Nood Netwerk initiatief

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Nood Netwerk initiatief

Berichtdoor 19-DT-170 » 30 okt 2013, 15:04

Ze mogen hun hand in eigen boezem steken.
Dat hele DARES gebeuren is ook een grote poppenkast...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Nood Netwerk initiatief

Berichtdoor Kratjuh » 30 okt 2013, 15:44

Hoezo is DARES een poppenkast? Ik ken een aantal deelnemers die er een hoop tijd in gestoken hebben, dus enige onderbouwing zie ik graag tegemoet.. ;)
Avatar gebruiker
Kratjuh
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 27 feb 2012, 13:27
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: Nood Netwerk initiatief

Berichtdoor pino » 30 okt 2013, 15:56

pff wat een onzin als de pleuris uitbreekt is het toch ieder voor zig.
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Nood Netwerk initiatief

Berichtdoor Sheriff » 31 mei 2014, 14:29

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder, en laat ik eerlijk wezen, het loopt geen storm. In de tussenliggende tijd zijn we inmiddels wel een stuk wijzer geworden en weten we inmiddels wat wel en niet aan het onmogelijk grenst, en wat binnen de gestelde wetten mogelijk is, en wat onze uiteindelijke doelstelling is. Om het noodnetwerk initiatief zo breed mogelijk te houden bekijken we verschillende vormen van informatievoorzieningen voor de burgers in tijden van een incident, calamiteit, of regelrechte ramp. Zoals velen beweren: "Als de pleuris uitbreekt, is het ieders voor zich", is een duidelijk voorbeeld van de huidige samenleving, en daar zal het grotendeels dan ook op uitdraaien.

Laat ik de doelstelling dan iets wijzigen om er een nuttig initiatief van te maken...

De overheid rekent op een zekere mate van zelfredzaamheid van de burgers. Als er zich een calamiteit voordoet zullen eerst de zwakkeren en de kinderen hulp geboden worden en gaat men er van uit dat wij de eerste uren cq dagen onszelf kunnen redden. Om de mensen zich hiervan bewust te maken zendt de overheid met regelmaat spotjes uit waarin zij adviseren om een noodpakket samen te stellen. Hoe beter jij bent voorbereid, des temeer aandacht kunnen de hulpdiensten besteden aan het bestrijden van de ramp en het helpen van echt hulpbehoevenden...begrijpelijk toch?

Als er zich dan een calamiteit voordoet en de mensen moeten gewaarschuwd worden, heb je de sirene en NL-Alert. Desnoods rijdt de politie met een megafoon rond om omwonenden te waarschuwen. Het bekende verhaal; ramen en deuren sluiten, radio/tv aan... etc...
Hoe goed NL-Alert werkt, gaan we aankomende Maandag weer meemaken ( 2 Mei 2014 12:00 = sirene en Landelijk NL-Alert test bericht ). Ik vrees dat NL-Alert weer flink te wensen zal overlaten...

Daarnaast zijn er veel verschillende manieren om jezelf real-time op de hoogte te stellen van calamiteiten en nieuwsfeiten. Maar je moet behoorlijke technische kennis hebben om dit allemaal overzichtelijk naar je toe gestuurd te krijgen via bijvoorbeeld p2000 websites en/of Apps. email, RSS Feeds... etc...
Omdat dit te omslachtig is, wordt het gewoonweg niet gebruikt, en dat snap ik best. Dat is nou een mooi concept waar Noodnetwerk iets mee kan...

Wij willen dit, en nog meer, gaan bundelen in één applicatie. En de gebruikers dan alarmeren via pushberichten (App op smartphone), e-mail en SMS. Op het moment dat wij berichten ontvangen dat er zich een calamiteit voordoet via verschillende bronnen, kunnen wij een Alert versturen zodat je direct op de hoogte bent... Vaak zal dit al zijn voordat de Sirene gaat of er een NL-Alert verstuurd wordt.
Indien de calamiteit grootschalige stroomuitval is, valt natuurlijk een groot deel van deze functionaliteit weg...en hebben we hopelijk nog wel SMS als dienst beschikbaar, maar ook daar is de kans klein dat het nog gebruikt kan worden.

Hier komt dan de kracht van zendamateurs / hobbyisten! Elke deelnemer van Noodnetwerk heeft een systeem thuis staan dat een eigen stroomvoorziening heeft. En als ze heel slim zijn, EMP proof opgeslagen. Op de afgesproken frequenties word er dan landelijk uitgeluisterd en hulp geboden voor de BURGERS waar nodig! denk hierbij aan informatievoorziening, vermissingen, voorzieningen zoals water/ voedsel, hygiene, eerste hulp, etc...

Dit past prima in het plaatje van zelfredzaamheid lijkt ons!

Ik heb geprobeerd om dit officieel via gelicentieerde zendamateurs op te zetten, maar die zijn aan regels gebonden waarbij het ze onmogelijk wordt gemaakt om berichten voor derden door te geven! (Jan is truus kwijt, en vraagt aan een zendamateur of hij een oproep wilt doen om te kijken of ze bij een opvang zit)... dat mag dus niet ?!
Er zijn uitzonderingen op de regel; DARES mag dit, tussen de regels door wel, maar enkel als de situatie daar echt om vraagt (nood breekt wet).

Om als amateurs een dergelijk initiatief op te zetten, zullen er toch zo af en toe tests gedaan moeten worden, en regels opgesteld worden om dit ordentelijk te laten verlopen.
Ik ben zelf gebonden aan de toegestane apparaten die je vrij mag gebruiken (geen licentie) en zendamateurs zijn gebonden aan de opgelegde regels...
Ik wil hiermee niet impliceren dat we ons met illegale activiteiten bezig moeten houden! ik zeg enkel dat we binnen deze opgelegde grenzen en wetten een mogelijkheid moeten vinden waarin we dit kunnen uitvoeren en testen. als we maar weten dat het apparatuur doet waarvoor het bedoelt is, dan hebben we al een stap gewonnen. Mocht dan echt een ramp plaatsvinden kunnen we het in gebruik nemen, en zo onze zelfredzaamheid vergroten.

In Amerika is dit de normaalste zaak om goed op orde te hebben. en zijn er talloze soortgelijke initiatieven te vinden. Hier in Nederland... of sterker nog, Europa, helemaal niets! Iedereen is dus graag afhankelijk van de overheid in dit geval ?!
Zoals iemand eerder opteerde om de 3 meter band in gebruik te nemen om mensen te voorzien van informatie... nobel streven.. past in mijn persoonlijke denkwijze, maar erg risicovol.

Het is weer een hele lap tekst geworden. Maar ik hoop op deze manier nog meer medewerking te vinden!

Groetjes,

Sheriff

Het topic wat ik opende op zendamateur.com werd dan ook binnen een aantal uur afgekraakt en verwijderd (quarantaine). In een daaropvolgende discussie hebben ze mij meer duidelijkheid verschaft over dit onderwerp en heb ik daar weer een hoop van opgestoken.
Sheriff
 

Re: Nood Netwerk initiatief

Berichtdoor 19-DT-170 » 01 jun 2014, 02:16

Sherrif, ik wil even iets recht zetten..
DARES is geen orgaan dat meer rechten zou hebben dan welke zendamateur ook.
Dat zouden ze graag willen..
Berichten van derden mogen niet verstuurd worden!?
Dat is helemaal juist.. Alleen.. Nood breekt wet...
In noodgevallen is alles toegestaan..
Het is zelfs je burgerplicht om een medemens te helpen..
En als je daarvoor een amateurband moet gebruiken, so be it..
Sterker nog, heb je de middelen en de mogelijkheden, en laat je die onbenut,
waardoor je een mens in nood niet helpt, dan ben je zelfs strafbaar.

DARES is een clubje zendamateurs, met dezelfde rechten en plichten als ieder ander...
Jammer voor ze als ik ze uit hun ivoren toren haal, maar zo simpel is het.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Nood Netwerk initiatief

Berichtdoor klein-ulsda » 01 jun 2014, 20:18

Als het zover is, dan gaan ze allemaal wel zenden, alleen of in groepsverband, dan worden de clusters wel vanzelf wel gevormd. iedereen weet dat ze aan een antenne op dak (of andere plek) kunnen zien dat daar een zender is en kloppen wel vanzelf bij ons aan de deur te vragen om hulp
19DIG3636

Zender:
Major 4000 --- Skyline Senfor sm 2008 --- Skyline Senfor sm 2009 --- Skyline Senfor sm 2010 --- Cuna cfm 2240 --- Stabo xm 2200 --- Elec TX 22 --- Amroh cb - 007 --- Audio Sonic ms-201 ---
Midland - 78 - NF - 402 --- Midland Alan 78 plus --- Premier CB 2000 --- superstar 2000 --- Cobra GR 25 LTD ST Sound Tracker --- Danita 1240 AM ---

Marifoon:
Sailor RT 2048

Portofoon:
Baofeng UV-5R

Scanner:
Cuna SR - 9 VHF --- ELEC model 127 F/V

Antenne:
Sirio omega 27
Sigma Montova Turbo 8
Comrod 144-163 Mhz (marifoon)
MS - 116 - A (legerantenne)

leger - zender en ontvanger met voeding 24 volt:
R-110/GRC = ontvanger
RT-66/GRC = ontvanger/zender
RT-67/GRC = ontvanger/zender
C-435/GRC = controledoos voorlocale doorgifte
PP-112/GR = voeding 24 volt
Avatar gebruiker
klein-ulsda
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 291
Geregistreerd: 03 nov 2011, 12:37
Woonplaats: Winschoten

Re: Nood Netwerk initiatief

Berichtdoor 19-DT-170 » 02 jun 2014, 21:44

Je hoopt dat de mensen nog weten waar die antennes voor dienen...
Helaas wordt dat aantal mensen steeds kleiner...
En inderdaad, als de nood aan de man is, dan help ik wel..
Daarvoor hoef ik niet bij een clubje als de DARES, dat bepaald wat voor zendontvanger ik moet kopen,
en welke pluggen ik moet gebruiken om mijn set aan een voeding te hangen...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Nood Netwerk initiatief

Berichtdoor klein-ulsda » 03 jun 2014, 00:04

Yep, dat bedoel ik ook, je hebt het beter beschreven ;) ;) ;)
19DIG3636

Zender:
Major 4000 --- Skyline Senfor sm 2008 --- Skyline Senfor sm 2009 --- Skyline Senfor sm 2010 --- Cuna cfm 2240 --- Stabo xm 2200 --- Elec TX 22 --- Amroh cb - 007 --- Audio Sonic ms-201 ---
Midland - 78 - NF - 402 --- Midland Alan 78 plus --- Premier CB 2000 --- superstar 2000 --- Cobra GR 25 LTD ST Sound Tracker --- Danita 1240 AM ---

Marifoon:
Sailor RT 2048

Portofoon:
Baofeng UV-5R

Scanner:
Cuna SR - 9 VHF --- ELEC model 127 F/V

Antenne:
Sirio omega 27
Sigma Montova Turbo 8
Comrod 144-163 Mhz (marifoon)
MS - 116 - A (legerantenne)

leger - zender en ontvanger met voeding 24 volt:
R-110/GRC = ontvanger
RT-66/GRC = ontvanger/zender
RT-67/GRC = ontvanger/zender
C-435/GRC = controledoos voorlocale doorgifte
PP-112/GR = voeding 24 volt
Avatar gebruiker
klein-ulsda
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 291
Geregistreerd: 03 nov 2011, 12:37
Woonplaats: Winschoten

Re: Nood Netwerk initiatief

Berichtdoor Sheriff » 03 jun 2014, 09:10

19-DT-170 schreef:Sherrif, ik wil even iets recht zetten..
DARES is geen orgaan dat meer rechten zou hebben dan welke zendamateur ook.
...

Dat is eigenlijk precies wat ik zeg. inclusief 'nood breekt wet' verhaal :)

klein-ulsda schreef:Als het zover is, dan gaan ze allemaal wel zenden, alleen of in groepsverband, dan worden de clusters wel vanzelf wel gevormd.

Dat is nu precies waar dit stuk voorbereiding dan voor bedoeld is. Je hoeft er in principe niets aan te doen. Maar zorg dan tenminste dat je in elk geval een lijstje hebt met de benoemde frequenties.

Ten eerste is dat natuurlijk hartstikke handig, en ten tweede, ik vind het ook erg leuk om hiermee bezig te zijn. Het geeft in mijn geval deze hobby een extra impuls en een reden om er mee bezig te zijn.

en zoals 19-DT-170 ook aangeeft. als er behoefte aan is, wordt er wel geholpen, en of dat nu met een simpele setup is, of state-of-the-art materiaal, dat maakt echt niets uit. als het maar werkt ;)
Sheriff
 

Re: Nood Netwerk initiatief

Berichtdoor DeGrijze » 24 nov 2015, 07:10

Vraagje zit er nog leven in dit initiatief?

M.v.g Gerard
DeGrijze
 

Re: Nood Netwerk initiatief

Berichtdoor Bravo Sierra » 24 nov 2015, 08:07

Ik denk dat dit nooit lukt, tenzij de organisatie enkel en alleen bestaat uit gelicenceerde zendamateurs.
Bravo Sierra
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2013, 09:46
Woonplaats: Siem Reap, Cambodja

Re: Nood Netwerk initiatief

Berichtdoor 19-DT-170 » 24 nov 2015, 08:49

Ik denk niet dat het er mee te maken heeft dat het zendamateurs met vergunning moeten zijn.
De 27MC band leent zich niet voor dit soort initiatieven.
Een paar km bereik, en dan houdt het wel op.
Andere banden lenen zich hier beter voor, maar dat zijn geen vergunningloze banden.
Ik denk dat elk initiatief tot het komen van een noodnet een prima initiatief is.
Neem de watersnoodramp in Zeeland. Er was nog nooit nagedacht over een noodnet,
maar de radioamateurs die de mogelijkheden hadden (radio + electriciteit) hebben al het mogelijke gedaan
om de mensen in Zeeland te redden.
Dat is de kracht van een noodnet. Ad-hoc iets in elkaar kunnen steken en noodcommunicatie verzorgen.
En als je de buurman daarmee op 27MC hoort en kunt helpen, prima toch??
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Nood Netwerk initiatief

Berichtdoor klein-ulsda » 24 nov 2015, 09:49

test
Laatst bijgewerkt door klein-ulsda op 24 nov 2015, 09:54, in totaal 1 keer bewerkt.
19DIG3636

Zender:
Major 4000 --- Skyline Senfor sm 2008 --- Skyline Senfor sm 2009 --- Skyline Senfor sm 2010 --- Cuna cfm 2240 --- Stabo xm 2200 --- Elec TX 22 --- Amroh cb - 007 --- Audio Sonic ms-201 ---
Midland - 78 - NF - 402 --- Midland Alan 78 plus --- Premier CB 2000 --- superstar 2000 --- Cobra GR 25 LTD ST Sound Tracker --- Danita 1240 AM ---

Marifoon:
Sailor RT 2048

Portofoon:
Baofeng UV-5R

Scanner:
Cuna SR - 9 VHF --- ELEC model 127 F/V

Antenne:
Sirio omega 27
Sigma Montova Turbo 8
Comrod 144-163 Mhz (marifoon)
MS - 116 - A (legerantenne)

leger - zender en ontvanger met voeding 24 volt:
R-110/GRC = ontvanger
RT-66/GRC = ontvanger/zender
RT-67/GRC = ontvanger/zender
C-435/GRC = controledoos voorlocale doorgifte
PP-112/GR = voeding 24 volt
Avatar gebruiker
klein-ulsda
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 291
Geregistreerd: 03 nov 2011, 12:37
Woonplaats: Winschoten

Re: Nood Netwerk initiatief

Berichtdoor klein-ulsda » 24 nov 2015, 09:49

test
Laatst bijgewerkt door klein-ulsda op 24 nov 2015, 09:53, in totaal 1 keer bewerkt.
19DIG3636

Zender:
Major 4000 --- Skyline Senfor sm 2008 --- Skyline Senfor sm 2009 --- Skyline Senfor sm 2010 --- Cuna cfm 2240 --- Stabo xm 2200 --- Elec TX 22 --- Amroh cb - 007 --- Audio Sonic ms-201 ---
Midland - 78 - NF - 402 --- Midland Alan 78 plus --- Premier CB 2000 --- superstar 2000 --- Cobra GR 25 LTD ST Sound Tracker --- Danita 1240 AM ---

Marifoon:
Sailor RT 2048

Portofoon:
Baofeng UV-5R

Scanner:
Cuna SR - 9 VHF --- ELEC model 127 F/V

Antenne:
Sirio omega 27
Sigma Montova Turbo 8
Comrod 144-163 Mhz (marifoon)
MS - 116 - A (legerantenne)

leger - zender en ontvanger met voeding 24 volt:
R-110/GRC = ontvanger
RT-66/GRC = ontvanger/zender
RT-67/GRC = ontvanger/zender
C-435/GRC = controledoos voorlocale doorgifte
PP-112/GR = voeding 24 volt
Avatar gebruiker
klein-ulsda
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 291
Geregistreerd: 03 nov 2011, 12:37
Woonplaats: Winschoten

Re: Nood Netwerk initiatief

Berichtdoor klein-ulsda » 24 nov 2015, 09:52

Toch ook maar op de 27mc, daar een kanaal (16) pakken, want niet iedereen heeft een papiertje voor andere banden en 99% van alle cb-ers zenden meer uit dan de wettelijke 4 watt
19DIG3636

Zender:
Major 4000 --- Skyline Senfor sm 2008 --- Skyline Senfor sm 2009 --- Skyline Senfor sm 2010 --- Cuna cfm 2240 --- Stabo xm 2200 --- Elec TX 22 --- Amroh cb - 007 --- Audio Sonic ms-201 ---
Midland - 78 - NF - 402 --- Midland Alan 78 plus --- Premier CB 2000 --- superstar 2000 --- Cobra GR 25 LTD ST Sound Tracker --- Danita 1240 AM ---

Marifoon:
Sailor RT 2048

Portofoon:
Baofeng UV-5R

Scanner:
Cuna SR - 9 VHF --- ELEC model 127 F/V

Antenne:
Sirio omega 27
Sigma Montova Turbo 8
Comrod 144-163 Mhz (marifoon)
MS - 116 - A (legerantenne)

leger - zender en ontvanger met voeding 24 volt:
R-110/GRC = ontvanger
RT-66/GRC = ontvanger/zender
RT-67/GRC = ontvanger/zender
C-435/GRC = controledoos voorlocale doorgifte
PP-112/GR = voeding 24 volt
Avatar gebruiker
klein-ulsda
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 291
Geregistreerd: 03 nov 2011, 12:37
Woonplaats: Winschoten

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten