Basis

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Basis

Berichtdoor DJJohnnyNL » 15 jan 2017, 18:17

Hallo Allen,

Eindelijk gaat het dan toch gebeuren, ik ben nu nog aan het twijfelen over de president bakies, of de president jackson met ssb/lsb of de president lincoln.

Als basis heb ik een GPA Venon 27 liggen en een Antron 99. hier twijfel ik ook over, eind februari gaat het spul weer omhoog.

Hoor graag van jullie.
John
Mijn Shack :

2017 - nu
President Lincoln 2 Versie 3 - SeriO GPS 1/2

2007 - 2011
Danita 640 - VENON GPA 27 // Midland Alan 48 plus Multi - VENON GPA 27

Antenne hoogte : 13 meter regio Parkstad Limburg.
DJJohnnyNL
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 apr 2013, 11:23

Re: Basis

Berichtdoor Corvy » 15 jan 2017, 20:24

Hangt er een beetje vanaf waar je voorkeur naar uitgaat.
Voor SSB is een VFO interessanter dan kanaalkiezer.
Ik heb beide toestellen gehad.
De Lincoln 1 heeft een goede audio in RX en TX maar heeft snel last van storingen in RX waar andere toestellen nog geen last hebben.
De Jackson 1 heeft een hele mooie audio in TX maar RX vind ik te scherp en niet zo aangenaam om lang naar te luisteren.

Met de Jackson 2/Lincoln 2 en antennes die je noemt heb ik geen ervaring.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Basis

Berichtdoor schoeffel » 15 jan 2017, 20:43

Hey DJ, de rest kort ik even af.
Nieuw op de band of herintreder :?:
Betreft antenne,.. ikzelf heb de Hy-gain halve golf staan ( een GPA met drie korte radiaaltje's).
Werkt uit de kunst, de Antron, daar zijn de meningen over verdeeld, hij zou tijdens regen ruis veroorzaken en na verloop van tijd zou het glasfiber gaan splinteren.
Maar ik heb er geen ervaring mee, misschien dat een ander je zijn bevindingen kan vertellen.
Dan je bakkie.
President is hetzelfde als Uniden, ze werken gewoon goed, valt niks over te zeggen.
Alleen zijn ze nogal aan de prijs.
Ik heb een CRT6900 N.
Sublieme bak, gooit 40 watt op FM en is all-mode, dus ook ssb en am.
Verder heeft die een ingebouwde swr-meter en als de swr te slecht wordt schakelt de bak de eindtrap uit.
En die is nog goedkoper ook, kijk maar eens op de site van truckerswereld.nl
Verder een tip, zorg dat je een goede voeding hebt, minimaal een ampére of 10.
Rest mij één ding, welk QTH zit je ?.
Ik zit in de regio Eindhoven.
Greetzz,,... De Schoeffel.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Basis

Berichtdoor plientjebr » 16 jan 2017, 13:38

Hoi John.

Ik heb hier een Antron staan en ik ben er zeer tevreden over.
Er word inderdaad wel eens gezegd dat hij ruis veroorzaakt tijdens regen, maar daar heb ik
met mijn antenne geen last van gelukkig.

Beiden Presidenten heb ik ook, ik gebruik ze beiden met plezier, dus kan je niet vertellen welke
je zou moeten kiezen.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Basis

Berichtdoor DJJohnnyNL » 16 jan 2017, 13:44

schoeffel schreef:Hey DJ, de rest kort ik even af.
Nieuw op de band of herintreder :?:
Betreft antenne,.. ikzelf heb de Hy-gain halve golf staan ( een GPA met drie korte radiaaltje's).
Werkt uit de kunst, de Antron, daar zijn de meningen over verdeeld, hij zou tijdens regen ruis veroorzaken en na verloop van tijd zou het glasfiber gaan splinteren.
Maar ik heb er geen ervaring mee, misschien dat een ander je zijn bevindingen kan vertellen.
Dan je bakkie.
President is hetzelfde als Uniden, ze werken gewoon goed, valt niks over te zeggen.
Alleen zijn ze nogal aan de prijs.
Ik heb een CRT6900 N.
Sublieme bak, gooit 40 watt op FM en is all-mode, dus ook ssb en am.
Verder heeft die een ingebouwde swr-meter en als de swr te slecht wordt schakelt de bak de eindtrap uit.
En die is nog goedkoper ook, kijk maar eens op de site van truckerswereld.nl
Verder een tip, zorg dat je een goede voeding hebt, minimaal een ampére of 10.
Rest mij één ding, welk QTH zit je ?.
Ik zit in de regio Eindhoven.
Greetzz,,... De Schoeffel.


Ik zit in qth regio Landgraaf/Parkstad 37 meter boven
nap Op mijn adres heb je aanrader kwa voeding?
Mijn Shack :

2017 - nu
President Lincoln 2 Versie 3 - SeriO GPS 1/2

2007 - 2011
Danita 640 - VENON GPA 27 // Midland Alan 48 plus Multi - VENON GPA 27

Antenne hoogte : 13 meter regio Parkstad Limburg.
DJJohnnyNL
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 apr 2013, 11:23

Re: Basis

Berichtdoor schoeffel » 16 jan 2017, 21:09

Hey DJ.
een voeding,...
Tja, meningen zijn verdeeld, een geschakelde voeding heeft zijn voordelen.
Ze zijn relatief goedkoop en wegen bijna niks.
Maar er schuilt een addertje onder het gras,...
Ze werken goed, zeker die van Maas, maar zorg er dan wel voor dat ze een stopcontact hebben waar randaarde op zit.
Ikzelf gebruik een oude voeding van Philips, 19 inch-rek weegt 15 kilo en levert zonder warm te worden 30 ampére.
Kies voor een voeding die minimaal 10 of 12 ampére levert of nog meer.
Maar mocht je een conventionele voeding vinden zoals ik heb,.. dan die nemen, echt onverwoestbaar en je kan er nog een mooie kachel mee voeden.
Greetzz,,... Toon de schoeffel oftewel de 19FB555 of op de amateurbanden de PDØDFM.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Basis

Berichtdoor DJJohnnyNL » 17 jan 2017, 08:32

schoeffel schreef:Hey DJ.
een voeding,...
Tja, meningen zijn verdeeld, een geschakelde voeding heeft zijn voordelen.
Ze zijn relatief goedkoop en wegen bijna niks.
Maar er schuilt een addertje onder het gras,...
Ze werken goed, zeker die van Maas, maar zorg er dan wel voor dat ze een stopcontact hebben waar randaarde op zit.
Ikzelf gebruik een oude voeding van Philips, 19 inch-rek weegt 15 kilo en levert zonder warm te worden 30 ampére.
Kies voor een voeding die minimaal 10 of 12 ampére levert of nog meer.
Maar mocht je een conventionele voeding vinden zoals ik heb,.. dan die nemen, echt onverwoestbaar en je kan er nog een mooie kachel mee voeden.
Greetzz,,... Toon de schoeffel oftewel de 19FB555 of op de amateurbanden de PDØDFM.


Dank voor je uitleg ik heb budget van 390 euro ik ga toch boor de
Lincoln heb je een foto voor de voeding die je bedoelt

Ik ga toch een poging doen met de antron een vraag aan alle users rest mij
Moet ik een externe meter kopen voor het afstellen want t is weer 7 jaar geleden
Voor mij afstellen kon op am toen op kanaal 20 en 40 als ik me niet vergist

Hoe komt men aan bovenstaande roepletters moet er perse cursus voor worden gevolgd?
Ik weet niet of je lsb en USB anders moet afstellen?

Het gaat mij om verre afstanden in nl en buitenland en kortbij nl luister ik graag

Groetjes
Johnny
Mijn Shack :

2017 - nu
President Lincoln 2 Versie 3 - SeriO GPS 1/2

2007 - 2011
Danita 640 - VENON GPA 27 // Midland Alan 48 plus Multi - VENON GPA 27

Antenne hoogte : 13 meter regio Parkstad Limburg.
DJJohnnyNL
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 apr 2013, 11:23

Re: Basis

Berichtdoor plientjebr » 17 jan 2017, 09:21

Je gaat voor de Antron.....
Ik weet niet of je hem nieuw hebt gekocht, maar als dat zo is dan staat hij vanaf de fabriek al 1 op 1.

Wil je het zeker weten, dan toch maar even een meter ertussen.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Basis

Berichtdoor DJJohnnyNL » 17 jan 2017, 11:04

plientjebr schreef:Je gaat voor de Antron.....
Ik weet niet of je hem nieuw hebt gekocht, maar als dat zo is dan staat hij vanaf de fabriek al 1 op 1.

Wil je het zeker weten, dan toch maar even een meter ertussen.



klopt. dit heb ik nieuw gekocht. ik weet alleen niet meer of via dille of via berg en terblijt.

Hij ligt wel al anderhalf jaar stof te happen in het tuinhuisje. hoop dat dit niets uit maakt?

ENigste wat mij nog rest is een Bakje. nu heb ik tevens nog een kleine vraag. (misschien stel ik wel te veel)

Kan ik een mobiele spriet ook hoog zetten naast de antron om op een 2e bak te ontvangen?.

En wat is het beste de antenne aan de nok van garage we hebben een punt garage. of een ijzeren buis de grond in stampen?. en daar de antenne op?.

Groeten
John.
Mijn Shack :

2017 - nu
President Lincoln 2 Versie 3 - SeriO GPS 1/2

2007 - 2011
Danita 640 - VENON GPA 27 // Midland Alan 48 plus Multi - VENON GPA 27

Antenne hoogte : 13 meter regio Parkstad Limburg.
DJJohnnyNL
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 apr 2013, 11:23

Re: Basis

Berichtdoor plientjebr » 17 jan 2017, 11:22

Je antenne heeft anderhalf jaar stof liggen happen.....
Zolang er niet aan de 2 ringen is gedraaid die aan de antenne zitten zou dat niets uit moeten maken.
Zelf vind ik het wel altijd fijn om de boel te controleren via een SWR meter, dan weet je zeker dat het goed is.

Mijn Antron is al vele malen van plaats verwisseld, maar staat nog steeds netjes 1 op 1.
Zelf heb ik ook een mobiele spriet naast de Antron staan en dat werkt goed.
Mijn tweede basisantenne ( een Dipole ) staat vlakbij de Antron en ook dit gaat goed.
De beide basisantennes zitten aan masten van 10 meter en die zijn met beugels aan de muur bevestigd.
De masten waar de antennes aan zitten staan dus niet in de grond en hebben al menig harde wind overleefd.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Basis

Berichtdoor schoeffel » 17 jan 2017, 20:23

Hey DJ.

Als je voor DX gaat,.. tja, dan zul je toch op ssb moeten gaan uitkomen, hoewel ook op FM dat wel mogelijk is hoor, alleen is die kans kleiner.
De antenne afstellen, wat Plientje al zei, de Antron staat vanaf fabriek al 1 op 1 dus dat ding de mast in en vonken maar.
Het is wel zo, op de 27.555 ( Dat is de internationale aanroepfrequentie op USB ) kan de swr wat anders zijn.
Maar 1 op 1.5 is ook nog binnen de perken hoor, maak je daar geen zorgen over.
Het hebben van een Lincoln is strafbaar, ook het uitkomen op de kanalen buiten de toegestane 40 Marckanalen en met meer vermogen als 4 watt dus ook.
Maarja,.. wie doet er nou nooit iets stouts ??, aanbevelen doe ik het niet, het is je eigen risico, maar zolang je geen storing veroorzaakt en niet met misdadig hoge vermogens gaat werken, zul je weinig kans lopen om gepakt te worden, met 20 watt werk je echt wel de wereld rond hoor.
Laat je niet verleiden door anderen die wel met 100 watt of meer zitten, echt, het heeft weinig nut, het veroorzaakt alleen maar storing en ellende.
Ik gaf mijn roepletters, die zijn voor de amateurbanden, en ja, daar moet je een examen voor afleggen.
Toch, ook met een licentie mag je niet meer als 4 watt gebruiken en alleen de 40 toegestane kanalen op 27 mc.
Dan een mobiele spriet in de mast.
Het is wel mogelijk, echter, de swr zal niet goed zijn, voor ontvangst maakt het niet zoveel uit, maar wil je er ook mee gaan zenden,... ehh, ik zou het niet doen.
En dan de voeding nog eens, een geschakelde voeding is best te gebruiken, mits die randaarde heeft, dat is wel zo veilig.
Dat ding wat ik heb,.. een lomp en groot geval, 15 kilo.
Maar dat geeft niks, hij werkt uit de kunst.
Mocht je een foto van dat geval willen hebben, dat kan, stuur me dan even een pb tje met je e-mailadres.
Greetzz,,.. Toon.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Basis

Berichtdoor DJJohnnyNL » 18 jan 2017, 11:42

schoeffel schreef:Hey DJ.

Als je voor DX gaat,.. tja, dan zul je toch op ssb moeten gaan uitkomen, hoewel ook op FM dat wel mogelijk is hoor, alleen is die kans kleiner.
De antenne afstellen, wat Plientje al zei, de Antron staat vanaf fabriek al 1 op 1 dus dat ding de mast in en vonken maar.
Het is wel zo, op de 27.555 ( Dat is de internationale aanroepfrequentie op USB ) kan de swr wat anders zijn.
Maar 1 op 1.5 is ook nog binnen de perken hoor, maak je daar geen zorgen over.
Het hebben van een Lincoln is strafbaar, ook het uitkomen op de kanalen buiten de toegestane 40 Marckanalen en met meer vermogen als 4 watt dus ook.
Maarja,.. wie doet er nou nooit iets stouts ??, aanbevelen doe ik het niet, het is je eigen risico, maar zolang je geen storing veroorzaakt en niet met misdadig hoge vermogens gaat werken, zul je weinig kans lopen om gepakt te worden, met 20 watt werk je echt wel de wereld rond hoor.
Laat je niet verleiden door anderen die wel met 100 watt of meer zitten, echt, het heeft weinig nut, het veroorzaakt alleen maar storing en ellende.
Ik gaf mijn roepletters, die zijn voor de amateurbanden, en ja, daar moet je een examen voor afleggen.
Toch, ook met een licentie mag je niet meer als 4 watt gebruiken en alleen de 40 toegestane kanalen op 27 mc.
Dan een mobiele spriet in de mast.
Het is wel mogelijk, echter, de swr zal niet goed zijn, voor ontvangst maakt het niet zoveel uit, maar wil je er ook mee gaan zenden,... ehh, ik zou het niet doen.
En dan de voeding nog eens, een geschakelde voeding is best te gebruiken, mits die randaarde heeft, dat is wel zo veilig.
Dat ding wat ik heb,.. een lomp en groot geval, 15 kilo.
Maar dat geeft niks, hij werkt uit de kunst.
Mocht je een foto van dat geval willen hebben, dat kan, stuur me dan even een pb tje met je e-mailadres.
Greetzz,,.. Toon.



Ik heb in t verleden een Midland alan 48 gehad met Een kl200 lineair toen was digitale tv net uit en stoorde het bij mijn ouders op kanaal van RTL7 . Dus zat toenstraks met 80 wat op de am

Dus ik twijfel nu dan of de Lincoln wel geschikt is voor het geen WatchKit wil
Zelf heb ik geen licentie maar wil wel graag verre afstanden

Zo kwam ik uit in Zuid-Frankrijk en. Oostenrijk vanaf mijn basis toen met een gpa
Ik heb inmiddels begrepen dat op am en fm niet veel meer is

Vandaar dat ik aan het kijken was voor een met ssb USB en lsb
En dan mischien 35 wat als extra.

Mijn overbuurman heeft altijd de oude president Walker
Gehad in zijn Scania bij boekhout transport.
Mijn Shack :

2017 - nu
President Lincoln 2 Versie 3 - SeriO GPS 1/2

2007 - 2011
Danita 640 - VENON GPA 27 // Midland Alan 48 plus Multi - VENON GPA 27

Antenne hoogte : 13 meter regio Parkstad Limburg.
DJJohnnyNL
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 apr 2013, 11:23

Re: Basis

Berichtdoor DJJohnnyNL » 18 jan 2017, 17:28

Gewijzigd. optie toch basis!
Mijn Shack :

2017 - nu
President Lincoln 2 Versie 3 - SeriO GPS 1/2

2007 - 2011
Danita 640 - VENON GPA 27 // Midland Alan 48 plus Multi - VENON GPA 27

Antenne hoogte : 13 meter regio Parkstad Limburg.
DJJohnnyNL
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 apr 2013, 11:23


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten