Bereik

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

zendbereik

Berichtdoor kos » 11 aug 2009, 21:36

hoe ver kan je zenden met een midland excel 48 met een sirio turbo 5000? de bak zend op kanaal 1 10 watt
kos
 

Re: zendbereik

Berichtdoor Columbus » 11 aug 2009, 22:14

Valt geen standaard antwoord op te geven, want is afhankelijk van vele factoren, onder andere:

- hoe hoog plaats je de antenne (stelregel 2x zo hoog plaatsen is afstand met factor 1,4 vergroten)
- wat voor coaxkabel gebruik je en hoe lang is die kabel (in verband met het verlies)
- hoe is de swr op de frequentie waar je op zendt
- wat is de (antenne-)situatie van je tegenstation
- zijn er condities of niet
- zijn er omstandigheden waardoor je signaal verstoord wordt

Met andere woorden....het is geen standaard te beantwoorden vraag.

Maar een best estimed op basis van mijn aanname dat je vanuit een mobiel gaat werken met vooral andere mobiele stations. Reken dan op een afstand van maximaal ongeveer 5 km (er van uitgaande dat je tegenstation dus ook mobiel is).
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: zendbereik

Berichtdoor -Mark- » 11 aug 2009, 23:16

met vaste stations onder ideale omstandigheden ongeveer 15-20km als je geluk hebt....
maar zoals hierboven beschreven hangt het van veel factoren af. heb mobiel ook wel eens vanuit zuidoost nederland een s7 gedaan in ierland met 40w. als de condities er maar zijn, maar houd maar 5-15km aan, zoiets is het ongeveer.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: zendbereik

Berichtdoor george » 12 aug 2009, 18:55

kos schreef:hoe ver kan je zenden met een midland excel 48 met een sirio turbo 5000? de bak zend op kanaal 1 10 watt




ik sluit me aan bij de twee eerdere antwoorden.
het hangt gewoon af van de omstandigheden.
zoals

vrije ruimte is ideaal ( dus weinig behuizing)
hoogte ( des te hoger des te beter)
antenne plaats ( achterop de auto of in het midden)
modulatie sterkte ( audio volume )

hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes George Locatie Den Helder
george
 

Re: zendbereik

Berichtdoor 19pw100 » 23 aug 2009, 10:08

als je standaard vermogen hebt en een goede HOGe :wink: antenne kan je met 4 watt best ver zenden!..helemaal rond deze tijd met die condities die er zijn ! ik draai zelf met 4 watt straal van ongeveer 100km rond... en bij goed weer maak ik dx,n met heel europa Nogmaals niet het vermogen maar de antenne en hoogte moet het werk doen!

groet harrie :mrgreen:
19pw100
 

Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor BelgiumStormChaser » 28 dec 2010, 22:21

Hallo mannen,

Ik ben een ganse tijd van dit forum verdwenen. Ik stel het nog steeds goed mijn bakkie en mijn wilson little will antenne.

We hebben afgelopen zomer veel onweer gezien met enkele "Amerikaanse" toestanden, ik ben intussen ook veranderd van website.

Voortaan kan je al mijn info terug vinden op http://www.extremeweather.be Door klikken naar storm chasing


Maar ik zit eigenlijk met de volgende vraag. Hoe ver kan ik geraken met een reglementaire mobiele installatie.
Nu kom ik ongeveer zo'n 15 km op FM/AM, wel bij stilstand, al rijdend wordt die al veel kleiner...

Tevens nog een kleine bijkomende vraag, bij het zenden in AM, speelt de kracht van je stem dan een rol? (luider = beter / stiller = slechter)?


Greeting,

BelgiumStormChaser
BelgiumStormChaser
 

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor Abt » 29 dec 2010, 00:01

Je zendbereik hangt af van meerdere factoren.

Wat denk ik wel iedereen met me eens is, is dat een GOEDE antenne het allerbelangrijkste is.
Je kan nog zo veel zendvermogen naar je antenne blazen maar met een slechte (en of slecht afgestelde) antenne zul je niet ver komen.
Ik haal met een Sirtel Santiago 1200 antenne op de auto soms wel 40 kilometer of meer, met slechts 4 watt.

Klopt, als je met AM moduleerd varieerd je zendvermogen op de volume van je stem. (amplitude)
Dus voor maximaal zendvermogen luid en duidelijk in de Mike spreken.
Abt
 

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor BelgiumStormChaser » 29 dec 2010, 12:50

Ok, bedankt Mous voor je toelichting.

Vandaag heb ik nog eens mijn bakkie gecontroleerd met de SWR meter.
Kanaal 1 ; 20 ; 40 op AM heeft een SWR van 1.0 tot 1.1
Idem kanalen maar op FM: 1.0 tot 1.4 (hoogste SWR waarde op hoogste kanaal)

Dus deze waarden zullen zeer goed tot uitstekend te noemen zijn waarschijnlijk.

Qua opstelling, mijn antenne staat in het midden van het dak in de breedte, in de lengte staat deze iets meer naar achteren:

Afbeelding


Lijkt me toch ook een goeie opstelling waarschijnlijk?


Greetz,

BelgiumStormChaser
BelgiumStormChaser
 

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor Edje555 » 29 dec 2010, 15:24

Je opstelling van de antenne is prima, maar zoals er al werd gezegd zal je met de wilson little wil geen beter resultaat gaan boeken dan die 15km reikwijdte.
als je een liniar versterker neemt en je zendvermogen gaat vergroten zal je reikwijdte ook wel iets toenemen , maar ik zou eerst voor een andere antenne kiezen, wilson-1000 (1.60mtr) of een Santiago 1200 (1.90mtr) die veel beter resultaat geven op ontvangst en reikwijdte en daar kan je nog een liniar versterker aan toevoegen van c.a 30Watt of wil je het meteen goed aanpakken 80-100Watt.
maar vergeet niet als je onderling met andere auto's op afstand praat zullen zij jou wel ontvangen maar waneer hun antenne of zendvermogen niet toereikend is dan zul jij ze niet ontvangen.
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor Abt » 29 dec 2010, 16:28

Dan zou ik liever de Santiago nemen, deze staan gelijk 1.1. heeft ook een hele goede bandbreedte en zeer goed rendement.
Ik heb persoonlijk slechte ervaringen met het afstellen van de Wilson 1000, ik kreeg het niet voorelkaar om een goede SWR te krijgen en heb hem van ellende op zolder gepleurd.
Een Sirio ML 145 is ook een hele goede antenne die niet duur is!
En een vaste voet is altijd beter dan een magneetvoet, ivm beter massacontact met de wagen.

Ik heb de Sirio ML 145 net op mijn jeep getest en de SWR stond gelijk 1.1, zonder enige afstelling!
De naald komt op alle 40 kanalen niet eens in beweging.
Met de Wilson 1000 één en al ellende, SWR in het rood en niet omlaag te krijgen wat ik ook doe.
Abt
 

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor BelgiumStormChaser » 29 dec 2010, 18:30

Edje555 schreef:Je opstelling van de antenne is prima, maar zoals er al werd gezegd zal je met de wilson little wil geen beter resultaat gaan boeken dan die 15km reikwijdte.
als je een liniar versterker neemt en je zendvermogen gaat vergroten zal je reikwijdte ook wel iets toenemen , maar ik zou eerst voor een andere antenne kiezen, wilson-1000 (1.60mtr) of een Santiago 1200 (1.90mtr) die veel beter resultaat geven op ontvangst en reikwijdte en daar kan je nog een liniar versterker aan toevoegen van c.a 30Watt of wil je het meteen goed aanpakken 80-100Watt.
maar vergeet niet als je onderling met andere auto's op afstand praat zullen zij jou wel ontvangen maar waneer hun antenne of zendvermogen niet toereikend is dan zul jij ze niet ontvangen.



Is dat dan toegestaan in België, zo'n liniar versterker installeren? Ik dacht dat dit (toch in België) illegaal is?


Greetz,

BelgiumStormChaser
BelgiumStormChaser
 

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor beemer320i » 29 dec 2010, 21:01

Nee is niet reglementair Maar de gemiddelde Agent weet zelfs niet meer wat een cb is... vergunning heb je niet meer nodig sinds dit jaar dus de kans dat ze je zendapperatuur verder gaan onderzoeken is klein.. als je hem een beetje wegsteekt zou ik je niet teveel zorgen maken.
Mijn linear hebben ze paar jaar geleden samen met men cb afgenomen (ja hij wou de nieuwelingen effe laten zien dat hij WEL nog wist wat een cb was) ,heeft een half jaar op de rechtbank gelegen en ik heb ze daarna gewoon zonder boete allebei teruggekregen.Reden voor inbeslagname toen was dat ik geen vergunning had...

Maar toch,het blijft op eigen risico ;-)
Laatst bijgewerkt door beemer320i op 29 dec 2010, 21:04, in totaal 1 keer bewerkt.
Albrecht AE-6890/ sirio turbo-5000
Avatar gebruiker
beemer320i
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 10 jul 2007, 01:49

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor Edje555 » 29 dec 2010, 21:03

ja helaas het is illegaal om een liniar te gebruiken in Belgie en ook in Nederland,maar gelukkig voeren ze in Nederland er niet bar veel controle op dus pakkans is niet groot meer.
hoe het in Belgie is geregeld zou ik niet weten maar gezien dat je op AM moduleerd is de kans op storing behoorlijk groot als je met een groot vermogen gaat zenden en dan kom je liever niet de politie tegen als jij zit te babbelen :)
dus ik zou een andere antenne aanschaffen om je reikwijdte te vergroten en meer al 30watt AM te gebruiken,maar nogmaals ik heb geen idee hoe het allemaal in Belgie is geregeld kwa wetgeving en de pakkans.
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor BelgiumStormChaser » 29 dec 2010, 21:24

Nouja, de kansen zijn misschien klein, maar ik neem zo'n risico liever niet dus een versterker ga ik zowiezo niet steken.

Misschien schaf ik mij nog een betere antenne aan.

Zijn er voorkeuren betreffende de betere merken? (ja ik ben nog wat een leek in dat gebied)

Greetz,

BelgiumStormChaser
BelgiumStormChaser
 

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor beemer320i » 29 dec 2010, 21:34

Er wordt hier in Belgie echt geen jacht meer gemaakt op cb's en linears, en dan nog de rechtbanken hebben andere dingen aan hun hoofd ;-)

De antenne waar ik echt van tevreden was was een Sirio Turbo 5000, qua ontvangst en zenden werkte deze als een speer!
Ook de Megawatt 4000 was ik heel tevreden over,enig nadeel was dat deze met zen 2.05meter vrij lang was,dus een grote magneetvoet is wel een must..
Ik heb alleen maar ervaring met Sirio dus ik kan geen andere merken noemen... qua prijs,4000 zit rond 55euro, de 5000 rond 65
Albrecht AE-6890/ sirio turbo-5000
Avatar gebruiker
beemer320i
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 10 jul 2007, 01:49

Volgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten

cron