cluster dx regels:

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: cluster dx regels:

Berichtdoor 19-DT-170 » 01 apr 2014, 09:34

Officieel telt /mm misschien niet als land (omdat het op zee is),
maar voor mijn persoonlijke beleving is /mm net zo leuk, of nog leuker,
dan een of ander exotisch land. Want je werkt wel weer met een locator vak
dat je normaal gezien niet kunt werken, tenzij er toevallig een boot in dat vakje zit.. :-)

En wat het cluster betreft.. Ik wist niet dat het cluster de dienst uitmaakt in cb-land.
Een cluster is een hulpmiddel, geen regelgevend orgaan, voor zover mij bekend?
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: cluster dx regels:

Berichtdoor Henry hpsd » 01 apr 2014, 11:26

Op de een of andere manier krijg jij de indruk dat cluster de dienst uitmaakt?
Die indruk kreeg ik niet.

Dat is ook zeker niet zo, helemaal gelyk !
Niemand doet dat. Zoals als je al eerder vertelde.
Het enige wat je volgens mij zou kunnen stellen is dat de grote clubs "de" HAM DXCC regels volgen.
En dan houd het op...tis nu eenmaal niet officeel.

Wel leuke discussie !
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: cluster dx regels:

Berichtdoor vincenttor » 01 apr 2014, 13:17

Cluster kan de pot op en denk eens helder na zeg je, er bestaat een tegenwoordig gps/foto/internet whatever nog meer om een positie te bepalen en door te geven als verificatie.
Dus of je nou boven dat land hangt of niet. Je bent toch op dat deel dan. De afstand klopt dan toch?
Weet niet waar je je druk om maakt. Zoiezo als jij geen qsl kaarten kan laten zien met bijvoorbeeld een postzegel afgestempeld in dat land of eiland dan kan jouw lijstje wat jij beweert te hebben gewerkt als klinkklare onzin worden gezien. Want hoe ga jij bewijzen dat jij ze hebt gewerkt?
Denk eens logisch na zeg je haha. Beter begin begint bij jezelf zoiets was het toxh:)


Zo denk ik erover en ik schrijf ze mooi bij mijn lijstje dat ik dat land heb gewerkt. Of die gene nou een breinaald in ze komt heeft zitten als antenne of een kraai met een draadantenne in de lucht. Prima. Ben al lang blij als ik die afstand red en iemand dienzich daar bevind kan spreken. Cluster of niet. Enige waar ik cluster overigens nog voor gebruik is als mijn logboek en natuurlijk even spieken of er wat moois word gespot :)
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: cluster dx regels:

Berichtdoor tjebbe » 01 apr 2014, 18:42

bedoelde jou niet henry, zijn anderen die dat meestal op een chat zetten. vanuatu/mm word gelijk mee gerekend op het cluster, dat klopt. ook erg raar is dat ja. had hem hier op de lijst ook niet aangekruist die hier aan de muur hangt. een week later werkte ik hem vanaf zijn thuis qth. toen wel aangekruist :D zijn een aantal die dat kunnen bevestigen.

voor de rest doe je dit voor jezelf... en hoe je het doet moet ieder voorzich weten

maar was even leuk om dat op een chat te zeggen tegen iemand, die trots vertelde dat hij + 1 dxcc had erbij .

hier nu exact 230 dxcc gewerkt :roll:
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: cluster dx regels:

Berichtdoor vincenttor » 01 apr 2014, 20:42

laat maar eens bewijs zien :P gna gna gna :)
Nou zoals ik schreef, ik tel ze mooi als gewerkt wat ze er nu van vinden.
Kom maar op met die mobiele stations waar ze dan ook zich bevinden, vaak zonder zulke mensen spreek/hoor je nooit van je leven iemand die boven onder in op naast over die divisie zich bevind.
Dan maar mobiel ;)
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: cluster dx regels:

Berichtdoor tjebbe » 01 apr 2014, 21:07

het online bewijs is de lijst in cluster.dk, typ mijn call in, en ga elke div na, en tel.... :wink:

( PS : grote uitbarsting geweest op de zon, vanavond / morgen word het noorderlicht verwacht hier in Nederland )
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: cluster dx regels:

Berichtdoor 19-DT-170 » 01 apr 2014, 21:19

Jippie.. Aurora.. Weet je wat dat betekent voor HF (dus ook voor 27mc)???
Een totale black-out.. Je mag blij zijn als je op LF (<500kHz) nog iets kunt doen,
daarboven is alles koekenbak.. Jammer, maar dat is het einde van een periode hele mooie condities op HF.
( VHF wordt dan weer wel interessant.. Als je tenminste een richtantenne hebt (horizontale polarisatie),
en dan in morse / SSB... )
Vanavond weer Indonesië gewerkt op 28mc.. Ook Namibië gehoord, die had ik nog niet,
maar die kon enkel verbinding maken met Duitsland.. Andere landen werden niet toegestaan door de OP.. :-(
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: cluster dx regels:

Berichtdoor vincenttor » 01 apr 2014, 23:18

Dat is geen bewijs tjebbe.

Ik kan ook de meest mooie spots maken. Wie zegt dat ik die wel of niet gehoord heb.
Niemand. Dus zoals ik weer terug moet vallen helaas voor jou, heb jij niks gewerkt tot je over de balk komt met postzegels afgestempeld in dat land. (wij van wc eend...., maar ik geloof je op je mooie blauwe ogen hoor haha)
Dus is het lijstje van je op cluster net zo geldig als een mobiel station te water lucht of land als je het mij vraagt.

kon het even niet laten haha
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: cluster dx regels:

Berichtdoor Dolphin » 02 apr 2014, 08:03

toch balen he als ze een QSL manager gebruiken in een ander land, heb je nog niets aan de postzegels en de stempels.

Ik hecht geen waarde aan de verpakking van de QSL kaart, postzegels gaan naar mijn nichtje die postzegels verzameld en de rest in de container.
19CQ35 - mobiel
Avatar gebruiker
Dolphin
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 157
Geregistreerd: 14 sep 2007, 22:07
Woonplaats: Zoetermeer

Re: cluster dx regels:

Berichtdoor vincenttor » 02 apr 2014, 08:09

Klopt, het zal mij ook een worst wezen.
Sterker nog ik doe niet meer aan qsl kaarten vanwege een x aantal dag toch nooit meer terug word gestuurd en het aardig wat tijd kost als je niet gelijk een kaart invult.
begon er een aardige dagtaak aan te krijgen en dan nog eens 2/3$ contributie toen vond ik het tijd onze stoppen.


Ik zie mijn lijstje ook als "geldig" of iemand het nu wel of niet kan beamen dat het echte verbindingen zijn geweest dat weet ik en die andere persoon en de rest doet het er maar mee.
Maar ja als we in zijn richting gaan denken dan kunnen we net zo goed gelijk zeggen al die tijd en moeite om bepaalde divisies te bereiken zijn voor. Niks. Geweest net als mm stations want het is toch niet geldig.
Geen bewijs?
It didn't happen.
Dus de regels waar mensen zich zo aan vast houden, maken eigenlijk gelijk de lijst waar jij waarde aan hecht ongeldig

En heb het gevoel dat mensen jaloers zijn of misschien zien ze het als een wedstrijd om als eerst alle divisies te bereiken, dan heb ik nieuws voor je want ik kijk echt niet tegen je op hoor.
Het is gewoon een leuke hobby en hoe beter de lokatie antenne etc hoe makkelijker jij het voor elkaar krijgt om ooit met iedereen een keer te praten, als dat nog mogelijk is tenminste om voor elkaar te krijgen.
Je kan dit in een jaar doen of 10 jaar + hangt allemaal van externe factoren af waar je er 1 van niet kan bepalen of sturen en die voor jou bepaald of het wat gaan worden. De propagatie :-)

Maar leuke discussie inderdaad!
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: cluster dx regels:

Berichtdoor Peter-dx » 02 apr 2014, 11:06

En heb het gevoel dat mensen jaloers zijn of misschien zien ze het als een wedstrijd om als eerst alle divisies te bereiken, dan heb ik nieuws voor je want ik kijk echt niet tegen je op hoor.


Ik hou het al jaren niet meer goed bij, elke verbinding is er een of het nu 10000km of 1000km is ...... tis maar een van mijn vele hobby's :D
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: cluster dx regels:

Berichtdoor Kratjuh » 02 apr 2014, 17:13

Ik kan meer plezier hebben van een verbinding op 1 km dan die op 10.000km.. Afstand is leuk, maar niet het belangrijkste. ;)
Avatar gebruiker
Kratjuh
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 27 feb 2012, 13:27
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: cluster dx regels:

Berichtdoor tjebbe » 02 apr 2014, 17:14

en dan gooien de meesten de envelop weg... :lol: op sommige meetings worden zelfs qsl kaarten geschreven.... zo zie je maar. wat is bewijs ? :D

geniet er maar van jongens,, momenteel de hoogste piek van C24...
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: cluster dx regels:

Berichtdoor vincenttor » 02 apr 2014, 18:17

Daarom zeg ik, wat stellen die regeltjes nou voor ?
Waarom dan zo moeilijk doen als je een mm station wel als geldig rekent als je zelf eigenlijk geen "echt" bewijs heb van wat je hebt gewerkt.
Gewoon je gang gaan en je niet zo druk maken wat wel of niet geldig is en mensen op cluster erop wijzen, kom op laat ze allemaal hun pleziertje houden.
Prop is niet veel bijzonders vandaag in ieder geval , in Frankrijk gaat het nog wel aardig ten opzichte van NL
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: cluster dx regels:

Berichtdoor 19-DT-170 » 02 apr 2014, 21:00

Wat is geldig en wat is niet geldig??
Vandaag heet ik 19DT170, morgen ben ik 253CB21...
Moeten postzegels het bewijs leveren???
Ik ga over een paar maanden met vakantie naar Turkije.. (Niet echt, maar stel dat...)...
Wie is geinteresseerd om een lege enveloppe te krijgen met een postzegel op??
Als je daarmee kunt bevestigen dat je weer een land erbij hebt...... ;-)
En wat Kratjuh zegt.. Soms is een verbinding op 1km afstand vele malen leuker dan die op 10.000km afstand...
Ik heb liever een goed gesprek met een buurman, dan dat ik na een uur roepen krijg te horen "Hello 19DT170, your report is S9+10.. QRZ???"
Ja.. Wauw... 10.000km afgelegd.. Maar wat heb ik nu bereikt?? Wie was dat waar ik net verbinding mee had??
Dat zijn echt verbindingen die ik in mijn logboek vastleg, maar die ik mij over een uur al niet meer herinner dat ik ze gemaakt heb...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Vorige

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten