Wetgeving antenne plaatsen

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Wetgeving antenne plaatsen

Berichtdoor sneek-frn » 23 maart 2009, 23:57

Mensen,

ik wil graag een 2 tal 27mc antennes op het dak (2 schoorstenen) van mijn huis plaatsen...

uit gesprekken met mijn woningbouw heb ik begrepen dat dat gewoon niet van ze mag wegens straat (lees: zicht) vervuiling
ik heb aangetoond dat een antenne er eerder geplaatst is en dat er niks vanaf straat niveau te zien was (alleen aan de achterkant kon je het zien).

Nu kan ik mij iets vaags herinneren dat er een stukje in de wetgeving staat, iets over "het be-oefenen van een hobby en het belemmeren van die hobby" zou gaan over een heel eenvoudig iets, maar wel voldoende bewijs was waardoor ze het in principe wel moeten goedkeuren...

Kan iemand mij hierbij helpen?
sneek-frn
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor DX-Power » 24 maart 2009, 00:19

Ik zit momenteel met hetzelfde probleem ik heb alles aangevraagd en het was goed mag zelfs een mast in de tuin plaatsen maar nu komen ze vandaag aan
dat als mijn dak plat was ik wel een antenne mocht plaatsen. Maar mijn dak is schuin en nu mag ik blijkbaar ook geen supergrote mast in de tuin plaatsen.

Ik heb voor gesteld een pijp of mast aan zijkant van flat of achterkant maar dat mocht ook zo niet terwijl ik wel een schotel of airco mag plaatsen dat was geen probleem
mag ook gewoon aan de muur boren enzo. Ik mag wel iets tot onder de dakgoot mijn antenne is bijna 7 meter lol flat is 15-20 meter zoiets word mooi storen dan met 4 watt.

Maar we geven niet op deze week nog maar eens weer bellen want ik moet gewoon een antenne plaatsen hiero.

Maar het beslissen is dus wel aan de woningbouw omdat het perceel van hun is en idd de aankijk en de netheid van de buurt gaat vaak voor.
Maar als ik jou was en ze zien haast niks toch stiekem plaatsen en niks zeggen.
DX-Power
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor sneek-frn » 24 maart 2009, 01:21

DX-Power schreef:Maar als ik jou was en ze zien haast niks toch stiekem plaatsen en niks zeggen.


en dat heb ik dus ook gedaan, maar ze kwamen er achter, dus vandaar dat ik het nu legaal wil spelen.
aan de voorkant van het huis zie je er niks van (tenzij ik een imax neer ga zetten, wat wel de planning is) maarja, zoveel zie je ook weer niet van de imax behalve een zwiepende stok
sneek-frn
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor DX-Power » 24 maart 2009, 01:30

Ja begrijp ik , ik ben ook op zoek hoe het wettelijk nu precies in elkaar zit net wat je zegt heb ik ook gezegd tegen de woningbouw dat ze mijn hobby niet mogelijk belemmeren en ik ben lid van een dx groep en lid wat van die bladen enzo. Als ik iets weet meld ik het wel.
DX-Power
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor sneek-frn » 24 maart 2009, 01:46

DX-Power schreef:Als ik iets weet meld ik het wel.


heel graag,
sneek-frn
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor DX-Power » 24 maart 2009, 02:10

Ik heb een mail gestuurd hier naar de gemeente omdat de woningbouw hier ook verschillende dingen zegt en oplossingen aandragen die niet mogelijk zijn wil ik graag weten van hun wat de wetgeving precies is.
Ook ik heb de zin aangehaald met hobby uitoefenen en niemand mag dat belemmeren en dat ik al 15 jaar met deze hobby bezig ben.

Hopelijk hoor ik zsm wat van de gemeente ook laten ze mij hier een pijp met de antenne aan de achterkant plaatsen ben ik tevreden. Flat is 15-18 meter hoog en ik heb nog een mooie pijp van 6 meter liggen dan heb ik een mooie hoogte of nie dan.
DX-Power
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor tjebbe » 24 maart 2009, 11:31

Indien u aan de onderstaande criteria kan voldoen dan is uw antenne vergunningsvrij.


1) De antenne is achter het voorerf geplaatst.
2) De antenne is dus niet in de voortuin of aan de voorgevel geplaatst.
Plaatsing op een inpandig balcon aan de voorkant is zonder vergunning slechts mogelijk als de antenne achter de voorgevel staat.
3) De schotelantenne die u wilt plaatsen heeft een doorsnede (diameter) minder dan 2 meter.
Inclusief de drager lager dan 3 meter (vanaf voet gemeten).
4) Als uw antenne geen schotel is, mag de hoogte ( inclusief een eventuele antennedrager) minder zijn dan 5 meter (eventueel vanuit het snijpunt van een dak en gevellijn gemeten).
5)De antenne mag niet geplaatst worden bij een monument of in een door het rijk aangewezen
beschermd stads of dorpsgezicht

mischien heb je hier wat aan.
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor DX-Power » 24 maart 2009, 12:03

Ja dat las ik ook online heb ook wat pdf files gevonden waarin dat staat.

Het feit is gewoon dat een antenne tegenwoordig 6-7 meter is wie werkt er tegenwoordig nog met een gpa ook al zou je daar mee werken dan kom je nog boven die 5 meter met mast.
Ze moet gewoon de regels eens versoepelen en aanpassen naar deze tijd.

Als ik een pijp met mijn antenne tegen flat mag plaatsen ben ik tevreden snap al dat gedoe niet mocht ik ooit weg gaan hiero dan halen we alles eraf en smeren we alles netjes dicht.

Heb mail gehad van de gemeente dat de mail is door gestuurd en behandeld word door de desbtreffende persoon die er over gaat.
DX-Power
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor tjebbe » 24 maart 2009, 12:18

weet niet zeker , maar volgens mij is het spoel hoogte max 5 meter boven de nok uit.
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor Hét Drentse Station » 24 maart 2009, 15:14

De richtlijnen voor welke antenne je vergunningsvrij mag plaatsen zijn denk ik niet zo van belang. Het regelement van de woningcorporatie is voor jullie veel belangrijker. Als zij zeggen je mag geen antenne plaatsen (of schotel) aan het huis, dan mag het niet. Voor een losse antenne in de tuin kan je eventueel wellicht nog proberen om een vergunning aan te vragen, maar ook hier ben je voornamelijk afhankelijk van de woningbouwvereniging. Hun motto...als het je niet bevalt, dan ga je maar ergens anders wonen.

Wellicht een doeltreffende oplossing...een goede draadantenne kopen of een clarkpompmast in de tuin die je kan in- en uitschuiven.

Hier op het forum staan meerdere van dit soort antenne plaatsings problemen. Zoek maar even, daar staan ook wetsartikelen en jurisprudentie bij geloof ik.
Hét Drentse Station alias Dé Croky 19 IR 081 On air ! Inmiddels 142 via qsl bevestigde divisions:
1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,13,14,15,16,18,19,20,21,22,23,25,26,27,28,29,30,31,32,34,35,36,37,38,40,
43,44,45,47,49,50,51,52,54,55,56,59,61,64,66,67,68,69,72,73,74,75,76,79,80,81,84,85,88,90,91,93,
97,102,103,104,105,106,108,109,110,111,112,114,115,116,119,120,121,122,123,125,126,128,133,
136,141,146,152,153,158,161,163,165,166,167,169,173,178,181,185,186,189,190,195,196,199,205,
206,207,212,214,216,218,219,233,251,301,302,303,304,306,307,308,309,310,311,312,314,315,317,
327,328,329,330,331,340
klik hier voor qsl kaarten !

Mijn shack : Daiwa CN-410 - Astatic 636 L - Astatic d-104 tafelmike - Turner Plus Three
Mobiel: Wilson 500 - President Taylor

Use your brains, invest in a good antenna, not in power!
Avatar gebruiker
Hét Drentse Station
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 3785
Geregistreerd: 22 sep 2007, 19:29
Woonplaats: JO32KR

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor Thijs » 24 maart 2009, 15:41

De woningbouw kan je niet volledig beperken door dat maar in hun rgeelment te zetten.
We mogen namelijk van uit de wet niet beperkt worden om informatie tot ons te nemen.
Dus voor onze alochtone medemens om buitenlandse zenders te onvangen.
Ons geeft het de ruimte een antenne te plaatsen.
Heb de artikelen zo ff niet bij de hand maar het is te vertalen dat we het recht hebben een antenne te plaatsen.
En nee dat betekend niet dat we allemaal zomaar een horizon vervuilende tig lementens tig meters lange beam op tig meter op ons dak mogen zetten!

Meeste woningbouwverenigingen hebben het berleid meteen nee te roepen en dreigen meteen met dwangsomen als je een eventueel al geplaatste antenne te verwijderen. Dat ze dat doen betekend niet automatisch dat ze in hun recht staan.

Je zou deze club eens kunnen bellen. Wat voor de KPN geld, geld ten slotte voro ons ook?
http://www.antennebureau.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor DX-Power » 24 maart 2009, 16:19

Bedankt voor de informatie ik ga er meteen heen bellen morgen.

Mijn woningbouw is niet de beroerdste maar ze komen met oplossingen zoals eerst wel een mast en nu weer niet en nu kwamen ze met een antenne tot de dakgoot
hoe kan dat dan? antenne is te lang met radialen dan zit je gewoon voor de buren hun balkon. Ze denken wel mee maar niet genoeg ik mijn voordeel hahaha
hier staat niks in de buurt paar straten verder op heeft een kennis een 27mc antron staan achterthuis voor de rest zit hier niks oudere mensen of turkse mensen met schotels.
DX-Power
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor 19ww77 » 24 maart 2009, 16:39

Thijs schreef:De woningbouw kan je niet volledig beperken door dat maar in hun rgeelment te zetten.
We mogen namelijk van uit de wet niet beperkt worden om inforamtie tot ons te namen.
Dus voor onze alochtone medemens om buitenlandse zenders te onvangen.
Ons geeft het ruimte een antenne te plaatsen.
Heb de artikelen zo ff niet bij de hand maar het is te vertalen dat we het recht hebben een antenne te plaatsen.
En nee dat betekend niet dat we allemaal zomaar een horizon vervuilende tig lementens tig meters lange beam op tig meter op ons dak mogen zetten!

Meeste woningbouwverenigingen hebben het berleid meteen nee te roepen en dreigen meteen met dwangsomen als je een eventueel al geplaatste antenne te verwijderen. Dat ze dat doen betekend niet automatisch dat ze in hun recht staan.

Je zou deze club eens kunnen bellen. Wat voor de KPN geld, geld ten slotte voro ons ook?
http://www.antennebureau.nl



google maar is op artikel 10 EVRM
19ww77
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor jcva » 24 maart 2009, 19:19

Geef zelf duidelijk aan wat jouw ideen er over zijn, bij voorkeur kompleet met tekening en/of foto's. Dat praat makkelijker.
En niet direkt al te groot want dat schrikt af.
Die hoogtes waar eerder in dit draadje over gesproken is gaan om een VROM richtlijn. Die brochure ligt bijna bij elk gemeentehuis. Wat daar in aangegeven word is een hoogte vanaf de nok of snijpunt dak als hij niet op de nok staat van 5M totaal, antenne inclusief drager. Wil je alles precies weten haal hem op bij het gemeentehuis, mogelijk is hij ook wel ergens te downloaden.

Dit hoeft overigens niet te betekenen dat de woningbouw dit moet volgen, zijn kunnen en mogen eisen stellen aan de grootte en de constructie van het geheel, Ze zijn immers eigenaar van het pand en hebben ook rekening te houden met omwonenden. Neemt niet weg dat ze je ook niet op voorhand en zonder opgaaf van redenen iets kunnen weigeren, Daar is in het verleden al genoeg over gezegd en geschreven.

Met overleg moet je een eind komen en als je zeker weet dat je buren geen bezwaar hebben en dat ook schriftelijk willen aangeven sta je gewoon sterker.

Succes,

jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor -Mark- » 24 maart 2009, 19:40

nog wat info wat ik hier nog had opgeslagen:

Bouwvergunningen Antennes

Per 1 januari 2003 is namelijk op het gebied
van bouwvergunningen voor antennes het een en ander veranderd. Daarover is zowel in CQ-PA (augustus
2002) als in Electron (oktober en november 2002) uitvoerig bericht. Kortweg komt het op het volgende neer.
1. Vanaf 1 januari 2003 zijn antenne-installaties (mast plus antenne) tot een hoogte van 5 m vergunningvrij
(voor schotels geldt 3 m; daarover gaat dit stukje verder niet)
2. De hoogte moet worden gerekend vanaf de grond of de bovenkant van een vergunningplichtig bouwwerk
als de antenne daarop staat. Dat betekent dus dat die 5 m ook geldt voor een antenne die je op je huis
zet, maar twee of meer stuks vergunningvrije masten stapelen mag niet.
3. Antennes naast het huis mogen 5 m uitsteken boven het punt waar de daklijn wordt gesneden. Dus hoe
verder van het huis, hoe lager, is althans mijn interpretatie. Als je vergunningvrij zo hoog mogelijk wilt,
is dus de nok de aangewezen plek.
4. Er wordt niets gezegd over de breedte van antennes. Wat niet verboden is, mag, maar het blijft natuurlijk
onverstandig om de zaak boven het erf van de buren uit te laten steken……


dit komt van de VERON af overigens
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Volgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron