Basis of mobiel?

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Basis of mobiel?

Berichtdoor Volle Bak » 20 aug 2015, 16:29

Na 20 jaar overweeg ik om weer met de hobby te beginnen.
De vraag die daarbij telkens terugkomt is of ik een basisbak of een porto wil.
Ik heb hier al eens geïnformeerd naar de Albrecht AE 2990. Het voordeel van deze porto vind ik dat er zowel AM, FM en SSB op zit. Hiermee heb je meer banden en dus wat meer mogelijkheden. Aangezien het tegenwoordig waarschijnlijkheid niet zo druk meer is als in de jaren 80 en jaren 90, heb je meer kans op een tokkel,zo is de redenering.
Het nadeel van de Albrecht volgens sommigen hier is dat 'je de straat er niet mee uitkomt'. Het voordeel is dat je en mobiel bent en geen antenne aan het huis hoeft te bevestigen. Dit laatste is voor mij wel belangrijk.

Vervolgens heb ik ook zitten zoeken naar een basisbak. Net als velen zou ik dan het liefste een President Kennedy of iets dergelijks van 300 euro plus willen, maar dat vind ik wel erg aan de prijs. Heel minimaal hoeft nu ook weer niet dus zag ik deze bak van TTI https://www.cbshop.com/27MC_radio/27Mc_ ... &order=ASC
Geen idee of het wat is. Het leek me voor de prijs een redelijke bak met wat meer opties. Misschien is een Alan of een Midland beter of heeft meer functies?
Zoals ik al zei heb ik liever geen antenne aan t huis. Ik begrijp dat een mobiele antenne of iets dergelijks ten koste gaat van het zendvermogen en dergelijke. Aangezien ik niet de ambities heb om naar Tokio te zenden ben ik tevreden met contacten en te luisteren in en om mijn woonplaats.
De vraag is dus, wat is wijsheid. Mobiel of basis en waarom. Welke opties komen daarvoor dan in aanmerking?
Graag jullie hulp!
Volle Bak
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 maart 2015, 18:47

Re: Basis of mobiel?

Berichtdoor Thijs » 20 aug 2015, 18:35

De cb is niet zoveel mis mee als jij alleen geintereseerd ben in je eigen woonplaars is am en eigenlijk alleen fm al genoeg.
USB/LSB worden vooral gebruikt voor de internationale en langafstands contacten.

Maar jou antenne probleem daar zit het hem.
De porto zou ik vergeten binnen kom je er letterlijk de straat niet mee uit en in open veld ben je ook zeer beperkt.
Het nadeel van de frequenties die wij gebruiken is dat je een flinke antenne nodig hebt voor een beetje mogelijkheden.

Ik wil voorkomen dat je zo meteen voor 200 euro speeltjes in huis hebt en er niks mee kan.
Waar woon je en weetje of de kanalen daar nog een beetje leven. Woon je in het verkeerde deel van het land is de kans dat je helemaal niks hoord dan een verdwaald station of wanneer er condities zijn.
Wanneer je een kleine antenne zou gebruiken.

De andere kant is het grote risico dat je besmet raakt met het virus en alleen maar meer wil.
Ik spreek uit ervaring begonnen met een porto, daar al sneel een mobiel spriet op een plaat metaal in de dakgoot aan geknopt. Niet heel veel later stond er 5,5m aliminum te glimmen op de schuur :wink: Toen ik het huis uit ging was het hek helemaal van de dam :lol: :roll:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Basis of mobiel?

Berichtdoor Volle Bak » 20 aug 2015, 19:30

Bedankt voor je reactie Thijs.
Ik woon in Den Bosch. Zo'n 20 jaar geleden wel een bolwerk van 27mc. Of dat nu nog zo is heb ik geen idee van. Ik weet ook niet hoe ik daar achter kan komen.
Dit is ook de reden dat ik op zoek ben naar een bak met wat meer mogelijkheden om het risico wat kleiner te maken.
Zoals je al aangeeft is het wel een risico van de investering als het erg stil blijkt te zijn. Helaas want het is een mooie hobby waar ik in het verleden veel plezier aan heb beleefd. De tijden zijn veranderd helaas.
Vroeger toen ik nog bij mn ouders woonde had ik een mobiele spriet op een koekblik gemonteerd in de slaapkamer staan. Ik haalde daar best mooie resultaten mee.
Ik woon nu op mezelf maar wil ook niet echt een antenne aan mn huis en mn vrouw ook niet denk ik..
Het gaat er mij om dat ik een beetje kan luisteren en praten. Het hoeft niet persee mn eigen woonplaats te zijn maar dat leek mij het makkelijkste te verwezelijken.
Voor de Albrecht is een grotere antenne in de handel van rond de 30 euro om het bereik te vergroten.
Mag je zomaar op de usb en lsb zenden trouwens? Is dat het zogenoemde dx'en?
Volle Bak
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 maart 2015, 18:47

Re: Basis of mobiel?

Berichtdoor Thijs » 20 aug 2015, 19:41

USB en LSb zijn gewoon vrij gegeven binnen de 40 kanalen en met 4W op AM mag je 1W hebben op FM 4W.
Mischien kunnen andere leden in de buurt een idee geven of het nog een beejt leeft daar.

Er loopt inderdaad een ntopic over porto gebruik met een grotere antenne maar verwacht hier geen wonderen van. Als dat echt goede resultaten gaf deden we dat tenslotte allemaal.
Met DX bedoelen we verbindingen over een langere afstand dat gaat met AM en FM ook.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Basis of mobiel?

Berichtdoor haab » 20 aug 2015, 19:44

Dx-en is lange afstandsverbindingen maken. Of je daar FM AM of SSB (LSB/USB) voor gebruikt maakt geen verschil. Ook op FM kun je goed dx-en als de condities goed zijn.

SSB mag tegenwoordig ook in Nederland met (nog maar) 4 watt. De Europese richten is 12 watt maar die is nog niet overgenomen in de Nederlandse wetgeving ( maar zolang je niemand stoort kraait er geen haan naar)

Let wel: als je je zender in de auto gaat zetten. SSB onder het rijden is erg gevaarlijk gezien je steeds moet finetunen om het zendende station goed te kunnen Verstaan.

P.s. Het kan nooit kwaad je vrouw eens te vragen. De Mijne had (tot mijn verbazing) helemaal geen problemen met 5 1/2 meter antenne op het dak, en de antenne is het belangrijkste onderdeel. (Niet geschoten is altijd naast)

Groetjes, John

EDIT: Thijs was de snellere.....
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Basis of mobiel?

Berichtdoor Volle Bak » 20 aug 2015, 22:07

Vraag 1 is dus of er nog mensen actief zijn op de bak in Den Bosch. Graag reactie.
Vraag 2 is of er alternatieven zijn voor de antenne. Een magneetantenne bijvoorbeeld en welke bsk zou er geschikt zijn?
Volle Bak
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 maart 2015, 18:47

Re: Basis of mobiel?

Berichtdoor haab » 21 aug 2015, 13:05

Een goede magneet antenne ( m.i. De beste) is de wilson 1000. http://www.classicinternational.eu/antennes/mobiel-antennes/wilson-1000-magneet/
Maar zonder auto eronder werkt geen enkele magneetantenne.

De webshoplink is maar een voorbeeld, zodat je weet welke antenne ik bedoel. Er is vast ergens een goedkoper te krijgen.

Wat de bak betreft denk ik dat je wat duidelijker moet aangeven wat je wil doen en welk budget... Het is toch altijd een compromis. Er zijn al bakjes van 60,- maar of die goede oren hebben ?

Gtrz, John
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Basis of mobiel?

Berichtdoor Wimpie » 21 aug 2015, 21:31

@Volle Bak:
De uitdaging is niet het bakkie, maar de antenne (en wellicht het overtuigen van je vrouw). Dus met een bak met meer mogelijkheden alleen, red je het niet.

Een porto-antenne op een porto of de duurste basisbak, is bijna garantie dat je gaat concluderen dat er niemand meer op CB zit.

Sterk vereenvoudigd, je signaal gaat in een rechte lijn van jou naar je tegenstation. Als je een antenne binnen neerzet (al is hij nog zo goed), gaat het meeste uitgestraald vermogen verloren in gebouwen (muren, bedrading, bomen, etc).

Om het te proberen zou ik toch echt voor zo'n halve golf spriet gaan, desnoods het goodkoopste instapmodel van rond Euro 40. Ieder bakkie kan op iedere antenne waarvan de VSWR acceptabel is. Het is zonde van het geld om een nieuwe bak te kopen en er een antenne aan te hangen die functioneert als een roestige spijker. Zoals reeds genoemd, de kans dat je binnenshuis wat ontvangt neemt sterk af, niet alleen door de demping van gebouwen, maar vooral door storing van allerhande apparatuur (waaronder PLT).

Je zult dus naar buiten moeten met je antenne!

Als je over een plat (schuur)dak beschikt, zou je daar een lange mobiele spriet op kunnen zetten, voorzien van zo'n 8 draden van 2.5m in stervorm (als groundplane). Een paar stukken gaas aan elkaar werkt natuurlijk ook. Zorg wel dat je geen elektronische apparatuur in je schuur hebt die (ongemerkt) kan storen. Natuurlijk lever je wat in, maar de verbetering is groot ten opzichte van een porto-antenne binnenshuis.

Oh ja, zo'n halve golf spriet is praktisch gezien vergunningsvrij (uitgezonderd beschermd dorpsgezicht, gezXXr van de verhuurder en zo).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Basis of mobiel?

Berichtdoor erik27mc » 21 aug 2015, 22:18

Eventueel zou je nog een 1/4 golflengte basisantenne kunnen nemen.
Google maar 's op 'Sirio Starduster'. Deze antenne heeft een straler van iets van 2,75 meter (de (3) radialen zijn ook zoiets qua lengte).
Voordeel is dat de antenne maar 2,75 m boven de antenne buis uitsteekt (i.t.t. een 1/2 golflengte, die is iets van 5,5 m lang).
De afstraling is volgens mij wel wat anders van een 1/4 golf vergeleken met een 1/2.

Wat ook zou kunnen is een draad antenne (bv. een inverted V).
Als je de antenne maar buiten zet en niet in huis. Als er al weinig activiteit bij jou in de buurt is, dan ben je zeker gebaat bij een buitenantenne, anders is de lol er gauw van af als je niemand hoort.
erik27mc
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 okt 2012, 21:46

Re: Basis of mobiel?

Berichtdoor Wimpie » 22 aug 2015, 01:07

@erik27mc:
een 1/4 golf GPA is een prima optie. Die doet niet veel (lees verwaarloosbaar) onder voor een 1/2 golf GPA, als hij op gelijke hoogte staat. Met die radialen vind ik het toch een imposant ding, maar meningen verschillen.

De inverted V vind ik niet zo'n goede optie omdat deze een relatief sterke horizontaal gepolariseerde component produceert. Dat is leuk voor verbindingen binnen Europa, maar niet voor verkeer binnen NL (de meeste mensen zitten verticaal gepolariseerd).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Basis of mobiel?

Berichtdoor erik27mc » 22 aug 2015, 09:45

@Wimpie: dat de inverted V voornamelijk horizontaal gepolariseerd was wist ik niet (dacht dat deze ook vertikaal deed); voor qso's in de buurt heeft Volle Bak er dan niet zo veel aan).
Die type Starduster antennes zijn inderdaad imposant (lijkt wel of ze elk ogenblik gelanceerd kunnen worden hi). Voordeel zou kunnen zijn dat het gedeelte wat boven de mast uitkomt maar 2,75 m lang is (bv. i.v.m. vergunningsvrij plaatsen) , maar er hangen dan wel 3 even lange radialen onder. Heb er even naar gezocht, maar ze zijn niet zo goed verkrijgbaar als 1/2 en 5/8 antennes.
erik27mc
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 okt 2012, 21:46


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten