Ontvangprobleem met een stabo xm5003

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Ontvangprobleem met een stabo xm5003

Berichtdoor Bombardier Iltis » 17 jan 2016, 23:10

Hallo!

Ik heb hulp nodig!
Van de week een Stabo XM 5003 gekregen van een maat om die in mijn Bombardier Iltis te bouwen (paramilitair voertuig)
Na alles (hopelijk) correct te hebben aangesloten getest,maat ontving mij luid en duidelijk,ontving hem niet...aangezien er nog genoeg aan de wagen gesleuteld moest worden het even gelaten voor wat het is. Eenmaal thuis online de handleiding gedownload en aan het draaien en op knopjes drukken geslagen...ja je leest het,ik ben groener dan groen als het om mc27 gaat...

Krijg het ding niet aan de praat en de handleiding bied geen uitkomst...
Op internet gaan lezen wat het allemaal kan zijn maar ik kom er echt gewoon niet uit,heb allemaal ideeën waarom het niet werkt maar eerlijk,heb er de ballen verstand van :!: dus mijn vraag aan jullie, is er ergens een checklist die ik kan aflopen om dingen uit te sluiten,zijn er mensen met dezelfde cb die mij kunnen helpen,of is er een winkel in omgeving Utrecht( won self in Maarssen) waar ik langs kan gaan om iemand er naar te laten kijken? Alle hulp is welkom!

Met vriendelijke groet,
bob
Bombardier Iltis
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 jan 2016, 13:48

Re: Ontvangprobleem met een stabo xm5003

Berichtdoor haab » 17 jan 2016, 23:18

Volume aan ?
Squelch open ? ( helemaal naar links draaien)
ASC (automatische squelch) uit ? (Zie handleiding)
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Ontvangprobleem met een stabo xm5003

Berichtdoor Wimpie » 17 jan 2016, 23:59

Hallo Bob,

Als je niet weet wat swr is en dat je daar op moet letten, is het advies: niet meer mee zenden. Je blaast de zogenaamde eindtransistor op als de antenne niet goed afgesteld/aangesloten is.

Mocht je er niet uitkomen via internet of forumhulp, dan kan ik wellicht helpen (ik woon in Maarssen). Het bakkie ziet er niet ingewikkeld uit. Er zit in maarssen tevens een goede shop waar ze benodigdheden verkopen voor CB en zendamateurs (denk aan kabels/pluggen/etc).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Ontvangprobleem met een stabo xm5003

Berichtdoor Bombardier Iltis » 18 jan 2016, 00:19

John bedankt voor je reactie!

Volume staat aan, squelch SQ en ASC zijn dezelfde knop bij mij,kan deze mute en dan verschijnt ook ASC in de display.
Heeft AM FM groot verschil en de kanaalconfiguratie D. EU EC.?

Wimpie ook jij bedankt voor de snelle reactie!
Als ik er niet uitkom maak ik graag gebruik van je ervaring! Woon zelf in Reigerskamp. Ik denk dat het echt een instelling moet zijn,rest schijnt allemaal te werken...
Bombardier Iltis
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 jan 2016, 13:48

Re: Ontvangprobleem met een stabo xm5003

Berichtdoor jcva » 18 jan 2016, 00:21

Shop in Maarssen??

Ik vermoed dat je Hamshop bedoeld en dat is een webwinkel, afhalen kan maar alleen na afspraak, hij heeft geen echte winkel.
Daarvoor zul je naar Venhorst in Hilversum moeten maar ook die is niet elke dag open.
Veel CB of Ham winkels zijn er niet meer.
Met beide zaken heb in zelf overigens goede ervaringen.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Ontvangprobleem met een stabo xm5003

Berichtdoor haab » 18 jan 2016, 01:22

Bombardier Iltis schreef:Volume staat aan, squelch SQ en ASC zijn dezelfde knop bij mij,kan deze mute en dan verschijnt ook ASC in de display.


Als ASC in de display verschijnt staat de automatische squelch aan. Draai het knopje weer naar rechts tot asc verdwijnt, je zou dan ruis moeten horen. Hoor je dat niet dan is er wat mis met je apparaat, daar je wel kunt zenden ligt het m.i. Niet aan de antenne.
Nu kan het zijn. Dat er bij jou zoveel ruis is (het metertje geeft BV 9 aan) dat die storende ruis sterker is dan het signaal van je maat. Gevolg: je hoort hem niet. Er zijn veel adapters ( of acculaders en nog vele andere apparaten) die zoveel ruis kunnen veroorzaken.

Bombardier Iltis schreef:Heeft AM FM groot verschil


Kort door de bocht gezegd... AM of FM bepaalt de manier waarop je stem door de lucht gedragen wordt. Zender en ontvanger moeten dezelfde manier gebruiken. FM heeft over het algemeen betere geluidskwaliteit Maar je kunt maar 1 zendend station horen (de sterkste) bij AM je meerdere stations tegelijk horen op dezelfde frequentie maar met een slechtere kwaliteit. AM is ook gevoeliger voor andere storende signalen onderweg. Ik zou gewoon op FM blijven.

Bombardier Iltis schreef:en de kanaalconfiguratie D. EU EC.?


De kanaal configuratie maakt niet zoveel uit wat D EU of EC betreft. Zolang hij niet op PL staat. In Polen Gebruiken ze afwijkende frequenties voor de kanalen, die verschillen iets met onze.

Als je maat jou kan horen betekent dat sowieso dat je op dezelfde frequentie zit als hem. Je stabo heeft geen shift dus Als het kanaalnummer overeenkomt met dat van je maat dan zenden en luisteren jullie op dezelfde frequentie..
Als je bak op D staat heb je 80 kanalen ter beschikking ipv 40. Maar dat mag niet in NL.

Ach..... IK ZIE HET LICHT :idea: .... Na zoveel letters typen. Je hebt geen groene stroom.. Nee geintje.

Check eens het knopje local/dx, deze moet op dx staan. Met local hoor je alleen stations die zeer dichtbij zijn. 2e knopje van links, moet je even in de handleiding kijken hoe je de tweede functie gebruikt. Het Knopje heeft 2 functies AM/FM keuze en LOCAL/DX keuze.

Suc6
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Ontvangprobleem met een stabo xm5003

Berichtdoor 19-DT-170 » 18 jan 2016, 03:17

Let ook op dat het ding niet op UK staat. In Engeland hebben ze ook afwijkende kanalen.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Ontvangprobleem met een stabo xm5003

Berichtdoor haab » 18 jan 2016, 08:41

19-DT-170 schreef:Let ook op dat het ding niet op UK staat. In Engeland hebben ze ook afwijkende kanalen.


Ja klopt, niet aan gedacht.

Btw:

OW Muck man.. Ga naar bed. 3:47 :mrgreen:
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Ontvangprobleem met een stabo xm5003

Berichtdoor 19-DT-170 » 18 jan 2016, 09:31

Ik kwam niet in slaap. Af en toe heb ik van dat soort nachten.. Dan ga ik naar bed en dan kom ik niet in slaap.
Vandaag ben ik dus brak... Blij als het vijf uur is en ik de deur bij de baas weer achter mij dicht kan trekken. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Ontvangprobleem met een stabo xm5003

Berichtdoor haab » 18 jan 2016, 13:50

19-DT-170 schreef:Ik kwam niet in slaap. Af en toe heb ik van dat soort nachten.. Dan ga ik naar bed en dan kom ik niet in slaap.


Bekend probleem, ik heb dat vaak op het werk. Kan ik gewoon de slaap niet vatten en de slaaptijd die ik krijg is al zo kort.... De volgende dag is het dan hommeles.

Het had vannacht kunnen gebeuren trouwens dat ik al om 3:48 geantwoord had, zat op het werk met bovengenoemd probleem, ik zag alleen je post pas vanmorgen na de koffie 😁
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Ontvangprobleem met een stabo xm5003

Berichtdoor Bombardier Iltis » 18 jan 2016, 21:16

Wimpie ik probeer jou te bereiken,kom er na al deze tips,bedankt daarvoor heren,nog steeds niet uit...
Mijn 06 is 0627482449
Woon zelf in Reigerskamp,zou je hulp goed kunnen gebruiken,snap er nu niks meer van...alvast bedankt,

Bob
Bombardier Iltis
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 jan 2016, 13:48

Re: Ontvangprobleem met een stabo xm5003

Berichtdoor Vonkentrekker » 29 jan 2016, 11:29

Hallo Bob,

Heb je dit probleem al kunnen oplossen? Ik woon bij je in de buurt en wil wel een keer naar je bak kijken, mocht Wimpie geen tijd hebben.

Groet, Nico
Vonkentrekker
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 15 sep 2015, 19:08


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten