probleem tricom 444

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Team tricom 444 vraag mbt fine/crs regeling

Berichtdoor delete » 07 maart 2011, 22:25

Heeft iemand enig idee hoe ik de Team Tricom 444 zo kan modificeren dat de
Fine/course regeling het gaat doen?

Het apparaat kwam hier helemaal standaard, 40 kan blabla....

En inmiddels heb ik hem al zover dat hij ook buiten de normale band zend en ontvangt
maar zou ook graag de fine en course willen gebruiken(die het nu dus niet doet)

Bovendien komt er nu maar 3,8 watt uit...
Dat moet veel meer kunnen toch?

Er zwerven wel wat duitse schema's op het net met uitleg, maarja mijn duits is 0 :cry:

Iemand tips ?


Groeten Otto
delete
 

Re: Team tricom 444 vraag mbt fine/crs regeling

Berichtdoor norman » 07 maart 2011, 23:41

VR5 is AM power
VR6 is SSB power
VR12 is FM power
(in het ergste geval hebben ze weerstandswaarden aangepast zodat het vol opendraaien beperkt blijft tot max 5W.)
Check diode D21a en/of D21b eens voor je clarifier (fine/coarse)?
Deze leiden naar varicap D22 voor de tuning van kristal X2 (4,5MHz) en die zit weer in je loop-oscillator.
Misschien is er een draad los of spoor doorgekrast?
norman
 

Re: Team tricom 444 vraag mbt fine/crs regeling

Berichtdoor delete » 09 maart 2011, 19:43

Wat ik ook uitvreet... Meer als 5,5watt peuter ik er niet uit!
Dus wat betreft die weerstanden klopt het wel..
Maar dat vangen we wel weer op met een eindtrapje (dat heb ik niet gezegd:P)

De 2 soldeereilandjes op het printje van de cpu waren al doorgesoldeert voor het uitbreiden van de banden,

De knoppencombi werkt, Maar als ik hoger ga dan 27.915 wil'ie ook niet locken..
heel vreemd, welk kanaal ik ook pak(hoger dan 27.915) de frequentie blijft hetzelfde in zenden en ontvangen.

Het apparaat ligt nu op z'n rug... en ga nu even naar de diodes kijken

Grtn Otto
delete
 

Re: Team tricom 444 vraag mbt fine/crs regeling

Berichtdoor delete » 09 maart 2011, 20:25

Diode 21a en 22a bestaan niet.

Niet in het apparaat,
en ook niet in de Parts list.

D21 en D22 echter wel, en die zitten gewoon op hun plaats!


De printbanen zijn heel...


Schiet mij maar lek :cry:
delete
 

Re: Team tricom 444 vraag mbt fine/crs regeling

Berichtdoor norman » 09 maart 2011, 22:33

:wink: Pang. Ik bedoel, D21 is een dubbele diode (2 diode's in 1 behuizing zoals een BAV99), in het schema D21a en D21b.
Deze zitten samen in een klein zwart blokje met 3 pootjes of met vier pootjes.
De (hoogte van de) spanning op de kathode van D22 bepaalt de capaciteitswaarde van D22.
Zo kan de frequentie van X2 worden verstelt/getuned.
Normaal zou de spanning veranderen als je op de fine/coarse knop draait.
Ik kan echter niet op het schema aflezen waar deze vandaan komt, laat staan dat ik de fine/coarse potmeter in het schema kan vinden...
Als iemand een kompleet (en leesbaar) schema heeft dan is dat welkom.

De volgende mods zijn mij bekend om het vermogen in te dammen:
FM: kijk voor de grap eens of R241 nog steeds 100 Ohm is?
SSB: over C172 wordt dan een extra condensatortje geplaatst.
AM: umm, weet ik bij dit schema niet, mogelijk is er gerommeld met R209 (1K5) of R210 (3K3).

Edit: lock is te regelen met T8, doe dit voorzichtig!!!
norman
 

Re: Team tricom 444 vraag mbt fine/crs regeling

Berichtdoor delete » 09 maart 2011, 23:04

Ik kan het boekje wel scannen

Daar staat een duidelijk schema in...


Baat bij?
delete
 

Re: Team tricom 444 vraag mbt fine/crs regeling

Berichtdoor delete » 10 maart 2011, 00:10

T8 bijgedraait...

28.550, hoger wil ie niet meer locken...
Er komt op die frq trouwens nog amper vermogen uit,

iets van een half watje op 28.550 dacht ik net te meten :cry:
delete
 

Re: Team tricom 444 vraag mbt fine/crs regeling

Berichtdoor norman » 10 maart 2011, 22:11

Dit vond ik nog:
28.000 MHz bis 29.700 MHz im 10 kHz-Raster,
25.615 MHz bis 28.305 MHz im 10 kHz-Raster
(üblicherweise "5" am Ende).
Sendeleistung SSB bis >40Watt in FM bis >15Watt,
(nicht sehr empfehlenswert, da die Leistungstransistoren doch
recht teuer sind ;-).

Ik zou safe blijven en niet boven de 8W uitgaan in FM/AM en niet boven de 15W in SSB...

Umbau:
Frequenzerweiterung 1 = Tasten LCR und MIC gleichzeitig drücken
und Gerät einschalten. Fertig. --> 28.000 MHz - 29.700 MHz

LCR en MIC tegelijk ingedrukt houden en apparaat inschakelen voor 28.000 MHz - 29.700 MHz

Frequenzerweiterung 1 = Tasten DW und CH9 gleichzeitig drücken
und Gerät einschalten. Fertig. --> 25.615 MHz - 28.305 MHz

DW en CH9 tegelijk ingedrukt houden en apparaat inschakelen voor 25.615 MHz - 28.305

Ausschalten mit den gleichen Tastenkombinationen.

Uitschakelen is met dezelfde toetsencombinatie(s)

Leistungserhöhung = Auf der Lötseite sind beide Power Potis mit
"normalen" Widerständen überbrückt.
Diese entfernen. Bei nicht erreichen der SSB Ausgangsleistung D33
durchzwicken.

Uitgangsvermogen: aan de soldeerkant van de printplaat zijn beide Power potmeters met weerstanden overbrugd.
Deze verwijderen. Bij het niet bereiken van het (gewenste) uitgangsvermogen op SSB dan D33 doorsolderen (kortsluiten).

Dat laatste lijkt me niet raadzaam...

SSB Power Poti VR6
FM Power Poti VR12
AM Mod Poti VR5

Die weten we nu.
Het feit dat je op de hoge frequenties een laag uitgangssignaal hebt, dat ligt denk ik eerder aan de filters in je eindtrap(pen).
Normaal is dit een kwestie van afregelen op de gewenste frequenties op een zo hoog mogelijk uitgangsvermogen maar dit hoor je het beste met een spectrumanalyser te doen en een goede dummyload zodat je in de gaten kan houden of door de afregeling geen viezigheid wordt geproduceerd over de band (al valt dit in de meeste gevallen nog wel mee).
Verder geldt dat wanneer de bandbreedte van de filters circa 2MHz is dan wordt het lastig om deze eindtrap(pen) over 4 MHz evenveel vermogen te laten produceren.
norman
 

Re: Team tricom 444 vraag mbt fine/crs regeling

Berichtdoor delete » 10 maart 2011, 23:18

Norman,

Ik ben nog even met het locken bezig geweest.

Als ik'm op 10mtr gelockt heb,
dan zend hij niet meer in het onderste gedeelte van de 40 kan. band.
Dus ik heb heb maar afgeregeld op de gangbare 120 kanalen.

Die weerstanden ivm het vermogen heb ik naar gezocht.. En die schijnen er niet in te zitten.
Althans.. Ik zie ze niet!
Apart, en zeker omdat de 1969 in de eindtrap zit.
Maar dat vangen we wel op met een eindtrapje!

Dus, alles geprobeert...
En tot de conclusie gekomen dat het een leuk doosje is.
Maar niet geschikt voor 10 & 11mtr tegelijk.

Past tevens in het DIN inbouwfront van de Alan 48+
Daarom wilde ik hem ook in de auto inbouwen.
Voor thuis hebben we ander speelgoed!

Dus ik laat het voor wat het nu is!

Nu de Course knop nog aan de praat helpen!
Dan kan'ie ingebouwd worden

Grtn Otto
delete
 

Re: Team tricom 444 vraag mbt fine/crs regeling

Berichtdoor de 105 » 24 maart 2016, 00:46

OM,

Heb ook zo'n kastje gekocht.Was er ook ff mee aan het stoeien en kwam zodoende hier terecht.
Moest ff zoeken welke eilandjes doorgesoldeerd moesten worden.dat is vlg mij wel gelukt.Maar loop nu tegen een zelfde probleem aan als jij had.
Krijg wel mooi alle frequenties te zien maar hij lockt al behoorlijk snel.
Heb net als jij hem nu wel netjes zenden op 40 laag-mid-hoog.(ongeveer 7-8 watt) .Moest ook T 8 verstellen .
Op de 10 meter wat eigenlijk ook de bedoeling erbij was mooi niets.Ik denk dat als ik T 8 meer verstel hem hier wel aan de praat kan krijgen,maar dan doet de rest het waarschijnlijk weer niet.Heb ook net als jij niet de normale weerstanden op de print zitten voor meer vermogen.Dus de potmeters moeten het doen.
Mijn vraag aan jou is heb jij het nog voorelkaar gekregen om er wat meer frequenties werkend te krijgen.Hij zou op 400 kanalen werkend te krijgen moeten zijn.
Kan verder op het net geen nuttige info verder erover vinden.Als je het zo leest hoef je alleen maar even 2 knoppen in te drukken en het setje aan te zetten en het is voor elkaar ,maar daar lijkt het allemaal niet op.

gr de 105
de 105
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 maart 2016, 20:53

probleem tricom 444

Berichtdoor de 105 » 26 maart 2016, 13:18

Heb een Tricom 444 gekocht.Was er mee aan het stoeien om meer frequenties en meer vermogen te krijgen uit het kastje. Want dat moet mogelijk zijn tot wel 400 kanalen staat er op internet .Zodoende kwam ik op dit leuke forum terecht.
Heb nu een aantal vragen omtrent deze bak en een paar van zijn onder andere naam uitgebrachte zenders.
Moest ff zoeken welke eilandjes doorgesoldeerd moesten worden voor meer frequenties .Daar was wel informatie over te vinden op internet. (hetzij erg summier ,maar daar was nog wel uit te komen).Maar loop nu tegen een zelfde probleem aan als al meerdere mensen hadden.
Krijg wel mooi alle frequenties te zien maar hij lockt al behoorlijk snel. De frequenties worden dus alleen optisch weergegeven net als kanalen ,maar er zit niet een frequentie teller aan dus werken doen ze niet.
Kan hem hem nu wel netjes op 40 laag-mid-hoog krijgen met ongeveer 7-8 watt .Moest hiervoor T 8 verstellen en de potmeters verstellen voor iets extra vermogen.
Ik wilde de 10 meter er ook bij hebben, maar dat werd niets.(wel in het display ,maar niet werkend).Ik denk dat als ik T 8 meer verstel hem hier wel aan de praat kan krijgen,maar dan doet de rest het waarschijnlijk weer niet.
Je leest voor het vermogen te verhogen dat er vaak "gewone "weerstanden over de potmeters gesoldeerd zijn en dat je deze moet verwijderen, maar in die van mij zitten deze niet. Er zit een 1969 in de eindtrap dus voor die tor is een watt of 8 aan de magere kant. Een wattje of 15-20 zou er wel uit moeten kunnen komen lijkt mij.
Mijn vraag is of er nog meer mensen bezig zijn geweest met dit "probleem" en of die ook een oplossing ervoor gevonden hebben, want ik zou graag zien dat ie op meer frequenties zou zenden en ontvangen en een beetje meer porrie uit de bak zou ook wel lekker zijn.

vriendelijke groet van de 105
de 105
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 maart 2016, 20:53

Re: probleem tricom 444

Berichtdoor Thijs » 26 maart 2016, 17:27

Hoe is je frans 105?
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: probleem tricom 444

