees is en er 10 duizend klonen zijn uiteenlopend van hopeloos slecht tot uitstekend, degene die ik nu heb zijn niet echt bagger maar ook niet echt goed, mijn hoofdreden om bij de spanjaard te kopen was om ze nog deze maand te krijgen, vanaf 1 juli vervalt de €22 en €150 grens bij import van buiten de eu, alles word vanaf 1 juli belast.
Als je zoiets wilt kopen kies je het best voor een verkoper met veel positieve ervaringen en sterretjes score, dat zijn meestal niet de allergoedkoopste maar 5-10 eu duurder.
als je geen spectrum analyzer hebt neem je een gok met de stoorsignalen, voordeeltje van nu; ook die spectrum analyzer kun je voor €50 in China kopen :lol:
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Jaapie » 12 jun 2021, 16:22

Bedankt Robber57 voor je uitgebreide uitleg, daar heb ik veel van opgestoken.

Het is inderdaad ongelooflijk wat je allemaal kan kopen uit China voor een habbekrats. Zo'n porto setje op de pmr heb ik ook, om contact te houden met mijn kinderen als ze buiten spelen. Reuze handig en het werkt heel leuk in vergelijking met het spul dat je vroeger kocht.

Een spectrum analyzer voor €50, nou word ik hebberig. :shock:

Veel plezier met je nieuwe speeltje.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Robber57 » 12 jun 2021, 23:31

Jaapie schreef:Een spectrum analyzer voor €50, nou word ik hebberig. :shock:


De tinySA , een absolute aanrader, uit een eerdere post van mij:
Robber57 schreef:Wellicht vermeldenswaardig; de nanovna ontwikkeling gebeurt in samenwerking met een nederlander genaamd Erik Kaashoek, als ik het goed begrijp was hij iets van een ontwikkelaar bij Philips en andere high tech bedrijven, iig een meneer die van wanten weet op technisch gebied.

Ook uit zijn koker komt het grootste gedeelte ontwikkeling van de TinySA oftewel een kleine spectrum analyzer, ook te koop voor luttele tientjes en gemaakt in china.

Deze mini spectrum analyzer is werkelijk een huzaren stukje mini technieken voor de rf hobbyist een ongelofelijk stukje gereedschap wat 10 jaar geleden nog ettelijke tienduizenden euros koste.
Uiteraard is deze niet van een dergelijke hoge professionele kwaliteit maar voor de hobbyist goed bruikbaar een een dikke tien voor prijs/prestatie verhouding.
De ontwikkeling er van gaat continu door met telkens weer updates vd software en firmware, een laatste toegevoegde mogelijkheid is dat je met wat eenvoudig soldeer knutselwerk er ook een koptelefoon op aan kunt sluiten en kunt luisteren naar het signaal in am of fm.

Ook deze word gekloond bij het leven en de klonen zijn echt bagger dus als je er eentje wilt kopen houd je het best aan de adressen die erik kaashoek adviseert op de website : https://www.tinysa.org/wiki/
Op de site vind je alle info die er is incl koop adressen waarbij ik moet vermelden dat het europese adres "passion radio" de timysa niet meer verkoopt, ik heb ze gemaild maar helaas en heb er dus nu maar eentje besteld op aliexpress.
De adressen zijn dezelfde als de Hugen shop op aliexpress en alibaba waar je de nanovna kunt kopen van mevrouw maggie.
Op youtube is een hele reeks met videos te vinden van erik kaashoek met uitleg over de tinysa: https://m.youtube.com/user/superduramen
De serie videos: https://m.youtube.com/playlist?list=PL5 ... ZevwWUdVIg
Afbeelding
Afbeelding

Het adres van de google-groep over de tinysa: https://groups.io/g/tinysa


Als je deze koopt op het gegeven aliexpress adres krijg je 100% een originele goed werkende, hij is niet zo nauwkeurig als mijn marconi tester of zo veelzijdig als mijn r&s scope maar voor 50 euro is het een deal waar echt nix op aan te merken is en een stuk gereedschap waar je wat aan hebt, die harmonischen van de baofeng bv zijn er prima te bekijken en met een kleine extra in de vorm van een mixer en een rf signaal generator uit china voor een paar extra tientjes kun je het bereik van 1 ghz opschroeven tot aan wifi gebied.

[edit] ik zie dat er een nieuw verkoop adres in europa is en daarmee zelfs een verkoop adres in nederland: https://www.eleshop.nl/tinysa-spectrum-analyser.html
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Jaapie » 13 jun 2021, 10:36

Wat een leuk apparaatje. Ik zet het op mijn verlanglijst, maar eerst heb ik een zender nodig :lol: iig iets beters dan die 22 kanaals President die ik nu heb.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten