77PA/DX april

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: 77PA/DX april

Berichtdoor Juliet Mike » 17 apr 2013, 14:27

Hoi Henry en de rest,
Wij hebben het idee dat door het hele kleine speakertje wat in de FT-57 zit sommige modulaties wel heel verrot klinken.
Doen we de koptelefoon op dan klinkt het vaak al wel beter.
Maar het valt wel op de op deze band er vaak sommigen bij zijn welke wel heel hard moduleren........
Wat echt niet hoeft ook zwakke signalen pikken we er gemakkelijk uit.

Wat ook opvalt is dat als we vragen om 5 tot 10 up te gaan de meesten ook echt 5 of 10 Kc hoger zitten en er niet tussenin.
Dat wordt dan vaak weer een chaos op die beide freq, ga je er tussenin zitten dan hoor je haast niemand roepen, misschien ook eens een punt om aandacht aan te schenken.

Band lijkt op het moment niet goed, heb vandaag al diverse keren cq gegeven maar komt weinig terug voor ons.
We blijven stug volhouden!

Groet vanuit Ghana.
Juliet Mike
 

Re: 77PA/DX april

Berichtdoor Henry hpsd » 17 apr 2013, 14:59

Hallo !

Helaas spreekt iedereen over een erg slechte DX dag....

Dat van de 5 of 10 "up" komt nog een beetje van "vroeger"
omdat er toen vele waren...(en nog steeds) die werken met een "27Mhz" setje.
Die werkt vaak met stappen van 10 Khz en de clarifier (om tussen de stappen van 10 Khz te komen) is vaak 5 khz.
Vaak hebben die 27 Mhz setjes geen "split" dus is het snel "heen en weer" draaien.
Tja..dan werkt het niet als je een shift moet maken van 7,5 Khz.

Daarnaast is het gebruikelijk voor de DX expedities die actief zijn op 11 meter om vaak ook te luisteren op daadwerkelijk 5 of 10 Khz hoger.
Dit in tegenstelling tot de amateur banden.
En dat komt natuurlijk door het eerder genoemde..Tis zo'n beetje....zo'n ding waarvan je de structuur niet doorbreekt...een "ingekropen" iets.

Soms zijn er wel expedities die daadwerkelijk "er tussen luisteren".
doen ze vaak als het heel druk is en dan "vertellen" ze het ook nog...(step by step roepen ze vaak)

Maar goed als het erg erg druk is met vele stations roepen...tja dan gaat het vanzelf.
De mensen "spotten" jullie op 27.570 Mhz. vertellen dat ze "split" zitten 27.5875 Mhz
Andere mensen zien dat en denken..ai..moet ik ook een proberen.

Maar hoe je het went of keert...het "gros" zal altijd gewoon "rond" op frequentie zitten....gebrek aan "ervaring/setje".

Ohw jah..als je dan toch even over de freq "hobbelt"....
John 47DX101 is op dit moment in Creta (weet niet voor hoe lang) maar als het goed is heeft hij een "laag vermogen" baken op 27.500 mhz (cw)
Das laag vermogen en een simpele verticale spriet meende ik...dus heb je gelijk een indicatie of er propegatie is richting zuid Eu.
(en natuurlijk de baken laag in 28 Mhz..)

Eigenlijk vind ik dat wel een mooi systeem...dat van John..maar goed, dan moet je ntuurlijk wel tijd/stroom/telefoon hebben.
Een aantal mensen hebben zijn gsm nummer en sturen hem een smsje als het signaal boven de (voorbeeld) s5 uitkomt.
Op die manier benut hij de openingen het "best" en de tijd waarin er "niets' mogelijk is besteed hij aan "andere" dingen.

Nogmaals bedankt voor het roepen !

Word erg op prijs gesteld...zie dat er altijd mensen zijn die "vragen" of jullie ook al weer "gehoord/gewerkt"zijn.

Grt. H>
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: 77PA/DX april

Berichtdoor Juliet Mike » 18 apr 2013, 00:12

Oke helemaal begrepen Henry, voor mij wordt het allemaal duidelijk.
Met mijn achtergrond heb ik net even een andere insteek, maar het geeft niet we blijven de stations werken hi.
Vandaag in de loop van de middag / avond ging het iets beter, maar toch is de band niet echt open zoals een paar dagen terug.
Goed we zitten hier nog even en zolang we stroom hebben zullen we proberen zoveel mogelijk er te zijn.

Heb John vanmiddag reeds gewerkt en hij had mij reeds één en ander uit de doeken gedaan.
Vandaag hadden we de hele dag stroom, dus vaak cq gegeven, helaas maar een 65 stations gewerkt........
Trouwens vanmiddag opeens dook 113 div uit het niets op, 1x roepen en hij was binnen dat kan dus ook weer.

O ja nog even de "vreemde" modulatie uit een eerder mailtje we zijn er achter wat het was.
Het lag dus aan ons.....
We hadden AGC en de DSP uitstaan, nu dat ze ingeschakeld zijn klinkt alles zoals wij gewend zijn.
Ook de harde modulaties worden nu onderdrukt tot normale proporties.

Groeten Johan.
Juliet Mike
 

Re: 77PA/DX april

Berichtdoor 153ir012 » 18 apr 2013, 07:57

nu johan
vanaf morgen weer een week van uit het noord oosten van thailand actief
en hoop jullie te werken .
zag dat mijn maat 153 sd 777 jan jullie heeft gewerkt dus
zelfde locatie dorp voor mij dus mischien lukt het .
grt van uit bangkok

153ir 012 /153 da012 andre
153ir012
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 800
Geregistreerd: 08 maart 2010, 05:34
Woonplaats: Thailand

Re: 77PA/DX april

Berichtdoor Juliet Mike » 18 apr 2013, 08:56

Hoi Andre, we gaan zeker naar je uitkijken. De call(s) zijn opgeschreven en ik zal eens kijken wanneer we prop naar jou richting hebben en dan proberen te roepen. Op dit moment, donderdag 07:00 utc is de band al een heel klein beetje open, Hoor uit oostelijke richting wat Russen etc, maar zit eigenlijk te wachten op de Aussies.

Wonderwel hebben we inmiddels al 2,5 dag stroom zonder onderbreking......
Hopelijk blijft het zo door gaan.

Groet Johan.
Juliet Mike
 

Re: 77PA/DX april

Berichtdoor vincenttor » 18 apr 2013, 09:08

Johan,

Ik kan het gemist hebben maar.
Tot hoe lang zijn jullie daar in Ghana ?

Proberen van het weekend een nieuwe antenne te maken en in de mast te plaatsen, zou graag jullie willen werken.
grt
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: 77PA/DX april

Berichtdoor Juliet Mike » 18 apr 2013, 15:04

We zijn hier nog tot de 29ste april qrv Andre, zolang het niet met onze werkzaamheden in de knel komt ben ik zoveel mogelijk op 11 meter.

Vanmorgen vanaf 07 utc zat de band eigenlijk dicht hier, pas tegen 11 utc ging de band open richting 3-div.
Daarna kwam EU sterk opzetten waarbij eerst Zuid EU goed ging en het langzaam richting het noorden ging.
Werkte 14-div's uit Parijs en toen stations uit Belgie.
Geen Nederlanders gehoord tot nu toe.

Ben later op de middag / avond wel weer qrv en dan eens kijken hoe de band zich dan ontwikkeld.

Groet Johan.
Juliet Mike
 

Re: 77PA/DX april

Berichtdoor vincenttor » 18 apr 2013, 17:31

jammer dat m'n remote niet werkt in Frankrijk. anders gad ik jullie waarschijnlijk kunnen spreken.
als je dacht dat Internet hier slecht was. guess again. stokbrood Internet in zuid Frankrijk
Laatst bijgewerkt door vincenttor op 18 apr 2013, 21:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: 77PA/DX april

Berichtdoor Juliet Mike » 18 apr 2013, 19:29

Vanmiddag rond 14:30 utc hadden we een mooie opening naar Thailand. Ook nog een kort gesprekje met Jan gehad. Als je in het dorp bent weet ik nu wanneer ik ongeveer qrv moet zijn om in jou richting te roepen Andre.

Vandaag toch weer een 80 qso's in het log gekregen, loopt lekker zo.

Johan.
Juliet Mike
 

Re: 77PA/DX april

Berichtdoor Juliet Mike » 19 apr 2013, 07:51

Gisteravond rond 17:00 utc begon de pile-up opeens goed toe te nemen, dat betekend dat er zoveel stations roepen dat we split zijn gaan werken. De Fransen brulden eruit! Ook een aantal Nederlanders waren echt 59 hier bij ons. Maar ja dan gebeurt het natuurlijk weer waar we de laatste 3 dagen geen last van hebben gehad, de stroom viel weer eens uit!!!!
Kloten dus, want het liep zo lekker.
Pas na 3,5 uur hadden we weer stroom maar toen was de band nagenoeg dicht.

Vandaag zijn we tussen de bedrijven dor wel qrv maar we moeten het één en ander opbouwen hier voor een experiment welke vanaf 17:00 utc gaat lopen, vanaf die tijd kunnen we de 11 mBand dan niet meer bedienen.

Groet de Team.
Juliet Mike
 

Re: 77PA/DX april

Berichtdoor Peter-dx » 20 apr 2013, 11:17

Net nog even geluisterd ..... echter nu zzzzzzzzzzz hoop dat er nog activiteiten komen op de band .... :D
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: 77PA/DX april

Berichtdoor tjebbe » 20 apr 2013, 11:43

nu zonet met 10watt in de log bij 77at/dx, met mijn qrp call TWX001 :D 5/2 hier op het moment.
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: 77PA/DX april

Berichtdoor Peter-dx » 20 apr 2013, 11:48

welke freq ?
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: 77PA/DX april

Berichtdoor tjebbe » 20 apr 2013, 12:01

580
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: 77PA/DX april

Berichtdoor Peter-dx » 20 apr 2013, 13:02

hahahah geduld moet je hebben 5/4 in de log :D komt nu goed binnen hier !!!

heb een filmpje gemaakt ......
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

VorigeVolgende

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 125 gasten