Oostblok taxi,s ?

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Oostblok taxi,s ?

Berichtdoor jupiler » 21 okt 2012, 23:39

Dat schelden moet je niet te letterlijk nemen ,spreek geen woord pools of wat het ook mogen zijn gewoon een ssb draaggolf met wat piep riedeljes moet afdoende zijn :mrgreen:
jupiler
 

Re: Oostblok taxi,s ?

Berichtdoor Abt » 21 okt 2012, 23:46

Hoe zeg ik in het Pools: 'Ik wil graag een taxi bestellen ?'
Abt
 

Re: Oostblok taxi,s ?

Berichtdoor Romu » 21 okt 2012, 23:59

Chciałbym zamówić taksówkę ....

Succes!
Romu
 

Re: Oostblok taxi,s ?

Berichtdoor Bolle1961 » 22 okt 2012, 00:59

Ik wil graag een taxi bestellen

lachen ;)
Yupiteru MVT-7100, Commtel COM205, Alan 42 Multi
Avatar gebruiker
Bolle1961
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 13 aug 2011, 18:19

Re: Oostblok taxi,s ?

Berichtdoor plientjebr » 22 okt 2012, 01:20

Weet je het zeker?????
Straks staat er iets heel anders dan een taxi voor je deur :lol:

Morgen komen er hier bij mijn buren Polen te logeren en de man en vrouw ken ik, dus ik zal het eens laten controleren. :)
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Oostblok taxi,s ?

Berichtdoor Abt » 22 okt 2012, 11:13

Tja, we maken er grappen om, maar echt leuk is het natuurlijk niet. Eigenlijk is het zwaar irritant.

Vandaag wéér zo'n dag. Ik luister vanaf 24-25 MHz t/m 30 Mhz.
In werkelijk dit héle frequentiegebied hoor ik op bijna alle !! +400 kanalen Oostblok landen die hier met dikke signalen op FM binnendringen op mijn I-max.
Af en toe hoor ik ook een Italiaan in AM die volledig weggedrukt wordt door een Pool of Rus in FM.
Ze maken blijkbaar massáál gretig gebruik van Export bakjes met meer vermogen.
En blijkbaar wordt dit allemaal getolereerd door de 'Russische' en 'Poolse' Radio-controle diensten???
Voor zover ze die daar dan hebben???? Vraag ik me af.
Want dit gebeuren is al een tijdje.
Ik heb óók een Export bak, maar ik gebruik m netjes. Ik zend zelden buiten de 40 kanalen en vrijwel altijd met laag vermogen.
Die polen en Russen doen maar wat en leggen doodleuk de 12-11 en 10 meterband volledig plat.
Het lijkt erop dat dit gewoon zo blijft. Blijf het maar raar vinden!
Er zal maar zo'n zender vlak bij een Russisch vliegveld zitten? Die moeten daar last van hebben, dat kan niet anders.
Lekker goed voor de veiligheid van het vliegverkeer daar!!!

Maar goed, toch blijft de 11 meter mijn hobby en ik laat me niet wegjagen!
Abt
 

Re: Oostblok taxi,s ?

Berichtdoor plientjebr » 22 okt 2012, 11:24

De Italiaan zit ook op FM hoor, ik hoor hun of hem regelmatig.
Ik kan me echt niet herinneren dat ik heeeeeeel vroeger buitenlandse stations te horen kreeg.
Ik was toen de tijd al heel blij als ik vanuit De Helder met Alkmaar kon babbelen.

En iedere ochtend om half 6 was ik aan het babbelen met vrachtwagenchauffeurs.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Oostblok taxi,s ?

Berichtdoor 19RE000 » 22 okt 2012, 14:57

Mous schreef:Tja, we maken er grappen om, maar echt leuk is het natuurlijk niet. Eigenlijk is het zwaar irritant.

Vandaag wéér zo'n dag. Ik luister vanaf 24-25 MHz t/m 30 Mhz.
In werkelijk dit héle frequentiegebied hoor ik op bijna alle !! +400 kanalen Oostblok landen die hier met dikke signalen op FM binnendringen op mijn I-max.
Af en toe hoor ik ook een Italiaan in AM die volledig weggedrukt wordt door een Pool of Rus in FM.
Ze maken blijkbaar massáál gretig gebruik van Export bakjes met meer vermogen.
En blijkbaar wordt dit allemaal getolereerd door de 'Russische' en 'Poolse' Radio-controle diensten???
Voor zover ze die daar dan hebben???? Vraag ik me af.
Want dit gebeuren is al een tijdje.
Ik heb óók een Export bak, maar ik gebruik m netjes. Ik zend zelden buiten de 40 kanalen en vrijwel altijd met laag vermogen.
Die polen en Russen doen maar wat en leggen doodleuk de 12-11 en 10 meterband volledig plat.
Het lijkt erop dat dit gewoon zo blijft. Blijf het maar raar vinden!
Er zal maar zo'n zender vlak bij een Russisch vliegveld zitten? Die moeten daar last van hebben, dat kan niet anders.
Lekker goed voor de veiligheid van het vliegverkeer daar!!!

Maar goed, toch blijft de 11 meter mijn hobby en ik laat me niet wegjagen!



Hallo Mous,

Ik begrijp jouw geklaag niet.

27MHz is een frequentieband waarbij alle stations op dagen met Es, met laag vermogen, een S9 signaal
of harder neerzetten binnen een straal van 2000 tot 3000km.
Wanneer ze hoger vermogen gebruiken van zeg 400 watt zijn ze S9+12dB.
Dat onze s-meters op onze bakkies veel meer aangeven komt eenvoudig omdat ze niet goed afgeregeld zijn.

In de Oost Europese landen krijg OF geen licentie voor Mobilofoon, zoals Taxi', Loonbedrijven etc OF
het is heel erg duur OF je moet weer een of andere ambtenaar omkopen.

27MHz apparaten zijn licentievrij dus ik geef ze geen ongelijk.
Aangezien er ongeveer 150 miljoen mensen wonen binnen deze 2000 tot 3000km zijn
er evenzovele taxibedrijven.
Bron Wikipedia:
In 2009 telde Nederland ca. 45.000 taxichauffeurs, waaronder 40.000 georganiseerde chauffeurs en 5.000 vrije rijders.

Nederland 16 miljoen inwoners en binnen deze afstand van Es 150 miljoen dan kun je het minstens vertienvoudigen
en waarschijnlijk nog wel meer, omdat er in die Oost Europese landen nauwelijks regels/wetten zijn op dat gebied, dus 450.000 tot 500.000
taxichauffeurs.

Dus je hoort ze omdat:

1) Es afstand geeft maximaal harde signalen.
2) Aantal Taxibedrijven is extreem groot daar.
3) Controle op Taxibedrijven daar NUL is.
4) Controle op Exportapparatuur daar NUL is.

Storing op een Russisch vliegveld zal niet gauw voorkomen omdat het aantal harmonischen te ver weg ligt van 27MHz.
Het zal alleen gebeuren wanneer eindtrap begint met oscilleren, maar dat gebeurt ook met een 40/4 AM/FM bak.

Het is ook geen kwestie van wegjagen.

Jij hebt nu eenmaal geen bescherming wannneer je aan 27MHz begint.
Je betaalt nergens voor behalve voor je apparatuur.
Dus stop je met ergeren want het is volkomen nutteloos.

Geniet van de vele mooie verbindingen die je wel kunt maken.
Er is natuurlijk een prima alternatief, maar daar zal je wat moeite voor moeten doen.
Haal je zendmachtiging en wordt N of F amateur.
Overigens dan kom je dezelfde illegale Taxibedrijven op de 10mtr band tegen in FM.

Nogmaals geniet.

Groeten

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Oostblok taxi,s ?

Berichtdoor Bolle1961 » 22 okt 2012, 15:03

plientjebr schreef:Weet je het zeker?????

Volgens google translate wel 8)
Yupiteru MVT-7100, Commtel COM205, Alan 42 Multi
Avatar gebruiker
Bolle1961
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 13 aug 2011, 18:19

Re: Oostblok taxi,s ?

Berichtdoor Abt » 22 okt 2012, 15:58

Rob,

Dankjewel voor je heldere toelichting.

Dit geeft weer een andere kijk op de zaak...

Je hebt gelijk. En natuurlijk blijf ik genieten van onze prachtige hobby!

Een cursus N-machtiging heb ik op de laptop, dat wil ik graag gaan doen om de kennis uit te gaan breiden.
Maar de 11 meter blijft natuurlijk altijd.

Groeten, Martijn (Mous)
Abt
 

Re: Oostblok taxi,s ?

Berichtdoor Romu » 22 okt 2012, 16:05

19RE000 schreef:
Nogmaals geniet.

Groeten

Rob


En zo is het, maak er van wat er van te maken valt.
Gister tussen de poolse/russische transmissies door een paar mooie verbindingen gemaakt met USA, gewoon binnen de 40 kanalen, dus het kan gewoon.

Bolle1961 schreef:
plientjebr schreef:Weet je het zeker?????

Volgens google translate wel 8)


Waar denk je dat ik de wijsheid vandaan gehaald heb??? :lol: 8)
Romu
 

Re: Oostblok taxi,s ?

Berichtdoor jupiler » 23 okt 2012, 23:43

Rob een vraagje
Dat onze S-meters op onze bakkies veel meer aangeven komt eenvoudig omdat ze niet goed afgeregeld zijn ,wat bedoel je hier mee ? .

Om even terug te komen op mijn vraag hier.
Ik ben na mijn vraag over die taxi's ook niet stil blijven zitten en her en der navraag gedaan.
Waarom hoor ik toch die Oostblok taxibedrijven op de 27 MHZ ?? ,Tja wie kan je dit beter vragen dan aan de internationale chauffeurs die internationaal rijden.
dus even navraag gedaan aan deze mannen die vaker met dit bijltje hakken,makkelijker kan niet. Die mannen hebben tenslotte CB radio aan boord ,gaan naar die landen toe ,en de taal kunnen ze deels spreken .tja dat moet toch wel wat info opleveren. ik woon vlak bij een groot overslag gebied en ik ken aardig wat chauffeurs via mijn werk ,dus dit moet toch te achterhalen zijn? .na een paar dagen vragen en vooral interesse werken kwamen de antwoorden toch wel aangewaaid van twee heren die wekelijk naar Sint-Petersburg afrijden.
Vooral de steeds weer terug kerende afkoop verhalen vond ik erg intrigeren om te horen,heel simpel gezegd ,of dagen blijven staan voor een tolweg of grensstreek,of gewoon een paar flessen drank of sigaretten geven en je kon binnen een paar uur de grens over :shock: ,maar goed ik wilde antwoord op mijn vraag .en hier wisten de heren ook hier wel een antwoord op ja wat dit nu toch is met die gekke dames hier.op de 27 mc
hun uitleg is de volgende .zeker kan het een taxi zijn maar de meeste hebben daar wel een intercom systeem ,echter de kleinere taxi bedrijfjes gebruiken inderdaad cb radio maar dat is niet wat je over het algemeen hoort ,de vele dames die wij horen zijn gewoon
particuliere CB stations zijn, die hard hun centjes aan het verdienen zijn.
Feit is dat als je ze hoort en je spreekt ze aan ,ze zo weer een ander kanaal pakken ,een groot taxibedrijf kan en zou dit niet zomaar doen natuurlijk.
Die mensen daar hebben het lang niet zo makkelijk als wij en pakken elk karweitje op om geld te verdienen ,zo ook met de pakket en post bezorging dames die wij horen ,dit blijken dus de vrouwen\vriendinnen \zus weet ik wat nog meer te zijn , en zo hun geliefde het pad opsturen om pakketjes rond te brengen .
Deze personen zijn dus te vergelijken met een particuliere TNT dienst echter totaal niet gehonoreerd aan onze maatstaven lees wet en regelgeving ,manlief heeft een CB radio aan boord en krijgt de routes door van het vrouwtje om pakketjes op te halen ,de routes lopen door de stad,dorp platteland etc en worden weer afgegeven op het doorgegeven adres ,en daar komt het ,mensen luisteren mee ,en die willen ook geld verdienen ,en als Russische Bertha aan haar Russische pietje door geeft dat aan de wierrooklaan 22 een pakket ligt om af te geven, en geld mee te verdienen ,dan kan de luistervink zich ook aanmelden op dit adres ,en er mee aan de haal gaan,.
Dus op deze niet gereguleerde markt ,gebeurt van alles ,want met 17.098.242 km² is Rusland het grootste land ter wereld en globaal zo een 142.517.670 inwoners ,is het niet zo gek dat we ze overal horen .
vandaar dat ze echt op bijna alle kanalen te horen zijn,want ze willen de roebels voor zich zelf houden,ze zitten daarom ook op elk kanaal en tussen de kanalen in ,sommige kunnen het zich zelf veroorloven om een cb scrambler te kopen ,en zijn daarmee spekkoper.al met al dit kunnen wij ons niet voorstellen als wij lopen te klagen ,houd dan in je achterhoofd dat hun voor een 1100 RUB/maand ongeveer 28 euro per maand staan te buffelen,kortom ik vond dit verhaal wel leuk intrigerend om te horen ,en het is ook nog aannemelijk .
jupiler
 

Re: Oostblok taxi,s ?

Berichtdoor 19RE000 » 24 okt 2012, 10:20

jupiler schreef:Rob een vraagje
Dat onze S-meters op onze bakkies veel meer aangeven komt eenvoudig omdat ze niet goed afgeregeld zijn ,wat bedoel je hier mee ? .

.



Hallo,

Het betekent niet meer dat het "te kostbaar" zou zijn om een goed werkende s-meter
circuit in te bouwen.

Omdat de fabrikanten:

1) een goedkoop CB doosje op de markt willen brengen (anders zou het zomaar kunnen verdubbelen in prijs)
2) de gebruikers, weten of denken de fabrikanten, niet technisch genoeg onderlegd zijn om dit te begrijpen,
Willen zij dit niet doen.

Het klopt ook wel, want ongeveer een jaar geleden had ik hier nog een discussie met iemand die vond dat
zijn s-meter "te zwaar" stond.
Dus hij draaide gewoon zijn s-meter pot meter op.
Wat zegt dat dan over de signaalrapporten die hij geeft?

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is, maar heb je nog vragen, laat het mij maar horen.

Groeten,
Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Oostblok taxi,s ?

Berichtdoor jupiler » 24 okt 2012, 10:41

Hoe zij dit dan als een pool rus cq binnenkomt op mijn Yaesu FT-857d
ik mag toch wel aannemen dat deze digitale meter wel klopt?
daar deze nu op moment van schrijven een s8 binnenkomen op 27.265 (26)
en als ik dan switch naar de 10\11 meter radio ,de HR5500 het zelfde signaal ook een s8 is
daarom snap ik je redenatie niet geheel of bedoel je nu alleen goedkopere segment radio's zoals de Team TS-9M?
jupiler
 

Re: Oostblok taxi,s ?

Berichtdoor 19RE000 » 24 okt 2012, 10:55

jupiler schreef:Hoe zij dit dan als een pool rus cq binnenkomt op mijn Yaesu FT-857d
ik mag toch wel aannemen dat deze digitale meter wel klopt?
daar deze nu op moment van schrijven een s8 binnenkomen op 27.265 (26)
en als ik dan switch naar de 10\11 meter radio ,de HR5500 het zelfde signaal ook een s8 is
daarom snap ik je redenatie niet geheel of bedoel je nu alleen goedkopere segment radio's zoals de Team TS-9M?



Hallo,

Goedkope transceivers zoals FT817, FT857, IC718 kloppen de s meters ook niet van.
Ze worden afgeregeld dat S9 50uV (microvolt) is.
Alles daaronder en daarboven is wat de gek er voor geeft.

Zie deze lijst en wat het zou moeten zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/S_meter
Voor CB radio's welke ook op HF werken zou het niet anders moeten/mogen zijn.

Ik heb wel eens wat metingen gedaan aan verschillende transceivers.
De conclusies zijn dat er eigenlijk geen een op de markt is die ALLE s punten goed aangeeft.

Het is zelfs zo dat wanneer je de pre-amp aanzet de s-meter niet meer zou mogen aangeven
maar dat dan het s-meter circuit dat dan zou moeten compenseren.
Bij professionele zendontvangers gebeurt dat ook, maar bij onze goedkope setjes niet.

Groeten,

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 125 gasten