Activiteiten Nederland

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Activiteiten Nederland

Berichtdoor vuurbaak » 22 aug 2020, 20:45

Ik ben nu sinds woensdag qrv op de 11 meter met een President mc kinley en een inverterd v op 12 meter top hoogte.
Ik hoor bijna geen signalen uit Nederland en wat ik hoor is erg zwak, wel gisteravond laat 2 friesche stations gehoord met s8-9 maar volgens mij waren die dronken kwam niet veel zinnigs uit als ik trek er nog 1 open borreltje er bij etc.

Wat ik wel hoor met gemiddeld 3 tot 7 spunten dat zijn veel stations uit Duitsland, heb oa Emden , Flensburg, Aurich Bremerhaven kunnen horen in usb en 1 x Denemarken , Varde gehoord. Allemaal rond kanaal 37 usb in de avond als het afkoelde buiten.
Zoals ik ergens gelezen heb zijn de Ferquenties in Engeland aanders daar nog niets vandaan gehoord.

73 De Vuurbaak/ lighthouse ( in het engels komt vuurbaak niet zo goed over en weet men niet wat het is )
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: Activiteiten Nederland

Berichtdoor Wimpie » 22 aug 2020, 21:15

Een inverted-V zendt weinig verticaal gepolariseerd uit, dus mensen die in NL verticaal gepolariseerd zitten, hoor je slecht (dat zou je kunnen weten uit reacties op eerdere topics van jou).

Voor DX via de Es laag treedt er vaak polarisatiedraaiing op (en dat staat niet in de reacties op jouw topics dacht ik). Via de Es laag kun je dus prima iemand werken die verticaal gepolariseerd zit (en jij met je inverted-V). Vaak is het zo dat als je iemand kunt horen, dan kun je ook met haar/hem/etc werken. Dat hoeft natuurlijk niet te gelden als die iemand met heel veel vermogen zit.

Bij tropo propagatie (dus als je ook op VHF en UHF buitenlandse stations hoort) blijft de polarisatie nagenoeg gehandhaaft. We hebben de afgelopen week Es propagatie gehad tot laat in de avond. Ik vermoed dat wat jij gehoord hebt dan toch via Es is gegaan. Als controle kun je luisteren of je in de avond dan ook buitenlands VHF (bijv marifoon) hoort. Zo ja, dan is de kans groot dat je CB ontvangst ook via tropo gaat.

Als je goed NL wilt werken, zul je een verticale sprietantenne neer moeten zetten!
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Activiteiten Nederland

Berichtdoor vuurbaak » 22 aug 2020, 21:31

Dank Wim voor de uitleg.

Ben al lang blij dat dit werkt hi, en je hed het kunnen weten, maar vergeet ook wel ens wat .
Maar een vertical er bij plaatsen gaat het niet worden, dan raak ik de ophang positie van de inverted v kwijt mag niet meer antennes plaatsen dan wat ik kan plaatsen op mijn bescheiden mastje hi.
Maar ik dacht dat ik misschien wel wat meer signaal zou kunnen horen wat verder weg uit Nederland, had al eens op een opde land kaart met de passer een circel getekend vanuit mijn lokatie naar de verste lokatie wat ik heb gehoord tot nu toe en dacht dat ik alles binnen die circel wel redelijk moet kunnen ontvangen als er een beetje propagatie is, zo heb ik dat ok gedaan met de beide scanners.
Maar ik ga gewoon door de set staat gewoon op scannen als ik boven zit, en wie weet wat nog gaat komen.
Weet jij toevallig ook of er een soort online logboek is waar iedereen hun verbindingen in zet en het met elkaar kan vergelijken, weet van ham radio dat er iets dergelijks is maar voor cb radio niet, geef nu steeds mijn email adres door voor bevestiging ( moet nog even een digitale qsl kaart maken hi )
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: Activiteiten Nederland

Berichtdoor Wimpie » 22 aug 2020, 22:00

Ja er zijn zogenaamde "DX clusters" voor CB / 11m. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Voorbeeld:
https://www.clusterdx.nl/login.php
Ik gok dat er mensen op het forum zitten die er wel verstand van hebben.

Een bekende zoekmachine toont als eerste:
http://www.cblogbook.com/
voor CB logboek. Ook hier heb ik geen ervaring mee.

Over afstand
Als er een beetje Es is, kun je bijna probleemloos Fransen, Italianen, Spanjaarden, etc horen. Via Es is het makkelijker om een Fransmens te horen dan een Duitser in het westen van Duitsland. De kans op een Duitser in het Oosten van Duitsland is doorgaans groter. Dit heeft te maken met het gedrag van de Es laag. We zijn nu alweer over de Es top heen. De komende maanden neemt de kans op Es propagatie weer af om in de winter het dieptepunt te bereiken (voor het Noordelijk halfrond).

Ik vermoedde al dat een vertical wat problemen op zou leveren, het is toch wel een opvallend ding.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Activiteiten Nederland

Berichtdoor 19DT2120 » 22 aug 2020, 22:46

Ik las net ergens dat je ook wel leuk vond om met een Raspberry te hobbyen . Nu kan je dat ook mooi combineren met je CB en op momenten dat je met totaal andere dingen bezig bent ,kan je met die PI ook Digimode bedrijven!
Bv JS8call op 27.245 of packet radio op 27.235!

https://km4nmp.com/2020/01/25/installin ... pberry-pi/

https://ve3bux.com/2013/10/raspberry-pi-soundmodem/
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Activiteiten Nederland

Berichtdoor vuurbaak » 22 aug 2020, 23:08

19DT2120 schreef:Ik las net ergens dat je ook wel leuk vond om met een Raspberry te hobbyen . Nu kan je dat ook mooi combineren met je CB en op momenten dat je met totaal andere dingen bezig bent ,kan je met die PI ook Digimode bedrijven!
Bv JS8call op 27.245 of packet radio op 27.235!

https://km4nmp.com/2020/01/25/installin ... pberry-pi/

https://ve3bux.com/2013/10/raspberry-pi-soundmodem/


Had ik al ergens gelezen en gezien, en is ook een beetje de bedoeling om ook hier mee te stoeien, maar dan moet de temperatuur wel eerst flink om laag het is momenteel veelste warm om boven te zitten hi
Ben de laatste weken ook nog maar 3 avonden boven gezeten het is niet uit te houden daar hi
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49


Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten