goede condities momenteel

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor Corvy » 16 mei 2017, 23:28

@ Haab

Eigenlijk was het helemaal niet de bedoeling om een hele discussie op te starten over dit onderwerp.
Als er dan toch gediscussieerd wordt, heb ik er geen enkel probleem mee om mijn visie bij te sturen
als je sterke tegenargumenten hebt. Maar die heb ik nog niet gezien. Het enige puntje is het feit dat
je niemand kan verplichten tot gebruik van illegale frequenties. Daar heb ik ook geen probleem mee
want de groep wettelijke DXers is zo klein dat er nog heel veel kanalen overblijven.

Als er iets is waar we het wel over eens zijn dan is het "Eigenlijk wil ik helemaal niet reageren op je verhaal".
Maar de discussie is gestart en dan zie ik je reacties die er totaal naast zitten ... dan kan je toch niet anders
dan proberen om wat meer duidelijkheid te scheppen ook al is het verloren moeite.

Vooral het begrip FM-zone wordt hier verkeerd opgevat. Ik bedoel hiermee een plaats/regio waar nog op
verschillende kanalen FM wordt gebruikt. Het gaat dus niet over spetteren van SSB en FM op naast elkaar
liggende kanalen. Wat ik wel bedoel is dat wanneer iemand in SSB uitzendt van een locatie waar totaal geen FM
meer gebruikt wordt (dode FM-zone) zijn signaal misschien wel 1000km verder neerkomt (op datzelfde kanaal)
in een locatie waar FM nog wel actief gebruikt wordt (actieve FM-zone). Dat is niet aangenaam als je juist op
dat kanaal in QSO bent. Maar ik begrijp het wel dat voor de DXer het kanaal leeg lijkt omdat de FM-signalen
niet tot bij hem geraken. @ President McKinley : Het heeft dus niets met skip-zone te maken.

Een ander punt dat misschien verduidelijkt mag worden is dat de storingen afkomstig van SSB eigenlijk
vooral uit Zuid-Europa komen. We spreken hier dus over veel grotere afstanden dan Nederland.
Ik heb enkel jou regio vernoemd als dode FM-zone. Met de actieve FM-zone's bedoel ik diverse plaatsen
in verschillende Europese landen die er wel degelijk zijn. Je lijkt te denken dat mijn commentaar enkel
richting Nederland wijst. Dat is niet zo.

Maar goed, ik denk dat ik mijn visie genoeg heb uitgelegd. Een aandachtig lezer begrijpt wel wat ik bedoel.
Wij gaan het niet eens geraken dat is wel duidelijk. Dat hoeft ook niet. Voor mij is deze discussie dan ook afgesloten.
Er valt niets meer uit te halen.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor president- mckinley » 17 mei 2017, 08:05

Als je over bv 1000 km je signaal weer te horen is, dan is omgekeerd het signaal van daar uit, ook bij jouw te horen.
Dus ook FM signalen.
Dan ga je niet eens zenden want de frequentie is bezet.
Maar om heel eerlijk te zijn, hoe vaak zal dit voorkomen?

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor Rene » 08 jul 2022, 18:13

De band doet het goed de laatste tijd..
Heel de EU tettert de luidspreker uit..
27555 is een compleet gekkenhuis...lijkt wel een dierentuin waar ze alle beesten in 1 hok hebben gestopt.
De 40 cept kanalen zijn ook lekker bezet..wel alles door elkaar...am/fm en ssb...

Dus ik heb voor de grap eens cq zitten roepen op 26285 en zowaar zijn er nog stations die daar luisteren :)
Veel minder gedoe als op 555 , een genot om daar een qso te maken ;)
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor FvF » 08 jul 2022, 22:28

26.285Mhz? Zit daar nog leven dan?
FvF
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 24 feb 2022, 23:13

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor Rene » 09 jul 2022, 03:51

FvF schreef:26.285Mhz? Zit daar nog leven dan?

Jazeker...
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor FvF » 09 jul 2022, 08:22

ooooh gaaf, maar mijn sloper draadje van 12m met spoel werkt daar niet zo lekker, 10-20-40m dan moet ik de rondstraler van Thijs erop zetten maar dat doe ik hier niet meer, pas als ik verhuisd ben....
Leuk dat jij nog zo lekker aanklooit buiten de lijntjes😉
FvF
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 24 feb 2022, 23:13

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor Rene » 09 jul 2022, 12:32

Weet je...als de band ook maar een beetje open is dan tref je op 555 vaak een teringbende....
Iedereen blaast over elkaar heen waardoor er weinig verstaanbaar is..de Apenheul is er niks bij..
Bovendien heb ik ook het idee dat er 'down under' een heel ander slag volk te horen is...de kans is er ook veel groter dat je er ongestoord een babbeltje kunt doen ;)
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor FvF » 09 jul 2022, 21:36

Ja ook die 40 kanalen zitten vaak vol buitenland, terwijl ik geen enkele NL'er hier zowat hoor op de draad. Als SWL'er zit ik veel op 40m naar de amatoeters uit Wales te luisteren, daar had ik begin jaren 80 op 11m vreselijk goede contacten mee, soms schiet ik met 5W de oldies er nog even aan, ja ff kort want mag niet he. Ik word ook schijtziek in de weekenden van die contesten, ik mis de gewone leuke gesprekken, iets wat de Engelsen vaak nog wel gewoon doen gelukkig. Ik moet er nog steeds even voor gaan zitten voor de formules en de juiste rekenmachine aanschaffen, maar tijd te kort he.....zucht.
FvF
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 24 feb 2022, 23:13

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor Snof » 10 jul 2022, 10:51

Momenteel zijn er een paar mafketels aan het zingen op 555, moet niet gekker worden.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor FvF » 10 jul 2022, 21:59

Ach je hebt zelfs figuren op de licentie amateur banden met een echo die na elk woord de 10 herhalingen afwachten, maar die had je op 11m al langer, meestal de Italianen en die regio.
FvF
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 24 feb 2022, 23:13

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor Snof » 11 jul 2022, 09:39

Ik luister wel regelmatig op triple 5 maar roep daar eigenlijk nooit, de afstanden die ik toevallig draai zijn gewoon stations die breaken op ons kanaal op FM hier in de regio...dat komt de laatste tijd erg vaak voor omdat de condities gewoon goed zijn.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor FvF » 11 jul 2022, 23:05

555 luister ik nooit, ik kan mijn herinneren dat je vroeger ook de 805 had als aanroep in de jaren 80.
Soms luister ik nog wel eens op 11m, maar het is meer kijken met de waterval dan luisteren of er wat is, ik heb geen rondstraler staan nog dus het is niet zo makkelijk voor mij. Ik was een tijdje terug bij iemand over de vloer die deed iets digitaals op 11m, maar dat ging via windows en dan houdt het hier op voor mij met Apple. wsjtx werkt hier wel goed.
FvF
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 24 feb 2022, 23:13

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor coszmo » 12 jul 2022, 20:40

Was vroeger 27.805 Mhz niet het aanroepkanaal voor het verenigd Koningkrijk?
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor 19DT2120 » 12 jul 2022, 22:19

Nee dit was meer een oproep kanaal voor expats , geëmigreerde Nederlanders en etc die in Verweggistan zaten en een babbeltje wilde maken met Nederlanders !
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor Rene » 12 jul 2022, 22:42

Klopt...maar is redelijk onbruikbaar als er short skip is naar Engeland..
Die hebben daar ook 40 kanaaltjes in FM....dat geeft wat gespetter omdat die frequentie's afwijken van wat standaard is..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

VorigeVolgende

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten

cron