27mc moet weer worden zoals vroeger !!!!!

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

27mc moet weer worden zoals vroeger !!!!!

Berichtdoor 19RSN1001 » 14 apr 2009, 14:01

wie is het met mij eens dat de 27mc zo als vroeger moet worden, want het is tegenwoordig schelden en vloeken en doen als of een kanaal van iemand is e.d
het zou leuk zijn als het weer gezellig word want de 27mc heeft een negatief verleden laten we dat weer opschonen en laten we de 27mc weer opbloeien tot een gezellige band, iedereen mag er gebruik van maken, en laten we kanaal 9 het noodsignaal laten wand dan kan het zo zijn dat als er wat gebeurd dat we alarm kunnen slaan bijv een inbraak zo kunnen we een netwerk opzetten en zo kan als het lukt zonder dat die gene het merkt opgepakt worden, na ik hoor het wel misschien iets te ver gezocht maar het is maar een idee, want het is immers wel voordeliger dan prepaid bellen of abonoment bellen. :)
laten we proberen het populair te maken en dat we ervoor zorgen dat het negatieve eraf gaat. het is en blijft een handig communicatie middel !!!!


WIE IS HET ERMEE EENS DAT HET ZO MOET WORDEN ALS VROEGER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
19RSN1001
 

Re: 27mc moet weer worden zoals vroeger !!!!!

Berichtdoor tjebbe » 14 apr 2009, 16:33

:lol: AMEN
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: 27mc moet weer worden zoals vroeger !!!!!

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 14 apr 2009, 16:39

Het gaat hier tegenwoordig een stuk netter als vroeger ,toen zat iedereen op elkaar te schelden drukken en andere shit uit te halen .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: 27mc moet weer worden zoals vroeger !!!!!

Berichtdoor jcva » 14 apr 2009, 17:30

Wat versta je onder vroeger???
Ik versta daar onder de AM tijd, weinig stations en gezellig, men deed nog eens wat voor elkaar.
Toen kwam er een "wijze" minister die het vrijgaf, 22 kanalen en 0,5W, Dat ging nog een jaartje goed, werd wel veel drukker maar ok het bleef gezellig.
Daarna ontdekte men het fenomeen linear en voorversterte mike toen begon de ellende, lokaal te veel vermogen en veel te harde modulatie, Het fenomeen doorspetteren werdt dus ook ontdekt. Gelukkig zaten wij al op de 27.805 ( USB ) en hadden er geen last van want daar was het nog gezellig en men deed nog eens wat voor elkaar. Er kwamen 40 kanalen en eerst 2 en later 4W, En veel stations verhuisde naar de 805 omdat ze die de lage kanalen ook zat waren, Het was daar inmiddels een drama. Ik heb het meegemaakt, 200W op FM om van Maartensdijk naar De Bilt te komen anders werdt je niet gehoord, gaat dus nergens meer over.
Daardoor werdt het druk op de 805, mede omdat er condities waren, Het gevolg, iedereen zat weer over elkaar te bleren, soms nog erger als op de marc kanalen.
Op dat moment heb ik de zooi verkocht en was er helemaal klaar mee. En ik was niet de enige, er stopte veel stations, uiteraard ook omdat er geen condities meer waren maar veelal omdat het een drama op de band was. Hoe het tegenwoordig is ??? Ik luister af en toe wel eens, hoor weinig station en wat ik hoor is nog steeds een drama, Overgemoduleerd bleren en veel vermogen voor de overkant van de straat.

Het fenomeen spitten in bakkies is van alle tijd en ik lees maar al te vaak dat er ergens aan gedraaid moet worden, meer vermogen, hardere modulatie enz.
Vooral die modulatie, Er was ooit eens een norm voor en dan heb je geen last van spetteren, ga je harder moduleren dan neemt de breedte van het signaal toe en je gaat doorspetteren, Een ander heeft het idee dat zijn modulatie te zacht is dus je gaat zelf ook harder, en het probleem is er weer in volle glorie, jouw modulatie is niet te zacht maar die van de ander te hard, soms zo erg dat de FM detector volledig over de zeik gaat maar dat mag je niet zeggen want dan zeur je.
Alleen niemand wil het snappen en blijft doorbleren.

Dus ja wat is vroeger en wat is gezellig, Is voor iedereen anders maar de tijden die geweest zijn komen nooit meer terug, Moet je ook niet willen want het zou dan zwaar tegenvallen. Tijden veranderen nu eenmaal en mensen ook.

jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: 27mc moet weer worden zoals vroeger !!!!!

Berichtdoor 19RSN1001 » 14 apr 2009, 17:44

ja jongens ik bedoel het gebeuren van dat mensen niet elkaar soms uitlaten praten
heel soms hangt ervan af op welk tijdstip

het hoeft niet hetzelfde als vroeger te zijn tuurlijk de tijden veranderen, maar dat er orde gehouden word want heel soms lult iedereen door elkaar heen en dat stoort elkaar


Gr. Mark 19RSN1001
19RSN1001
 

Re: 27mc moet weer worden zoals vroeger !!!!!

Berichtdoor jcva » 14 apr 2009, 19:14

Orde moet je zelf houden door je te gedragen, Bandpolitie zit niemand op te wachten en geeft alleen maar nog meer ergernis, Dat heeft het verleden ook wel bewezen.
En natuurlijk, je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn maar laat elkaar in zijn waarde, En als het eens uit de hand loopt praat het uit en ga niet zitten gallen.

Mij ga je er waarschijnlijk niet meer horen op de 27Mhz of er moet veel veranderen want ook in deze regio zijn er mensen die de wijsheid in pacht hebben, kom je eens een keer uit met een setje wat niet goed is (en je kan jezelf niet uitluisteren) krijg je een grote bek maar behulpzaam om het probleem te traceren?? Ho maar.

Dat is wat er moet veranderen en dan zal je wat bereiken.

jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: 27mc moet weer worden zoals vroeger !!!!!

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 14 apr 2009, 21:26

ik wil ook niet naar de tijd terug dat stationt in de zelfde straat met dikke kachels elkaar uit de lucht drukken
of de tijd van knijpers ... je weet wel ... wel zenden maar iets zeggen ho maar , en onder tussen andere stations waar je mee zit te moduleren weg drukken :(
het enigste wat ik wel mis uit die tijd , er waren altijd stations voor een babbel en je had natuurlijk een vrienden kring die elkaar altijd opzochten op een bepaald kanaal .
en natuulijk de qsl kaarten ,daar word tegen woordig ook niet veel meer aan gedaan ... ik ben daar aan mede schuldig want ik heb ook geen qsl kaarten , mischien komt het omdat ik sinds 2 jaar weer de boel heb aan gesloten :roll:
19AC393 gebakje
 

Re: 27mc moet weer worden zoals vroeger !!!!!

Berichtdoor Boer Harms » 16 apr 2009, 08:43

Ik ben eind 70 er jaren begonnen met 27 mc tot aan begin 90 en toen had ik het echt helemaal gehad
met de 27 mc, want het werd een grote ergernis met geschreeuw, zatlappen en enorm veel vermogen.
Dat is een korte uiteenzetting hoe ik het destijds heb ervaren en ben sinds een week of 6 weer bezig.
Heb wel het idee dat het over het algemeen een stuk beter gaat als toen, al wordt het wel steeds drukker.
Je kunt heel aardig een rondje tokkelen, totdat er iemand met vele honderden watts even wil laten horen
hoe sterk hij wel niet is en iedereen er uit kan blazen.
Meestal lui die de zwaarste en beste apparatuur hebben, kelder vol drank en de kids in de vodden, maar
dat is misschien meer een maatschappelijk probleem, want als je nergens iets voorstelt moet je toch een
manier vinden om uit te blinken en dat lukt dan zo, voor maar heel even trouwens.....


Afbeelding
Boer Harms
 

Re: 27mc moet weer worden zoals vroeger !!!!!

Berichtdoor DX-Power » 16 apr 2009, 12:51

@ Boer harms: Niet iedereen is natuurlijk zo je kunt hier in enschede rustig een mooie ronde beginnen en toch hebben er veel vermogen.

Beetje onzin dit je krijgt niks terug zoals het begin dan moet je professor barabas opzoeken met de teletijdmachine ofzo het is wat het is als ik geen zijn heb dan zit er een knop op die kan ik indrukken en sommige mensen draaien er aan. Ben 5 jaar afwezig geweest geen zin meer maar wel alles op zolder laten staan. We moet het hiermee doen helaas maar ik gun iedereen zn tokkel en iederen mag er bij mij tussen als ik op een kanaal zit geen probleem.
DX-Power
 

Re: 27mc moet weer worden zoals vroeger !!!!!

Berichtdoor Zap666 » 16 apr 2009, 23:14

Vroegâ was alles beter....... NOT :lol: .
Al in de AM tijd had je de zelfde problemen.
Te grote vermogens, spetterbakken, aso's, knijpers, dronkenlappen noem het maar op, nix nieuws onder de zon.
Vervelende en/of domme mensen heb je overal en altijd, gewoon nooit op reageren dan is de lol er snel af.
Trouwens, net als Frank in zijn regio, vind ik dat het in Rotterdam tegenwoordig ook best meevalt.

Enne...., kanaal 9 (volgens mij verzonnen om CB sociaal acceptabel te maken) heeft nooit voldaan als noodkanaal en zal dat ook nooit doen.
Nog afgezien van GSM, geen hond gaat de hele dag op 9 uitluisteren (gebeurde ook niet vóór dat iedereen een GSM had).
Laat staan aktie ondernemen op een al dan niet serieuze noodoproep.

Volgens mij IS 27MC zoals vroeger, alleen wat stiller.
Ik ben al blij als je een paar leuke gesprekjes en af en toe een DX'je kan maken.
En als straks de zonnevlekken terug komen heb je wel eens kans dat het meer "als vroegâ" wordt dan je lief is :wink: .
Groetjes JW
Zap666
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 14 nov 2008, 19:10
Woonplaats: Rotterdam

Re: 27mc moet weer worden zoals vroeger !!!!!

Berichtdoor Boer Harms » 17 apr 2009, 08:45

Hier kun je ook best een rondje maken, dat lukt meestal wel en je hebt
dan ook veel luisteraars merk je later wel, maar er is dat later altijd wel
iemand die even zijn kracht moet laten zien en dan is het over en uit.
Ik blijf er bij, dat zijn vaak mensen die niks voorstellen en hierdoor ook
van de toren kunnen blazen.
Maar oké, het is toch leuk als er veel bekenden van vroeger terugkomen
en eens een rondje in de buurt kunt draaien.....


Henk
Boer Harms
 

Re: 27mc moet weer worden zoals vroeger !!!!!

Berichtdoor RamsesIV » 17 apr 2009, 10:46

Ik kan me inbeelden wat jullie met vroeger bedoelen, maar heb het zelf nooit meegemaakt. Hier in Belgie moet je nog steeds een vergunning aanvragen zodat het hier op sterven na dood is (buiten de benodigde overpowerde italianen en andere totaal niet verstaanbare talen). Ik vind Nederland best gezelliger op de CB-band, je hoort wel wat en makkelijker nederlandstalig.
Ik ben voor een grotere controle op zoiets, maar eerder op het storend gedrag en storende techniek. Wegdrukken en dergelijke. Jullie hebben het AT die actief op zoek gaan naar etherpiraten, maar bij ons is de BIPT nog weinig of niet met zoiets bezig.
Je mag idealistisch zijn en spreken om het weer zoals vroeger te laten worden, maar niet te idealistisch zijn door te denken dat je het kan veranderen. Begin bij jezelf, denk ik dan.
RamsesIV
 

Re: 27mc moet weer worden zoals vroeger !!!!!

Berichtdoor jack1956 » 17 apr 2009, 14:16

Mooiste tijd voor mij was van 1976 tot 1981
Daarna begon de ellende,voor mij hadden ze de 22 en later de 40 kanalen nooit vrij hoeven te geven
Hadden het beter kunnen laten zoals het was,hadden we ook die puin niet gehad zoals scheld partijen en provicaties
Hier was het zo erg dat het niet bij uitlatingen bleef maar dat de daad bij het woord gevoegd werdt met als resultaat vecht partijen, ingegooide ruiten,kapot gestoken autobanden en noem maar op
Dus die tijd van vroeger mogen ze van mij houden
Ben momenteel op fm alleen nog actief op kanaal 31 vanwegen mijn werk en voor de verder rest kunnen mij de 40 kanalen gestolen worden
Indien er condities zijn ben ik actief op de ssb banden en is daar niks te beleven dan staat de zender bij mij uit
Iemand die goed bezig is met zijn hobby, maakt geen rotzooi.

Een goede antennen hoeft niet duur te zijn,maar een dure antennen hoeft niet altijd goed te zijn.

http://www.acdx.nl
http://www.everyoneweb.com/19ac155/ eigen website AC
http://www.sdholland.nl/index.html
http://19-sd-255.jouwweb.nl/ eigenwebsite SD
Avatar gebruiker
jack1956
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 495
Geregistreerd: 18 feb 2009, 22:17
Woonplaats: Roermond e.o Limburg

Re: 27mc moet weer worden zoals vroeger !!!!!

Berichtdoor Papa Alpha » 18 apr 2009, 20:38

Heb hier jaren gehad dat de bak letterlijk en figuurlijk dag en nacht aanstond (jaren '70 tot midden jaren '80)
In Deventer waren er tijdens de hoogtijdagen van de 27 Mc zelfs 2x keer per week (!!) meetingen op vaste lokaties in de open lucht.
Dat was bijzonder gezellig waarbij afhankelijk van het weer soms wel meer dan 100 stations aanwezig waren.

Daarna werd het steeds minder totdat ik de jaren '90 "27 Mc-loos" door het leven ging.
Ik heb de boel gewoon opgeborgen en tot 2,5 jaar geleden op zolder hebben liggen.
Al die tijd wel via pocket- en basisscaner blijven luisteren of via een mobiel sprietje af en toe met een bekende kletsen maar ik vond geen aanleiding om weer een basisantenne op te zetten en weer alles tevoorschijn te halen.
Toen mijn zwager weer een antenne had neergezet en een bak had aangeschaft raakte ik gaandeweg toch weer enthousiast omdat er vanwege de rust op de kanalen leuke afstanden gedraaid konden worden.
Nu gaat de bak iedere dag toch wel even aan en zeker als de condities met het buitenland aantrekken.
Ik schat dat er nu hooguit 10 stations actief zijn in Deventer, dus zit je lokaal vaak met dezelfde mensen te kletsen, maar het gaat er buitengewoon gemoedelijk en gezellig aan toe.

Zo heeft iedere periode zijn eigen charmes.

Groeten, Harry.
Sirtel 2000 Silver basisantenne + President Jackson II Euro + Turner Plus 3B
Op zolder ligt nog een Avanti Sigma IV, een Avanti Astro-Beam AV-150, Avanti AV-101 Astroplane en een Mantova Turbo 8.
Instructiefilmpje van Avanti Sigma IV antenne/How to assembly an Avanti Sigma IV: http://www.mijnalbum.nl/Album-MVHRLAKY-
EEN INNIGE BAND MET DE 11 METER BAND SINDS 1974.
Avatar gebruiker
Papa Alpha
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 24 feb 2007, 19:46
Woonplaats: Regio Deventer

Re: 27mc moet weer worden zoals vroeger !!!!!

Berichtdoor groeneklodder » 06 mei 2009, 11:03

Tsja, vroeger........................

Ik moet zeggen, de korte tijd dat ik weer "actief" ben, dat ik niet al te veel activiteit heb gehad :(

Dit komt grotendeels door mijn setup die ik binnenkort nog wel zal gaan wijzigen.

maar wat mij ook opvalt, is dat naast het rustige op die "standaard 40-4" bak ik ook via dit forum heb gezien dat de kanalen tegenwoordig ingedeeld zijn per regio ????

Dat is in mijn ogen best wel jammer, waarom? omdat het verhaaltje oproepkanaal 14 lokaal en 19 voor truckers, met noodkanaal 9 in mijn ogen best goed ging ;)

ik heb het apparaat dus nu ook standaard aan staan op kanaal 19, omdat ik dan kan luisteren naar de truckers die redelijk voorbij komen bij mij thuis :D

Maar kanaal 14? die is hardstikke dood :(
groeneklodder
 

Volgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 177 gasten