Polen en Condities

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: even voorstellen

Berichtdoor plientjebr » 26 nov 2011, 21:07

maar Hoorn red ik niet hoor vanuit Groningen, Het zielige sprietje op het dak doet het goed, maar verder dan omgeving groningen kom ik niet.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: even voorstellen

Berichtdoor Gep » 27 nov 2011, 20:45

Hallo en welkom
heb je echt zo veel last van de polen?? ik hoor ze ook maar zo storend is het hier niet. veel plezier op dit forum! :)
Gep
 

Re: even voorstellen

Berichtdoor plientjebr » 28 nov 2011, 18:32

Hallo pdj 10, dank je voor het welkom en ook remco dank voor het welkom en helaas Hoek van Holland bereik ik echt niet met mijn sprietje, er komt ooit nog wel eens een andere antenne hoor en dan sebastiaan uit Groningen noord, ook leuk om wat van jou te horen. We zitten hier op alle kanalen hoor, geen vast kanaal. Het begint meestal op 14 en dan maar afwachten of er een schoon kanaal te vinden is en zo kom ik bij Gep, inderdaad, die Polen zijn hier echt erg, het lijkt wel of ze naast me wonen, ze drukken werkelijk iedereen weg. Er zit een Poolse vrouw bij die haar mond echt geen minuutje stil kan houden, wat een spraakwaterval Ha Ha Ha.En nu ga ik eten, moet ook gebeuren he.......vele groetjes, Pauline
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: even voorstellen

Berichtdoor plientjebr » 01 dec 2011, 15:58

Rob Kenwood, dank voor het welkom
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: even voorstellen

Berichtdoor nielstriple » 07 jul 2012, 11:38

plientjebr schreef:dank je wel voor het welkom. Ik denk dat die Polen toch wel hier zitten hoor, ze komen zo duidelijk door. Kijk, zij hebben ook recht om te zenden natuurlijk, maar waarom met zoveel vermogen????? En dan zit er ook nog een vrouw op die werkelijk 30 keer achter elkaar hetzelfde zegt, het verpest het zenden wel een beetje natuurlijk.Ik spreek zelfs mensen die erover denken om te stoppen met de 27mc, alleen door die polen, echt zonde toch? Het is trouwens voornamelijk overdag dat we ze horen, in de avond word het een stuk minder. Groetjes Pauline

Ik weet dat dit een heel oud topic is, maar wilde hier toch even op reageren.
Die vrouw die 30 keer hetzelfde vraagt hoorden wij in Delft ook met condities. Dit is een (je gelooft het niet) taxi centrale. Ze vraagt of er mensen beschikbaar zijn of wat de locaties zijn. Ze zit overigens gewoon in Polen.
Dit alles werd me verteld door een Pool, die een keer is komen luisteren :)
nielstriple
 

Re: even voorstellen

Berichtdoor plientjebr » 07 jul 2012, 16:38

Ik had inderdaad al zo'n idee dat het een taxicentrale is.
Je hoort die vrouw hier trouwens nog regelmatig.

Dank je wel voor je reactie hoor!!!!!!!!!
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: even voorstellen

Berichtdoor Gizmo4real » 08 jul 2012, 21:41

nielstriple schreef:
plientjebr schreef:dank je wel voor het welkom. Ik denk dat die Polen toch wel hier zitten hoor, ze komen zo duidelijk door. Kijk, zij hebben ook recht om te zenden natuurlijk, maar waarom met zoveel vermogen????? En dan zit er ook nog een vrouw op die werkelijk 30 keer achter elkaar hetzelfde zegt, het verpest het zenden wel een beetje natuurlijk.Ik spreek zelfs mensen die erover denken om te stoppen met de 27mc, alleen door die polen, echt zonde toch? Het is trouwens voornamelijk overdag dat we ze horen, in de avond word het een stuk minder. Groetjes Pauline

Ik weet dat dit een heel oud topic is, maar wilde hier toch even op reageren.
Die vrouw die 30 keer hetzelfde vraagt hoorden wij in Delft ook met condities. Dit is een (je gelooft het niet) taxi centrale. Ze vraagt of er mensen beschikbaar zijn of wat de locaties zijn. Ze zit overigens gewoon in Polen.
Dit alles werd me verteld door een Pool, die een keer is komen luisteren :)

Een buurtstation werd een tijd geleden verzocht om van hun werkfrequentie af te willen gaan :shock: :lol:
Nou toen brak zijn klomp, en heeft hij zelf maar even het zaakje goed duidelijk gemaakt.
Kom op :? Dan zijn de condities goed en dan mag je niet op de marc kanalen zitten?
Laat ze lkkr op andere frequenties gaan zitten waar ze voor bedoelt zijn.
Pffff ik vind het maar raar volk die polen srry dak het zeg.
btw er zitten dan op meerder kanalen van die ...... en je zou denken dat het dezelfde persoon steeds is, maar das niet het geval.
Gr Johan (Gizmo) 19LV198
Setup: Kpo DX5000, Syncron mp-5000 & Mantova turbo 8
Gewerkte Divisies: 1, 14, 19, 26, 109, 161
Avatar gebruiker
Gizmo4real
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 09 feb 2011, 02:13
Woonplaats: JO33BC Friesland

Re: even voorstellen

Berichtdoor jackdonio » 08 jul 2012, 23:12

Poe , we hebben bijna 8 jaar op die zonnevlekken zitten wachten , nu zijn ze er eindelijk en is het weer niet goed .
Nou die paar polen die je hoort is nog maar het begin hoor. en het zijn echt geen grote vermogens
Ik kan me nog herinneren dat bv. in 1958 - 1959 de conditie's zo goed waren dat de walky talky's van de Canadeese bosbrandweer hier waren te horen . Ook in de maximums van 1970 en 1982 was het genieten op 27 . Soms zaten alle kanalen vol met Amerikaanse stations , zelfs mobiele stations kwamen keihard binnen . Met gewone 4 watt AM bakjes konden we s'middags regelmatig amerikanen werken in AM , in de ochtenduren waren de italianen vaak te werken en vooral zomers konden stations uit Zweden . Noorwegen , Finland enz soms tot diep in de nacht gewerkt worden .
Op de hoge kanalen ( boven Kan 23 ) , de meeste bakken hadden toen maar 23 knalen kon je de meest exotische landen werken , van Brazilie tot Japan en dat allemaal in AM , FM en SSB kwam pas later .
Kijk dat is pas leuk , en als dan de eerste QSL kaarten binnenkomen uit verre landen is het helemaal super
Gelukkig zitten we nu in de opgaande lijn , het maximum wordt verwacht rond 2013 - 2014 waarna er weer een 6 jarige cyclus komt dat het langzamer weer minder wordt en de bak weer 11 jaar in de mottenballen kan
jackdonio
 

Re: even voorstellen

Berichtdoor Gizmo4real » 08 jul 2012, 23:37

jackdonio schreef:Poe , we hebben bijna 8 jaar op die zonnevlekken zitten wachten , nu zijn ze er eindelijk en is het weer niet goed .

Begrijp me niet verkeert jackdonio, dat de condities beter worden is natuurlijk een pluspunt voor de dxers.
Ik doel alleen op die taxy..... die een beetje de marc kanalen gaan lopen claimen omdat ze daar als werkfrequentie worden gebruikt.
Ja dat feestje gaat gewoon niet door, wij zitten ook gewoon op de marc kanalen.
Dan zouden ze dus net als andere bedrijven gewoon andere frequenties moeten gaan gebruiken.
Betekent dus niet als wij ze horen, WIJ verplicht zijn om een ander kanaal te zoeken.
En btw dat ik de polen een raar volk vind, dan bedoel ik dus niet de cbers, maar ex colega's en dergelijke.
Hebben ze wel op de werkvloer gehad, beetje hier komen geld verdienen, maar er ook niet eens hard voor willen werken.
Maarja mede daarom werken er ook geen polen meer bij ons en zal ook niet meer gebeuren :wink:
Gr Johan (Gizmo) 19LV198
Setup: Kpo DX5000, Syncron mp-5000 & Mantova turbo 8
Gewerkte Divisies: 1, 14, 19, 26, 109, 161
Avatar gebruiker
Gizmo4real
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 09 feb 2011, 02:13
Woonplaats: JO33BC Friesland

Re: even voorstellen

Berichtdoor jackdonio » 09 jul 2012, 02:04

Tja maar daar hebben maar mee te leren leven , er staat duidelijk voor alle licentie vrije frequentie's , dus 27 , PMR , LPD ISM , enz : Onderlinge storingen door medegebruikers zijn mogelijk en moeten worden getolereerd .
Verder hebben vrije ( lees partucliere gebruikers ) de secondaire status . Wat in de praktijk inhoud dat de Fysiothrapeut om de hoek met zijn 500 watt warmte straler op 27 Mc meer rechten heeft dan welke marc gebruiker dan ook .
Dat is het probleem , we staan helemaal onderaan in de pikorde . Wil je frequentie banden zonder die rommel , ja dan toch even een papiertje halen , maar zelfs daar op de amateurbanden zijn er nog gedeelte's waar zendamateurs de secondaire status hebben en dus even de kop moeten houden als een gebruiker met primaire status besluit zijn zender aan te zetten .
En die polen , tja In amerika had je vroeger Het Wilde Westen , hier in Europa hebben we het Wilde Oosten en zolang ze daar geen Sheriffs of Marshalls hebben . kennen ze daar ook geen regels.
jackdonio
 

Re: even voorstellen

Berichtdoor plientjebr » 09 jul 2012, 06:57

Ach, ik heb niks tegen Polen hoor,
maar het is gewoon irritant dat je werkelijk urenlang een vrouwenstem het zelfde zinnetje hoort zeggen.
Ga dan naar een ander kanaal zou je zeggen, maar dat helpt niks, want een paar minuten later hoor je haar daar ook.

En als iemand op haar reageert, zegt ze niks terug.
Ja van de week een Poolse vrachtwagenchauffeur die hier door de omgeving reedt......
Die sprak nog gebrekkig Nederlands ook en dan raad je wel wat ze weten te zeggen tegen een vrouw.
De bekende schunnige woorden natuurlijk :roll:
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: even voorstellen

Berichtdoor 19-DT-170 » 09 jul 2012, 10:41

In Polen is CB net zoals in de rest van Europa vergunningsvrij en van *iedereen*.
Frequentie's claimen zoals die dame in Polen kan dus niet.
Gewoon op het kanaal blijven, en als die dame zich daaraan stoort,
moet ze dat maar melden bij de Poolse autoriteiten, als zij meent dat zij het exclusieve recht hebben
op die frequentie. Zendamateurs hebben inderdaad op sommige banden de secundaire status,
maar ik heb nog nooit het verzoek gehad van een primaire gebruiker om van frequentie te veranderen.
Iets anders is het met DGPS in de 70cm band. Deze zenden in het stukje 438-440MHz pulsen uit.
En aangezien zendamateurs daar secundaire gebruikers zijn...
Ik heb echter nog nooit de behoefte gehad om tussen 4380-440MHz te zenden.
De repeaters, het morse, FM en het SSB gedeelte zit allemaal onderin de band.
Enkel de Duitse en Belgische repeaters zitten in dit hoge stukje, maar de input van deze repeaters zitten
weer helemaal onderin de band.
Ik vraag mij ook af waarom de zendamateurs fel reageerden toen er DGPS gebruikers in de band kwamen.
Normaal hoor je geen sterveling op 70cm, enkel een repeater die af en toe opengaat, of een 70cm baken,
maar dan heb je het toch wel gehad.
Zullen we de rest van de conversatie overigens in het kwebbelhoekje voortzetten, of elders?
Want ik denk niet dat het topic hiervoor bedoeld is?
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: even voorstellen

Berichtdoor Thijs » 09 jul 2012, 10:56

Laat nog maar even lopen ik zal het bericht vanavond even opsplitsen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: even voorstellen

Berichtdoor 19RE000 » 09 jul 2012, 20:24

plientjebr schreef:Ach, ik heb niks tegen Polen hoor,
maar het is gewoon irritant dat je werkelijk urenlang een vrouwenstem het zelfde zinnetje hoort zeggen.
Ga dan naar een ander kanaal zou je zeggen, maar dat helpt niks, want een paar minuten later hoor je haar daar ook.

En als iemand op haar reageert, zegt ze niks terug.
Ja van de week een Poolse vrachtwagenchauffeur die hier door de omgeving reedt......
Die sprak nog gebrekkig Nederlands ook en dan raad je wel wat ze weten te zeggen tegen een vrouw.
De bekende schunnige woorden natuurlijk :roll:



Beste Paulien,

Zoals jij begrepen hebt is dit een Poolse Taxicentrale.
Er zijn ook vele Russische Taxicentrales die 27MHz hiervoor gebruiken.
Wij zitten op dit moment in het het Es seizoen.
Dat Es staat voor Sporadische Propagatie.
Dit duurt van ongeveer April t/m September.
Jij kunt het vervelend vinden om ze te horen, maar wen er maar aan.
Het hoort bij 11mtr.
Deze condities komen hier nu eenmaal voor en er is niets tegen te doen.
Ik ben juist blij dat deze condities er zijn want ik kan veel DX werken.
Zo zie je maar ieder zijn meug.

Wil jij het echt niet meer horen dan kan je eventueel een bakkie gaan gebruiken met CTCSS,
maar het nadeel daarvan is dat iemand anders dan precies die toon uit moet zenden anders
hoor je ze niet roepen.

Succes met onze mooie hobby.

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Polen en Condities

Berichtdoor JesseN » 10 jul 2012, 00:08

Waarom die Poolse en Russische stations vervelend zijn is gewoon het feit dat je ze niet kan verstaan. DX'rs spreken Engels. Dat is gewoon te verstaan. De zuidelijke landen vaak in het Spaans of Italiaans maar als je een beetje je best doet, kun je dat ook nog wel volgen. Roep je ze aan in het Engels dan antwoorden ze ook wel terug in Engels. Maar dat Oostblok-gekakel!? Ik versta er he-le-maal niks van. Roep je ze aan? Òf je krijgt geen antwoord of er komt een of andere manager je vertellen dat je van de frequentie af moet. (En dat doen we dus lekker niet....) Dat is de reden dat ik het vervelend vind. En verder is het maar gewoon nemen zoals het komt. Je kunt er toch niks aan doen.
Vriendelijke groet,

Gerard
19LV173

Afbeelding
27MC en scanner radio Nederland

Meld je aan :)


Maar...... op Facebook zijn veel meer leuke groepen actief op het gebied van 27MC.

Geïnteresseerd in de zendhobby in het algemeen?

Radio Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

Wie rijdt er nog meer rond met een bakkie in z'n auto?

CB Mobiel

----------------------------------------------------------------------

Op zoek naar radio's of onderdelen? Hier moet je zijn:

27mc & Vergunningsvrij, Verkoop/Ruil-Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

En voor de serieuze zendhobbyist:

Radio zendamateurs





---

Gewerkte divisies:
1, 13, 14, 19, 21, 29, 161
JesseN
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 30 mei 2011, 01:29
Woonplaats: Zuidlaren (Dr) (JO33IC)

VorigeVolgende

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 131 gasten