Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met N!

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor Bas » 27 aug 2014, 10:51

Om heel kort te gaan, de wet is expres zo vaag dat ze gewoon verboden zijn, dit ene regeltje is voldoende als ze er een aantreffen:

(a) Het ontvangsttoestel is uitgerust met de mogelijkheid om kennis te nemen van de inhoud van het ontvangen signaal. Hierbij wordt bijvoorbeeld het audiosignaal uit een ontvangen signaal gehaald en via een luidspreker beluisterbaar gemaakt.


Als je geen amateur machtiging hebt waarmee je kan bewijzen dat je zo'n toestel gebruikt voor "experimenten" dan hang je gewoon.

En Pascal, om op je vraag te antwoorden "wat is een amateur luister ontvanger", wel dit: http://www.dxing.com/rx/r1000.htm om een voorbeeld te geven.
Als amateur raad ik mensen toch wel echt af om freq's in het geheugen te hebben waar iets anders dan amateur/cb zaken op staan.
Men is hier namelijk heel simpel, ze nemen alles in beslag en je mag het voor de rechter gaan uitleggen, en die zal dan oordelen afhankelijk van zijn stemming.....beter niet uitproberen.
Rechters hier hebben namelijk de neiging zich aan hun eigen gevoel uit te spreken ongeacht wat de wet zegt en dat kan heel apart uitvallen, zelf al eens ondervonden.

De politie heeft een heel simpele opdracht, alles wat naar een scanner ruikt nemen ze in beslag, de rest is voor de rechter.
En met een amateur vergunning kan je de boel weerleggen tegenover agenten, maar zonder dat papiertje wordt het ondoenlijk tenzij er een slimme bij zit :lol:
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor 19-DT-170 » 27 aug 2014, 10:59

Wat jij als voorbeeld geeft is ook geen amateur ontvanger.
Het is een general coverage ontvanger, waarmee je veel meer mee kunt ontvangen dan alleen omroep en zendamateurs.
Wat dacht je van luchtvaart, scheepvaart en militair verkeer?
Deze zou volgens jou dan ook niet mogen...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor Toontje » 27 aug 2014, 13:09

Ik zie het nu. Het is pas een illegaal toestel wanneer aan één van de vier voorwaarden aan het einde van het artikel wordt voldaan.

Ofwel, ik kan ook mijn Yaesu illegaal maken door er een frequentie in te programmeren die buiten de amateur- CB- of PMR band ligt (of ernaar te luisteren).

Laatste vraag dan: Mag je in België een apparaat in bezit hebben dat kan zenden of frequenties buiten de voor jou toegelaten banden? Dus buiten de amateur- CB- of PMR band in mijn geval als amateur?
Mijn Yaesu kan namelijk zenden op alle frequenties die hij ook kan beluisteren.
Dat je niet mag zenden op die frequenties is duidelijk, dus het gaat om het bezit van een apparaat dat het kan.
Toontje
 

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor Bas » 27 aug 2014, 13:34

Als amateur moet je je niet zoveel zorgen maken over dat artikel, zeker niet als je geen programmatie buiten de banden in het geheugen hebt staan.
Als amateur staat er nog iets anders in de wet, en die zegt dat je communicatie niet openbaar mag maken, eender of het voor jou is of niet.
Kortweg, horen, zien en zwijgen....nu is dat ook weer zo vaag dat bv een online log eigenlijk ook niet mag, maar we doen het wel.
Men is naar amateurs niet moeilijk zolang je geen problemen maakt of zoekt, ze laten je gewoon je ding doen.
Zo hebben we bv ook geen bandplan, men houd zich daar niet mee bezig, je moet zelf maar zien wat je op de banden doet en welke modulatie je gebruikt.

Ja je apparatuur mag buiten de banden kunnen zenden, want in de amateurwet staat dat ten alle tijden moet weten waar je zend (dus mag) en hoeveel vermogen je maakt, zit je er buiten ben je gewoon fout :lol:
Wat je echter niet mag is een zender houden die meer dan 100W kan geven eender welke modulatie, als gast-amateur of ON2/3.
De HAREC mannen mogen hier hebben wat ze willen en tijdens contesten zelfs tot 5KW PEP gaan, maar dat zijn de binnenlandse amateurs, jij als gast of de ON2/3 mannen mogen zelfs niet bij een bevriende amateur van die zware spullen bedienen, al moet je dat ook weer met een korrel zout nemen.
Zolang je je netjes gedraagt is er niets aan de hand, maar de wetgever hier is nu eenmaal in dit soort zaken vaag zodat ze altijd kunnen ingrijpen indien nodig.

Kortom, moet je je zorgen maken: NEEN.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor 19-DT-170 » 27 aug 2014, 14:24

In België is er wel degelijk een bandplan, net zoals in Nederland.
Alleen houdt de BIPT zich niet met het bandplan bezig, het AT doet dit ook niet.
Als België zich niet aan het bandplan zou houden, zouden we overal repeaters tegenkomen, met uiteenlopende shifts,
en zouden de bakens overal kunnen zitten om maar een paar voorbeelden te noemen.
Of denk jij dat je een vergunning krijgt voor een FM repeater op 144.050 MHz?
Het bandplan wordt overigens door de IARU samengesteld.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor Bas » 27 aug 2014, 17:50

Euh ik heb een foutje gemaakt, ze hebben de boel weer eens van naam verandert.
In België is de A-machtiging de Harec.....maar het is het B-examen...dit om het lekker makkelijk te houden.
En het A-examen bestaat niet meer.
Als Nederlandse Harec mag je wel uitkomen op de Harec frequenties met 200W, sorry foutje van mijn kant.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Vorige

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten