normal contribution

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

normal contribution

Berichtdoor FRANKO » 06 aug 2009, 15:48

De laatste tijd maak ik vaak qso met oostblok enz. en vaak als ik om qsl vraag ,krijg ik als antwoord dat dat geen probleem is als er maar (normal contribution )meegestuurd wordt.
Wat houdt dit precies in, eerder was het altijd 1 US Dollar, is dit verhoogd of is het afhankelijk van de dorst(ha ha) in d4eze landen.


FRANKO
19TRC614
FRANKO
 

Re: normal contribution

Berichtdoor jack1956 » 06 aug 2009, 17:39

Hallo Franko
Normaal wil zeggen 1 dollar toevoegen bij de qsl kaart
Er zijn activatie,s waar 2 dollar gevraagd maar dit wordt dan altijd aangegeven zijn meestal specials events
Geen dollar toevoegen met jou qsl kaart betekend ook geen qsl kaart retour :twisted:
Dan zijn er ook de dollar jagers die ondanks dat jij wel een dollar mee stuurt, dat je even goed geen qsl kaart retour krijgt :(
Meestal activatie,s van bekende clubs is geen probleem alleen oppassen met een normale verbinding als ze een dollar vragen
jack1956
 

Re: normal contribution

Berichtdoor FRANKO » 06 aug 2009, 17:45

dank jack1956,

ik had al wel zoiets gedacht,weet jij misschien wat dan IRC o.i.d. betekent dit kon ook ipv. contributie.
is dit een vooruit betaalde postzegel of zoiets.
hier op het postkantoor kennen ze het niet.

groeten

FRANKO
19TRC614
FRANKO
 

Re: normal contribution

Berichtdoor Columbus » 06 aug 2009, 20:59

Ik denk dat 1 dollar met de huidige koers onvoldoende zal zijn om de porto te voldoen. Wordt dan dus al snel 2 dollar.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: normal contribution

Berichtdoor Hét Drentse Station » 06 aug 2009, 21:23

IRC = International Reply Coupon, deze worden niet meer uitgegeven (bestaan niet meer dacht ik). Normal = 1 dollar. Bij normale stations zou ik dit niet meesturen of het moet een heel speciaal land zijn. Even een envelop meesturen met je naam adres etc erop doet vaak ook wonderen om een qsl terug te krijgen.
Hét Drentse Station
 

Re: normal contribution

Berichtdoor FRANKO » 07 aug 2009, 07:48

dag columbus,

Zelf denk ik dat 1 dollar wel genoeg is daar ze in die landen alleen eigen valuta hebben en staan te springen om buitenlands geld, vandaar.
In deze landen had je eerder altijd winkels waar alleen met buitenlandse valuta kon worden afgerekend, weet alleen niet of dat heden ten dage nog zo is.

FRANKO
19TRC614
FRANKO
 

Re: normal contribution

Berichtdoor Tokkelkearl » 07 aug 2009, 09:44

Q en Q
Laatst bijgewerkt door Tokkelkearl op 29 nov 2011, 19:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Tokkelkearl
 

Re: normal contribution

Berichtdoor Hét Drentse Station » 07 aug 2009, 16:44

Nog nog dollar vreter....een TRC lid uit het oostblok. Altijd hoorde je hem, sprak je hem, maar nooit kreeg je een kaart...voor mij heeft TRC in die dagen een slechte naam gekregen.
Hét Drentse Station
 

Re: normal contribution

Berichtdoor Columbus » 07 aug 2009, 21:18

IRC's bestaan nog steeds hoor.

Een internationale antwoordcoupon (Engelse afkorting: IRC) is een hulpmiddel voor betaald antwoord in het internationaal postverkeer. Op het postkantoor koop je een internationale antwoordcoupon die je bijsluit in een brief naar het buitenland. Als het betreffende land lid is van de Wereldpostunie, dan kan de ontvanger de coupon op het postkantoor inwisselen voor de benodigde postzegels voor een brief van maximaal 20 gram per luchtpost.

Als een land lid is van de Wereldpostunie, dan is het postkantoor verplicht om de coupon te accepteren als betaling voor de benodigde postzegels. Maar de nationale postorganisatie is niet verplicht om de internationale antwoordcoupon te verkopen. In Nederland zijn internationale antwoordcoupons sinds januari 2002 niet meer verkrijgbaar, in België nog wel.

Met name bij speciale stations op de amateurbanden zie ik meer en meer de mededeling terugkomen dat 1 dollar niet meer genoeg is voor de porto en worden 2 IRC's of dollars gevraagd. Je snapt dat het wel een heel belangrijke prefix moet zijn als ik hieraan mee doe. (ik heb wel een zaadje voor een geldboompje in de tuin geplant, maar hij geeft na al die jaren nog steeds geen muntjes.)

Soms kan je wel IRC's van andere amateurs overkopen. Kijk dan wel goed of je recente IRC's koopt: sommige oude IRC's zijn vervallen.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland


Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten