DXCluster

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Is er behoefte aan een 27MC DX Cluster?

Poll eindigt op 23 dec 2011, 14:01

Ja
7
78%
Nee
2
22%
 
Totaal aantal stemmen : 9

DXCluster

Berichtdoor 19-DT-170 » 02 dec 2011, 14:01

Ik weet dat er een dxcluster is voor 27mc, cluster dk, maar ik heb er nooit op kunnen inloggen.
Wordt dat cluster veel gebruikt, is er eigenlijk uberhaupt behoefte aan een dxcluster voor de 27mc?

Ik heb nl een paar machines thuis staan die ik voor vanalles gebruik op internet (webserver/ftp server, etc.)
en ik zou er best cluster software op willen draaien (Draait er al op, maar dan voor de amateurbanden).

Is er behoefte aan een dxcluster voor 27mc? Als ik het in de lucht breng wil ik dit doen middels dxspider.
Het voordeel hiervan is dat iedereen die wilt meedoen, zijn eigen cluster hieraan kan koppelen
(als je net als ik een pc hebt die 24u aanstaat en als cluster beschikbaar wilt stellen voor anderen).
Voordeel daarvan is dan weer dat je niet afhankelijk bent van één persoon en één pc die een cluster draait.

Het cluster zal via telnet bereikbaar worden.

Het lijkt mij een mooie investering in de 27MC gemeenschap, zeker nu de zonnevlekactiviteiten weer flink aan het toenemen zijn. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: DXCluster

Berichtdoor Remco Rozenburg » 02 dec 2011, 14:08

Hier is al eens eerder over gesproken. Ik heb persoonlijk helemaal niets met cluster dk, diverse malen geprobeerd om aan te melden, contact gehad met Soren, telefoonnummers gegeven en uiteindelijk nooit meer iets gehoord en ook nog nooit in kunnen loggen. Ik weet dat het door het overgrote deel van de DX-ers wordt gebruikt dus ik vlak het niet uit. Ik ben niet bekend met DXspider, maar het ziet er oud uit, vormt Telnet geen drempel denk je?
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: DXCluster

Berichtdoor 19-DT-170 » 02 dec 2011, 14:24

Het ziet er oud uit, het werkt inderdaad via telnet.
Dat is ook de kracht ervan. :-)
Alleen de informatie die nodig is wordt via telnet verspreid.
Er zijn diverse dxcluster clientprogramma's op het internet te vinden waarmee
je zoveel toeters en bellen kunt toevoegen als dat je zelf wilt.
Voorbeelden van clientprogramma's zijn
http://www.dxlabsuite.com/dxview/
http://www.dxsoft.com/en/products/cluster_monitor/

Er kan zelfs een webcluster aan gehangen worden, net zoiets als cluster dk.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: DXCluster

Berichtdoor Henry hpsd » 02 dec 2011, 14:52

Hallo,

Waarom steek je de tijd niet in Cluster.dk ?

Afgelopen weekeinde ben ik bij de DX meeting geweest in Denemarken.

De meesten van ons maken gebruike van Cluster.dk een aantal niet, ook het cluster wil dit graag veranderen.

Tot op dit moment is er maar 1 man die af en toe de updates van clusterdk kan uitvoeren.
Er zijn wel een heleboel mensen die graag willen helpen en ondersteunen...maar het ontbreekt aan de "echte' computer kennis.

Clusterdk heeft zo'n 17.000 users waarvan er vaak zo'n 300-600 online zijn.

Cluster dk is geschreven in een windows sql (en dan niet de makkelijke versie) en een taal...apt of aps ? oid ?

Nou goed je snapt het wel ik snap er niets van maar wellicht is er iemand (jij bv ?) die een paar uur in de maand wil steken om cluster.dk up to date te houden ?
OF weet je iemand die dat wil doen...graag! Het is 'vrijwilligers"-werk en je moet het natuurlijk wel even willen blijven doen.

alvast bedankt voor de genomen moeite!

Grt Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: DXCluster

Berichtdoor 19-DT-170 » 02 dec 2011, 15:42

Hoi Henry,

Ik wil er best aan meewerken.
Ik ben niet zo'n sql goeroe, en van windows gaan mij de haren recht overeind staan,
maar alles is te leren, en als ik kan helpen, graag. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: DXCluster

Berichtdoor vincenttor » 02 dec 2011, 16:07

dan denk ik dat het een tandje te hoog gegrepen is.
gaat voornamelijk om beveiligen van sql en asp.net
ook omdat er de laatste x gerommel is geweest op de site , iemand had de userdb gedownload of een exploit gebruikt om erin te komen en de boel op zn kop gezet.

zijn er trouwens al meer dan cluster.dk

CRX cluster ofzoiets heet die, deze hebben het wel redelijk voor elkaar en de spots van at cluster/cluster.dk etc worden daar ook netjes in verwerkt
dus een cluster waarop alle spots komen en iedereen kan zich daar aanmelden zonder gezeur of maanden te moeten wachten op reactie

daarintegen vind ik cluster.dk erg handig en goed hoor :roll:
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: DXCluster

Berichtdoor 19JP072 » 02 dec 2011, 22:44

Cluster.dk heeft niet vernieuwd de laatste jaren, maar is nog steeds het meest populaire cluster. Nadeel van Cluster.dk is de aanmeldprocedure waar het nog wel eens fout gaat en het feit dat je na een tijdje uit het cluster gewipt wordt om bandbreedte te besparen, tenzij je bijdraagt aan de kosten etc. Wel goed om te horen dat Soren wil vernieuwen want ik denk dat het in de basis al helemaal anders moet, waarbij je ook kan denken aan een app voor smartphones. Maar ook ik heb er niet alle verstand van...

@Henry: jammer dat ik er niet bij kon zijn hoor, maar ik had andere (ook leuke) verplichtingen.
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: DXCluster

Berichtdoor 19AT593 » 02 dec 2011, 23:02

http://cluster.dxinfos.fr/ Is een leuk alternatief maar erg frans geöriënteerd.
Ik kan persoonlijk wel op cluster.dk komen en maakte er in het verleden veel gebruik van.

Maar ik ben ook wel voor een telnet cluster, kan erg makkelijk zijn en het is te integreren in een programma naar keuze lijkt mij.

Mag wel eens een beetje vernieuwing komen in 11 Mtr land denk ik.... :D
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: DXCluster

Berichtdoor vincenttor » 03 dec 2011, 11:11

ja die laatste bedoelde ik eigenlijk. ze gebruiken ook de spot sites zoals .dk etc
dus een beetje van alles wat l
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: DXCluster

Berichtdoor 19AT430 » 09 dec 2011, 21:31

Ik zelf maak gebruik van cluster.dk en ben er erg tevreden over. Ik heb begrepen dat er nu een ledenstop is, dus voor mensen die nog geen lid zijn is dit niet echt uitnodigend, maar het zal zijn redenen hebben. Mooi om te horen dat er weer aan gewerkt gaat worden. Inderdaad kan het wat moderner allemaal en een smartphone applicatie zou ook wel mooi zijn. Werkt overigens nu ook wel echter soms heb ik problemen met inloggen via de iphone.
19AT430
 

Re: DXCluster

Berichtdoor 19-DT-170 » 21 jun 2012, 15:10

Het is alweer een tijdje geleden, maar ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen.
Het cluster is bereikbaar op cbcluster.linuxforall.com poort 2700
Ik heb er nu één band inzitten, de cb-band van 26.000 - 27.999 MHz.
Misschien dat ik de piratenbanden er ook inzet.
Wie heeft een overzicht van waar tot waar deze banden lopen?
Ook moet ik de prefixlijst nog aanpassen. Als iemand een landlijst voor mij heeft...???
Het is nu een stand-alone cluster, maar in een ander draadje zag ik dat al iemand mij voor is geweest met het ombouwen
van dxspider. :-)
Niks mis mee, ik ga eens kijken of ik in contact kan komen met deze heren, en dan kijken of ik mijn cluster kan aansluiten bij hun.
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Er is momenteel geen registratieprocedure. Gewoon inloggen met je call.
Mocht het nodig zijn kan ik altijd nog een registratieprocedure inbouwen,
maar ik ga ervan uit dat iedereen zit netjes gedraagt en registratie niet nodig is. ;-)
Mocht het toch nodig zijn, dan streef ik ernaar om het zo eenvoudig mogelijk te houden.
Ik zou zeggen, log eens in, en maak er gebruik van. Daar is het voor gemaakt.
Veel plezier, en mochten er nog ideëen zijn, dan hoor ik die graag.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: DXCluster

Berichtdoor vincenttor » 21 jun 2012, 20:21

netjes gemaakt hoor, doe het je niet na !
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: DXCluster

Berichtdoor 19-DT-170 » 21 jun 2012, 21:26

Dank je wel.
Op zich valt het wel mee, dxspider kun je gewoon download van internet.
Het is alleen gemaakt voor zendamateur gebruik (nou zijn wij hier dat ook, alleen met andere calls),
en probeer ik alles zo goed mogelijk te verbouwen voor 11m gebruik. :-)
Ik ben er wel nog mee bezig dus het kan zijn dat hij er af en toe uit ligt.
Ik heb nog ruzie met dxspider als ik calls wil gebruiken volgens het formaat 11aa111.
Maar ik ga winnen.. ;-) Ik heb ook al contact gehad met Ton, 30IR030.
Grappig.. Ik schrijf in mijn beste Engels, krijg gewoon in het Nederlands antwoord. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: DXCluster

Berichtdoor Henry hpsd » 21 jun 2012, 22:16

He Pascal !

zou je misschien ook voor de "leek" (zoals ik) even kunnen uitleggen hoe ik op dat cluster kom ?

Mijn computer kennis gaat niet verder als MSX1 en als ik verder wil in een programma druk ik op forward hihi.

Nee zonder gekheid, ik denk dat er mensen zijn die niet begrijpen wat je bedoelt met:
....... Het cluster is bereikbaar op cbcluster.linuxforall.com poort 2700.........

alvast bedankt !

Grt. Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: DXCluster

Berichtdoor 19-DT-170 » 22 jun 2012, 14:57

Hoi Henri,
Ik ben nu weer bezig met het cluster, dus zo nu en dan is deze niet bereikbaar.
Het cluster is via het telnet protocol te bereiken. Je kunt dus vanuit een DOS venster of met Hyperterminal (Windows)
een telnet sessie opzetten. In DOS tik je eenvoudig "telnet cbcluster.linuxforall.com 2700" (Wat tussen "" staat, de " zelf niet intikken).
Hyperterminal gebruik ik zelf niet, ik gebruik zelf Putty, kun je downloaden op internet.
Ik heb een screenshot gemaakt van het Putty scherm. Als je de gegevens hebt ingevuld, en je klikt op connect, dan krijg je verbinding (als mijn cluster in de lucht is), maar zoals gezegd, nu even mee bezig. Ik geef wel een seintje als het cluster weer online is. Je kunt trouwens ook met DXCluster software en Hamradiodeluxe ook verbinding maken met het cluster. Handleidingen daarvoor zijn te vinden op http://www.11cluster.net
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Volgende

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron