meer vermogen voor 27mhz

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor cocacola » 03 jan 2017, 21:36

.
cocacola
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 13 apr 2013, 06:34

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor Bruinvis » 09 maart 2017, 19:17

In vroeger jaren ben ik nog actief geweest in het Centraal Overlegorgaan Marc 27Mhz, maar sinds het stiller worden op de CB band, vrij geven van andere vrije frequenties en het gelicenceerd zendamateurisme heb ik de CB transceiver nooit meer aan gehad.
Naar aanleiding van de uitzending van PA0ETE, vorige week het MARC-setje maar eens gerepareerd en ook eens ingelezen hoe de huidige stand van zaken m.b.t. CB is.
Begin deze week maar eens gebeld met het AT, mede doordat ik zelf na doornemen van de geschiedenis van de afgelopen jaren verwachtte dat een wijziging nu mogelijk niet zo lang meer op zich zou laten wachten.

Aan de dame gevraagd hoe het nu zat met de regelgeving en wanneer men nu ook in Nederland de CEPT regels zou gaan volgen.
(Denk hierbij aan de minimale controle op voertuigen uit de ons omringende landen en de daaruit voortvloeiende rechtsongelijkheid.)
Er moest eerst even overlegd worden met een collega en daarna kwam het volgende verlossende antwoord.
Het verzoek tot wijziging van de huidige regelgeving naar CEPT recommandatie ligt in den Haag te wachten op besluitvorming.

Dus ik zou zo zeggen, gewoon de Staatscourant in de gaten houden.

73's
Kees
Bruinvis
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 maart 2017, 17:18
Woonplaats: Haamstede

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor Rob » 13 maart 2017, 16:33

Ha Kees,

Al zoekende op dit onderwerp kwam ik op jouw zeer nuttige bijdrage. Dank voor het delen. Volgens mij heeft het onderbezette AT zijn handen vol aan het 'gedoe' met de FM-radiostations, die nu opeens actief moeten worden gecheckt op 'regio gerichtheid'. Het 27MC dossier zal al wel een tijd op de burelen hebben gelegen. Hoe dan ook, we zullen de mededeling wel zien eerdaags.
Rob
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 13 maart 2017, 15:43

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor jcva » 13 maart 2017, 21:56

Ik zie het niet gebeuren, en als je dit topic eens doorleest is deze discussie er ook al een paar jaar.


Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor president- mckinley » 13 maart 2017, 22:12

Het grootste struikelblok is het vermogen.
Alles wat boven de 10 watt komt, moet vermeld worden in het antenne register.
En juist dat kan niet bij niet geregistreerde gebruikers, van niet vergunning plichtigen frequentie banden.
Foutje bij het opstellen van het register of de nieuwe cb norm?

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor Bruinvis » 15 maart 2017, 14:08

Als je ziet dat er ook gesproken wordt over een novice herijking lijkt het mij niet onmogelijk dat er meer aangepast zal gaan worden.
Aanpassing regelgeving vermelding nationaal antenneregister is natuurlijk ook eenvoudig aan te passen met hetzij bepaalde toevoegingen aangaande uitzonderingen of wijziging vermogen.

Kees
Bruinvis
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 maart 2017, 17:18
Woonplaats: Haamstede

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor schoeffel » 15 maart 2017, 21:49

Hmm,,...

Meer vermogen op de 11.
Echter, daar is nog helemaal niet over gesproken.
Ook de verhalen dat de N amateurs meer gaan mogen is helemaal niet zeker, het is een voorstel.
Je hoort de gekste verhalen,.. de hele 20 meter en 40 meterband mogen gebruiken.
Van 25 watt naar 100 watt,..
Er zijn F amateurs die het toejuichen, maar er zijn er ook die een hoop commentaar geven.
Maar ik moet het nog zien, gaat nog wel een hele tijd duren denk ik.
Het antenneregister is ook een wassen neus.
Er zijn een hele hoop licentiehouders die niet in het register staan, hoe dat kan ??.
Heel simpel, die hebben opgegeven alleen mobiel te werken,...
Maar meer power op de 11,.. ik verwacht van niet, de am, en ssb zijn toegevoegd wat jaren geleden.
Als je gaat kijken hoe lang het geduurd heeft van een half watt naar 2 watt en toen naar 4 watt, en daarna naar all-mode,..
En wees eerlijk, van 4 naar 10 watt,... dat merk je niet eens.
Nee,... ik verwacht er helemaal niks van.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor Thijs » 15 maart 2017, 21:55

Een groot deel van europe is de afgelopen jaren naar 4W Fm 4W AM 12W SSB gegaan. (nieuwe norm voor europa)
Dat is waar we het over hebben schoefel.
Dat we me doen met de EU maakt dat we het vroeg of laat ook hier in moeten voeren.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor Bruinvis » 02 feb 2018, 23:56

Het heeft even geduurd, maar......

In het rapport "Verkenning toekomst openbare registratie antenne-installaties" staat op pagina 44 het volgende:

De Citizens Band is een vergunningsvrije band waar met CB-radio’s kan worden gecommuniceerd. In ECC
Decision (11)03 is afgesproken dat CB-radio’s mogen uitzenden met een piekvermogen van 12 Watt (EN 300
433-2).80 Dit is meer dan de 10 dBW die nu de grens is waarboven antenne-installaties moeten worden
geregistreerd in het Antenneregister. In Nederland is dit besluit nog niet geïmplementeerd, maar dat is wel het
voornemen.


Het geduld zal dus eindelijk worden beloond.
Bruinvis
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 maart 2017, 17:18
Woonplaats: Haamstede

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor panda58 » 03 feb 2018, 09:34

Wat bedoel je met:het geduld zal dus eindelijk worden beloond?

Dat je met iets meer vermogen mag zenden of dat je moet aanmelden bij het antenne register.

Zou het verschil uitmaken met nu?
Zit iedereen braaf met ......watt?
Met paar watjes meer kom je dan kilometers verder.........met de storing die er heerst?
Wie kontroleerd dat?
En met de registratie van het antenne register moet je ook niet blij zijn lijkt mij.

Volgens mij veranderd er niks door maar ja misschien zie ik iets over het hoofd.

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor haab » 03 feb 2018, 15:59

Een 12 watt SSB 27mc apparaat is nu legaal, voorheen niet. Dat is anders. Wat mensen doen staat daar los van.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor Thijs » 03 feb 2018, 16:55

Zo als bruinvis al schreef is het voornemen om in Nederland het te legaliseren maar is dat nog niet gebeurd
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor ton1953 » 03 feb 2018, 17:00

En dan mag elke geregistreerde CB-er net als de gelicenceerde amateurs 34 euro aftikken voor de registratie
president Jackson II, Kenwood R1000, Sirio 2012
ton1953
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 aug 2010, 21:00
Woonplaats: Waalwijk

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor Bruinvis » 03 feb 2018, 17:56

Het begrip vrije burgerband blijft en het is dus de bedoeling dat registratie van geregistreerden zoveel mogelijk wordt gelijk getrokken met ons omringende landen en ook wordt geanonimiseerd.
Het enige wat dus voor de Nederlandse CB'er veranderd is dat men na publicatie in de Staatscourant Europese goedgekeurde apparatuur mag gebruiken. Dus geen duurdere aangepaste versies meer speciaal voor Nederland. Uitverkoop van de Nederlandse versies?
Bruinvis
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 maart 2017, 17:18
Woonplaats: Haamstede

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor panda58 » 03 feb 2018, 19:28

ton1953 schreef:En dan mag elke geregistreerde CB-er net als de gelicenceerde amateurs 34 euro aftikken voor de registratie


Kijk dat waren mijn gedachten ook.Dus laat vermogen mooi zo het nu is.


Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron