Vragen over CB radio's ivm boek

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Vragen over CB radio's ivm boek

Berichtdoor Ivo1977 » 21 dec 2015, 20:34

Beste allen,

Als romanschrijver ben ik op zoek naar iemand die voor mij een aantal algemene vragen kan beantwoorden over het gebruik van een CB radio. Dit in verband met een fictief verhaal waaraan ik momenteel werk.
Mocht iemand bereid zijn om mij hierbij te helpen, dan stel ik een berichtje zeer op prijs.
Bij voorbaat hartelijk dank!
Ivo1977
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 21 dec 2015, 18:26

Re: Vragen over CB radio's ivm boek

Berichtdoor Thijs » 21 dec 2015, 21:11

Vraag maar raak zou ik zeggen.
Zat mensen hier die kunnen helpen
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Vragen over CB radio's ivm boek

Berichtdoor Ivo1977 » 21 dec 2015, 21:35

Dankjewel Thijs (en anderen die mij willen helpen).
Zonder op al teveel details over het verhaal in te gaan (het is mijn volgende roman in wording) zit ik met een fictieve situatie waarin een aantal mensen in een afgesloten, ondergrondse schuilplaats verblijft in de Valkenburgse mergelgrotten. Ze doen een poging om contact te zoeken met de buitenwereld, waarbij ze beschikken over een oude CB radio (ik denk aan een apparaat uit de vroege jaren tachtig) en een metalen leiding naar buiten, die als geïmproviseerde antenne dienst doet. Ik heb zelf geen ervaring met CB radio's, maar ik wil wel dat e.e.a. een beetje realistisch blijft. Daarom heb ik onderstaande vragen:

1. Hoe zou deze radio er uit kunnen zien? Een ouderwets model dus. Geen moderne, digitale techniek.
2. Op welke wijze zoekt men naar een signaal van buitenaf? Scannen van alle frequenties, of gericht zoeken? In welke bewoordingen worden deze frequenties uitgedrukt? Welke golflengte bijvoorbeeld.
3. Bestaat er zoiets als noodfrequenties die in geval van een grote calamiteit het meest voor de hand liggend zouden zijn?
4. Als men zich kenbaar wil maken, op zoek naar contact met iemand van buitenaf, in welke bewoordingen doet men dit?

Alle duwtjes in de juiste richting zijn van harte welkom, en nogmaals dank!
Ivo1977
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 21 dec 2015, 18:26

Re: Vragen over CB radio's ivm boek

Berichtdoor Thijs » 21 dec 2015, 22:31

Op een CB hebben we het over kanalen van 1 tot 22 bij een legaal model uit de jaren 80.

Een signaal vinden zou gebeuren met de kanaal schakelaar een model uit de jaren tachtig met een zoekfunctie voor actieve kanalen kan ik zo niet bedenken.

Kanaal 9 word het noodkanaal genoemt maar dat is meer iets uit amerika.

Hier vind je foto's uit die tijd.
http://www.pttmarc.nl/mobiel_1.html
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Vragen over CB radio's ivm boek

Berichtdoor Ivo1977 » 21 dec 2015, 23:32

Bedankt voor je reactie, Thijs!
Zou het in een noodsituatie/rampscenario denkbaar zijn dat kanaal 9 ook in Nederland als noodkanaal zou fungeren?
Zijn er nog bepaalde regels/gewoontes bij het oproepen via een CB-radio? Een bepaalde manier van spreken of bewoordingen?
Ivo1977
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 21 dec 2015, 18:26

Re: Vragen over CB radio's ivm boek

Berichtdoor 19-DT-170 » 21 dec 2015, 23:43

Kanaal 9 is voor zover ik weet in Nederland nooit als noodkanaal gebruikt.
In Australië kent men overigens nog steeds een CB band (ook op andere frequenties dan 27MC),
en deze banden worden wel gebruikt oa voor communicatie met de dokter/ziekenhuis,
en noodverkeer vind daar ook plaats. Misbruik wordt ook bestraft in Australië.
Ik denk dat het begin jaren 80 niet zo moeilijk was om contact te maken op CB.
Met 22 kanalen was het altijd zoeken naar een vrij kanaal, dat er dan ook meestal niet was.
Ik denk dat de sport meer zou zijn om ergens 'tussen te komen' dan dat iemand het niet zou horen omdat
een kanaal vrij is en niet wordt geluisterd.
Een bekende term om in een gesprek tussen twee stations (of meer) te komen is 'breakie break'.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Vragen over CB radio's ivm boek

Berichtdoor haab » 21 dec 2015, 23:56

hmmm... in noodsituaties zou je tegenwoordig meer hebben aan kanaal 14 (27.125 Mhz) het algemene nederlandse oproepkanaal. daar is de kans groter dat je iemand treft. Alhoewel mijn bak in de eighties een schakelaar had waarmee je hem op channel 9 kon zetten. http://www.pttmarc.nl/skyline_2010.html en zoals je ziet.. het is een bak uit de eighties maar met een digitale kanaal aanduiding. dat was toen al standaard.

iemand vinden doe je door de kanalen te blijven afzoeken (over de kanalen fietsen) of op een kanaal te wachten tot je iemand hoort... als je de kanalen afzoekt dan is je kans groot om iemand te vinden als ze al in gesprek zijn. als er iemand roept op een kanaal dan moet je maar net daar langskomen op het moment dat hij roept. Als hij net niet roept als jij er langskomt dan mis je hem dus.

als je op de link klikt die ik boven erbij gezet heb zie je dat een zender ook een metertje heeft.. de Signaal of S meter. wanner iemand zend op een kanaal slaat deze meter uit. ook als hij niet in de Microfoon praat . Dat uitslaan van de meter zonder spraak noemt men een "draaggolf.
zien. "

Hoe maakt iemand zich kenbaar of zoekt contact via de bak ?.... tjaaaa. dat kan heel verschillend zijn. Een officiële zendamateur doet dat heel anders dan dat de mensen op de 27MC dat doen. Of hoe iemand dat zou doen die nog nooit een zender in de handen heeft gehad.

Een zendamateur met licentie roept zoiets als: Algemene oproep aan 11 meter van Pappa Alfa 0 Tango Hotel. Of hij roept gewoon kortweg CQ CQ, Pappa Alfa 0 Tango Hotel QRV.

11 meter, 20 meter, 10 meter, 2 meter, al naar gelang op welke meterband hij zend.
Pappa Alfa 0 Tango Hotel is zijn call PA0TH uitgespeld volgens het NATO-alphabet

CQ is min of meer een algemene oproep en QRV is een Q-code die betekent dat de roeper ervan standby is voor een QSO. (QSO is een gesprek)

een 27MC zendamateur roept meestal zoiets als:
-Attentie kanaal 14 is er iemand standby
of
-Attentie kanaal 14 hier is Bruine Banaan is er iemand in de bijstand. (bruine banaan is dan de zelfgekozen skipnaam) en de bijstand is hetzelfde als de vraag of er iemand standby is maar dan met " humor"

Er zijn ook mensen die gewoon roepen: Hey, iemand hier die luistert ? Kouwe kaklullen...

Op youtube kun je aardig filmpjes vinden van 27 MC praat... :)

Op zich is een metalen buis te gebruiken als antenne, mierenneukers zouden er dan bijzeggen ALS hij de goede lengte heeft. Is hij te kort of te lang dan gaat de zender kapot.
In de valkenburgse mergelgrotten is toch ook een NATObasis geweest, o nee dat was in de cannerberg in Maastricht. In valkenburg had de Dienst Bescherming Bevolking (BB) een commandobunker in een mergelgrot. Ik ben daar in mijn jeugd in geweest (jaren 80) en toen was deze al niet meer in gebruik door de BB. maar deze dienst had vast en zeker ook een antenneinstallatie die de gasten in jou boek gebruiken kunnen :-) Misschien heeft de BB zelfs wel een zender vergeten ... hahaha
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Vragen over CB radio's ivm boek

Berichtdoor Ivo1977 » 22 dec 2015, 11:22

Beste Pascal en John,
hartelijk dank voor jullie uitgebreide reacties. Hier kan ik mee vooruit!
Als ik het goed begrijp waren (veel) CB radio's dus uitgerust met een metertje dat uitsloeg wanneer iemand anders op hetzelfde kanaal zat, ook als die persoon de microfoon niet gebruikte, maar alleen luisterde?
Wat zijn bij benadering de afmetingen van een -liefst zo groot mogelijke- CB radio uit die tijd?

@ John: de NATO basis was/is inderdaad in Maastricht. Mijn verhaal speelt zich af in de oude atoomschuilkelder in de Valkenburgse gemeentegrot, die wegens een grote ramp in de huidige tijd weer in gebruik wordt genomen door de hoofdpersonen. Zonder verder veel te verklappen (het boek is immers nog niet klaar ;-)) gaan ze met een oude CB radio proberen of ze contact met de buitenwereld kunnen krijgen door een antenne te improviseren: een niet meer in gebruik zijnde telefoonlijn die naar de bovengrond gaat, de stalen trap van de centrale schacht die 60 meter omhoog gaat, etc. Mijn kennis over CB radio's is echter vrijwel nul, dus vandaar mijn oproep hier tussen de deskundigen.
Ivo1977
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 21 dec 2015, 18:26

Re: Vragen over CB radio's ivm boek

Berichtdoor haab » 22 dec 2015, 11:37

Alle zendontvangers zijn uitgerust met een s meter. Deze slaat alleen uit als iemand anders op het kanaal uitzend, dus fysiek de knop op de microfoon induwt. Als er alleen mensen op het kanaal zijn die luisteren dan kun je dat niet zien aan die meter. Het metertje slaat ook uit door storingen op het kanaal. Atmosferische storingen of elektrische.

Er worden in de cb wereld ook nog andere meters gebruikt. Deze heten SWR meter, daarop kun je zien of de antenne goed is afgesteld. Sommige Huidige zendontvangers combineren de s meter met een SWR meter. 2 metertjes in 1 als het ware. Ik weet niet of er oudere bakkies waren die dat ook hadden.

Cb zendontvangers zijn er in (ruwweg) 2 afmetingen. Mobiele zenders, met de afmetingen van een autoradio. En basisstations. Basisstations zijn wat groter vanwege de ingebouwde voeding. Je moet dan denken aan (schatting) 30 breed, 10-15 hoog, 30-40 diep. Een mobiele zendontvangers heeft een losse voeding / accu nodig als stroomvoorziening.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Vragen over CB radio's ivm boek

Berichtdoor Ivo1977 » 23 dec 2015, 10:56

John, wederom dank voor je duidelijke antwoord. Voor het verloop van mijn verhaal is het handig dat ik dan uitga van een basisstation.
Een laatste vraag, voordat ik me weer op mijn manuscript stort... waar staat de afkorting SWR voor?

Hartelijke groet, Ivo
Ivo1977
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 21 dec 2015, 18:26

Re: Vragen over CB radio's ivm boek

Berichtdoor 19DT2120 » 23 dec 2015, 11:21

S.W.R staat voor standing wave ratio https://en.wikipedia.org/wiki/Standing_wave_ratio > een heel complex verhaal.
Maar zo iets wil je waarschijnlijk helemaal niet in je verhaal beschrijven om dat veelte diep in de materie gaat.
Persoon die de boel aansluit moet met de nodige technische verhandelingen de antenne(aansluiting) werkend maken want anders gaat het niet werken en plug en play bestond eigenlijk niet.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Vragen over CB radio's ivm boek

Berichtdoor cb1gwn » 31 dec 2015, 03:02

in de jaren 80 heb ik toch 2x de politie ingeschakeld na een noodoproep op kanaal 9...
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten