een export bak kopen of niet

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

een export bak kopen of niet

Berichtdoor Green Hornet » 27 apr 2015, 13:23

Bij het uitzoeken wat ik ga kopen, vraag ik me af of ik niet in een keer een exportbak moet aanschaffen.

Of ben ik nu als (oud) nieuweling een beginners fout aan het maken, graag jullie reactie ..... :?:

Ludy.
Green Hornet
 

Re: een export bak kopen of niet

Berichtdoor haab » 27 apr 2015, 13:53

m.i. kan alleen jij die vraag beantwoorden. Er komen een paar extra vragen bij.

Wil je illegaal gaan zenden of alleen op de toegelaten frequenties?
Wil je later een licentie halen zodat je de 10/12 meter legaal kunt gebruiken ?
Ben je je bewust van de extra kosten als je op de "export frequenties" wil zenden ? (passende antenne / antennetuner)
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: een export bak kopen of niet

Berichtdoor 19RE000 » 27 apr 2015, 14:16

Green Hornet schreef:Bij het uitzoeken wat ik ga kopen, vraag ik me af of ik niet in een keer een exportbak moet aanschaffen.

Of ben ik nu als (oud) nieuweling een beginners fout aan het maken, graag jullie reactie ..... :?:

Ludy.



Nee geen exportbak aanschaffen.

Gewoon een amateurtransceiver gebruiken dan ben je voor de toekomst voorbereid wanneer jij je N gaat halen.

Veel plezier.

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: een export bak kopen of niet

Berichtdoor Green Hornet » 27 apr 2015, 15:00

Dank jullie wel voor de reacties, is duidelijk.

zal het meenemen in de aankoop.

Ludy.
Green Hornet
 

Re: een export bak kopen of niet

Berichtdoor Wimpie » 27 apr 2015, 16:07

Als je met 4 wat zit (met een wel of niet toegelaten TRX) is er toch een kans dat je storing veroorzaakt. Komt degene bij wie je storing veroorzaakt naar je toe en los je dit samen op, dan is er niets aan de hand. Krijg je (onverwachts) AT aan de deur vanwege een storingsklacht, dan is er wel verschil:

Gebruik je een toegelaten apparaat (dus 40 kanalen apparaat met max 4 WPEP), dan levert dat geen problemen op, omdat je niet de telecommunicatiewet overtreedt.

Gebruik je een voor jou niet toegelaten apparaat (bijv "exportbak", HF amateur TRX, etc), dan heb je wel een probleem (art. 10.9, lid 1 van de Telecommunicatiewet): Je bent op zijn minst je apparaat kwijt. Art 10.9, lid 1 wordt in de Wet Economische Delicten genoemd, dus het zal wel strafrechtelijk afgehandeld worden.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 759
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: een export bak kopen of niet

Berichtdoor Green Hornet » 27 apr 2015, 16:15

Hallo Wimpie,
Dank voor je reactie.
Nou, ik denk dat de keuze al is gemaakt. Laten ik het maar netjes houden en gewoon de wettelijk toegestane apparaten gebruiken. Ik heb geen zin voor controles en andere ellende. Maar ik dacht, als je dit mobiel gaat gebruiken de negatieve gevolgen misschien mee zouden vallen.
Green Hornet
 

Re: een export bak kopen of niet

Berichtdoor Wimpie » 27 apr 2015, 16:46

Green Hornet schreef:Hallo Wimpie,
Dank voor je reactie.
Nou, ik denk dat de keuze al is gemaakt. Laten ik het maar netjes houden en gewoon de wettelijk toegestane apparaten gebruiken. Ik heb geen zin voor controles en andere ellende. Maar ik dacht, als je dit mobiel gaat gebruiken de negatieve gevolgen misschien mee zouden vallen.


De kans dat je storing veroorzaakt vanuit de mobiel (zeker als je rijdt) is nihil, zelfs al zit je met een Watt of 40.

Als je rijdend zit te praten is de kans groter dat je aangehouden wordt vanwege het vasthouden van de mike (wat gewoon legaal is) en een mooie antenne op de auto. Als je dan een niet toegelaten CB TRX in je auto aangesloten hebt zitten, heb je wellicht wel een probleem.

Zoals je wellicht weet mag je een HF TRX of "exportbak" wel bezitten. Dus in de doos of in een kast is prima, maar voeding eraan valt al onder "gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben".
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 759
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: een export bak kopen of niet

Berichtdoor Green Hornet » 27 apr 2015, 17:01

Ja, volkomen gelijk.

Wat ik me wel afvraag, is de wetgeving in België en Duitsland gelijk aan die van Nederland. Want ik woon eigenlijk in het drie-landenpunt.
Green Hornet
 

Re: een export bak kopen of niet

Berichtdoor Wimpie » 28 apr 2015, 17:00

Green Hornet schreef:Ja, volkomen gelijk.

Wat ik me wel afvraag, is de wetgeving in België en Duitsland gelijk aan die van Nederland. Want ik woon eigenlijk in het drie-landenpunt.

Ik had verwacht dat een Belg zou antwoorden.

Zorg dat je bij voorkeur een apparaat hebt met "CEPT....." erop. Je mag 40 kanalen FM/AM/SSB in Belgie (4WPEP). Wie bevestigt even of 12 WPEP (REC (11)03) in Belgie geïmplementeerd is? Je hebt geen vergunning nodig.

In Duitsland kun je ook met je CEPT apparaat aan de gang op FM, AM en SSB (10W) van 26.975 MHz (1) tot 27.405 MHz (40). In Duitsland heb je nog 40 minkanalen waar je met FM op mag. Je hebt geen vergunning nodig.

Als je geen apparaat hebt met ergens CEPT erop, neem dan het boekje mee wat er bij hoort, daar staat de EU comformiteitsverklaring (Declaration of Comformity) in met de toegepaste normen. Mocht je aangehouden worden, en je laat dat zien, dan komt het wel goed (zie bijvoorbeeld de President Jackson II CE).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 759
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: een export bak kopen of niet

Berichtdoor Green Hornet » 28 apr 2015, 18:30

Hallo Wimpie,

Dank je voor de informatie, en ja ....ik had ook verwacht dat een Belg of Duitser een reactie zou geven.

groetjes...
Green Hornet
 

Re: een export bak kopen of niet

Berichtdoor Pluskat » 28 apr 2015, 20:19

Voorlopig is het in België nog steeds 4 watt.
Transceivers:
Icom IC-7300 - Yaesu FT-991A - Yaesu FTdx3000D - TYT TH-9800
Kenwood 570 - Alinco DX-70 - President Lincoln - CRT SS-7900
Yaesu FT-7900 - Kenwood TS-50 - Emperor Shogun - Magnum S9
Icom IC-706 -
Antennes:
Diamond X-300N - Optibeam OB6-3M
5 bander End-fed - Sirio Gain Master 1/2 wave
Sirio Gain Master 5/8 wave - Sirio D-1300
Avatar gebruiker
Pluskat
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 15 dec 2013, 21:58
Woonplaats: België

Re: een export bak kopen of niet

Berichtdoor Corvy » 01 mei 2015, 12:03

@ Wimpie :

Even geduld ! Ik ben volop aan het zoeken of er een Belg bestaat die aan DX wil doen met 4W binnen de 40 standaard kanaaltjes ... :lol:

Ik vermoed dat het nog even kan duren voor ik zo iemand gevonden heb. :wink:
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: een export bak kopen of niet

Berichtdoor cb1gwn » 01 mei 2015, 12:39

Een Jackson 2 is een mooi apparaat met zeer goede audio en is legaal.
Een Grant 2 is nog niet legaal en is nu heel goedkoop. Semi legaal want in de toekomst zal het legaal worden.
Wanneer het legaal word is onbekend. Kan zomaar nog 5+ jaar duren.
Nederland volgt altijd de CEPT regelingen maar is ook altijd laat met het invoeren.

Niet te veel vermogen dus geschikt voor een lineair. Door een simpele modificatie naar meer kanalen te brengen.
Dus ook de 10 meterband
Laatst bijgewerkt door cb1gwn op 31 dec 2015, 02:53, in totaal 4 keer bewerkt.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: een export bak kopen of niet

Berichtdoor Wimpie » 01 mei 2015, 23:35

Corvy schreef:@ Wimpie :

Even geduld ! Ik ben volop aan het zoeken of er een Belg bestaat die aan DX wil doen met 4W binnen de 40 standaard kanaaltjes ... :lol:

Ik vermoed dat het nog even kan duren voor ik zo iemand gevonden heb. :wink:


Helder, maar DX hoeft ook niet. Ik was afgelopen zondag in Deurne (Bisschoppenhoflaan), en dan is hard roepen wellicht voldoende om bij jou binnen te komen... Alleen vergeten lamppetroleum mee te nemen naar NL.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 759
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: een export bak kopen of niet

Berichtdoor 19-DT-170 » 02 mei 2015, 09:18

cb1gwn schreef:Een grant 2 is nog niet legaal en is nu heel goedkoop. Semi legaal want in de toekomst zal het legaal worden.

Ik ben benieuwd naar de plannen van de minister naar de wijzigingen die er voorhanden zijn voor de CB band.
Weet je waar ik die kan teruglezen?
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Volgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten

cron