CQ-roepen/Contact maken via de bak...

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

CQ-roepen/Contact maken via de bak...

Berichtdoor RamsesIV » 08 maart 2007, 11:18

Hello,
Deze keer eens een vraagje van me :oops:
Tot hiertoe ben ik altijd uitgenodigd tot gesprek of enkel aan een gesprek deel genomen onder 'bekenden'.
Als ik nu gewoon op de baan zit en ik wil eens kijken of ik met iemand contact kan maken om wat te 'lullen'; bestaat er dan een soort van beleefdheidsprotocol? Ik weet om een gesprek te onderbreken in amerika en deel te nemen eraan gebruiken ze \"breaker-breaker\". Wat als ik zoiets wil doen aan deze kant vd oceaan? Heb ooit eens iemand horen zeggen \"is er iemand standby op dit kanaal?\", is dit een goede vorm om een gesprek aan te knopen? :?
Thx for any input!
RamsesIV
 

Berichtdoor PUMA » 18 apr 2007, 18:53

In Nederland is 14 een algemeen oproep-kanaal.
In België is dat -dacht ik- kanaal 21.

Een beleefde oproep klinkt zoiets als :

''CQ is er iemand stand-by?''

Hierbij staat CQ voor de afkorting van SEEK YOU.

Met een beetje vermogen achter je bak kom je wel iemand tegen. . . Zeker weten. . . Zeker weten. . . .
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Re:''CQ is er iemand stand-by?''

Berichtdoor RamsesIV » 19 apr 2007, 12:47

Roland W.V.A. van Os schreef:In Nederland is 14 een algemeen oproep-kanaal. In België is dat -dacht ik- kanaal 21.
Een beleefde oproep klinkt zoiets als :
''CQ is er iemand stand-by?''
Hierbij staat CQ voor de afkorting van SEEK YOU.
Met een beetje vermogen achter je bak kom je wel iemand tegen. . . Zeker weten. . . Zeker weten. . . .



:idea: Idd het officiele oproepkanaal is 21 en het noodkanaal is 9, maar hier in België heeft het noodkanaal geen echte functie zover ik weet (of toch niet zoals in Amerika waar zelfs soms hulpdiensten op bereikbaar zijn/meeluisteren heb ik vernomen).
:arrow: Eigenlijk is het dus gewoon een vereenvoudigde oproep t.o.v. zoals bij zendamateurs. Tsj, zo simpel is dat :oops: misschien zal ik dan ook ns DX'en op de CB 8)
In ieder geval bedankt!
Laatst bijgewerkt door RamsesIV op 20 apr 2007, 09:44, in totaal 1 keer bewerkt.
RamsesIV
 

Re:''CQ is er iemand stand-by?''

Berichtdoor PUMA » 19 apr 2007, 20:57

RamsesIV schreef:Idd het officiele oproepkanaal is 21 en het noodkanaal is 9, maar hier in België heeft het noodkanaal geen echte functie zover ik weet (of toch niet zoals in Amerika waar zelfs soms hulpdiensten op bereikbaar zijn/meeluisteren heb ik vernomen).
:arrow: Eigenlijk is het dus gewoon een vereenvoudigde oproep t.o.v. zoals bij zendamateurs. Tsj, zo simpel dat :oops: misschien zal ik dan ook ns DX'en op de CB 8)
In ieder geval bedankt!


Dat ''noodkanaal-gebeuren'' is niet echt iest in Nederland (volgens mij).
Nog nooit en nood-oproep gehoord op mijn bakkie.....
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Berichtdoor satcom » 31 mei 2007, 16:13

in regio dordrecht is kanaal 9 gewoon een kanaal om wat te babbelen waar altijd een vast groepje zit rond een uur of 7
satcom
 


Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten