Nieuw hier, vraag over storing.

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Nieuw hier, vraag over storing.

Berichtdoor kees54 » 13 sep 2012, 15:29

Beste allemaal,

Ik ben kees en heb me laten inschrijven omdat ik storing heb op de kabels van de audio apparatuur
door een wifi straalverbinding op het dak van de buurman welke uitzend met 12 watt erp op 6.8
gigahertz, het straalt echt door en op youtube kan je dat horen, verder heb ik storing op interactive
tv van kpn door dat ding, want die loopt dan steeds vast zeker als er ineens veel data over gaat
(80mb sec) door de manier van moduleren van die zenders hebben we dus puls storing net als de mobile
telefoon.

Ik weet het is heel iets anders, ook de lob van zo,n straalzender, kan die ook bij een straal verbinding erg
groot zijn rondom de zender zelf? het is 12 erp vermogen de zender is maar een paar honderd milliwatt.

http://www.youtube.com/watch?v=hEHXLAAoVJg

je hoort de pulsjes heel erg bij de kabels in de buurt en de versterker.

En het leuke is je kan er niets tegen doen zegt de gemeente, ik mag zomaar bestraald worden met dit signaal.

dank je alvast
kees54
 

Re: Nieuw hier, vraag over storing.

Berichtdoor erik_ark » 13 sep 2012, 15:46

HF inslag via de (niet goed genoeg afgeschermde) luidsprekerkabels en digitenne-antenne lijkt me?
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Re: Nieuw hier, vraag over storing.

Berichtdoor kees54 » 13 sep 2012, 15:54

Hoy

Ik heb digitenne gehad en daar was nooit een probleem mee, zat zelfs dichtbij die antenne want antenne digitenne
lag op zolder.

Ik heb interaktieve tv nu via kpn en die zit op kabels aangesloten, dus er is laagfrequent inslag vanuit die zender, mogelijk
dus het modulatiespectrum welke net als am erg kan storen op kabels, de digitenne is eengevoelige antenne die
ook een goede coax had en geen probleem, ik merkte eerder vandaag op dat de usb muis ineens ging storen en pijltje ging overal heen
gelijktijdig beeld ook vast van de interaktieve tv, na 10 minuten was alles ineens weer los bij de tv, de muis deed het na 20 seconden
weer.

vreemd allemaal, misschien staat er een andere krachtige zender hier, heb dus telecom ingeschakeld op kpn advies.

bedankt voor je reactie.
kees54
 

Re: Nieuw hier, vraag over storing.

Berichtdoor 19-DT-170 » 13 sep 2012, 16:14

Hoi Kees,
Net zoals de eigenaar van de zender zich aan de regels moet houden,
moet jouw apparatuur ook aan de regels voldoen.
In bijna alle gevallen is de gebruikte apparatuur nl niet voldoende immuun voor
signalen van buitenaf. Daarnaast moet je ook even in de gaten houden dat niet alle klachten
die je opeens hebt af te schuiven zijn op het antennesysteem.
Maar je hebt het AT al ingeschakeld schreef je, die kunnen jou verder op weg helpen om
de boel ontstoord te krijgen. De storing wordt overigens aan jouw apparatuur opgelost,
niet bij de zendende partij.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Nieuw hier, vraag over storing.

Berichtdoor kees54 » 13 sep 2012, 16:38

Hoy

De versterkers en zo storen niet, alleen het interaktieve stysteem van kpn die
op kabels zit, meest wat ik ontdekte is dat het via de dmi kabel gaat want die
viel uit, scart deed het wel, de straling van de kabels stoorden wel de camera
met opnemen van stukje geluid voor youtube omdat ik dat audio spul ontwerp
en dan deel toen merkt ik dat gewoon in huis afspelen geeft geen storing, alleen
de firmware van het kpn kasje gaat in de war door instraling.

dank je voor de hulp.
kees54
 

Re: Nieuw hier, vraag over storing.

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 13 sep 2012, 18:28

Hmmm wij zijn niet blij met interactieve tv en internet via het stopcontact ect want dat stoort pas echt op de amateur banden .Helaas geeft KPN deze dingen bijna voor niets weg. Die rotzooi zou verboden moeten worden.
Sorry maar dat moest er ff uit.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Nieuw hier, vraag over storing.

Berichtdoor kees54 » 13 sep 2012, 22:58

deze interative tv gaat via het gewone internetmodem op een telefoon kabel, het lijkt me zinloos via een
stopkontakt, hoorde ik wel eens meer van maar niet veel.

vrg kees
kees54
 

Re: Nieuw hier, vraag over storing.

Berichtdoor maartenc » 14 sep 2012, 01:06

Wat betreft dat krakend geluid in je youtube filmpje,
misschien kun je om je versterker een leuk metalen afgeschermd kastje bouwen, en een paar ringkernen opnemen in je luidspreker kabels.
Want als men dat zo ziet liggen, geloven ze niet dat het aan de wifi ligt.
Zeg nou zelf, het is leuk gebouwt, maar echt goed afgeschermd is het niet.

Sorry hoor, maar dat moet ik even kwijt.

Overigens kan het best zijn dat dat wifi signaal niet AM-gemoduleerd is, maar door b.v phase shift keying (PSK) achtig iets gemoduleerd wordt.
In dat geval is de veldsterkte die geproduccerd wordt vrij constant. Dus net als FM waarbij in frequentie gemoduleerd wordt.
In dat geval is er weinig kans op LFI (Low Frequency Interference).
Dus is het maar de vraag of dat wifi al die ellende veroorzaakt.
Ik zou beginnen met kijken of het echt niet aan je eigen apparatuur ligt. En bouw AUB afscherming om die versterker.
maartenc
 

Re: Nieuw hier, vraag over storing.

Berichtdoor Gizmo4real » 14 sep 2012, 04:01

Ik zou je buurman eens vriendelijk vragen of die de instalatie op het dak een aantal minuten stil wil leggen, en dan kijken wat er gebeurd.
En net wat maartenc al zei, begin eens met afscherming van je apperatuur die lekker open en blood ligt, en idd de kabels even door feriet heen lussen.
Als je al apperatuur blootsteld aan straling, vraag je er ook een beetje om denk ik maar zo :wink:
Gr Johan (Gizmo) 19LV198
Setup: Kpo DX5000, Syncron mp-5000 & Mantova turbo 8
Gewerkte Divisies: 1, 14, 19, 26, 109, 161
Avatar gebruiker
Gizmo4real
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 09 feb 2011, 02:13
Woonplaats: JO33BC Friesland

Re: Nieuw hier, vraag over storing.

Berichtdoor kees54 » 14 sep 2012, 11:51

Hoy Allemaal


Ik bouw versterkers, ontwerp ze en het zijn hybrides mosfet/buis.

pas als ze geheel klaar zijn dan doe ik de rest, de voedingen echter zijn zeer
goed afgeschermd. ik heb ook geen enkele hoorbare inslag en ruis ligt 86 dB diep
met buizen een zeer goed resultaat, de 6c14 gaat zelfs 102 diep.

Ik heb dus geen klachten betreft geknetter door de versterker, maar wel als ik
opnamen maken met iets digitaals, dus ook de tuner van kpn welke geheel digitaal
is doet dat.

Heb bij de buren om me heen eens gevraagt de andere buur heeft ook last dat zijn wifi
heel zwak is bij hem in huis, ik heb inmiddels de eigenaar van de antenne geschreven
het bedrijf zelf, en vanmorgen merkte ik dat de dmi van de tuner het weer deed, buiten
kijken zag ik dat de antenne uit stond. Hij schreef me dat hij de klacht gaat leggen bij
de maker van deze antenne welke hem zei dat het systeem niet zou storen, hij heeft er
2900 euro voor betaald en wil geen storing bij mensen er om heen wonend.

ben dus benieuwd, ik ga zo even een nieuw filmpje maken bij de versterkers kijken of de camera
nog steeds moeite heeft. de mni kabel ga ik een ringkern doorheen halen, de kpn is nu op de hoogte
van de storing, ze zijn er niet blij mee.

of er is toch ergens nog een zender aktief bij dezelfde mensen omdat het nogal een techneut is, en
het klagen heeft hem doen schrikken, mijn band met die mensen is ook heel erg slecht, net als de
meeste in mijn straat, hem vragen het even uit te zetten draaide op niets uit, ze werkten geheel
niet mee, rechtstreeks met zijn baas dus wel..
kees54
 

Re: Nieuw hier, vraag over storing.

Berichtdoor 19-DT-170 » 14 sep 2012, 11:54

Ik heb nu pas het filmpje gezien.
Het ziet er inderdaad behoorlijk goed afgeschermd uit (helemaal niet).
Vervolgens vraag ik mij af of er inderdaad wel de juiste componenten zijn gebruikt om de versterker
voldoende immuun te maken.
De voeding kan dan wel afgeschermd zijn, maar dat helpt niks.
En ruis heeft ook niets met immuniteit te maken.
Daarnaast vraag ik mij wel af of dat wifi is..
Want wifi werkt op 2.4 en 5 GHz, en geen 6.8GHZ,
en 12W ERP zou ook een factor 100 meer zijn dan is toegestaan..?
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Nieuw hier, vraag over storing.

Berichtdoor 19-DT-170 » 14 sep 2012, 11:59

Even over immuniteit.
Stel je voor, dat dat 6.8GHz signaal inderdaad de veroorzaker zou zijn.
Dan betekent dat, dat je versterker dit signaal middels de luidsprekerdraden/voeding of de kabels die aan
de ingang liggen, oppikt. Deze kabels fungeren dan als antenne.
Wat je moet doen, is zorgen dat deze kabels niet resonant zijn op 6.8GHz. Dat kun je doen door
ze langer te maken of in te korten. Het makkelijkst is om de kabel een paar keer door ferriet materiaal te halen.
Normaal gesproken hoor je in zulke apparaten condensators te plaatsen, zodat ongewenste signalen
direct naar aarde wordt afgevoerd, en niet bij de versterkende componenten kan komen.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Nieuw hier, vraag over storing.

Berichtdoor kees54 » 14 sep 2012, 12:02

Hoy Pascal

Het is een datalink zender, dat ding heeft een straalverbinding met een bedrijf in de polder en kan
max 15 km afleggen.

wifi is wellicht inderdaad niet hetzelfde, maar de frequentie wel want heb de fabrikant gezien, het
ding komt uit amerika, de radio controle dienst zegt het ook en het mag mits het dynamische vermogens
regeling heeft en dat had ie en werkte.

Nogmaals ik ontwerp, buizen zelf zijn van glas je kan de electronen zijn als het ware dat kan je niet afschermen
de versterkers hebben ook geen moeite, ze spelen perfect als ik mobiel bel en kom er binnen een meter vandaan
beginnen ze te ratelen, hezelfde geldt voor de pc boxen, de versterkers worden telkens weer verbouwd en gesoldeerd
kan dus niet nu al compleet inbouwen, maar de voeding heeft regelaars die goed zijn ontkoppeld, daar zit niks met de skoop
bekijken van de lijnen geeft niks, de zenders storen alleen digitale apparatuur zoals die van kpn (firmware in de war) en
mijn digitale camera als ik in de buurt van de versterker of kabels kom, verder kwa geluid of ruis is alles prima, even
voor de goede orde de uitgang heeft een filter, alsmede de voedingen, alleen de ingang van de voltagebuis waar de
potmeter op zit niet, maar daar is geen inslag te vinden, ik moet echt verder zoeken, iets klopt hier niet met
die zenders, ik ga een meter huren en zelf meten, en dat is weten.

Ik heb dus geen klachten betreft geknetter door de versterker, maar wel als ik
opnamen maken met iets digitaals, dus ook de tuner van kpn welke geheel digitaal
is doet dat.


Bovenstaande is wat verwarrend, versterker knettert zelf nooit, of ik moet echt dichtbij komen met een mobiel, de opname
van de camera bevat het wel als ik in de buurt van kabels kom, en digitale apparaten storen zoals knp, niet de versterker
zelf dus die doet het prima.
kees54
 

Re: Nieuw hier, vraag over storing.

Berichtdoor Kratjuh » 14 sep 2012, 12:09

Zenders kunnen ook op de printplaat en componenten direct instralen, dat los je alleen op (of beperk je zoveel mogelijk) met blikwerk rondom je apparatuur vermoed ik.
Avatar gebruiker
Kratjuh
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 27 feb 2012, 13:27
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: Nieuw hier, vraag over storing.

Berichtdoor kees54 » 14 sep 2012, 12:16

Kratjuh schreef:Zenders kunnen ook op de printplaat en componenten direct instralen, dat los je alleen op (of beperk je zoveel mogelijk) met blikwerk rondom je apparatuur vermoed ik.



Ja dat klopt, echter microgolven zelf zijn minder storend naarmate de frequentie stijgt, een bakkie met flinke liniair kan
veel meer inslaan, ik heb 2 meter zenders gehad en gebouwd en kwam ook wel eens over een tv omdat de kabels
van die mensen niet goed waren aangesloten, de mantel niet verbonden aan aarde van de antennekabel bijvoorbeeld,
heb daarna de zenders verder ontwikkeld en uitgerust met heel goede scherpe bandfilters die begonnen bij 88 en eindigden
bij 110 mhz.

het grote probleem wat ik hier heb is de storing op de interaktieve tv van kpn, gisteren kon ik niet kijken via de dmni kabel,
gewoon geen beeld, nu vandaag werkt het allemaal weer en gek, lampje van de antenne is uit, het bedrijf heeft hem dus nu uitstaan.

zal wel nog een mailtje krijgen.

allemaal bedankt voor je hulp.
kees54
 

Volgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten