Door het oog van de naald...

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor Hét Drentse Station » 11 jan 2011, 20:33

Mooi verhaal...ik had het niet beter kunnen verwoorden...
Hét Drentse Station alias Dé Croky 19 IR 081 On air ! Inmiddels 142 via qsl bevestigde divisions:
1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,13,14,15,16,18,19,20,21,22,23,25,26,27,28,29,30,31,32,34,35,36,37,38,40,
43,44,45,47,49,50,51,52,54,55,56,59,61,64,66,67,68,69,72,73,74,75,76,79,80,81,84,85,88,90,91,93,
97,102,103,104,105,106,108,109,110,111,112,114,115,116,119,120,121,122,123,125,126,128,133,
136,141,146,152,153,158,161,163,165,166,167,169,173,178,181,185,186,189,190,195,196,199,205,
206,207,212,214,216,218,219,233,251,301,302,303,304,306,307,308,309,310,311,312,314,315,317,
327,328,329,330,331,340
klik hier voor qsl kaarten !

Mijn shack : Daiwa CN-410 - Astatic 636 L - Astatic d-104 tafelmike - Turner Plus Three
Mobiel: Wilson 500 - President Taylor

Use your brains, invest in a good antenna, not in power!
Avatar gebruiker
Hét Drentse Station
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 3785
Geregistreerd: 22 sep 2007, 19:29
Woonplaats: JO32KR

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor Hunter » 06 sep 2014, 01:11

Heerlijk die verhalen van vroeger!
Zelf nooit meegemaakt, maar de verhalen gingen hier ook veel rond.
Af en toe werd er weer eens een razzia gehouden, en dan was het weer bingo. :?
Ik zie trouwens dat de laatste post alweer drie jaar geleden was, niemand nu meer verhalen?
Basis - Superstar SS6900N V6 + President George + Superstar 3900 Black --- GPA
Mobiel - Danita 640 --- Sirio Carbonium --- DV 27
Aqua - Superstar --- DV 27
Avatar gebruiker
Hunter
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 03 sep 2014, 21:20
Woonplaats: Onder mijn antenne

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor 153ir012 » 06 sep 2014, 07:34

nu mooie verhalen ik zelf heb altijd in de randstad gewoond.
en van af 1980 actief op ssb en dit was dagelijks .
had 3 of 4 element beam staan dan weer een 2 element quad enz.
nu heb nooit bezoek gehad denk altijd geluk gehad waren in het begin
wel wat fm stations 22 kanalen of 40 actief en ook 3 meter stations
in de directe omgeving 3 meter is er toen op een zaterdag middag uit gehaald
ook ik was die middag actief dus geluk .
later verhuist en woonde daar een dikke 20 jaar en ook diverse fm stations met veel vermogen
van straat tot straat.
nu heb ik een paar vrienden die wel bezoek hebben gehad een woonde toen heel hoog in een flat
heel goede ontvangst en werkte en hoorde alles op de radio maar een we denken amateur kon dit niet
acepteren en heeft hem waarschijnlijk veraden radio kwijt en boete.
deze zelfde persoon actief met activatie op noord beveland in een vakantie huis en ja hoor zondag ochtend
een opsporings amtenaar met politie agent en ja weer radio kwijt .
hij heeft toen een foto gemaakt met de agent op de bankstel en dit was de qsl kaart van deze activatie

nu in de randstad was een beruchte op sporings ambtenaar nu niet werkzaam meer was altijd veel actief in
rotterdam en om streken .
nu een andere vriend zat toen in vlaardingen maakte contact avonds en ja hoor de bel gaat opsporings ambtenaar
met een verzoek tot binnen treden zijn vrouw kon nog gauw een kenwood ts 50 via dak raam uit het huis werken
maar goed een andere radio werd gevonden mede een klv 1000 nu hij woonde op een boven huis hij zegt ik zal even helpen met dragen is nog al zwaar
nu ok hij neemt de klv 1000 en gooit hem zo van de trap hij zegt zo heeft niemand er meer iets aan
nu de amtenaar zegt ok nu is het genoeg geweest en stonden zo 2 agenten binnen en voerde hem af ik dacht dat
hij een nacht heeft vast gezeten .hij zegt had je dat gezicht moeten zien van die amtenaar .
en zo gebeurde er zat in de randstad in rotterdam een bekend station dx er in een flat was altijd de klos
de man kon al niet veel meer en deze hobby was eigenlijk zijn leven met de buiten wereld maar de hr van kampen
nu heriner ik de naam kwam meerdere malen bij hem om het weer op te halen .
maar goed hij kwam altijd weer terug een paar dagen later .
de hr van kampen was altijd erg fanatiek in de randstad vele zijn radio kwijt geraakt aan deze ambtenaar

nu ben ik actief hier van uit thailand een kleine 4 jaar maar wel voorzichtig is anders dan nederland
hier zeer weinig beams te zien en ook rondstralers bij niet .
wel active stations op 11 meter maar meest zijn ham operator 2 meter en doen 11 meter er bij.

nu dit was een kleine bij drage van mij niet persoon lijk maar wel van goede vrienden
die wel visite hebben gehad .
153ir012
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 800
Geregistreerd: 08 maart 2010, 05:34
Woonplaats: Thailand

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor Bravo Sierra » 06 sep 2014, 09:32

Het moet zo rond 1975 zijn geweest, dat er actie gevoerd werd door de binnenschippers, waarbij o.m. de haven van Rotterdam met binnenschepen werd geblokkeerd. Voor onderlinge communicatie werd niet alleen de marifoon, maar ook de 27Mc gebruikt en omdat er een te kort was aan bakken, is via de afd. Dordrecht van de VRH-NCBHC (dat was toen een landelijke 27Mc vereniging) gevraagd om bakken tijdelijk te lenen. Ik was het inbreng en afhaaladres voor de bakken en een paar dagen, nadat de actie was afgelopen, werd er bij mij een weer flinke sporttas vol met bakken afgeleverd. S'avonds hoorde ik iemand die ook wat bakken had geleverd, brak in en vertelde hem dat de spullen terug waren. Nog geen 10 minuten later werd er gebeld en zag 2 politieagenten voor mijn deur staan, een van hen was Jan P., de agent belast met het opsporen van 27Mc'ers. Ik bedacht me geen moment, ging de kamer weer in, stopte mijn eigen bak ook in de tas en sprong van het balkon af (1e etage) aan de voorkant van de flat en zette het op een lopen. Een paar dagen later kwam ik Jan P. weer tegen, die trouwens er de lol wel van kon in zien, maar zei er wel bij, dat bij de eerstvolgende keer hij weer bij mij aan de deur zou komen, hij persoonlijk onder het balkon zou gaan staan om mij op te vangen. Trouwens, zowel Jan P. als ik zijn een paar jaar later gelicenseerd zendamateur geworden.
Bravo Sierra
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2013, 09:46
Woonplaats: Siem Reap, Cambodja

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor Hunter » 07 sep 2014, 01:13

Mooie verhalen wederom!
Basis - Superstar SS6900N V6 + President George + Superstar 3900 Black --- GPA
Mobiel - Danita 640 --- Sirio Carbonium --- DV 27
Aqua - Superstar --- DV 27
Avatar gebruiker
Hunter
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 03 sep 2014, 21:20
Woonplaats: Onder mijn antenne

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor schoeffel » 14 okt 2015, 22:00

Ook de RCD maakt wel eens foutje.

In mijn jonge jaren had je het blad Elektuur.
Ik had nogal interesse in elektronika en las dat blad van a tot z.
Eens vond ik een schema van een zendertje voor op de fm, een simpel dingetje wat in een uurtje gebouwd was.
De batterij aangesloten en de radio aangezet.
Yippie,.. ik kon op de radio, eerst nog wat hallo en dat soort fratsen, maar het duurde niet lang of ik ging muziek uitzenden.
Het bereik was een km of twee hooguit, maar... erg spannend.
Maar ik was nieuwsgierig geworden naar radio,.. niet veel later een Stentor, 5 watt op een goede antenne, bereik dik 20 km.
Niet veel later ontdekte ik de 27 mc, dat alles was zo rond 1976 a 77.
portofoontje, klein bakkie, groter bakkie, licentie gehaald voor de 2 meter.
Kortom, een bewogen radiogeschiedenis.
Ik raakte verliefd, verloofd en getrouwd.
Maar die zenders had ik nog allemaal.
Ik was verhuisd ik had dus een eigen woning, dus ook weer antennes op het dak gezet.
Op zekere dag kwam ik thuis van mijn werk, zit mijn vrouw spierwit op de bank te kijken, op tafel lag een briefje,...
Ik las het en constateerde dat mijn apparatuur in beslag was genomen door de politie.
Ik dus eens even boven kijken wat er allemaal weg was,..
Mijn Kenwood 7200 G II was samen met de swr-meter, voeding en tafelmike verdwenen.
Ik ontplofte bijna,.. op die apparatuur zat een sticker van de RCD, mijn licentie hing in een lijst boven de zender, en nog namen ze het mee.
Dus ik op hoge poten naar het politiebureau, met de mededeling dat ze snel mijn spullen moesten teruggeven of ik zou stappen ondernemen.
Wat bleek,.. iemand in de buurt had ergens storing van, ik had een antennepark en ik was dus de boosdoener.
De agenten waren op de hoogte gebracht en zonder opsporingsambtenaar mijn huis binnengevallen, ze hadden de antennes gezien en dat was klaarblijkelijk voldoende aanleiding om iets in beslag te nemen.
Ik gaf aan dat ze ver buiten hun boekje waren gegaan, ik had een licentie, er zaten kenmerken op van de RCD en toch in beslag,..
Okee,...ik maak er werk van als ik nu de spullen niet terug krijg, zei ik, krijg ik ze niet mee binnen 5 minuten, dan ben ik weg en dan mogen jullie ze zelf komen brengen.
Volgens de dienstdoende agent had ik een grote mond en moest maar maken dat ik weg kwam.
Prima, ik dus weg en bij thuiskomst even een telefoontje gepleegd.
Een anderhalf uur later ging de bel, twee politiewagens voor de deur.
Ze hadden even alles nagetrokken en boden hun excuses aan, ze brachten alles netjes terug en ik zou nooit meer last van ze hebben.
Maar dat ze uitgerekend mijn legale spullen meenamen, en die Belcom voor de 11 meter met een Big Boomer lieten staan,.. dat heb ik nooit begrepen.
Nouja, het was even een vervelend ding, maar ze hadden nooit zonder huiszoekingsbevel en opsporingsambtenaar mijn huis mogen betreden.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor Harold » 22 sep 2023, 21:00

19AT593 schreef:Ben nog vrij nieuw op dit leuke forum, maar niet nieuw op CB....
Nou zie ik hier wel eens foto's en lees ik hier wel eens dingen dat ik denk....zo...
Wat ik lees kan het AT ook lezen.

Ik ben over het algemeen wel iets voorzichtiger geworden m.b.t. info over de 11 Mtr hobby en probeer mezelf dan ook zoveel mogelijk in te dekken. Want denk niet...ze komen hier nooit langs.

Mijn verhaal: Vanaf 1979 aktief en vanaf 1986 ook op SSB. Ik dacht ook altijd, hier komen ze nooit langs. Ik had ook nog nooit van een 27MC station gehoord bij mij uit de buurt die uit de lucht gehaald was, daarbij woonde ik zover van de drukke steden in een klein plaatsje op het platteland dat ook niemand last van mij had. Maar helaas.....op een ochtend eind 1991 stond er toch Politie en opsporingsambtenaar (B.Muller) voor de deur, de vrij nieuwe Jackson werd meegenomen en ik kreeg een boete van 250 gulden.
Tevens werden een aantal "buurt" stations zowel op 27MC als 3 Mtr opgepakt.
Ik dacht dat ik nooit meer terug zou komen op 27MC, maar 2 dagen later was ik alweer aan het DXen met een geleende Jackson van een klasgenoot :lol: . Tja, omkruid he !

Een paar jaar later kreeg ik weer bezoek. Maar dit keer was ik op mijn hoede. Ik had overal snelpluggen aan en een legale 40 kanalen bak naast de Jackson staan zodat ik die razendsnel kon omwisselen. De Jackson had ik er alleen staan als ik aan het DXen was, ging ik uit de shack, dan was de Jackson weg. Gelukkig deed dit keer mijn zusje de deur open voor de Politie en de man van het AT (toen HDTP). Ik zat te praten op kanaal 39 (ja dat vergeet je niet meer!), maar ik had het al door. Kon de Jackson net in een plastic tasje gooien die ik in een mandje onder een tafel smeet. Toen de opsporingsambtenaar binnenkwam was ik net bezig met de legale Uniden PC404 aan te zetten. Verkeerde kanaal natuurlijk, dus de man vond het verdacht. Hij vond het ook verdacht dan de radio nog koud was terwijl hij me net had gehoord. Dus kasten en laden werden opengetrokken, maar meneer vond niets. De plastic zak met de Jackson zag hij wel, maar heeft hij nooit geopend. Ondertussen vertelde ik hem dat ik de Uniden opgedraait had naar wel 8 Watt om he af te leiden, dat lukte wonderbaarlijk goed. En na een praatje en het bekijken van de meetauto (Mazda 626) vroeg hij me nog waarom ik eigenlijk een mantelstroomfilter boven in de richtantenne had zitten. Tja, ach baat het niet dan schaad het niet..... :wink:

Was dat de laatste keer.....neeeee. Toen ik ondertussen al ergens anders woonde stond ineens meneer Muller met 2 agenten voor de deur! Meneer was bezig met een razzia waarschijnlijk en zag mijn mooie antenne staan, hij wou toch wel even kijken of ik me nu wel aan de regels hield. Haha, ik was toen voornamelijk bezig met packetradio dus alleen legale apparatuur. Waarom ik dan een horizontale richtantenne gebruikte, tja...voor het kortegolf luisteren natuurlijk.
Kasten en laden werden weer opengetrokken, maar mijn Lincoln en 900 MHz apparatuur lagen weer in het plastic tasje in een mandje onder een tafeltje. Dus zijn ze weer zonder iets mee te nemen vertrokken...

Door het oog van de naald dus al een paar keer

Een gewaarschuwd mens telt voor twee...

Ben benieuwd naar meer verhalen....want ik zal toch niet de enige zijn die bezoek kreeg....gezien de gebruikte apparatuur van de meesten hier op het forum. :mrgreen:


Ik was even een oud topic aan het teruglezen. Maar erg herkenbaar dit verhaal. Dhr Be Muller heb ik zelf ook minimaal 3x aan de deur gehad tijdens mijn DX periode halverwege de jaren 90, ook 40 kanalen bakje er naast staan en snelkoppelingen. 2x ging het goed. De 3e keer was ik uitgepijld toen ik net mijn naam aan het spellen was aan het tegenstation... Nadeel was ook dat ik in een straal van 1 km het enige station daar was. Apparatuur kunnen verstoppen, maar mocht paar dagen later op het politieburo komen bij dhr Muller voor een verklaring. Niets bekend natuurlijk, maar paar weken later wel een boete van 1000 gulden. Dat was echt hoog voor de 27mc in die tijd. Ik was een jaartje of 18/19 denk ik. Nog een brief geschreven aan de OvJ dat ik arme student was en niet zo veel geld had. Die maakte er 500 gulden van. Maar snel betaald want mijn apparatuur had ik nog en die was aardig wat meer waard....
Harold
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 25 jan 2023, 00:45

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor FvF » 23 sep 2023, 20:24

Man man die Van Kampen, die heb ik zo vaak gezien brrr. Op een gegeven moment zat hij op een fauteuil die hol was en vol 3meter en 60cm zenders en andere meuk als politie porto enz.
Maar hij vond altijd wel wat :evil: behalve die stoel wat erin zat :mrgreen:
FvF
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 24 feb 2022, 23:13

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor Rene » 24 nov 2023, 19:24

Begin jaren 90 (woonde nog thuis bij pa en ma) kreeg ik ook bezoek aan de deur..
Mulder met nog iemand stonden aan de voordeur..
In die tijd had ik een midland 7001 en een bremi brl200 maar als die niet werden gebruikt lag dat ver onder mijn bed verstopt achter een hoop ander spul.
In de tussentijd dat we boven waren hoorden we opeens een hoop geblaf en gegrom uit de keuken : via de achterdeur kwamen er nog 2 mensen binnen die tegen het glimmende gebit van onze sint bernard aankeken :mrgreen:
Ik naar beneden en die 2 gesommeerd via de voordeur naar binnen te komen wat ze ook braaf deden..
Heb heel wat peentjes gezweet maar ze gingen met lege handen de deur weer uit.
Op de vraag waarom ze bij mij kwamen : de mooie 4 elements antenne die op de schoorsteen stond want die viel nogal op :lol:
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor Snof » 25 nov 2023, 19:05

In 1980 stond er bijna op ieder huis iets van een tv antenne, hier ook met nog een rotor erboven met een 8 elements Fuba en een Avanti Sigma 2....was niet zo best voor de beeldkwaliteit :lol:
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Vorige

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten