Wetgeving antenne plaatsen

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor Hét Drentse Station » 24 maart 2009, 20:15

dat is gewone 'VROM' info. Je hebt even de regelementen van de woningbouw nodig.
Hét Drentse Station alias Dé Croky 19 IR 081 On air ! Inmiddels 142 via qsl bevestigde divisions:
1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,13,14,15,16,18,19,20,21,22,23,25,26,27,28,29,30,31,32,34,35,36,37,38,40,
43,44,45,47,49,50,51,52,54,55,56,59,61,64,66,67,68,69,72,73,74,75,76,79,80,81,84,85,88,90,91,93,
97,102,103,104,105,106,108,109,110,111,112,114,115,116,119,120,121,122,123,125,126,128,133,
136,141,146,152,153,158,161,163,165,166,167,169,173,178,181,185,186,189,190,195,196,199,205,
206,207,212,214,216,218,219,233,251,301,302,303,304,306,307,308,309,310,311,312,314,315,317,
327,328,329,330,331,340
klik hier voor qsl kaarten !

Mijn shack : Daiwa CN-410 - Astatic 636 L - Astatic d-104 tafelmike - Turner Plus Three
Mobiel: Wilson 500 - President Taylor

Use your brains, invest in a good antenna, not in power!
Avatar gebruiker
Hét Drentse Station
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 3785
Geregistreerd: 22 sep 2007, 19:29
Woonplaats: JO32KR

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor DX-Power » 24 maart 2009, 23:31

Ik heb al diverse pdf files kunnen downloaden die eigenlijk allemaal hetzelfde melden.

5 meter antenne + drager en dat de woningbouw dus zelf moet beslissen of het mag. Mijn woning bouw kwam met een schriftelijk papier dat ik toestemming had voor

Airco
Schotel antenne

Toen ik dus gebeld hadden wisten ze niet wat 27 mc was en dat moesten ze even navragen. Na 2 weken kwam de opzichter die er dus wel iets verstand van had en hij had het dat het op het dak geplaatst mocht worden met een standaard met de bekende tegels. Maar toen we naar buiten keken bleek dus dat het dak schuin was, toen begon hij over dat ik wel een mast mocht plaatsen in de voortuin maar het moest niet te gek worden hij begreep dat het wel boven het dak moest komen heb dat ook netjes aangegeven ook aangeven dat ik veel luister lid ben van een dx groep en ben nog ergens lid van geweest zon vakblad ook maar ff laten zien.

Hij zei dus ik ga het nog even precies navragen en overleggen met de huis meester. 1 Week later belt hij op met het verhaal dat we niks aan de muur mochten boren en toen zei ik van een schotel mag wel en een arico ook vast aan de muur? ja hoor dat is geen probleem zei de beste man. Toen zei hij dat ik iets mocht plaatsen in de voortuin tot de dakgoot op een pijpje ofzo toen melde ik dat mij antenne 7 meter is bijna dat was geen probleem als het maar tot de goot kwam en niet hoger.

Als het zo doorgaat dan plaats ik de dikke antenne met radialen in de voortuin op een paal dan zullen de mensen boven en naast mij opkijken hahah wat zal je dan storen met 4 watt.

Ik bedank in elk geval jullie allemaal ik wacht reactie van de gemeente wel eerst af en dan ga ik nogmaals bellen me de opzichter.
DX-Power
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor jack1956 » 25 maart 2009, 02:30

kleine aanvulling op het hier boven genoemde
lees dat jullie het over woningcoperaties hebben dus in dit geval gaat het over huur huizen
heb in 1982 mijn eerste rondstraler geplaats op mijn woning (toen nog van de woningvereniging) zonder problemen van deze instantie
in 1996 nieuwe rondstraler en een beam geplaats (huis toen inmiddels eigendom) maar op dat moment wel een hoop gezeik met de gemeente gehad
was namelijk een gemeente verordering die voor schreef aan welke voorschrifte je moest voldoen om een antennen te plaatsen
dus let ff op ook als de woningvereniging het goed keurt of er ook geen gemeentelijke voorschriften zijn
jack
Iemand die goed bezig is met zijn hobby, maakt geen rotzooi.

Een goede antennen hoeft niet duur te zijn,maar een dure antennen hoeft niet altijd goed te zijn.

http://www.acdx.nl
http://www.everyoneweb.com/19ac155/ eigen website AC
http://www.sdholland.nl/index.html
http://19-sd-255.jouwweb.nl/ eigenwebsite SD
Avatar gebruiker
jack1956
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 495
Geregistreerd: 18 feb 2009, 22:17
Woonplaats: Roermond e.o Limburg

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor DX-Power » 25 maart 2009, 11:31

Vrouw van de gemeent heeft mij gebeld en vertelde mij dus dat de gemeente de woningbouw niets kunnen opleggen dat ze eventueel iets moeten plaatsen als een 27 mc antenne. Woningbouw is eigenaar van het pand dus daar moet je mee uit zien te komen ik sta wel in mijn recht als dat ik mijn hobby wel mag uit oefenen.

Ik verteld ook dat ik iets mocht plaatsen in de tuin onder de dakgoot en dat vond zij ook heeel vreemd want dat gaf meer overlast dan bijvoorbeeld op dak of aan nog van het dak.
Ze zei dat ik nog wel naar het juridisch loket kon gaan en kijken wat hun er van zeggen. Ze ging mij ook nog de regels en voorwaarden opsturen betreffen dit geval.

Edit:

Mail van http://www.antennebureau.nl/

Dank voor uw reactie op onze website waarin u de volgende vraag stelt: welke regels gelden er voor het plaatsen van een 27 mc antenne van zo'n 6 - 7 meter hoog aan of bij een huurwoning?
Ik ga in op de wetgeving voor het mogen plaatsen van antennes, het Europees Verdrag voor Rechten van de Mens en de rol van uw woningbouwvereniging bij het uitoefenen van uw hobby.

Wetgeving rondom antenne-installaties
In het Bouwbesluit is precies omschreven wanneer een antenne een bouwvergunning nodig heeft. Is een paal of mast waar de antennes aan bevestigd worden vijf meter of hoger en lager dan 40 meter dan heeft u een lichte bouwvergunning nodig. In uw bericht geeft u aan dat uw antenne 6 - 7 meter lang is. Dit betekent dat u een lichte bouwvergunning nodig heeft. Deze bouwvergunning moet u aanvragen bij uw gemeente. In de procedure die de gemeente moet doorlopen is onder andere geregeld dat de gemeente uw bouwvergunningaaanvraag publiceert in de plaatselijke huis-aan-huis-krant. Omwonenden hebben vervolgens het recht om bezwaar te maken bij de gemeente. Omwonenden zijn niet alleen uw medehuurders, maar ook bijvoorbeeld de buren in een pand aan de overzijde van uw woning etc. Bij ingediende bezwaarschriften moet de gemeente een belangenafweging maken en u van de beslissing (wel/niet verlenen van een bouwvergunning) op de hoogte brengen. Bij een negatieve beslissing kunt u weer bezwaar indienen.

Als u een bouwvergunning heeft dan staat vervolgens in het Besluit Bouwvergunningsvrij en Licht Bouwvergunningplichtige Bouwwerken (BBLB) precies omschreven waar een antenne-installatie bijvoorbeeld op een dak van een gebouw geplaatst mag worden, de regels met betrekking tot voor- en achterzijde pand, waar de kabelgoten moeten liggen etc.

Wetgeving voor uitoefenen hobby
In uw reactie geeft u aan dat er een wetgeving is waarin geregeld is dat niemand u mag beletten om uw hobby uit te voeren.
Waarschijnlijk doelt u op artikel 10 van het Europees Verdrag voor Rechten van de Mens (EVRM). In dit artikel is de vrijheid van meningsuiting geregeld. Letterlijk staat er:

Artikel 10 . Vrijheid van meningsuiting
1. Een ieder heeft recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid een mening te koesteren en de vrijheid om inlichtingen of denkbeelden te ontvangen of te verstrekken, zonder inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht grenzen. Dit artikel belet Staten niet radioomroep-, en bioscoop- of televisieondernemingen te onderwerpen aan een systeem van vergunningen.
2. Daar de uitoefening van deze vrijheden plichten en verantwoordelijkheden met zich brengt, kan zij worden onderworpen aan bepaalde formaliteiten, voorwaarden, beperkingen of sancties, die bij de wet zijn voorzien en die in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veiligheid, territoriale integriteit of openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden, de bescherming van de goede naam of de rechten van anderen, om de verspreiding van vertrouwelijke mededelingen te voorkomen of om het gezag en de onpartijdigheid van de rechterlijke macht te waarborgen.

In het artikel wordt aangegeven dat naast uw recht op vrijheid van meningsvergaring, ook de rechten van anderen van belang zijn. Door de rechten van anderen kunnen beperkingen opgelegd worden. Dit betekent dat uw woningbouwvereniging een afweging moet maken in rechten van u en rechten van anderen medehuurders.

Rol eigenaar pand
U geeft aan dat u in een huurwoning woont. Een lichte bouwvergunning aanvragen heeft pas zin, wanneer u toestemming heeft van de eigenaar van het pand. De woningbouwvereniging bepaalt de eisen wat wel/niet aan zijn gebouw mag gebeuren. Dit geldt niet alleen voor het plaatsen van een antenne op het dak, maar ook voor het plaatsen van een antenne in uw tuin. Het verkrijgen van een bouwvergunning van de gemeente houdt niet in dat uw woningbouwvereniging moet toestaan dat de antenne geplaatst wordt.

Conclusie
Als eerste moet u in contact treden met de woningbouwvereniging om toestemming te vragen voor uw plannen. U kunt hierbij vragen naar een onderbouwde argumentatie voor het wel/niet toestemming verlenen. Wanneer u toestemming heeft van de woningbouwvereniging dan kunt u bij uw gemeente een bouwvergunning aanvragen. Afhankelijk van de beslissing van de gemeente krijgt u wel/geen vergunning om uw antenne te plaatsen. Heeft u een bouwvergunning dan zijn er vervolgens regels waar u zich aan moet houden waar de antenne geplaatst mag worden op of bij het pand waarin u woont (zie de BBLB).

Ik vertrouw erop hiermee uw vraag te hebben beantwoord. Met vragen kunt u altijd contact opnemen met het Antennebureau.
met vriendelijke groet,
mw. drs. A. Dummer, Adviseur Antennevraagstukken

Antennebureau
Postbus 450
9700 AL Groningen
( 0900 - 2 683 663 (€ 0,15/min.)
* info@antennebureau.nl
www.antennebureau.nl
DX-Power
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 25 maart 2009, 21:37

kan dit jullie mischien helpen ??
http://www.wieringa-advocaten.nl/nlblawg.php?id=630





Huur en de satellietschotel

Datum: 17-02-2006
Door: Michel Visser (niet langer werkzaam bij Wieringa Advocaten)

In een eerdere bijdrage is aandacht besteed aan het aanbrengen van veranderingen door de huurder in de door hem gehuurde woonruimte. Hierna wordt meer specifiek ingegaan op een aantal zelf aangebrachte voorzieningen (ZAV): de satellietschotel, antenne of zendmast.

Het uitgangspunt, dat in het algemeen geen toestemming aan de verhuurder behoeft te worden gevraagd voor het plaatsen van een voorziening in het gehuurde indien het verwijderen daarvan geen noemenswaardige kosten met zich meebrengt, is namelijk niet (altijd) van toepassing op het plaatsen van een satellietschotel of een zendmast. En dit terwijl het toch een ZAV betreft die zonder noemenswaardige kosten is te verwijderen. Waarom wordt er in dit geval toch een uitzondering gemaakt?

Ten eerste betreft het hier een ZAV aan de buitenzijde van de woonruimte. Krachtens artikel 7:215 lid 6 BW is het in dat geval mogelijk als verhuurder contractueel anders overeen te komen. Zo kan bijvoorbeeld een antenneverbod worden overeengekomen.

Ten tweede spelen hier meerdere belangen die moeten worden afgewogen. Enerzijds heeft de huurder het recht om vrij informatie te kunnen vergaren en te verzenden, “de vrijheid van nieuwsgaring” (artikel 10 EVRM). Dit betreft een fundamenteel recht voor de burger, dat ook in onderlinge verhoudingen (huurder-verhuurder) van toepassing is. Anderzijds heeft de verhuurder er belang bij dat door de plaatsing van de antenne geen ontsiering van de woonruimte of van het flatgebouw plaatsheeft, dat geen gevaar voor precedentwerking aanwezig is en dat geen schade ontstaat aan het gehuurde.

Genoemd recht uit artikel 10 EVRM kan echter worden onderworpen aan bepaalde “beperkingen”, mits deze beperkingen in een wet worden vastgelegd en in een democratische samenleving noodzakelijk zijn ter bescherming van de rechten van anderen. Hieronder kan een antenneverbod worden begrepen, voor zover dit verbod noodzakelijk is en in overeenstemming is met de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit. Let wel, artikel 10 EVRM betreft een fundamenteel recht dat niet lichtvaardig zal worden ingeperkt.

Alhoewel niet direct een lijn in de uitspraken van rechters is te ontdekken over de wijze waarop de belangenafweging wordt uitgevoerd, is wel duidelijk dat het plaatsen van de antenne zal worden toegewezen voor zover er voor de huurder geen alternatieven bestaan zijn recht uit te oefenen. Ook al is er een antenneverbod in de huurovereenkomst opgenomen.

De vrijheid van nieuwsgaring kent uiteraard ook grenzen. Dit blijkt onder andere uit een uitspraak van 8 juni 2005 van de rechtbank Almelo, waarin een zendmast van 18 meter of meer in de tuin was geplaatst door een huurder, die tevens zendamateur was. De huurder wilde de zendmast niet verwijderen, en deed een beroep op artikel 10 EVRM. De rechter was echter zeer duidelijk, en stelde de huurder in het ongelijk. De overlast die omwonenden van de zendmast konden hebben, de aansprakelijkheid van de verhuurder voor de zendmast (nu deze door natrekking eigenaar van de zendmast was), het gevaar van waardedaling van de omliggende woningen en het bestaan van een groot gevaar van precedentwerking, gaven hierbij de doorslag. En dit terwijl er voor zendmasten weinig tot geen alternatieven zijn.

Tot slot moet worden opgemerkt dat de uitspraken naar voren komt dat het voor de verhuurder van belang kan zijn een consistent beleid te voeren. Dit ten behoeve van een goede motivering waarom bijvoorbeeld een antenne aan de ene zijde van een huizenblok niet wordt toegestaan en aan de andere zijde wel. Een consistent beleid, en aldus een deugdelijke motivering van een eventuele weigering, zijn belangrijk. Dat scheelt tijd en (proces)kosten.
Laatst bijgewerkt door 19AC393 gebakje op 25 maart 2009, 21:52, in totaal 1 keer bewerkt.
19AC393 gebakje
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 25 maart 2009, 21:48

of deze ??
http://www.ungerhielkema.nl/vastgoedrecht_7.html

BLIJF VAN HET DAK AF!

Over schotelantennes

Inleiding:

Al vele jaren houden door huurders aan de buitenkant van hun woning aangebrachte schotelantennes de gemoederen bezig. Recentelijk zijn er een aantal uitspraken van verschillende rechtbanken gepubliceerd waaruit een rode lijn valt te distilleren, die hieronder voor het voetlicht zal worden gebracht.

Contractueel verbod We moeten beginnen met de wettelijke regeling in het Burgerlijk Wetboek. Daarin is vastgelegd dat de huurder zaken aan de buitenkant van zijn woning mag veranderen zonder toestemming te vragen van de vastgoedbeheerder als die verandering zonder noemenswaardige kosten ongedaan kan worden gemaakt. De vastgoedbeheerder heeft de vrijheid om wijzigingen aan de buitenzijde van het gehuurde in het huurcontract te clausuleren. In de wet is ook vastgelegd dat als het huurcontract een dergelijke verandering aan de buitenkant verbiedt, de huurder deze bevoegdheid niet heeft. In de meeste huurcontracten is dit zo geregeld. Vaak wordt in huurcontracten zelfs expliciet een schotelantenneverbod opgenomen. Soms voert de vastgoedbeheerder specifiek schotelantennebeleid, dat inhoudt dat huurders onder bepaalde voorwaarden toch schotelantennes mogen aanbrengen. Die voorwaarden hebben meestal betrekking op de wijze waarop de schotelantenne wordt aangebracht en waar deze wordt aangebracht (bijvoorbeeld niet aan de voorkant, om het architectonisch beeld van de gevel niet te verstoren, maar wel aan de achterkant of bijvoorbeeld op het dak). Een dergelijk beleid is niet altijd afdoende. Het komt bijvoorbeeld regelmatig voor dat een schotelantenne wel aan de achterkant van de woning mag worden aangebracht volgens het beleid, maar dat de huurder de schotelantenne dan toch aan de voorkant blijkt te hebben aangebracht, omdat hij alleen dan de door hem gewenste zenders kan ontvangen.


Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)

Huurders van buitenlandse origine doen vaak een beroep op artikel 10 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) om het contractuele verbod om schotelantennes aan te brengen te omzeilen. In deze bepaling is vastgelegd het universele recht van mensen om informatie te ontvangen en te verzenden. Huurders hopen hiermee het gelijk aan hun zijde te krijgen, omdat het EVRM boven het Burgerlijk Wetboek gaat en ook huurcontracten opzij kan zetten.


Belangenafweging

Artikel 10 EVRM is niet een absoluut recht. Het kan worden onderworpen aan beperkingen en voorwaarden die in de samenleving nodig zijn.. Rechters kunnen van geval tot geval aan de hand van een afweging van belangen beoordelen of het schotelantenneverbod door de beugel kan. Rechters hebben daarbij een behoorlijke vrijheid. In die belangenafweging is doorslaggevend of de huurder de door hem via de schotel te ontvangen informatie ook op andere wijze kan verkrijgen. (vgl. HR 3 november 1989, NJ 1991, 168 (Prins/Woningstichting Sint Joseph). Andere omstandigheden zijn: beschadiging van het gehuurde door aanbrenging van de schotelantenne, aangezicht van de gevel, gevaren voor derden, deskundige bevestiging van de schotelantenne, precedentwerking en verzekeringstechnische aspecten. Belangrijkste element is dus welke alternatieven de huurder heeft om de door hem gewenste informatie te verkrijgen.



Alternatieven

Het gaat in de jurisprudentie over deze materie telkens om huurders van buitenlandse origine die graag televisiezenders willen ontvangen uit het land van herkomst . Indien op het reguliere kabelaanbod in de gemeente waar de huurder woont reeds zenders uit dat moederland van de huurder worden uitgezonden, oordelen verreweg de meeste rechters dat er voldoende alternatieven zijn. De vastgoedbeheerder mag dan dus een beroep doen op het schotelantenneverbod in het huurcontract. De meeste kabelmaatschappijen bieden in hun pakket zenders uit een groot aantal West-Europese landen en uit Turkije en Marokko aan. Daarnaast worden veelal internationale programma's, zoals BBC World, CNN en Eurosport doorgegeven. Voorts: Internet is (bijna) gemeengoed geworden en biedt eveneens een alternatief. Tegenwoordig zijn veel televisie- en radioprogramma's rechtstreeks via zogeheten 'streams' op Internet te volgen. Ook zijn er databases te vinden waarin oude televisieprogramma's zijn te vinden. Equivalenten van www.uitzendinggemist.nl. De huurder die stelt dat de zender van zijn voorkeur niet in het reguliere kabelaanbod zit, zal vaak toch nul op het rekest krijgen.


Kabel biedt geen voldoende alternatief

Er zijn erg veel landen in de wereld en er zijn veel landen waarvan geen enkele zender te vinden is op het reguliere kabelaanbod in Nederland. Maakt de huurder uit zo'n land dan meer kans bij zijn beroep op artikel 10 EVRM? De Rechtbank Amsterdam behandelde onlangs zo'n kwestie, waarbij de huurder uit Rusland kwam. Deze huurder woonde in Diemen en in deze gemeente was er geen Russische zender op de kabel. De Rechtbank oordeelde dat in dat geval de belangen van de huurder zwaarder wegen dan die van de verhuurder. De verhuurder had gewezen op ontsiering van en schade aan de gevel en op de vrees voor precedentwerking (Rechtbank Amsterdam. sector kanton, locatie Amsterdam, 19 juli 2005, WR 2005, 101). Is deze uitspraak juist? Naar mijn oordeel valt er nogal wat af te dingen op de uitspraak. Immers, bij de vraag of er voldoende alternatieven zijn, dient niet alleen naar het kabelaanbod te worden gekeken. Er zijn tegenwoordig allerlei mogelijkheden om in Nederland informatie te verkrijgen uit de verste uithoeken van de wereld. Daarbij kan worden gedacht aan producten als Digitenne, digitale televisie en (zoals hierboven reeds aangegeven) het Internet.


Bijzondere gevallen

In de praktijk komen gevallen voor waarin geen enkele alternatieve informatiebron soelaas biedt. Zo moest de Rechtbank Amsterdam onlangs oordelen over een Nederlander die in één van de Bijlmermeerflats woonde en in verband met zijn beroep (leraar op een internationale school) zeer geïnteresseerd was geraakt in Servo-Kroatië en Slavische talen. Zijn verhuurder wilde verwijdering van de schotelantenne die hij had geplaatst, maar de rechter wees de vordering af. Daarbij speelden een aantal bijzondere omstandigheden een rol. In de eerste plaats had de huurder aangeboden te verhuizen naar een andere flat, waar hij conform het beleid van de verhuurder de schotel aan de achterzijde zou kunnen monteren en toch de Slavische zenders zou kunnen ontvangen. Vanuit zijn huidige flat kon dat niet. De verhuurder had onvoldoende gemotiveerd waarom zij niet kon meewerken aan een dergelijke verhuizing, terwijl de andere flat ook van haar was. Verder bleek dat er meer schotelantennes waren aangebracht op de wijze waarop deze huurder dat ook had gedaan, zonder dat de vastgoedbeheerder er tegen optrad (Rechtbank Amsterdam, sector kanton, F. vastgoedbeheerder en Amsterdam 11 augustus 2005, WR 2005, 102).


Vuistregels

Hoe moet de vastgoedbeheerder nu in de praktijk omgegaan met huurders die ongewenste schotelantennes plaatsen of een verzoek tot plaatsing van een schotelantenne indienen?

1. In de eerste plaats dient er een contractueel verbod te zijn om dergelijke antennes aan de buitenzijde van de woning aan te brengen. Ook mag het niet zijn toegestaan om schotels of antennes in de tuin te plaatsen. Zonder een dergelijk verbod valt er weinig tegen te ondernemen. Wel mogen er eisen worden gesteld ten aanzien van een deugdelijke bevestiging van de schotelantennes, zodanig dat er geen schade, gevaar of hinder optreedt ten aanzien van het gebouw of derden, zoals andere huurders.

2. Het verdient aanbeveling een schotelantennebeleid te voeren, dat geen absoluut verbod op schotelantennes kent, maar wel eisen stelt aan de plaatsing daarvan, zoals de plaats waar de schotelantenne is bevestigd en de wijze waar dat gebeurt. Een verbod tot plaatsing aan de (gemeenschappelijk) galerij lijkt in elk geval door de beugel te kunnen. Daarmee wordt voorkomen dat inbreuk wordt gemaakt op de gebruiksrechten van de ander huurders. Voorts voorkomt het ontsiering. 3. Indien de huurder aanbiedt te verhuizen naar een woning van dezelfde vastgoedbeheerder waar plaatsing wel past binnen het antennebeleid, zou zulks overwogen kunnen worden. De kosten daarvan zijn uiteraard geheel voor de huurder. Verhuizing biedt niet altijd soelaas indien dat indruist tegen het plaatselijke woningverdelingconvenant. 4. Indien de huurder niet tevreden is en een juridische procedure start, is het aan de vastgoedbeheerder te stellen en te bewijzen dat er voldoende alternatieven zijn via de kabel, via digitale televisie en/of Internet. Dit vergt dus het nodige onderzoek naar mogelijke alternatieven. 5. Het kan geen kwaad wanneer de vastgoedbeheerder bij omwonenden informeert of zij bezwaren hebben tegen de schotel of antenne aan of in de tuin van het gehuurde. Belangen van omwonenden worden meegewogen in het oordeel van de rechter. 6. Er is een vraag die in de jurisprudentie nog niet voldoende uit de verf is komen. Artikel 10 EVRM waarborgt het grondrecht op vrije informatievergaring. Te verdedigen is dat niet alles wat men op televisie kan zien informatie is als bedoeld in artikel 10 EVRM. Bevatten amusementsprogramma's die louter voor het plezier worden bekeken grondrechtelijk te beschermen informatie? Het verdient daarom aanbeveling bij de huurder te onderzoeken welke type informatie op welke zenders hij wenst te ontvangen. Mogelijk kunnen daar argumenten aan worden ontleend voor de door de rechter tot het passen belangenafweging.

tekst: mr Huib Hielkema
bewerking: mr Diederik. Briedé (Diederik Briedé is per 1 april 2007 vertrokken bij Unger
19AC393 gebakje
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor -Mark- » 25 maart 2009, 23:46

als hier niet genoeg info in staat :lol:

maar het zal per geval apart bekeken worden ben ik bang.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor DX-Power » 26 maart 2009, 00:09

Ik heb dus de opzichter weer gebeld ik laat me niet kisten natuurlijk en nogmaals netjes dingen gevraagd waarom schotel wel en airco ook en 27 mc niet. Hij verteld mij ook dat men bezig is met een kort geding om de schotels aan te pakken omdat men ook niet blij is met al die schotels. Ik mag van hem boven in flat op een zolder verdieping een antenne leggen dus ik hem uitleggen dat mijn antenne 6-7 meter is en dat neerleggen en binnen hangen geen optie is kwa ontvangst dit begreep hij ook. Toen kwam hij met de wet op de proppen dat je wel signalen mag ontvangen maar dat communicatie daar niet meer onder valt omdat als je iemand wilt spreken je ook de telefoon kunt gebruiken, ik dus uit gelegd dat 27 mc communicatie volgens mij wel onder de wet van vrije signalen valt dat ik dus dat wel mag ontvangen en mee mag communiceren. Ook dat ik contact heb gehad met de gemeente en dat ik diverse wetsartikelen en pdf files gelezen had.

Heb ook uit gelegd dat ik aan de achterkant tot boven aan een regenpijp heb en daarnaast een heel stuk verdikte muur en dat daar niks zit dat ik daar een pijp mocht vastmaken met de antenne erop dus aan de achterkant boven het dak niemand die er last van heeft aan de andere kant van de schotels. Ook heb ik uitgelegd dat ik de enige in de buurt ben ja 3 straten verder op staat een antron op een pijp van 4 achterthuis. Jaja ik zie jullie denk 1 schaap over de dam, maar hier wonen of oudere mensen/studenten en turkse mensen met schotel. Hij vertelde dat hij ook huurders had zendamateurs met een dikke mast achter in de tuin dat was totaal geen probleem.

Ook aan de opzichter verteld dat als hij eventuele eisen heeft zoals de kabel weg werken in een pijp of alles goed dicht kitten of andere voorrwaarden dat ik daar best een bedrijf voor wil inhuren enzovoort.
Ook aan hem verteld dat ik hier prima woon en dat ik hier wel wil wonen maar anders dat ik dan toch snel keer op zoek ga naar iets anders en dat voor een hobby en dat dit ongeveer mijn enige en grootste hobby is en dat alles voor een hobby opzij zetten toch wel ver ging maar dat ik dat wel van plan was. Ook gezegd dat ik rustig ben nooit klaag en nooit feestjes of weet ik het wat heb en dat kon hij natuurlijk bevestigen.

Jaja wat een verhaal of niet dan, aan het einde van de hele rit zei de opzichter wat een hele aardige en schappelijk vent is dat hij nog een keer langs komt samen met een huur consulent en een collega om alsnog de situatie te bekijken en de achterkant waar ik over vertelde. Hij vond het ook heeel erg en ook alles wilde doen om mij te helpen waar mogelijk.

Hij ging mij nog bellen voor een afspraak.

Tot zover mijn verhaal.
DX-Power
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor DX-Power » 26 maart 2009, 16:21

De opzichter heeft mij gebeld maandag ochtend komen hij en zijn collega langs.

The story continues.....
DX-Power
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 28 maart 2009, 15:52

Kijk eens of je dit boek kunt bemachtigen :arrow: Amateurradio-antennes, een juridische leidraad

Cover van het boek Een uitvoerige handleiding voor wie, bij het verkrijgen van toestemming tot plaatsing van antennes, temaken krijgt met gemeentebestuur, welstandscommissie, omwonenden of woningverhuurders.
Het werk van Mr. G.M.M. van den Berg, PAøGMM, bevat naast een inleiding in de wet- en regelgeving op dit gebied, uitvoerige adviezen voor het aanvragen van een bouwvergunning en voor de verdediging in bezwaar- en beroepsprocedures.
Doordat een deel van de inhoud als werkvoorbeeld kan dienen bij het opstellen van de verdediging tegen bezwaar- en beroepschriften (onderdelen van het boek kunnen als ondersteuning worden meegezonden), is dit 262 pagina's tellende boekwerk niet alleen een steun voor de radio-amateur maar ook diens juridische adviseur.
Het boek is ook te bestellen bij het VERON Servicebureau.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor DX-Power » 28 maart 2009, 19:01

Frank,

Ik heb alles gelezen heb ook diverse files van de gemeente gekregen en enzovoort. Punt is de huurbaas/woningbouw moet dit gewoon willen/toestemming geven ook al heb je een lichte bouwvergunning hun moeten hiermee toestemmen.

Ik wil jullie vragen om allen te bidden dat ik maandag toestemming krijg om mijn 27mc antenne te plaatsen.
DX-Power
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor DX-Power » 30 maart 2009, 10:50

Zo mensen van de woningbouw zijn geweest en ze waren matig positief. Heb voor gesteld aan de achterkant maar ik zag die gezichten al en toen stelde ik voor aan de zijkant want daar zit niks alleen een muur.
En daar waren ze beter of te spreken we hebben gesproken over een pijp met de antenne boven het dak uit kabel langs het dak in de vorm van kabel goten en dan naar beneden achter de regenpijp en dan naar binnen.
Die ideen stonden hun wel aan maar ze vonden toch als 1 schaap over de dam is uitgelegd dat verder niemand hier zit en veel turkse mensen/studenten en ouderen hier wonen dus dat ik dat zo snel niet zag vermeerderen. Ze vroegen ook nog dat ik met de gemeente had overlegd en ik zei van ja maar dat het aan hun lag.

Mocht ik toestemming krijgen krijg ik een contractje waarin staat dat als ik verhuis ik de boel netjes moet achterlaten gaten dichten enzovoort.
En ik moet waarschijnelijk een speciale verzekering afsluiten waarin mocht er schade komen pijp knapt valt op auto enzovoort dat de schade op mij te verhalen is.

NU zie ik dat niet snel gebeuren want de pijp hangt aan de zijkant dan boven een klein plantsoen/grasveldje. Daar is niks in de buurt ja stukje verder achterthuisen van mensen.

Ze gingen in elk geval overleggen met een aantal mensen en ik krijg schriftelijk bericht hierover. Hoe lang geen idee ik hoop snel wat te horen ik houd jullie op de hoogte.
DX-Power
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor Hét Drentse Station » 30 maart 2009, 11:46

klinkt positief !
Hét Drentse Station alias Dé Croky 19 IR 081 On air ! Inmiddels 142 via qsl bevestigde divisions:
1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,13,14,15,16,18,19,20,21,22,23,25,26,27,28,29,30,31,32,34,35,36,37,38,40,
43,44,45,47,49,50,51,52,54,55,56,59,61,64,66,67,68,69,72,73,74,75,76,79,80,81,84,85,88,90,91,93,
97,102,103,104,105,106,108,109,110,111,112,114,115,116,119,120,121,122,123,125,126,128,133,
136,141,146,152,153,158,161,163,165,166,167,169,173,178,181,185,186,189,190,195,196,199,205,
206,207,212,214,216,218,219,233,251,301,302,303,304,306,307,308,309,310,311,312,314,315,317,
327,328,329,330,331,340
klik hier voor qsl kaarten !

Mijn shack : Daiwa CN-410 - Astatic 636 L - Astatic d-104 tafelmike - Turner Plus Three
Mobiel: Wilson 500 - President Taylor

Use your brains, invest in a good antenna, not in power!
Avatar gebruiker
Hét Drentse Station
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 3785
Geregistreerd: 22 sep 2007, 19:29
Woonplaats: JO32KR

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor DX-Power » 30 maart 2009, 15:01

Laten we het hopen heb alles uit de kast gehaald wat ik maar kon verzinnen. Heb ook nogmaals voorgesteld dat ik ook wel van woning direct om wil ruilen als ze mij ergens boven in een flat kunnen plaatsen op 50 meter hoog dan kan ik zo antenne op balkon plaatsen.

Woningbouw is nogal wel snel dus ik hoop einde van de week/volgende week al bericht te hebben.
DX-Power
 

Re: antenne op huurwoning

Berichtdoor jack1956 » 05 apr 2009, 14:09

He DX POWER
misschien dat je hier iets aan hebt of misschien al gelezen maar kijk maar eens op de site van www.meinen-terzool.nl
en dan naar info antennen en vergunningen daar staat een stukje over dat de gemeente en de woningvereniging je niet mogen verbieden om een antennen te plaatsen ze kunnen wel voorwaardens stellen
ik ben toenertijd (1996)geholpen door de verkoper van de antennen (zaak) die contact met de gemeente heeft gehad over de plaatsing van de antennen en binnen 2 weken bericht dat ik ze mocht plaatsen (geen woningvereniging huis is eigendom)
maar de gemeente deed in mijn geval moeilijk
Maar ik las wel dat je al een heel stuk gevorderd bent dus veel succes ermee
jack
Iemand die goed bezig is met zijn hobby, maakt geen rotzooi.

Een goede antennen hoeft niet duur te zijn,maar een dure antennen hoeft niet altijd goed te zijn.

http://www.acdx.nl
http://www.everyoneweb.com/19ac155/ eigen website AC
http://www.sdholland.nl/index.html
http://19-sd-255.jouwweb.nl/ eigenwebsite SD
Avatar gebruiker
jack1956
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 495
Geregistreerd: 18 feb 2009, 22:17
Woonplaats: Roermond e.o Limburg

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten

cron