Berichtdoor de 105 » 26 maart 2016, 18:40

Hallo Thijs ,
Petit peu....
Ik had dit ook al gevonden tijdens het sneupen,
Ik denk dat ze hier bedoelen de vaste weerstanden eruit halen,maar dat is mij niet duidelijk.(A en B)
En dat bij C zal wel een soldeerbrug zijn....maar ik vind de afdruk te dubieus om te zien welke verbinding er gemaakt moet worden.
Voor het zelfde heb je de verkeerde te pakken en is het spul ter ziele.

groet 105
de 105
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 maart 2016, 20:53

Re: probleem tricom 444

Berichtdoor de 105 » 26 maart 2016, 19:24

Hallo Thijs..

Ik had op snel reageren gedrukt, maar zie mijn reactie nu niet staan....
Mijn Frans is niet zo goed ; ik snap de strekking van het verhaal wel ,maar vind het schema te onduidelijk.
Het is me onduidelijk of het nu de normale weerstanden betreft waar ze het over hebben ..of andere.
En de doorverbinding maken met een soldeereiland....de afbeelding is zo onduidelijk dat je snel de verkeerde hebt.
Hoop dat er iemand is die een betere foto of afbeelding heeft ,zodat het straks niet zo is dat het bakje aan gruzelementen is .

groeten de 105
de 105
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 maart 2016, 20:53

Re: probleem tricom 444

Berichtdoor Tripple 7 » 20 jul 2016, 15:33

Hallo 105 ik heb ook zo'n bakkie hier, heb de allerlaatste nieuw in doos gekocht bij Atron in Rotterdam, de Euro CB 3900LCD wat dezelfde radio is was al uitverkocht, ze hadden een aanbieding en veel spul ging weg voor de helft van de nieuwwaarde prijs, het is eenzelfde soort alleen met een andere naam, dit is de DNT Calypso, ik gebruikte de code CH9 en DW gelijktijdig indrukken met de power on knop, kanaal 9 gebruik je dan om van band te veranderen, dat lukte allemaal prima en de radio loopt verdeeld in banden van 25.615 tot 28.305, je kunt ook de 10 meter krijgen en dat doe je met LCR en Mic gelijktijdig indrukken alsmede de power knop, heb de doos even opengemaakt en heb gezien dat men al de nodige modificaties had gedaan vanuit de fabriek in die calypso.
Qua vermogen komt er dik 25 watt PEP SSB uit en op FM geeft ie ook 25 watt, ik gebruik geen FM dus ik laat het maar zo.
Als je de kant boven kant openmaakt van de radio, dus NIET waar de speaker in zit, dan zie je de printplaat, op deze print zag ik 2 weerstanden zitten en er was er eentje niet verbonden, het leek wel alsof hij losgekomen was misschien door het vervoer, dus ik had deze weer netjes vast gesoldeerd, tot mijn verbazing gaf de radio een watje of 8 op SSB, denk dat dit het probleem nij jou is, de weerstand was de meest rechtse op de printplaat gezien van front naar achterzijde.
Dit moest ik niet hebben...dus ik heb het spul gelijk weer los gesoldeerd en het ding geeft zijn vermogen weer, ik ontvang ook spoedig een 2e hands tricom 444 en die is ook gemodificeerd, geeft vermogen en heeft dezelfde frequenties als mijn Calypso die zal ik zeker even bestuderen en heb dan hopelijk alsnog de oplossing voor jou, heb inmiddels ook een modificatie gevonden om de clarifier te unlocken maar daar ga ik later mee aan de gang want ik heb nu even geen tijd en ik moet even kijken of ik een 1K Ohm resistor (weerstand) kan kopen hier want die heb je nodig voor de mod.
Hier staat de modificatie voor de open clarifier zodat je dus ook op de 0 freq kan zenden.

http://www.radioaficion.com/HamNews/mods/mods-cb/4367-midland-79-290-mods.html

De Midland 79-290 is dus ook gewoon dezelfde radio, er zijn nog meer naampjes :D

Ik maak later wel even een foto van die weerstand die ik weer los gemaakt heb, is misschien wel makkelijk,

grt en suc6 van Jan
Tripple 7
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 18 jul 2016, 14:37

Volgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten