Welk uur DX op 11 meter band

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 27 jan 2019, 09:33

Ik ben nu al een tijdje op de 11 meter band DX usb aan luisteren en hoor daar bijna niemand.

Is de DX het hele jaar te beluisteren?
Op welk uur van de dag kan je DX beluisteren?
Of is de DX op de 11 meter band QRT ?


Wie kan mij hierover meer informatie geven.
Groeten 73.
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor coszmo » 27 jan 2019, 14:33

Ga eens zoeken op Google op propagatie radioamateurs.
Daar leer je een hoop van en dan begrijp je het wel
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 27 jan 2019, 14:59

Bedankt voor de tip en ik ga onmiddellijk naar kijken .
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor ODR » 27 jan 2019, 16:11

Kijkt eens hier:

Afbeelding

Bron: http://www.vrza.nl
73's Otto PD2ODR

VRZA Website | Facebook of YouTube diverse video's van amateur-evenementen
ODR
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 24 jan 2019, 22:48
Woonplaats: Naast de eindtrap

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Wimpie » 27 jan 2019, 17:57

Ik neem aan dat je met "DX" ver buiten Nederland bedoeld.

Je bent dan afhankelijk van geioniseerde lagen op 90...400 km hoogte die voor radiogolven functioneel als een spiegel werken (vergelijkbaar met een fata morgana voor licht).

Helaas zitten we in een periode waarbij de relatief stabiele lagen niet hard genoeg aangestraald worden door de zon om ook nog 27 MHz naar de aarde terug te reflecteren. Je 27 MHz signaal verdwijnt dus de ruimte in. Het houdt momenteel doorgaans op bij zo'n 20 MHz als je mazzel hebt, vandaar dat de 20 m amateurband (14 MHz zo populair is voor DX).

Naast de stabiele lagen, is er ook nog een laag die sporadisch aanwezig, en dan vooral tijdens de zomerperiode. Het gaat om de "sporadische E laag" (Es). Dit is dé laag waarvan je het moet hebben op CB om het buitenland in te komen. De Es laag zit op een hoogte van zo'n 90...100 km waardoor je via eenmalige reflectie zo'n 1500 km kan overbruggen. Aangezien de aarde ook als (slechte) reflector werkt, kun je via meerdere van hops natuurlijk verder komen, vooral over zee omdat de zee een goede reflector is.

Als je meer over ionosferische propagatie wilt weten, kun je eens hier kijken (nederlandstalig):
http://www.pi4fld.nl/wp/index.php/zend- ... diogolven/ .

Voor specifieke info over de Es laag, zoek/vind op: sporadic E layer. Zet je er ook nog: radio amateur bij, dan voorkom je een lange lijst met wetenschappelijk documenten die best lastig toegankelijk zijn voor mensen die er niet in thuis zijn.

Als Es propagatie optreedt, hoor je op veel kanalen buitenlanders (waaronder Spanjaarden, Italianen, Fransen en natuurlijk de voormalige Oostbloklanden). Hoor je die niet, dan kun je DX vergeten. Hoor je ze wel, dan kun je ze met een middelmatige installatie ook werken. Sporadic E komt en vertrekt te paard. Het kan er een aantal uren zijn, je gaat even plassen of wat te drinken nemen, je komt terug bij je bakkie, en het is weg.....

Zoals reeds in een andere draad ter sprake gekomen, zorg dat je antenne vrij zicht heeft in de omgeving.

Je zal wel eens gehoord hebben (of gaat horen), dat het in de jaren 80...90 super was en dat je met een paar Watt het buitenland werkte. Dat klopt en valt dus niet onder de catergorie: "vroeger was alles beter".

In die tijd, en daarvoor, was het echt beter. Dat heeft te maken met de activiteit van de zon, en die is afnemend. De piek de we over zo'n 6 jaar krijgen is zeer waarschijnlijk niet voldoende om via de stabiele lagen (F2) op CB met het buitenland te werken. Je moet het dus hebben van Es.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor coszmo » 27 jan 2019, 21:12

Nou , als je nu nog niet genoeg informatie hebt leer je het nooit meer .
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 28 jan 2019, 10:31

Bedankt allemaal voor jullie informatie :D

Ik moet nog veel bijleren hierover en nu weet ik ook waarom je niet altijd kan zeggen, vandaag ga ik naar die persoon om dit uur een cb dx doen zoals je dat wel voor 99% kan zeggen op de am/fm .
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor coszmo » 28 jan 2019, 21:21

Om te DX en op Am of FM heb je natuurlijk ook wel propagatie , of zoals we vroeger zeiden : Condities , nodig.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor ODR » 29 jan 2019, 23:00

En laat de propagatie de laatste tijd minimaal zijn..
Volgend jaar wordt het (volgens berekeningen) weer beter.
73's Otto PD2ODR

VRZA Website | Facebook of YouTube diverse video's van amateur-evenementen
ODR
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 24 jan 2019, 22:48
Woonplaats: Naast de eindtrap

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 10 feb 2019, 09:50

Ik zou graag nog een vraag "willen' stellen over de 11 meter band DX...


:? Waarom hoor je bijna nooit een DX communicatie op de SSB CB-frequentieband van 26,965 MHz tot 27,405 MHz?
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor 19RE000 » 10 feb 2019, 11:53

27mhzband schreef:Ik zou graag nog een vraag "willen' stellen over de 11 meter band DX...


:? Waarom hoor je bijna nooit een DX communicatie op de SSB CB-frequentieband van 26,965 MHz tot 27,405 MHz?


Dat is niet juist.
DX is hetzelfde tussen 26.500 en 28.000 alleen hebben Dxers internationaal besloten om 27.555 als DX oproepkanaal te gebruiken.
Reden is dat op de standaard 40 kanalen teveel AM/FM stations zijn met slechte antennes die ook niet in DX geïnteresseerd zijn.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 10 feb 2019, 14:51

Bedankt 19RE000.

Dat is mooi van de Europese Unie wet/art regels, maar daar kan ik niet met mijn cb bakkie van 40 kanalen am/fm, ssb een oproep gaan doen op de internationaal DX oproepkanaal (27.555 mhz)!

Was het dan misschien niet beter dat de Europese CB... in het verleden ook een EU DX oproepkanaal (frequentie) had vermeld wanneer ze de ssb toelating hebben gegeven aan de 11 meter band ( 26.965 mhz tot 27.405 mhz) cb radio?
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor 19RE000 » 10 feb 2019, 14:55

27mhzband schreef:Bedankt 19RE000.

Dat is mooi van de Europese Unie wet/art regels, maar daar kan ik niet met mijn cb bakkie van 40 kanalen am/fm, ssb een oproep gaan doen op de internationaal DX oproepkanaal (27.555 mhz)!

Was het dan misschien niet beter dat de Europese CB... in het verleden ook een EU DX oproepkanaal (frequentie) had vermeld wanneer ze de ssb toelating hebben gegeven aan de 11 meter band ( 26.965 mhz tot 27.405 mhz) cb radio?


Voor de gebruikers van "standaard" 40 kanalen bakkies is het DX kanaal 16.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 10 feb 2019, 15:39

:D Oké en bedankt voor jullie antwoorden allemaal.

:o Nu zijn mijn vragen allemaal gevraagd over de cb amateur (11 meter band)... en tot ziens.



:wink: 10 + 73
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor 19-DT-170 » 10 feb 2019, 23:02

In de jaren 90 was kanaal 31 de FM DX frequentie. Maar volgens mij maakt het niet uit..
Gewoon met condities luisteren op alle kanalen en als je wat hoort roepen.
Zo heb ik eens op ons huiskanaal dat wij toen hadden (kanaal 7) verbinding gehad met Denemarken.
We zaten met een clubje te praten toen we er opeens Denen doorheen hoorden. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Volgende

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten